wijls simpele leven in de dorpen, over de dieren zelf ook, met verontwaardiging over de moderne tijd, waarin reewild met automatische wapens wordt afgeslacht en hij zelfs spreken moet van ‘gang activity’, ware benden, die naar het noorden reizen om hun slag te slaan en soms reeksen aangeschoten dieren achterlaten. Hij onthult de geheimen van het gedrag van patrijzen en met welk weer ze naar buiten komen; merkwaardig is wat hij vertelt over het konijn dat, aan de bijna totale uitroeiing ontkomen, van leefwijze veranderd is en het open veld berent op de manier van de haas, hoewel hij tevens van mening is, dat ze toch langzamerhand weer in hun graafgewoonten zullen vervallen. Hij vertelt de bijzonderheden van het jagen met het net en de fret, het net ook voor de patrijzen. Stroopt hij met het geweer, dan worden ze òf gelokt door een geheimzinnig fluitje òf bedreigd door het oplaten van een vlieger, die de patrijzen op de grond houdt omdat ze er een roofvogel in vermoeden, maar die vlieger is natuurlijk een riskante business.
Sterke verhalen over de strijd met wat eens bij ons een koddebeier heette, sterke verhalen ook als dat van de dorpssmid, die forellen ving door met een grote hamer op in het water liggende rotsblokken te slaan. Hij vertelt van de dorpsjongens, die ze zelfs met de hand vingen, ‘the old game of tickling a trout’. Aantrekkelijk boek!
Gerald Durrell heeft zich met boeken als The Overloaded Ark, The Drunken For est, Encounters with Animals stellig een gemeente bijeengeschreven. Ze kunnen nu weer bij hem terecht in A Zoo in my Luggage (Londen, 1960), waarin hij vertelt, dat het hem altijd speet, van de dieren afscheid te moeten nemen, die hij eerst gevangen had, ze met de grootste moeite in leven had weten te houden om ze daarna aan de een of andere dierentuin te moeten afstaan. Hij wilde nu een eigen ‘zoo’, maar met de impulsiviteit, die hij in zijn vorige boeken ook aan de dag gelegd heeft, verwierf hij de dieren eerst en de gaarde later, met andere woorden toen hij met zijn collectie in Engeland terugkeerde, wist hij niet waar hij er mee heen moest, een situatie, die ik mij trouwens ook uit een vorig boek herinner. Er is meer bekends in A Zoo in my