Post gavdia lvctvs.
XVIII.
Orbis terrarum homini tanquam theatrum est, vnusquisque ibi nostrûm scenae servit, comicam hic, tragicam ille personam sustinet: Comicam certè vir bonus; quocunq; enim ille exordio Actum incipit, lepido vtique ac festivo fine vitae fabulam claudit. Tragico cothurno indutus prodit homo nequam: nec personã ponit, nisi cruentus: Actus enim postre mus nunquam illi alius, nisi funestus ac tristis. Quotiescumque igitur hunc aut istum improbum initio Satrapae personam sustinere, ac magnum aliquid spirare videbis; contine te, ac suspende paulisper judicium, dum tragico boatu Scena claudatur. Finis distinguit fabulam. Quis bovem nitidum in pratis luxuriantem dum videt, securim non cogitat? quis taurum sub jugo gementẽ dum conspicit, macello haud destinatũ concludit? concludamus & nos, Impiorumque faelicitate nihil miserabilius, Bonorum afflictione nihil foelicius esse statuamus, nec enim vnquam principia impiorum tam invidenda, quam exitus deplorandus; nunquam piorum principium tam triste, quam finis est placidus.
DE werelt, (seyter een) is aen den mensche als een thoneel, yder een heeft daer, als zyn rolle, te spelen, den eenen, in een Blyendich-spel, den anderẽ, in een Treur-spel. Een vroom mans leven heeft de eygenschap van een Comedie, want hoedanich zyn begintsel oock wesen mach, soo maeckt hy altijt een vroylijck eynde: Den goddeloosen daer en teghen is een recht Traghedy-speelder. Wanneer ghy daeromme eenich werelts kint, ten eersten aenvangen, in heerlijckheydt hooge fiet uyt-muyten: schorst u oordeel een weynich op, ende let op het eynde: noyt en hielter Treur-spel op, alleenlic met eẽ Wtcomen, de eygenschap vande Spelen, is meest gelegen in het besluyt, let daerom wel op het laetste: op t'scheyden vande mart (seght ons spreeck-woordt) kentmen de Coop-luyden. Wie sieter een vetten Os in een wel-begrasde weye, die niet en denckt datse tegens de byle opwast? Wie sieter daer en tegens eẽ beest suchtẽ onder het jock, die niet en merct, dat t'selve niet en is voor het vleesch-huys? Laet ons dan besluyten, en segghen datter niet ellendigher en is, als het gheluck vande goddeloose; niet gheluckigher, als den teghenspoet der vroomen. Het begintsel van een booswicht en wordt nimmermeer soo seer benijt, als zyn eynde beelaecht werdt. De begintselen vande God-salighe en zyn nimmermeer soo verdrietich en beswaerlijck, als haer eynde is sacht en liefelijck.
AVGVST. IN MATH. 27.
SI haberes sapientiam Solomonis, pulchritudinem Absolonis, fortitudinem Sampsonis, longaevitatem Enoch, divitias Craesi, felicitatem Octaviani; quid prosunt haec cum tandem datur caro vermibus & anima daemonibus?
PROV. 7.21.
ELle l'a fleschi par la force de ses douces paroles & l'a enduit par les mignardises de ses leures.
Il s'en va apres elle incontinent comme le boeuf s'en va a la tuerie.