Vaderlandartikelen 1939
(2009)–Menno ter Braak– Auteursrechtelijk beschermdSchrijver van het ‘Ivoren Aapje’ en ‘Mijnheer Serjanszoon’
| |
Teirlinck als tooneelhervormer.In de jaren na den oorlog is Teirlinck zich aan het tooneel gaan wijden. Hij werd in zijn streven vooral beïnvloed door Gordon Graig en door de opkomst van de film. Op den voorgrond staat daarbij de reactie tegen het litteraire tooneel van het ‘burgerlijke’ tijdvak; Teirlinck zocht aansluiting bij het mysteriespel, bij primitieve tooneelmanifestaties, bij de scaenische vertooning als een uiting van gemeenschapskunst. Daarbij bleef hij echter wat hij altijd geweest was: een aestheet en woordvirtuoos, bij wien de psychologie gemakkelijk verdrongen werd door het uiterlijk effect. Het succes, dat sommige van Teirlincks stukken gehad hebben, is dan ook van voorbijgaanden aard geweest; maar men kan hem niet de verdienste ontzeggen, nieuwe wegen te hebben gezocht en nieuwe beweging te hebben veroorzaakt. Ook in Nederland is zijn werk veel gespeeld, destijds nog door Willem Royaards. Men herinnert zich ‘Ik Dien’ (1924), een tooneelbewerking van de Beatrijs-legende, waarin aan de theorie van het collectieve verband tusschen acteurs en toeschouwers practisch uitvoering wordt gegeven; men herinnert zich zeker ook het vroegere werk ‘De Vertraagde Film’ (1922), waarin de tijd wordt ‘uitgerekt’, om de sensaties van twee menschen die in het water gesprongen zijn voor oog en oor van het tooneelpubliek op te roepen. Dit vertragen is eigenlijk typeerend voor Teirlincks werkwijze in het algemeen; hij zoekt niet de intensiteit van het moment vast te houden door explosieve soberheid, maar hij tracht steeds te omschrijven, te omspinnen met woorden. Latere werken voor tooneel van Teirlincks hand zijn ‘De Ekster op de Galg’ en ‘De Man zonder Lijf’. Verder schreef Teirlinck het Delftsche Torenspel, waarin hij een deel van zijn theorieën in practijk kon omzetten. Het tooneel van Herman Teirlinck verscheen verleden jaar in een monumentale uitgave met houtsneden van Frans Masereel bij De Sikkel te Antwerpen en de Wereldbibliotheek te Amsterdam. M.t.B. |
|