Boer, Lodewijk de
Lodewijk Maria de Boer, Nederlands toneelschrijver (Amsterdam
11.2.1937). Aanvankelijk altviolist bij het Concertgebouworkest. Debuteerde met het korte verhaal
De omgekeerde god (1960), maar schreef sinds 1963 toneelstukken in de toen
moderne absurdistische trant (invloed van Pinter en Beckett) die in 1969 gebundeld werden
uitgegeven (De kaalkop luistert; De verhuizing; Borak
valt; Darts). Sinds 1967 met succes werkzaam als dramaturg en regisseur,
vooral van de neo-realistische vierdelige serie The Family (1972-1973), vol tragikomische
verwikkelingen rondom enkele buiten de normale maatschappij levende figuren in een gekraakt
pand. Het stuk werd, evenals zijn Zeven manieren om een rivier over te steken
(1971), ook in het buitenland opgevoerd (o.a. in België, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde
Staten). In 1973 werd The Family onder regie van De Boer zelf verfilmd en in 1974 verscheen het
stuk in boekvorm. Daarna volgde nog het minder succesvolle The Family in heaven (1974).
Schreef samen met Willem Breuker de opera-satire Kaïn en Abel (1972) en in 1977 het libretto
voor de satirische opera Orpheus van Louis Andriessen. De Boer was ook actief als
hoorspelschrijver.
Literatuur: WP-lexicon; C. Tindemans, ‘De waarheid als een glazen oog. Lodewijk de
Boer als toneelauteur’, in: Streven 24 (1970-1971) 1, p. 60-69; I. Meijer, ‘De familie van
‘The Family’’, in: L. de Boer. The Family (1974), p. 5-21; R. Solleveld, ‘Fiktie is soms
gevaarlijker dan de werkelijkheid’, in: Dramatisch accoord 1973 (1974), p. 77-96; L. van den
Dries, ‘Lodewijk de Boers ‘Family’ en de tv-serie’, in: Tijdschrift Vrije
Universiteit Brussel 21 (1980) 1, p. 208-222; T. Blokdijk, ‘De angst voor de droom. Het
toneelwerk van Lodewijk de Boer’, in: Toneel theatraal 114 (1993) 1, p. 4-7.
G.W. Huygens en G.J. van Bork
[ingrijpend gewijzigd, februari 2002]