Christelicke bedenckinge over het wel-gereformeerde Christelick gheloof
(1657)–Pieter Brughman– Auteursrechtvrij
[pagina I]
| |
DEI Voluntas, mea FacultasGa naar margenoot+ Deut. cap. 8. 18. Luc. cap. 17.5. Romeynen cap. 10. vers. 8. Dit is het woordt des gheloofs, 't welck wy u prediken. Vers. 9. Namelick indien ghy met uwen monde sult belyden den Heere Jesum, ende met u herte geloven, dat hem Godt uyt den dooden opgeweckt heeft, so sult gy Salich worden. Vers. 10. Want met der herten gelooft men ter rechtveerdicheyt, ende met den monde belydt men ter salicheyt. Vitae Nostrae Justitia, Dei Gloria.Ga naar margenoot+ Psalm 115. vers. 1. Esaias. cap. 53. vers. 11. | |
[pagina II]
| |
Emmanuel.
Dit Boeckje Godts heylich werck is aen het licht gebracht,
Te vooren door Godts Geest bescheydentlick bedacht,
Niet om t' oordelen, maer om menschen te winnen
So wilt doch heylichlick, d' inhout wel versinnen.
Iacobus cap. 2. vers 13. 1. Corinthen cap. 4 vers 5. Tandem fiet Surculus Arbor. | |
[pagina III]
| |
Toe-Eygeninchs-Brief
| |
[pagina IV]
| |
heeft, ende hem selven voor haer heeft overgegeven. Soo hebbe raedtsaem gevonden, U E te comen besoecken, volgens myn schuldige Liefdes-plicht, ende oock ghelijck Andreas de Broeder Symonis Petri, Petro met blydtschap vercondichde gevonden te hebben den Messiam, t' welck is overgeset synde, die Christus, als wy dat lesen by Ioannem cap. 1. vers 41, ende 42. U E bekent te maken, hoe ick de rechte kennis Iesu Christi, ende Godts uyt Godts-Woordt door verlichtinge des Heyligen Geest hebbe becomen, die naer de Apostelens tyden, als een Sondens straf verborgen is gebleven, tot nu toe: Jaeget dan naer met een yverige Geest, om de rechte kennis uws Heylandts, ende Godts uyt dit BOECKJE te vatten, als die my, ende | |
[pagina V]
| |
u, ende alle die het sullen door Godts Geest coomen te gelooven (als ick seeker weete) voordelick sal syn ten eeuwigen leven, volgens Iesu Christi seggen Ioannis cap. 17. vers 3. Dit is het eeuwige Leven, dat sy u kennen den Eenige VVaerachtigen Godt, ende Iesum Christum dien ghy gesonden hebt. Leert hier met Philippo dan de rechte Christum, ende de rechte Godt te kennen. Seght dan met hem als wy daer van lesen Ioannis cap. 1. vers 44, ende 45. tegen andere menschen, als tegen Nathanaliten ick hebbe gevonden de rechte Iesum Christum de Soone Iosephs van Nazareth, van welcken Mosis inde VVet geschreven heeft, ende de Propheten gepropheteert, de Evangelisten geschreven, ende de Apostelen gepredickt hebben, die tot nu toe als onsers sondens | |
[pagina VI]
| |
straf naer d' Apostelens tyden onbekent is gheweest. Belydt hem voor de menschen syn menschelijcke natuyr ontfangen te hebben uyt de Maeght Maria, ende dat Hij leeft door de Cracht Godts: Belydt alsoo met de belydenisse Pauli 2. Corinth. cap. 13. vers 3. Dewyle ghy soeckt een proeve Christi, die in my spreeckt, welcke in u niet svvack en is, maer crachtich is onder u. vers. 4. VVant hoewel hy gecruist is uyt swackheyt, soo leeft hy nochtans door de Cracht Godts. Seght dat u Godt Een VVesen is, door Drye Heyligen Selfstanden bestaende, ende synde, welcke Drye Ioannis noemt in syn 1. Sendtbrief cap. 5. vers. 7. Vader, VVoort, ende Heylige Geest, daer by voegende de Drye Een te zyn: vercondicht met Paulo volgens 1. Timoth. cap. 6. vers 16. die Godt te woo- | |
[pagina VII]
| |
nen in een Ontoeganckelick Licht: Belydt dat daer syn Godtheyt is, dat daer de Drye Persoonen moeten syn, die syn Godts VVesen uyt maken, ende syn, ghelijck daer u menscheyt is, dat daer oock noot-saeckelijck moeten syn u ziel, ende Lichaem, die u menscheyt uytmaken: ende openbaert also Die Godt in Ontoeganckelick Licht woonet, dat hy derhalven met Syn Personen in geene Schepselen, noch in Iesu Christo selfs niet can woonen, die in een toeganckelick licht bewoonen, d' Aerde, ende d' Hemel aenschouwen wy in een toegancklick licht, ende dat het lichten syn, daer wy toegaen cunnen, betuyght Christus selfs Ioannis cap. 1. vers. 52. jae wy sullen selfs tot Christum inde Hemel gaen, volgens Christi seggen Ioannis cap. 14. vers 1.2,3. | |
[pagina VIII]
| |
Seght derhalven Christus niet te cunnen leven, door de Drye Personen des Godtheyts, die in een Ontoegankelick Licht in het Godtlicke VVesen blyven. Roemt voorders tot Godes eere, Godt met syn Drye Personen niet te cunnen woonen inde Schepselen, also uyt Godts VVesen, ende uyt des Selss Dryheyt een Heerlickheyt uytgaet, die de aenschouwers, die soude willen naderen omte sien, wat het VVesen Godts, ende Heerlickheyt is, soude dooden als in Exodi cap. 33. van vers 18. tot het eynde staet. Veelmin can dan het VVesen Godts ende de Drye Persoonen in de menschen niet coomen te woonen, ende haer het leven te geven, want eer Godts VVesen, ende des Selfs Dryheyts woude naderen om by de menschen te woonen, en haer het leven te geven, soude | |
[pagina IX]
| |
de menschen all door de uytgaende Godts Heerlickheyt gedoot syn: Roept dan uyt, Godt leeft in Christo niet met Syn VVesen, ende Drye Personen, maer met Sijnuijtgaende Cracht, wordende in Godts VVoordt de Levenmakende, ende Heilichmakende Geest genaemt Ioannis c. 6. v. 6. Rom. cap. 1. vers 4. Seght dat Godt den Vader de Schepper aller dingen, is meerder, als Iesus Christus Godts Soon, ende Godt onse Verlosser. want Godt de Vader heeft het Leven door hem selven, Iesus Christus, de Soone Godts, ende Godt onse Verlosser door den Vader, Ioannis cap. 5. vers 26. ende cap. 6. vers 57. daerom hy oock selfs seyt, de Vader is meerder dan Ick Ioannis cap. 14. vers 28. Om dat ghy dan tot een sulcke Salige Beleydenisse voort mueght coomen, so n eemt doch aen voor waer- | |
[pagina X]
| |
heyt, wat ick alreede van Godt, ende Iesu Christo gesproocken hebbe, hoort doch voort wat de ware Christus, ende de ware Godt sy. Alderliefste, die ghy als een Atheniensche, ende Godts-vruchtige Vrouwe onbekentlick dient, ende ick verclare u met Paulo, als wy lesen inde Handelinge der Apostelen cap. 17. vers 22. te Zyn, Die Godt, die de wereldt ghemaeckt heeft, en alles wat daer in is, dese synde een Heere des Hemels, ende der Aerde, en woont niet in de Tempelé met hande ghemaeckt, vers 25. Ende en wordt oock uan menschen handen niet gedient, als yets behoevende, alsoo hy selve allen het leven, ende den Adem, ende alle dingen geeft vers 26. Ende heeft uyt eenen bloede het gantsche geslachte des menschen gemaeckt, om op de geheele aerdbodem te woonen, bescheiden hebbende de tyden te vooren | |
[pagina XI]
| |
geordonneert, ende de bepalinge van harewooninge vers 27. Op dat sy den Heeren souden soecken, oft sy hem immers tasten, ende vinden mochten, hoewel hy met verre en is van een yegelycke van ons, vers 28. VVant in hem levenwy, ende bewegen ons, ende syn wy: ghelyck oock eentge van nwe Poeten gheseght hebben, want wy syn oock syn Geslachtě, en moeten niet meynen, dat de Godtheydt Gout, oft Silver, oft Steen ghelyck sy, welcken door Menschen konste, ende bedenckinge gesneden syn vers 30. Godt dan de tyden van onwetentheyt overgesien hebbande, vercondicht nu alle menschen, alomme dat sy haer bekeeren, vers 31. Daerom hy eenen dagh gestelt heeft, op den welcken hy den Aerdtbodem rechtveerdichlick sal oordeelen, door Eenen Man, die hy daer toe, geordoneert heeft, versekeringe daer van doende aen allen, | |
[pagina XII]
| |
dewyle hy hem uyt den dooden opgeweckt heeft Dese Godt dewijle hy op d'Aerde niet woont, is dá met Sijn VVesen, noch met Sijn Drie-Heijlige Selfsstanden, Vader, VVoordt, ende Heilighe Geest, Die 't VVesen uijtmaken als 1. Ioh. cap. 5. vers 7. staet niet, noch in eenige Schepselen die op Aerden woonen, noch in Iesu Christo, die op d' Aerde is gheweest, ende die nu inde Hemel is, alsoo der Hemelens Hemel segge ick Syn VVesen, noch Sijns Dryheyts Selfs standen, Vader, VVoordt, ende Heylige Geest, die het Een Godts VVesen syn, van wegen haer uytgaenede Heerlickheyt niet en can begrypen, als uyt Exodo, cap. 33. van vers 18. tot't eynde toe aff te nemen is, ende also Paulus die Godt seydt te woonen 1. Timoth. cap. 6. vers 16. in een Ontoeganckelick Licht, als te vooren is verhaelt | |
[pagina XIII]
| |
De Heere opene u herte door syn Geest met Lydia, Actorum cap. 16. vers 14. ende maecke u onder de Nederlantsche Vrouwe een Gods-vrughtige Damaris. Actorum cap. 17. vers 34. Gedenckt dat ick U van Godt geschoncken ben tot een Sterre, waer door Godt UE belieft tot sijns, ende Sijns Soons kennis te brengen ten eeuwigen leven. Myn Woorden in het BOECKJE geschreven sullen aenwysen, wie die VVare Iesus Christus zy, wie de Ware Godt is, waer de Ware Godt woont, die u tot noch toe onbekendt is, ghelyck de Sterre, de VVysen uyt Oosten leyde, ende aenwees, ende brochte waer Cristus geboren was, als wy lesen by Matthaeum cap. 2. van vers 1. tot 12. Neemt dese vrucht aen van my, niet als een vrucht des doots, | |
[pagina XIV]
| |
maer des levens, also inde rechte kennis Christi, ende Godts het eeuwige leeven bestaet, volgens Ioannis cap. 17. vers 3. Ende also coome ick UE niet op te offeren spyse, als Adam, die syn naercomelingen door aennemen van dien gedoot heeft, als Romeyn. cap. 5. vers 12. staet, maer als een vernieuwde mensch door Godts Geest in Christi heylicheijt ende Bloede (gheloof) gherechticht 1. Corinth. cap. 6. vers 11. U leydende vande doodende Adam, als een leydende Adam, tot den Levendich makende Adam, 't welck is Iesus Christus, van welck Paulus ghewach maeckt, 1. Corinth. cap. 15. vers 45. Leert dan hier van my onwaerdich Godts Dinaer, onse Heere Iesum Christum, onse Levendichmakende Adam met U Huysgesin te kennen volgens Christi ons Salichmaker be- | |
[pagina XV]
| |
geerte, uytgedruckt Ioannis cap. 17. vers 3. die seght Dit is het eeuvvigen leeven, dat sij u kennen den Eenigen VVaerachtigé Godt, ende Iesum Christum, die ghij gesonden hebt. Heere Iesus, O Heijlant! Laet ons door V Geest door sulcke belydenisse V, ende V Vader verheerlicken, op dat ghy in u compste voor V Vader belydt, dat wy u kinderen syn, op dat Hij ons syn Hemelsche Coninckrijcke geve, volgens u belofte. Ende also V Vaders welbehagen is geweest ons in U te heyligen, ende U Ghehoorsaemheyt syn Genadens Gifte te ordonneren, volgens syn heylich besluyt, dat in tyt van onse ongehoorsaemheyt de Sathan de Twede Doot niet op ons heeft cunnen brengen, volgens Pauli belydensse, Romeijnen cap. 5. vers 15. aldus beschreven Doch niet | |
[pagina XVI]
| |
gelijck de misdaet, alsoo is oock de Genaedens Gifte, want indien door een misdaet vele gestorven sijn, so is veel meer de Genaede Godts, ende de Gave door de Genaede, die daer is eenes menschen Iesu Christi overvloediger geweest over veele v. 19. VVant gelick door ongehoorsaemheijt van dien eenen mensche, vele tot sondaers gestelt syn geworden, alsoo sullen oock door de gehoorsaemheit van eenen, vele tot rechtveerdighe gestelt worden. Alwaer blyckt, Alderliefste, dat detwede doot over ons, die gelooven niet vercregen en heeft macht, doe wy in ons menschelicke natuyr in onse Saets-Selfs-standicheijt verborgen, voedtsel van de verboden vrucht ons van ons voorouders aengeboden aennamen, ende het selve voedtsel, ghelyck het water, het vier, ende het vier het water verwerpt, niet en verwierpens, maer aenne- | |
[pagina XVII]
| |
mende het voedtsel van dien, Godt Genesis cap. 2. van vers 15. tot 18. verboden, so sondigende door ongehoorsaemheyt, heeft Christi Gehoorsaemheijt, ons die gelooven te hulpe gecomen, dat wy die tweede doot niet en syn gestorven, noch onder worpen geworden, als over die is gecomen, die niet en gelooven 't welck noch claerder blyckt inde Openbaeringe Ioannis cap. 20. vers 6. door des Hejilige Geest getuigenisse aldus. Salich ende heijlich is hij die deel heeft aende eerste opstandige, over dese heeft de tweede doot geen macht, ende also de opstandige, die de mensche salich maeckt, bestaet daer in, datmen vande ongerechticheyt, synde sonde. 1 Ioanuis. cap. 3. vers 3. ende 4. opstaet, ende die verlaet, ende gerechticheyt pleegt, van welcke Godts kinderens ampt, | |
[pagina XVIII]
| |
ende eerste opstandige Paulus Coloss. cap. 3 van vers 1 tot 11. duydelick maeckt ghewach, ende also Godts kinderen opstaen, is een rechtveerdicheyts plegen, ende de Rechtveerdicheijdts-plichts macht ons door Christi Rechveerdicheijt, synde Sijn Gehoorsaemheijt van Gode toecomt, volgens Godts eygen sprake luydende aldus. Esaias cap. 53. vers 11. Om de Arbeijt sijner ziele sal Hij het sien, ende versadicht worden, door sijn kennisse sal mijn Knecht de Rechtveerdige, veele Rechtveerdich maken, want hij sal haer ongerechticheijt dragen, blyckt daer uyt dan, dat Sijn Gehoorsdemheijt, synde Christi Rechtveerdicheijt, also wy daer door een rechveerdicheits plegens Macht geraken, synde een Cracht, waer door men can van een sondich leven, tot een heylich leven | |
[pagina XIX]
| |
opstaen, ende die opstaet dat de tweede doot over die geen macht en heeft gecregen, dat daerom Christi Ghehoorsaemheyt, die de oorsaeck vande eerste opstandinge is, ende de eerste opstandinge uytwerckt, geordonheert is voor de grontlegginge der wereldt van Godt, om ons in onse ongehoorsaemheyts tijt te hulpe te sullen coomé, dat de tweede doot, door onse ongehoorsaemheyt, in Adam sondigende, geen Heerschappie over ons heeft cunnen crygen, dien volgende de tweede doot niet gestorven en syn. Daerom d' Apostel Paulus Ephesis cap. 1 vers 3,4. ende de Apostel Petrus 1. Petri cap. 1. vers 2. den Geheylichden op de Ghehoorsaemheyt Iesu Christi acht te moeten nemen, vermaent uytdruckelick, seggende, Den uijtvercornen naer de voorkennisse Godts des Vaders, inde | |
[pagina XX]
| |
Heylichmakinge des Geests, tot Gehoorsaemheijt, ende Besprenginge des Bloedts Iesu Christi. Genade, ende Vrede sij u vermenighvuldight. Voor welcke weldadens Godts, dat wy den VVare Iesum Christum kennen, ende door Iesum Christum den Waren Godt, ende syn Genades-giste kennen, synde Christi Ghehoorsaemheijt, waer door is gecomen dat wy in Adam sondigende de tweede doot niet ghestorven en syn, Zy Gode, ende de Heere Iesu Christo Gode onse Verlosser eeuwichlick De Lof, ende de Heerlickheyt, ende de VVysheyt, ende de Danckseghinge, ende de Eere, ende de Kracht, ende Sterckte in alle eeuwicheyt door Iesum Christum onses Salichmakers Amen. De Genaede onses Heeren Iesu Christi, ende de Liefde Godts, ende de Gemeynschap des Heyligen Geests, sy met ons Allen. Amen. | |
[pagina XXI]
| |
Gegeven binnen de Stede Bever-wyck in Noort-Hollant den 13. July 1657.
UE Seer getrouwe, ende gantsch
Dienstbereyden
Man, ende Heere inde Heere.
P.I.V. BRUGMAN. |
|