elkander niets zoude willen verrigten, dit zoude wel het geval weézen, wanneer de liefde niet sterker was als nu, maer zulks kan immers dan niet wezen, want in den staet van gelykheyd komen alle afgescheyde deelen weder tot elkander, waerdoór ongetwyffeld de liefde versterkt word, waernu den heer den heer, den knegt den knegt, den soldaet den soldaet, den priester den priester en zoo ieder in zynen stand bemint, dan zouden zy in den staet van gelykheyd allen elkander kunnen beminnen, en 'er zoude dus eene waere zuyvere en algemeene vriendschap heerschen, en al die eenige vriendschap gevoeld, zal ook wel overtuygd zyn, dat hy voór zyne vrienden meer zal willen verrigten als voór die geéne, welke hem verdrukken; want daer voór zal hy niet meer doen dan hy volstrekt gedwongen is. Dat de menschen in eene volmaekte gelykheyd geene onnutte ledigloopers zullen willen onderhouden, dat wil ik wel gelooven, maer dat is ook niet rechtveêrdig, want die zyne broeders voór zich kan doen werken, is geenen mensch meer, maer eenen eerloozen, die het regt zyner medebroeders gestoólen heéft, daer hy van hun zweet wilt leéven. Ook zegt men, dat de eerste wet, welke God aen den mensch gegeéven heéft, aldus was: Gy zult niets zonder werken bekomen, maer doór het zweet van uw aenschyn zult gy u moeten onderhouden. Doch God heéft immers niet aen eenige menschen gezegd, gy zult uwe andere broedere en zusters voór u doen werken en van hun zweet bestaen.?