Ed. Pelster
aan
Menno ter Braak (Eibergen)
Den Haag, 16 december 1928
den Haag 16 December 1928.
B.M.
Besten dank voor je brief van 14 dezer. Jammer, dat je 's avonds niet mee kon gaan, doch van den anderen kant heb je niet veel gemist.
De Brug is vriendelijk ontvangen met een applausje aan het eind. Hetgeen al veel zegt voor het Rotterdamsche publiek, dat practisch nooit applaudiseert. Tot zijn recht komt de film echter niet. Het is geen film voor een groote zaal met menschen. Zeker niet als die film vertoond wordt zonder eenige inleidenden titel of toelichting. Dan weet zeer zeker het gewone publiek niet waar het om gaat. Zelfs op mij persoonlijk maakte de film lang zoo'n goeden indruk niet als indertijd in Amsterdam of in Delft. Dat zijn en dat zullen blijven films voor een speciale omgeving.
Gisteren was ik in Amsterdam en belde Scholte op betreffende Arnhem. Deze vertelde me dat de zaak nu in orde was, n.l. dat Arnhem hem had geschreven, dat ze nog fl. 30.50 zouden sturen, waardoor dan de drie eerste programma's plus de noodlottige voorstelling in Nijmegen zouden betaald zijn. Voor het vierde programma zullen we dan wel weer verder zien en zullen ze tegen dien tijd wel weer betalen.
Daarom zal je me zeer verplichten indien ik thans de fl. 91.- tegemoet mag zien, die dan weer onmiddellijk naar schreeuwende schuldeischers verhuizen.
Jammer vind ik het, dat ik je niet meer persoonlijk heb kunnen spreken over de Amerikaansche avant-gardefilms. Graag had ik er mondeling wat meer over gehoord dan het rapport van Ankersmit en Franken is nog steeds niet in Amsterdam komen opdagen. Misschien zie ik hem morgen wel. Wat zou je er van denken als jij over die films een artikel in Het Handelsblad schreef? Mij lijkt dat niet kwaad, ook voor het Handelsblad niet en je behoeft er nog niet nadrukkelijk bij te zeggen, waar je ze gezien hebt. Mocht het je interesseeren dan wil ik het zelfs graag in het Engelsch vertalen voor Close up, waar hoognoodig eens een artikel van een der Hollandsche Ligamenschen in moet komen. Dat zal onze internationaliteit ten zeerste bevorderen. Ook daarover had ik je graag gesproken, te meer waar je toch weer tamelijk veel tijd hebt. Zooals je weet heb ik de fl. 15.- voorgeschoten voor de voorstelling in de douane en waar dat zeer zeker tot Ligakosten te rekenen is, verwacht ik die gaarne bij de Arnhemsche buit.
Betreffende René Clair kreeg ik gisteren van Ankersmit nader bericht. Tour Eiffel is goed voor de Liga. Wat Chapeau de paille betreft ben ik bang, dat men dat in Holland werkelijk te veel gewone speelfilm en niet voldoende avantgarde zal vinden. Bovendien komt daar de zakelijke kant bij en geloof ik nooit, dat die film zoo gemakkelijk bij Albatros los zal zijn te krijgen. Misschien wel eenige fragmenten er uit, die ik zou prefereeren boven een complete film. Voyage imaginaire ken ik, die heb ik indertijd zelf al niet meer voor de Liga aangedurfd omdat ook die al vreeselijk verouderd is en over het algemeen zeer infantiel. Moet er gekozen worden tusschen Voyage en Fantome, dan zou ik deze laatste nog prefereeren. Clair kent het Hollandsche Ligapubliek niet en ik begin het maar al te goed te kennen. Ik zal wel zien, wat er nog te doen is.
Verder is Joris in Parijs bezig over Pudowkin en hoor ik daar ook heel gauw nader over. Dat is nog belangrijker dan Clair. Zoodra ik er iets van weet, hoor je het ook.
Met Etoile de mer zal ik rekening houden, doch is dat geen film om op programma 4 te brengen. Komt Clair dan zou het een te vreemde en te volle combinatie worden.
Over Dokument van Shanghai had ik juist deze week een bespreking met een Javaanschen regisseur, die hem zag in Berlijn. Ik schreef er Joris reeds over en schrijf hem er nu nog eens over. Die twee films samen zouden een heel goed programma kunnen vormen.
Ik ben nieuwsgierig wat Eindhoven zal opleveren. Morgen is hier de tweede voorstelling in den Haag. Hebben ze je al betaald?
Verder nieuws is er momenteel niet. Zoodra ik iets weet, stuur ik het je door.
Met hartelijke groeten t.t.
Ed. Pelster
Origineel: Amsterdam, EYE Film Instituut Nederland