Het verbond van heks en duivel(1983)–Lène Dresen-Coenders– Auteursrechtelijk beschermdEen waandenkbeeld aan het begin van de moderne tijd als symptoom van een veranderende situatie van de vrouw en als middel tot hervorming der zeden Inhoudsopgave Woord vooraf Inleiding en verantwoording Deel I De opkomst van de heksenleer 1. Eigentijdse moralisten als autoriteiten achter de Malleus Maleficarum 2. Het mens- en maatschappijbeeld van Johannes Nider 3. Een oude en een nieuwe manier van leven in vrouwenkloosters en religieuze gemeenschappen van ongehuwde vrouwen. Het verzet van het trotse klooster Klingental tegen de hervorming 4. Het mens- en maatschappijbeeld van Johannes Dominici en Antoninus van Florence Deel II De pasklare heksenleer in de Malleus Maleficarum 1. Wat bewoog de auteurs van de Malleus Maleficarum? 2. De wezenskenmerken van de heks volgens de Malleus Maleficarum 3. Waarom vrouwen meer verdacht zijn dan mannen en welke vrouwen speciaal 4. De maatschappelijke achtergrond van de heksenleer in opkomst Deel III Het hoogtepunt van de heksenwaan en de maatschappelijke achtergrond daarvan 1. Invloed en symptoomwaarde van de publikaties over de heksenleer en van de Malleus Maleficarum in het bijzonder 2. De heksenwaan naar zijn hoogtepunt 3. Pastoor Agricola uit Sittard en zijn Contrareformatorische strijd (1570-1621) 4. De maatschappelijke achtergrond van het hoogtepunt van de heksenvervolging Deel IV Procesreeksen in de Nederlanden rond 1600 en hun maatschappelijke achtergrond 1. Procesreeksen in Asten, Amersfoort en Utrecht in 1595 2. De maatschappelijke achtergrond van de processen tegen tovenaars en heksen uit Amersfoort en omgeving 3. Heksenprocessen in Roermond 4. De achtergrond van de Roermondse procesreeks uit 1613 Conclusies en nabeschouwing Bronnen en literatuur Register van personen en plaatsen