Van des menschen natuerlijcke vleesch wondersproock
(1631)–D.V. Coornhert– Auteursrechtvrij
[Folio 142r]
| |
Dat 9. Capittel.
| |
[Folio 142v]
| |
worpen ende bedwonghen zijnde, wy luyden onsen wille vanden valle der tijdtlycker dinghen souden mogen afkeeren om het eeuwige Goedt te moghen genieten. Dat schrijft Augustinus so van't onderscheyt deser saecken, als van de Ga naar margenoot+ nutheyt int ondersoeck van dien geleghen. Die seyt noch elwaerts tot Ambrosio alsoo: VVie ist dan (seyt hy) die 't Vleesch ghebruyckt om te wercken anders dan die Ziele. So is dan natuerlijck de Ziele die Princesse ende Vrouwe van 't Vleesch, dat sy behoort te temmen ende te heerschappen, alle dit wordt oock van elck Mensch daghelijcx in sich self ondervonden, maer by seer weynighen verstaen, overmidts daer weynig menschen zijn die acht slaen op dese hoochnutte saken, sodanigen onverstandighen Menschen zy dit navolgende dan noch tot eenen toegifte ende wechneminghe van allen twijfele gheschreven. Gheen redelijcke Menschen lochenen dat het Vleesch uyter Naturen van't smertigh ghevoel ende van den doot grouwelt ende een af-schouwen daer van heeft. Nu ist onmogelijck dat het vleesch sulcx benaerstighen ende soecken soude moghen. Nochtans werdt het smertigh ghevoelende die doot oock selve in veele Menschen benaerstigt ende gesocht. Het moet dan een ander zijn dan 't vleesch die door haer ghebiedende ende heerlijcke kracht over den Vleesche, die grillende, treckende ende bevende leden vrywilligh uyt streckt onder die pijnlijcke sage of felle vlijme des Chirurgijns, omme 'tvervuylde Vleesch af te laten saghen of uyt te doen snijden. Wie anders doet dit doch dan die ghebiedende wille, ghebooren uyte begheerte ter ghenesinghe, ende uyt die voorsichtigheyt met het redelijcke Oordeel, wel merckende dat het gantsche Lichaem soude verderven, soo 't vervuylde Vleesch daer aen bleef, ende dat het minder quaedt is ('t welck 'toordeel hier verkiest voor't meerder) dat een Lidtmaet dan 't gantsche Lichaem soude bederven? Alwaer ons niet gheschreven van den Romeyn, die zijn druppende handt inde vlammen vrywilligh verdorde: van Coma die met willighe verstoppinge zijns athems hem self verstickte: van Ciceronis vrundt, die hem self moetwillens doot hongerde: van Themistocle die 'tvenijn van Catone, die 't Swaerdt, ende van Cleopatra (een wijf zijnde) die de Slangen misbruyckte, (ende den onsichtlijcken doot uyt haer eyghen voornemen van selfs benaerstighde: ons en souden (leyder) gheen versche exempelen ontbreken van Menschen die in dese onse tijden hen self verhanghen, door steecken, verdroncken, den halse gebroken, ende met veel andere wijsen moetwillichlijck den doot aengedaen hebben ghehadt. Na dien nu het Vleesch soo luttel ter doot is geneghen, dat het oock die selve boven alle dinghen ontsiet ende vliedt, als ter contrarien tot zijn behoudenisse ende 'tleven gheneghen zijnde: soo moet het onghetwijfelt een ander ende vreemde kracht wesen die onghedwongen van yemant uyt eygender bewegingen het Vleesch zijns ondancks alsoo bederft ende vernielt: wie anders kan dit doch zijn dan die heerschende Wille? Die ghebiedt over 'tVleesch dat wel geeft Gheneghentheyden, maer ghenen Wille: welcke Gheneghentheyden niet anders dan die Waghen-paerden, den wille ende redene als haer Voerman moeten ghehoorsamen ende haer bestieringhe volghen: stieren die wel, 'tvleesch gheschiedt wel ende gemack: maer syn die soo droncken van vleeschelijcke Lusten of zotte Opinten dat sy die Gheneghentheyden qualijck bestieren, soo moet het arme Vleesch oock lijden om der Sonden wille. |
|