| |
| |
| |
Catalogus
Afb. 1 | Isack Elyas, Feestvierend gezelschap Paneel, 47 × 63 cm. Gesigneerd en gedat. 1620 Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
2 | Cornelis Kittensteyn (naar Dirck Hals), Feestvierend gezelschap Gravure |
| |
3 | Andrea Alciati Titelblad van Emblematum liber, Augsburg 1531 |
| |
4 | Bourgondische vuurslag, ca. 1460 Brugge, Oud Bladelin-huis |
| |
5 | Hans Memling, Madonna Linkerluik van het diptiek van Maarten van Nieuwenhoven, gedat. 1487 Paneel, 44 × 33 cm Brugge, Sint-Janshospitaal |
| |
6 | Barend van Orley, Portret van Joris van Zelle Paneel, 39 × 32 cm. Gesigneerd en gedat. 1519 Brussel, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten |
| |
7 | ‘Un fidele amico o servitore’ Houtsnede uit: Gabriello Symeoni, Le Imprese Heroiche et Morali, Lyon 1559 (en 1574) |
| |
8 | Adriaen van de Venne, 't Sijn ellendige beenen die Armoe moeten draegen Paneel, 62 × 50 cm Rotterdam, Museum Boymans-Van Beuningen |
| |
9 | ‘Den Haen, en den Diamandt’ Gravure uit: Joost van den Vondel, Vorsteliicke Warande der Dieren, Amsterdam 1617 |
| |
10 | Frans Snijders en Jan Wildens, De haan en de diamant Paneel, 100 × 67 cm Aken, Suermondt-Museum |
| |
11 | Jacob Jordaens, Soo d'oude songen soo pepen de jongen Doek 120 × 192 cm. Gesigneerd en gedat. 1638 Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten |
| |
12 | Willem Buytewech, Deftige vrijage Doek, 56 × 70 cm Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
| |
13 | ‘Non intrandum, aut penetrandum’ (Die 't spel niet kan, Die blijfiter van) Gravure uit: Jacob Cats, Silenus Alcibiadis, sive Proteus..., Amsterdam 1622 |
| |
14 | Willem Buytewech, detail van afbeelding 12. |
| |
15 | ‘Ex malo bonum’ Gravure uit: Georgette de Montenay, Emblemes, ou Devises Chrestiennes, Lyon 1571 |
| |
16 | Otho Vaenius, ‘Armat spina rosas, mella tegunt apes’ Gravure uit: Amorum Emblemata, Antwerpen 1608 |
| |
17 | Bartholomeus van der Helst, Portret van Abraham del Court en zijn echtgenote Maria de Keerssegieter Doek, 172 × 146,5 cm. Gesigneerd en gedat. 1654 Rotterdam, Museum Boymans-Van Beuningen |
| |
18 | Frans Hals, Portret van Isaac Massa en zijn echtgenote Beatrix van der Laen Doek, 140 × 166,5 cm. (1622) Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
19 | Frans Hals, detail van afbeelding 18 |
| |
20 | ‘Amicitia etiam post mortem durans’ Houtsnede uit: Andrea Alciati, Emblematum libellus, Parijs 1536 |
| |
21 | ‘Amissa libertate laetior’ (Bly, door slaverny) Gravure uit: Jacob Cats, Silenus Alcibiadis, sive Proteus..., Amsterdam 1622 |
| |
22 | Quiringh Gerritsz. Brekelenkam, De aderlating Paneel 48 × 37 cm Den Haag, Mauritshuis |
| |
23 | Godfried Schalcken, De nutteloze les Paneel, 35 × 28,5 cm. Gesigneerd Den Haag, Mauritshuis |
| |
24 | Frans van Mieris, De ontsnappende vogel Paneel, 17,5 × 14 cm. Gesigneerd en gedat. 1676 Amsterdam, Rijksmuseum |
25 | ‘Reperire, perire est’ ('T vlucht, krijghet lucht) Gravure uit: Jacob Cats, Silenus Alcibiadis, sive Proteus..., Amsterdam 1622 |
| |
26 | Frans van Mieris, Meisje met hond Paneel, 51 × 39 cm Leningrad, Ermitage |
| |
27 | ‘Tale è la cagnuola, quale è la signora’ Gravure uit: Jacob Cats, Spiegel Vanden Ouden ende Nieuwen Tijdt, Den Haag, 1632 |
| |
28 | ‘Kinder-spel gheduijdet tot Sinne-beelden ende Leere der Seden’ Gravure uit: Jacob Cats, Silenus Alcibiadis, sive Proteus..., Amsterdam 1622 |
| |
29 | Nicolaes Maes, Kinderportret Doek, 56 × 46 cm Londen, Kunsthandel (1960) |
| |
30 | ‘Mijn verblijen, is maer lijen’ Gravure uit: Jan Hermanszoon Krul, Minne-spiegel ter Deughden, Amsterdam 1639 |
| |
31 | ‘Beghinsel van de Christelijke lere is 't Kruys’ Gravure uit: (Adriaan Poirters, e.a.), Afbeeldinghe van d'eerste eeuwe der societeyt Iesu..., Antwerpen 1640 |
| |
32 | Cornelis de Vos, Familieportret Doek, 165 × 235 cm. Gesigneerd en gedat. 1631 Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten |
| |
33 | Carel Fabritius, De distelvink Paneel, 33,5 × 22,8 cm. Gesigneerd en gedat. 1654 Den Haag, Mauritshuis |
| |
34 | Johannes Vermeer, Jonge vrouw voor virginaal Doek, 52 × 45 cm. Gesigneerd Londen, National Gallery |
| |
35 | ‘Perfectus Amor non est nisi ad unum’ Gravure uit: Otho Vaenius, Amorum Ä–mblemata, Antwerpen 1608 |
| |
36 | ‘Amor docet musicam’ Gravure uit: Gabriel Rollenhagen, Nucleus Emblematum selectissimorum, quae Itali vulgo Impresas vocant, Keulen (1611) |
| |
| |
37 | Dirck Hals, Vrouw die brief verscheurt Paneel, 45,5 × 56 cm. Gesigneerd en gedat. 1631 Mainz, Gemäldegalerie. |
| |
38 | Dirck Hals, Vrouw met brief Paneel, 34 × 28 cm. Gesigneerd Philadelphia, John G. Johnson Collection |
| |
39 | ‘Al zijt ghy vert, noyt uyt het Hert’ Gravure uit: Jan Hermanszoon Krul, Minnebeeiden: Toe-ghepast de Lievende Ionckheyt, Amsterdam 1634 |
| |
40 | Johannes Vermeer, De brief Doek, 44 × 38,5 cm. Gesigneerd Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
41 | Johannes Torrentius, Stilleven Paneel, ovaal 52 × 50,5 cm. Gesigneerd met initiaal en gedat. 1614 Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
42 | ‘Elck wat wils’ Gravure uit: Roemer Visscher, Sinnepoppen, Amsterdam 1614 |
| |
43 | Abraham van Beyeren, Stilleven Doek, 99 × 89 cm. Gemonogrammeerd Brussel, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten |
| |
44 | Anoniem, Echtpaar met kind aan het strand Doek, 123 × 138 cm Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
45 | ‘Durabo’ Gravure uit: Jacobus Typotius, Symbola Divina & Humana Pontificum Imperatorum Regum, Praag 1601-1603 |
| |
46 | Rembrandt Harmensz. van Rijn, De Staalmeesters Doek, 191,5 × 279 cm. Gesigneerd en gedat. 1662 Amsterdam, Rijksmuseum |
47 | ‘Luceat lux vestra coram hominibus’ Gravure uit: Jacob Cats, Proteus ofte Minne-beelden Verandert in Sinne-beelden, Rotterdam 1627 (Emblemata Moralia et Aeconomica) |
| |
48 | Rembrandt, detail van afbeelding 46 |
| |
49 | ‘Huislykheid is't Vrouwen/Kroon Cieraad’ Gravure uit: Versameling van uytgeleesene SinneBeelden, Leiden 1696 |
| |
50 | Gerard Terborch, De spinster Paneel, 33,6 × 26,6 cm Rotterdam, Kunstverzameling Stichting Willem van der Vorm |
| |
51 | Johannes Vermeer, De Geograaf Doek, 53 × 46,6 cm. Gesigneerd Frankfort, Städelsches Kunstinstitut |
| |
52 | ‘Zo gaat men veilig’ Gravure uit: Adriaan Spinniker, Leerzaame Zinnebeelden, Haarlem 1714 |
| |
53 | Jan Asselyn, De Zwaan Doek, 144 × 171 cm. Gemonogrammeerd Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
54 | Balthazar van der Ast, Stilleven met schelpen Paneel, 30 × 47 cm. Gesigneerd Rotterdam, Museum Boymans-Van Beuningen |
| |
55 | Hendrick Goltzius, De schelpenverzamelaar Jan Govertsen Doek, 107,5 × 82,7 cm. Gemonogrammeerd en gedat. 1603 Rotterdam, Museum Boymans-Van Beuningen (Bruikleen Stichting P. en N. de Boer, Amsterdam) |
| |
56 | ‘Tis misselijck waer een geck zijn gelt aen leijt’ Gravure uit: Roemer Visscher, Sinnepoppen, Amsterdam 1614 |
| |
57 | ‘Dat cera fidem’ Gravure uit: Roemer Visscher, Sinnepoppen, Amsterdam 1614 |
| |
| |
58 | ‘Het ongerijmt geklap...’ Gravure uit: Ian van der Veen, Zinne-beelden, oft Adams Appel, Amsterdam 1642 |
| |
59 | ‘Dit lijf, wat ist, als stanck en mist?’ Gravure uit: Johan de Brune, Emblemata of Zinnewerck, Amsterdam 1624 |
| |
60 | ‘De Gout-zucht...’ Gravure uit: Ian van der Veen, Zinne-beelden, oft Adams Appel, Amsterdam 1642 |
| |
61 | ‘Keur baert angst’ Gravure uit: Roemer Visscher, Sinnepoppen, Amsterdam 1614 |
| |
62 | Gerard Dou, De Kwakzalver Paneel, 112 × 83 cm. Gesigneerd en gedat. 1652 Rotterdam, Museum Boymans-Van Beuningen |
| |
63 | Gerard Terborch, Meisje voor de spiegel Paneel, 34 × 26 cm Amsterdam, Rijksmuseum |
| |
64 | ‘Ik gheeft haer weder’ Gravure uit: Roemer Visscher, Sinnepoppen, Amsterdam 1614 |
| |
65 | Pieter Pietersz., Portret van Cornelis Cornelisz. Schellinger Paneel, 68 × 51 cm. Gedat. 1584 Den Haag, Mauritshuis |
| |
66 | ‘Elck zijn tijdt’ Gravure uit: Roemer Visscher, Sinnepoppen, Amsterdam 1614 |
| |
67 | Frans van Mieris, Bellen blazende jongen Paneel, 25,5 × 19 cm. Gesigneerd en gedat. 1663 Den Haag. Mauritshuis |
| |
68 | Cornelis Ketel, Bellen blazende putto (achterzijde van een mansportret) Paneel, rond, diam. 43 cm. Gemonogrammeerd en gedat. 1574 Amsterdam, Rijksmuseum |
69 | Hendrick Goltzius, ‘Quis evadet?’ Gravure. Gemonogrammeerd en gedat. 1594 |
| |
70 | Jan Steen, Zogenaamde Herberg van Jan Steen Doek, 68,2 × 82 cm. Gesigneerd Den Haag, Mauritshuis |
| |
71 | Jan Steen, detail van afbeelding 70 |
| |
72 | ‘Het verdwijnt...’ Gravure uit: Adrianus Poirters, Het Masker vande Wereldt afgetrocken, Antwerpen 1645 |
| |
73 | ‘Vulpecula... excitat’ Gravure uit: Ioannes David, Duodecim specula... Antwerpen 1610 |
| |
74 | Barent Fabritius, Het geslachte varken Doek, 101 × 79,5 cm. Gesigneerd en gedat. 165(2?) Rotterdam, Museum Boymans-Van Beuningen |
| |
75 | ‘Hoe sterk gy blaast...’ Ets uit: Jan Luiken, Des Menschen Begin, Midden en Einde, Amsterdam 1712 |
| |
76 | Samuel van Hoogstraeten, Zelfportret Paneel, 58 × 74 cm. Gesigneerd en gedat. 1644 Rotterdam, Museum Boymans-Van Beuningen |
| |
77 | ‘Vita mortalium vigilia’ Gravure uit: Gabriel Rollenhagen, Nucleus Emblematurn selectissimorum, quae Itali vulgo Impresas vocant, Keulen (1611) |
|
|