Neqvitiae dvces, ocvli.
IX.
SErpenti, loco angusto insinuare sese dum conatur, si caput modò vspiam detur immittere, protinus integro corpori facilis est transitus. Anguis istius mystici caput, id est, primam peccati suggestionem, si admittamus, ilicò ad ipsa cordis penetralia malum procurret. Hic, & alibi principijs obstandum est: nam quemadmodum scalas quasdam Iacobaeas exstare novimus, quibus, tanquam per gradus, in coelum enitimur: ita via est quaedam declivis ac prona, quâ lubrico lapsu in perditionem ferimur. Nil adversario nequius; quoties aliquem in scelus aliquod, pellicit, non statim formatum, ac suis depictum coloribus id ipsũ proponit, sed à paruis ferè initijs, non tam malis, quam ad malum insensibili quodam modo vergentibus, rem orditur, atque ita sensim vlterius progrediendo, id quod intendit, patrat. Nemo repentè fuit turpissimus. Davidem in homicidium propellere dum vult, si rectà eò tendat, horrebit vel nomen sceleris bonus rex Otiũ, itaque primò suggerit, ac torporem, mox oculum nequam, hinc adulterium, denique, istis praemissis, vt necessarium infert homicidium. Omne peccatum superbum est, amat asseclam.
ALs haer de Slanghe door een enge plaetse wil indringen, can sy maer het hooft daer in crijgen, het gheheele lijf sal lichtelijck volghen. T'gaet even soo met de Oude Slanghe, den Duyvel, den welcken ons soo verre open vindende, dat hy maer de begintselen der sonde daer in can vesten, hy sal lichtelijck alderley grouwelen daer by vougen. Daer is wel een Iacobs-ladder, om op-waerts ten hemel te climmen, maer daer is mede een neder-hellenden wech, leydende ten verderve Den Duyvel, uyt zynde om yemandt te verlocken, ghebruyct gansch cleyne, en nauwelick yet van het goede afwijckende begintselen, glydende alsoo, ongevoelijcker wijse, allengskens dieper. Hy, willende den David tot een doodt-slagher maken, berijt hem voor eerst met het sacht toomken van ledicheyt, maer verweckt daer by in hem, een crielen sin, vuylen lust, overspel, en ten laetsten dẽ doots lach selfs, schier als een nootwendich gevolg vant voorgaende. De sonde is trots van aert, sy en wil niet alleen gaẽ, sy moet t'elcken den eenen laquay of den anderẽ achter haer steert hebben. Elck dan, die alle sonden niet en wil inlaten, moet elck vande selve van eersten af wederstaen. T'is ghevouchlijcker, seyt den Borgher, een moetwillighen gast de deure voor t'hooft te sluyten: als, ingelaten sijnde, hem uyt te jaghen. T'is voorsichtelijcker, seyt den Chrijgsman, des vyandts inganck te beletten, als binnen landts met hem te oorloghen. T'is wijsselijck gedaen, seydt den Medecijn, de sieckten in haer begintselen te bejeghenen. T'is goet, seyt den Lantsman, de schapen voor den dam te schurten. Het beste van alle is, seyt den Christen, de Sonde al in hare gheboorte den necke te breken.
LVC. 11.34.
LVcerna corporis tui, est oculus tuus; si oculus tuus fucrit simplex, totum corpus lucidum erit, si autem nequam fuerit, etiam corpus tuum tenebrosum erit. Vide ergo ne lumen quod in te est tenebrae sint.
NILVS IN SENTENT.
COhibe oculum: cum enim non attenderis, circum voluitur. Munito aures & oculos per illa enim ingrediuntur omnia tela malitiae.