Tooneel om het tooneel.
‘In de “Liefdelessen” zijn gecombineerd Molières jeugdwerk “L'Ecole des Maris” en “Le Mariage Forcé”; dit laatste is een integreerend deel geworden van de handeling in den vorm van een droom van Sqanarelle, de hoofdfiguur van “L'Ecole des Maris”.
Het geheel is niets meer of minder dan echt tooneel. Geen problemen, maar alles geconcentreerd op de poëzie van het tooneel zelf. Coupletten op melodieën van oude Fransche componisten zijn ingelascht, zoodat ook de charmes van de operette niet ontbreken. Men zou het stuk wellicht eenigszins kunnen vergelijken met “Der Diener zweier Herren” van Goldoni in de interpretatie van Rheinhardt, al is mijn tooneelstijl geheel anders en al is de handeling bij Molière van meer belang dan bij Goldoni.
Er is speciale muziek voor deze opvoering gecomponeerd door Alex de Jong, terwijl Steffa Wine in overleg met mij de balletten heeft ingestudeerd, die een integreerend onderdeel vormen van de vertooning.’
- Wie vervullen de hoofdrollen?
‘Van hoofdrollen zou ik liever niet willen spreken. Het ensemble gaat voor alles. Dat de eene rol meer belang heeft dan de andere mag niet beletten, dat allen zich moeten voegen in de totaliteit van het ensemble.
Meestal heb ik mijn keuze gedaan onder jonge, onbekende acteurs, meerendeels onder de 25 jaar. Ik wil het stersysteem zooveel mogelijk vermijden; en met oudere, geroutineerde acteurs, hoe voortreffelijk zij individueel ook mogen zijn, is dikwijls heel moeilijk een werkelijk ensemblespel te bereiken.
De twee oudere heeren Ariste en Spanarelle, voogden over twee jonge meisjes, worden resp. gespeeld door Rob Geraerds en mij. De jonge meisjes zijn Adrienne Canivez en Tine Medema. De jeune premier is Arent Hauer. Verder noem ik u b.v. Peter van Hulzen (een der ouderen, speelde lang bij Rheinhardt), Gerard Schild, Herman Frentzen, Edwin Thomas en Marijke van Tooren (die met van Hulzen het leeuwendeel van den zang op zich neemt).’