Ik heb trouwens geen nader nieuws nog van de klucht; voorloopig heb ik me alle vrijheid voorbehouden. - Ik denk er hoofdzakelijk zoo over, omdat ik zeker weet, dat wij in De Gids en Groot-Nederland alleen gelegenheidspublicisten zullen blijven, en vooral niet als polemische geesten geduld zullen worden. In de V. Bl. zal dat anders zijn, althans ik zal bedingen, dat het anders is, en is het niet zoo, dan hebben ze mij niet. Ik ben er, bij nader inzien, ook tegen, dat er zelfs maar een illusie van ‘versmelting’ gegeven wordt, b.v. door een ‘waarin opgenomen Forum’; dus Forum gaat finaal weg, en ik treed alleen in de nieuwe combinatie als ‘controleur’. Ik hoop, dat je zoo mijn standpunt kunt billijken. -
De rest van je mémoires staat op hetzelfde peil, zoo niet op een nog hooger, als de eerste hoofdstukken die je me zond. Stom toevallig: ik las dezer dagen Henri Brulard, nog voor jij de invloed daarvan erkende in je brief en werd ook getroffen door de sterke overeenkomst. Het is eigenlijk zot, dat ik tot mijn conclusie over Stendhal en Nietzsche in het Démasqué kwam op grond van le Rouge et le Noir, Chartreuse de Parme, De l'Amour en Souvenirs d'Egotisme, dus zonder Brulard te kennen, dat toch eigenlijk wel het best en volledigst Stendhal vertegenwoordigt! Het is heerlijk om te lezen, ik bedoel nu puur om het genoegen van het lezen, zooals ook je indische mémoires. Vergeleken bij deze stijlen moet ik dadelijk erkennen, dat Dumay wegvalt en, wonderbaarlijker wijze, Hampton Court (voor mijn gevoel) beter is. Er staan, ook na de ontluizing, veel te veel zinnen in Dumay, die niet ter zake doen; ik kan me dit stijl-procédé nu alleen nog verklaren door de hevige persoonlijke indrukken, waaronder ik dit boek zoo moest schrijven. Alleen enkele hoofdstukken van Dumay zijn goed; maar de bijfiguren, mevr. Laurens, ook Karin zelfs, mej v.d. Wall etc. hadden afgedaan kunnen worden op zijn stendhalsch met een ‘sans menton’ b.v. als voldoende karakteristiek. Enfin, het boek is er nu eenmaal en ik geloof, dat de Politicus veel beter is, veel meer ‘beknopt’ in den stendhaliaanschen zin; mocht dus de hollander, Coster ten spijt, in Dumay een meesterstuk zien, dan zal