61 Blondel, David
Chalons sur Marne (Frankrijk), 1590 - Amsterdam, 6 of 9 april 1655
Voordat Blondel als opvolger van G.J. Vossius* aan het Amsterdamse Athenaeum naar de Republiek kwam, had hij theologie gestudeerd in Genève, was hij predikant geweest in Houdon (bij Parijs) en had hij in verschillende werken het protestantisme verdedigd. Hij werd in Amsterdam weldra blind, zodat hem in 1653 een helper ter zijde gesteld moest worden. Ook in ander opzicht is deze periode voor Blondel een ongelukkige geweest: hij kreeg aanvallen te verduren wegens zijn religieuze en politieke denkbeelden, met name op zijn Considerations de religion et d'estat, sur la guerre Angloise, et autres affaires du temps (s.l.s.a.) waarin hij de Engelse parlementspartij kritiseerde.
a Familier esclaircissement de la question si une femme a esté assise au siege papal de Rome entre Leon IV, et Benoist III. Amsterdam 1647 [109 pp.; 8o], 1649 (verb.).
De eerste druk was buiten Blondel om op de markt gebracht, zodat hij gedwongen was om zelf een verbeterde editie te bezorgen. Pas later volgde de oorspronkelijke Latijnse uitgave: De Ioanna papissa: sive famosae quaestionis, an foemina ulla inter Leonem IV, et Benedictum III, Romanos pontifices, media sederit, ανακρισισ. Amstelaedami 1657.
b Barrum Campano-Francicum, Naevorum Lothariensi commentario a Joanne Jacobo Chiffletio (ut fucum serenissimo duci Carolo III faceret) edito adspersorum demonstratio. Amstelaedami 1652 [109 pp.; fo].
c Genealogiae Francicae plenior assertio. Vindiciarum Hispanicarum, novorum luminum, lampadum historicarum et commentorum libellis, Lotharingia Masculina, Alsatia Vindicata, Stemma Austriacum, De pace cum Francis ineunda consilium, De ampulla Remensi disquisitio, et Tenneurius expensus, a Joanne Jacobo Chiffletio inscriptis, ab eoque in Francici nominis injuriam editis, inspersorum, omnimoda eversio. 2 tom. Amstelaedami 1654 [643; 440 + 130 pp.; fo].
d Actes authentiques des eglises reformees de France, Germanie, Grande Bretaigne, Pologne, Hongrie, Païs Bas, etc. Touchant la paix et charité fraternelle, que tous les serviteurs de Dieu doivent sainctement entretenir avec les protestants qui ont quelque diversité, soit d'expression, soit de methode, soit mesme de sentiment; rassemblés en un pour la consolation et confirmation des ames pieuses, et pour l'instruction de la posterité. Amsterdam 1655 [88 pp.; 4o].