zen; het
is de diepgewortelde overtuiging, dat geen doelvermoedens ons bevrijden van de
plicht, alleen in zelfverwerkelijking het levensdoel te vinden. Achter Parijs,
achter de Loire, achter Bordeaux, achter de Pyreneeën ligt nog een verkeerde
oneindigheid van verdedigingslinies; en in deze, strategische, zin reizen wij om
de aardbol heen zonder iets wijzer te worden, steeds vechtend tegen vijanden
zonder ooit te begrijpen, waarom zij vijanden zijn, steeds gebonden aan de
oppervlakte der wereldgeschiedenis zonder ooit naar haar structuur te hebben
gevraagd.
Er zal wel niemand zijn, die niet aan een richting gelooft, hetzij hoog-bewust,
hetzij laag-instinctief. Bij wijze van spreken gelooft zelfs de scepticus nog,
dat zijn sceptische pen zich van links naar rechts zal bewegen, omdat hij anders
‘geen leven zou hebben’. Maar het is iets anders dit richtingsgevoel, dat een
levensinstinct is, te verbinden met een ‘poging tot onderzoek en tot
zelf-onderzoek’; hierdoor bedient men zich van het ongeoorloofd axioma, dat in
de cultivering van dit richtingsgevoel de hoogste taak van de menselijke geest
zou liggen, terwijl juist de cultivering der intensiteit de
enige mogelijkheid geeft tot een richtingsphilosophie, die meer betekent dan de
vooruitgangsphrase. In de schijnbaar richtingloze, doelloos heen en weer
deinende intensiteit is de enige richting gegeven: de richting naar de diepte.
Men behoeft een mens volstrekt niet te zeggen, dat hij zich om de toekomst
bekommeren moet; zijn gehele oppervlaktebestaan is niet anders dan dat; maar
ieder uur, waarin de toekomst hem onverschillig is, is winst voor hem.
Betekent dit een hautaine minachting voor de sociale problemen, voor de toekomst
der maatschappij? Ja, zelfs: voor de toekomst onzer beschaving? Wie deze
gevolgtrekking uit het voorafgaande maken wil, begrijpt niet, hoe ademloos en
geboeid juist de meditatief aangelegde individuen de caleidoscoop der
verschijnselen volgen en hoezeer hun levensdrift hen meesleept in een
daadwerkelijk deelnemen aan die verschijnselen; immers meditatie is geen askese
(askese is slechts een rücksichtslose vorm van meditatie). Maar tevens wordt dit
mensentype zich bewust, dat het opgaan in die verschijnselen