Brieven van en aan Jacob Israël de Haan 1899-1908
(2018)–Jacob Israël de Haan– Auteursrechtelijk beschermd34. De Haan aan Van der Goes, 6 augustus 1903Beste v.d. Goes, ik kreeg van de middag een briefje van uw vrouw uit Middelburg, en ze hadden 't zoo druk met de collecte voor de slachtoffers kinderen. En die is gisteren prachtig geslaagd. U weet, dat 't burgercomité maar 'n f 500 heeft gekregen nou maar wij anders. De opbrengst wordt geschat op f 2000. Ziet u, 't was alleen voor de kinderen en we waren prachtig georganiseerd. Ik had in alle kranten jammerkreten om collectanten geplaatst en zoo kregen we d'r 140 en allemaal voor niks hoor. En anderen hadden de stad heel netjes in wijken verdeeld. 's Avends haalden we bussen in de A.N.D.B. Ik had, schrik niet, de Heerengracht van de Vijzelstraat tot de Brouwersgracht, heen en weer. Nou, daar is de beroemde bocht ook in. Dus u begrijpt, veel kreeg ik niet. Op een kantoor stond met groote letters: Old trust maatschappij. Daar lachten ze me uit. Toen werd ik toch zuur, loop naar de pomp met je oudroest maatschappij zei ik, toen moest ik er uit. 's Avends om half zeven was ik aan de A.N.D.B. een van de laatsten. En verbeel je, wat brutaal, we mochten natuurlijk alleen aan de huizen collecteeren maar 's avends verspreidden we ons als 'n bende vrijbuiters door de stad, m'nheertje in de cafés, op straat en dat gaf heel wat. Maar om tien uur kwam bericht, dat we niet op straat mochten collecteeren en op 't Rembrandtsplein, net toen ik aanstalten maakte, ‘De Kroon’ in te stappen, werden we allemaal ingepikt. De juffrouw, die bij me was, viel haast flauw, en ik zei ‘malle’ tegen den diender. In 't bureau kreeg ik 'n standje, omdat ik den brigadier 'n bijdrage vroeg. Om elf uur waren we weer veilig in de A.N.D.B. Morgen avend is 't bussentellen. Er is wel goed gegeven. M'n zuster had de Keizersgracht, die kreeg op 'n kantoor f 10 nadat ze eerst de patroon 'n beetje had uitgescholden. De verbittering tegen de staking was op de Heerengracht nog heel groot. Vandaag ben ik natuurlijk heel moei. Sam Aletrino gaf 'n rikspop voor handgeld177., 't was mijn wijk wel niet, maar ik moest er langs. Nu zou hij U schrijven, heeft hij 't al gedaan? Dag, veel groeten van uw Jacob de Haan.
De brief van Aletrino aan Van der Goes staat gedateerd op 2 augustus 1903 (en werd op 3 augustus door Van der Goes ontvangen). Aletrino slaat een humoristische toon aan: ‘Zoo midden uit de bergen, amicissime, en na een landelijk verblijf te Lisse, van ouds bekend om waterbaars en promotiepartijen, ontmoette ik Jaap178. aan het station die me je nummer en je verblijf meedeelde. En hoewel ik een tijdelijk verblijf in eenzame opsluiting als geneesheer zeer heilzaam acht voor mezelf en voor vele mijner patienten en niet-patienten, en ik bij streng doorgevoerde isoleerkuren altijd een volmaakte rust met verbod van brieven schrijven en brieven ontvangen voorschrijf, vind ik jouw isoleerkuur nu niet zóó strikt noodig dat ik je, als oude kameraad, van eenig bericht mag spenen. Integendeel, ik geloof dat in het geval waarin jouw psyche verkeert, het ontvangen van berichten en bewijzen van vriendschap eer goed dan kwaad zal werken op de “ter dood gemartelde ziel” waaraan patienten zoo dikwijls lijden. Weest verheugd en blijd dat je in de stilte zit! Ik geloof niet dat je gevoelig voor geluid bent en dat je dus totale afzondering en zoo groot mogelijke stilte kunt appriecieeren, maar wanneer je iemand bent zooals ik, die dol wordt va[n] electrische schellen, die razend wordt van rijtuig-geratel en die wanhopig wordt van het gekwebbel van menschen aan je hoofd, dan zou je dankend opzien tot de heeren geneesmeesteren die je afzondering hebben voorgeschreven. Dat is iets waarnaar ik al mijn halve leven verlang!’. Dan bespreekt Aletrino schertsend allerlei mogelijkheden om te ontsnappen. Hij houdt Van der Goes het voorbeeld van de graaf van Monte-Christo voor ogen: ‘dat is geloof ik het allerbeste, ontmoet een oude, lang-gezeten gevangene naast je, laat die dood gaan na je zijn geheim te hebben geopenbaard, laat je in zijn plaats in een zak naaien en zoo in zee werpen!’. Maar het lijkt de schrijver onwaarschijnlijk ‘dat ze je, bij eventueele schijndood-doenerij heelemaal naar Zandvoort zouden slepen, dus bedenk dat wel en ook is daar geen ander kasteel dan hotel Drieman (modern ingericht, vele kamers en verdere gemakken met uitzicht op badende Israeliten)’. Wat zal Aletrino zijn oude kameraad nu eens berichten? ‘Je met natuurbeschrijvingen lastig vallen, zou van een verregaande wreedheid getuigen waartoe mijn Joodsch gemoed niet in staat is’. Misschien komen zijn Berlijnse ervaringen in aanmerking? ‘Je vertellen hoe ik een paar dagen in Berlijn heb geleefd, loszinnig op mijn leeftijd, s'nachts om vijf uur te bed, naar bal geweest zijnde enz. vind ik niet raadzaam omdat het je zinnen te veel zou prikkelen en dat is niet goed voor iemand met een rustkuur. Trouwens ik weet niet of het je wel zoo interesseert mijn studien op het gebied der mannelijke prostitutie te weten en of je niet met een gebaar van afschuw mijn brief in je draagbaar privaat zoudt gooien’. Prompt steekt hij van wal (en de brief is niet weggegooid): hij heeft - en hij is ‘nog steeds verwonderd over de intellectueele voorsprong van Duitschland boven ons’ - in Berlijn een openbare vergadering over ‘het onderwerp der homosexualiteit, anders genaamd gelijkslachtige liefde’ bijgewoond en ook een van die nichtenbals waar Berlijn destijds beroemd om was: ‘vornehmlich um 1900 herum, bildeten die grossen Urningsbälle in ihrer Art und Ausdehnung eine Spezialität von Berlin’ schrijft Magnus Hirschfeld in 1914 in zijn boek Die Homosexualität des Mannes und des Weibes (p. 685). ‘Hervorragenden Fremden, namentlich Ausländern [wurden] sie als eine der interessanten Sehenswürdigkeiten gezeigt’. Aletrino, als lid van Hirschfelds ‘Wissenschaftlich-humanitäres Komitee’ (dat de positie der homoseksuelen wilde verbeteren) een hervorragender buitenlander die zich voor het gebodene méér interesseerde dan alsof het om een toeristische bezienswaardigheid ging, bericht in 1908 in zijn boekje Hermaphrodisie en uranisme (p. 70): ‘toen ik een van de beroemde homosexueele gecostumeerde bals bezocht, trof het mij, dat ik geen enkel ongeoorloofd gebaar zag. En er waren daar zoowel uranisten, als mannelijke prostitués’. Aan Van der Goes schreef hij heet van de naald: ‘Verbeeld je een openbare vergadering! Verbeeld je een bal van niet anders dan homosexueelen, waaronder ik als eenige heterosexueel, met drie mannen van de politie die er bij waren om orde te houden en op de anständigkeit te letten (wat heelemaal niet noodig was) en die de boel kalm aanzagen’. In Amsterdam had Aletrino in 1901 op een congres over criminele antropologie (voorzitter: G.A. van Hamel) een voordracht gehouden over ‘La situation sociale de l'uraniste’. Men had de pers toen verzocht over deze lezing niet te schrijven. De brief aan Van der Goes vervolgt: ‘Ik heb eens een rapport er over geschreven op een wetenschappelijk congres en ondervind er nog de nadeelen van, door verguizing en verachting en hoe men dergelijkheden meer noemt’. En: ‘Ik zou wel iets meer er over schrijven en in het licht geven maar ik ben zoo bang dat ik mijn betrekking er door zal verliezen, de menschen vinden het onderwerp onzedelijk en wie er over schrijft een vieserik. En die kan je niet gebruiken als gemeente-ambtenaar’. Er staat zelfs een boek op het spel: ‘Ik had namelijk een heel boek over het onderwerp klaar en was al bezig het te laten drukken totdat ik gewaarschuwd werd het niet uit te geven, omdat sommige hooggeplaatste personen een pik op me hebben om mijn rapport op het congres’. Het bezoek aan Berlijn zorgde voor een extra complicatie: ‘Ik heb het boek toen teruggenomen en had de hoop om mijn schade in te halen door het bij een uitgever in Duitschland het licht te doen zien. Maar door mijn kennismaking met vele personen in Berlijn heb ik op sommige punten een ander inzicht gekregen en geef het dus niet uit. Maar ik ben blijd dat ik met schade en zonder schande wijzer ben geworden en zal zien of ik over jaren misschien een beter ding zal kunnen schrijven’. De toon blijft dus monter: ‘Ik heb nog zeldsaam een zoo vruchtbare vacantie gehad als deze, al heeft de heele geschiedenis me vier honderd gulden gekost’ (waarbij wij aantekenen dat Aletrino als gemeentearts een jaarsalaris van f 2500 genoot, met een toelage van f 1500). Wij kunnen uit deze brief aan Van der Goes goed opmaken welke houding Aletrino ten aanzien van de homoseksualiteit aannam en hoe hij Nederland tot in de hooggeleerdste kringen op dit gebied voor onderontwikkeld hield: ‘Wanneer ik eens naga wat de proffen hier er wel en vooral er niet over zeggen, dan verberg ik mijn hoofd in mijn toga van schaamte over zooveel stommiteit en verwaandheid. Maar ik geloof niet dat in de eerste honderd jaren de menschen zóó op de hoogte zullen zijn dat ze er anders over spreken als nu en dat de menschen ontwikkeld genoeg zullen zijn er anders over te oordeelen’. Glashelder komt uit de brief naar voren welk een fascinatie de homoseksualiteit als object van studie en van artikelen en boeken op Aletrino uitoefende en hoe doodsbenauwd hij was om juist over dit onderwerp te publiceren. Van der Goes had zelf ook ideeën over het fenomeen. Op 7 november 1907 sprak hij voor de SDAP afdeling Amsterdam over ‘De maatschappelijke kant der homo-sexualiteit’ in het kader van een cursus Prostitutie en Alcoholisme. De aantekeningen voor deze lezing zijn in het Van der Goes-archief bewaard gebleven, een samenvatting verscheen in Het Volk van 9 november 1907. Van der Goes hield zijn gehoor voor: ‘In een socialistische maatschappij zal voor dat misbruik geen plaats zijn. Niet dat aangeboren homo-sexualiteit gansch zal kunnen worden uitgeroeid. Maar de uitleving dier neiging, de practische uitvoering - en hier begint het misbruik, het maatschappelijk kwaad - zal dan niet meer mogelijk zijn’. Volgens Van der Goes gaat het verlangen van de ‘abnormale’ man uit naar ‘normale mannen’. Homoseksualiteit floreert dus in ‘een maatschappij, waarin leden van de eene klasse groote macht hebben over die van een andere’. In een socialistische maatschappij, ‘waarin die macht van den eenen mensch over den anderen is opgeheven, waarin de klassentegenstellingen zijn uitgevaagd, is voor dat misbruiken, dat slachtofferen van normale mannen geen plaats meer’179.. Of Van der Goes bij dat ‘slachtofferen’ gedacht heeft aan een verhouding als, in Pijpelijntjes, die tussen Joop en Koos, het schoenpoetsertje en kaartjesverkopertje van de Dam? Op zaterdag 15 augustus 1903 verliet Van der Goes de Haarlemse gevangenis. Directeur Koderitsch tekende het ‘bewijs van ontslag’ en schijnt bij het afscheid, blijkens een ‘aanteekening’ van Van der Goes, gesproken te hebben in de trant van ‘kennismaking voortzetten’. De verhouding met Koderitsch is aangenaam geweest. Hij liet Van der Goes extra luchten en ‘waarschuwt tegen te veel werken’ (‘aanteekening’ van woensdag 5 augustus). Troelstra, die hem in juli 1900 had meegemaakt, vertelt van deze directeur, ‘die een onwelluidenden Poolschen naam droeg’, dat hij ‘gewoon was des avonds een poos in mijn cel door te brengen’180. en van weer een andere zegsman vernemen we hoe Koderitsch meende door het plaatsen van potten met bloemen ‘mooie en zachte gevoelens bij de misdadigers’ op te wekken181.. Het ulevelletje van Arnold Ising smaakte dus naar meer. In Van der Goes' agenda van 1904 vinden we op woensdag 20 juli aangetekend: ‘bezoek direkteur gevangenis Haarlem’. Juffrouw Meks in Pijpelijntjes houdt niet van Koderitsch. In het tweede hoofdstuk ‘Celboef’ drijft ze de spot met hem: ‘ze maakte een rijmpie op den directeur dat-ie zoo scheel keek en dat zong ze’. In de tweede versie van Pijpelijntjes staat dat rijmpje genoteerd: Die is op Zaterdag gebore
En die vent is scheel... dat moet je hoore...
Hij is op Zaterdagavond gebore
Hij kijkt maar vast in de vollegende week...
Intussen had De Haan zijn studie niet verwaarloosd. De laatste dag van het Staatsexamen was 18 augustus 1903; hij slaagde. De 23ste wordt het heugelijke feit aan de lezertjes van het Zondagsblad meegedeeld en kort na de 18de ook in een brief aan Verwey. Boven de brief staat ‘Jacob de Haan Amsterdam’ gestempeld. In de kinderrubriek van 14 juni 1903 had hij zijn lezertjes reeds toevertrouwd dat hij over een dergelijk stempel beschikte. |
|