zijn wellicht in één décorbouw samen te brengen. Bij opvoeringen in de openlucht kunnen alle bedrijven tegen den burchtachtergrond worden gespeeld, en de spelleider zal dan gemakkelijk een kleine wijziging toepassen, zoals bv. in de vierde acte het doen vervallen der aankondiging door een bediende van de beide teruggekeerde jagermeesters.
De Jezuitendrama's en de volksstukken vereenvoudigen het gegeven van het volksboek graag tot de tegenstelling: de slechte Golo en de triomf van Genoveva's onschuldig lijden en hebben dat laatste ook dikwijls als ondertitel. Tegen den achtergrond van het ridderstuk zal Golo een figuur moeten zijn, die in zijn dualisme, in het meegesleurd worden door zijn hartstocht, in zijn verzet, zijn zonde en zijn schuld ook ons moderne toeschouwers aanspreekt in dien eeuwigen strijd tussen goedheid en boosheid, waarvan hij het slagveld is, in een veel samengestelder verschijning dus dan die van alleen maar het slechte sujet.
Siegfried's lichtvaardig geloof in de belastering van Genoveva is de grote moeilijkheid, waarvoor de sage plaatst; het is haar zwakke punt, dat ze dit geheel onbehandeld laat. Het heeft Hebbel blijkens de inleiding tot zijn spel geprikkeld en gehinderd: Golo de beklagenswaardigheid van Oedipus gevend, laadt hij op Siegfried de vòlle schuld en verantwoordelijkheid. Ik heb de schuldige lichtvaardigheid van Siegfried niet ontweken en ze in de handeling ingevoegd, zowel in Siegfrieds eigen besef bij zijn terugkeer als bij Golo, wien het tot uitvlucht wordt zonder zijn schuldigheid te verminderen en, voor alles, zonder Genoveva te verzwakken. Genoveva is in genen dele de weeklagende vrouw van het onschuldig lijden; de volle nadruk ligt op haar kracht in haar huwelijkstrouw en de hoge opvatting van haar huwelijksliefde, die de diepste beproevingen weerstaan in de verankering in Gods liefde.
Op Golo's plan staat naar de gegevens van het volksverhaal, ook in de stukken van de genoemde Duitse dichters,