groepen in het Matawai gebied, die enkele duizenden mensen omvatte, was het mogelijk gedetailleerde vestigingsgeschiedenissen samen te stellen. De bevolkingslijsten, huwelijksgeschiedenissen, en census gegevens bij zowel mannen als vrouwen, migranten als niet-migranten, waren van onschatbare waarde voor onze demografische analysen en migratie studie. De voordelen die deze methode heeft voor toepassing in een betrekkelijk kleine samenleving, waar men als onderzoeker zelf alle gegevens verzamelt en een sluitend systeeem bereikt door de vele interne controles (zoals aanvullende gegevens uit kerkregisters), weegt dan ook op tegen het nadeel als het geduld en de lange tijd die voor dit soort onderzoek nodig is.
In deze studie worden een aantal aspecten van sociale organisatie behandeld. Met name wordt aandacht besteed aan huwelijk en echtscheiding, matrilineale verwantschap, huishoudens en het systeem van pleegouderschap. Aangetoond wordt dat mede door de grote verschillen in migratie traditie variatie in vrijwel alle aspecten van sociale organisatie is waar te nemen. Een van de opvallende conclusies is dat matrilinealiteit een overheersende rol blijft spelen met name in het bovenstrooms gebied. Dit ondanks een aantal ontwikkelingen die een bedreiging voor het systeem vormen, zoals de invloed van de kerk die verschillende aspecten van deze organisatie heeft trachten te bestrijden en de toenemende economische differentiatie als gevolg van het meer individualiserende karakter van het huidige systeem van permanente en tijdelijke loonarbeid. In de vestigingspatronen van echtparen hebben zich een aantal opmerkelijke verschuivingen voorgedaan. Ongeveer 50 jaar geleden, toen polygyne huwelijken nog gesloten werden, bleken echtparen meer af te wisselen tussen de dorpen van hun matrilineages, waar zij of tesamen of apart hun tijd doorbrachten; thans echter wordt de meeste van de gezamenlijke tijd doorgebracht in het dorp van de vrouw. Wat dit betreft hebben de Matawai enerzijds en Djuka en Saramaka anderszijds een tegenovergestelde ontwikkeling doorgemaakt. De positie van de lineage van de vrouw is er in feite in het bovenstrooms gebied sterker op geworden, mede dankzij het feit dat onder de druk van het Christendom polygynie werd afgeschaft en de huwelijks stabiliteit toenam. Thans is de lineage is staat om de eis te stellen dat de vrouw bij een huwelijk met een migrant in haar eigen dorp gevestigd blijft. Maar ook