| |
| |
| |
Maatstaf
Opgericht in 1952
Redactie:
Peter de Boer, Koen Koch, Gerrit Komrij, Ethel Portnoy, Harry G.M. Prick, Henk Romijn Meijer, Martin Ros, Rob Schouten, Th.A. Sontrop, Bart Tromp
Redactieadres:
Maatstaf, t.a.v. Ellen Schalker, Singel 262, 1016 AC Amsterdam
Uitgeverij: BV Uitgeverij De Arbeiderspers, Amsterdam
Jg. XXXVII, |
nr. 1: |
januari 1989, 88 p. |
|
nr. 2: |
februari 1989, 88 p. |
|
nr. 3: |
maart 1989, 88 p. |
|
nr. 4: |
april 1989, 96 p. |
|
nr. 5: |
mei 1989, 88 p. |
|
nr. 6: |
juni 1989, 92 p. |
|
nr. 7: |
juli 1989, 96 p. |
|
nr. 8-9: |
aug.-sept. 1989, 140 p. = Literatuur en politiek |
|
nr. 10: |
oktober 1989, 108 p. |
|
nr. 11-12: |
nov.-dec. 1989, 132 p. |
| |
Artikel van de redactie
Rectificatie, 1, p. 2
Mededeling van een ontbrekende passage in ‘Eis heauton’, zelfportret van Oswald |
Spengler door Frits Boterman (1988, 9-10 = Autobiografieën, p. 321) |
|
| |
I. Poëzie
BEGHEIN, Paul
Gerard Manley Hopkins, Twee gedichten. Vert.: P. Beghein, 10, p. 72-73
1. | Juichend in oorlogstijd, p. 72 |
2. | ‘Ja, rechtvaardig zijt gij, als ik twist, Heer,’, p. 73 |
|
|
|
BUITENWEG, Guido
De paraplu, 5, p. 70
‘We kwamen om een paraplu te kopen.’ |
|
|
|
CONINCK, Herman de
In de n-de macht, 11-12, p. 75-77
44. ‘Zonder ik, zonder onderwerp.’ p. 75 |
‘Zonder begrip’ p. 76 |
‘Met.’ p. 76 |
65. ‘Meisje in de tuin laat gele ballon los’ p. 77 |
|
|
| |
| |
DUCAL, Charles
Ouders, 10, p. 14-15
1. | ‘Hij viel in de put. Het kwam zo uit,’ p. 14 |
2. | ‘Hij breekt in al hun gesprekken binnen,’ p. 14 |
3. | ‘De zoon is enig. Er dient over hem gewaakt,’ p. 15 |
|
|
|
EIJKELBOOM, J.
Gedichten, 11-12, p. 83-86
Camping ‘Mooi onverschillig de bomen’ p. 83 |
Ach, oud geluk: ‘Ach,’ p. 84 |
Paysage au cyclisteGa naar voetnoot1: ‘De fietser rijdt bijna het blad uit,’ p. 84 |
Embankment: ‘Een lauwe zondagmorgen in de herfst’ p. 85 |
Polaroid: ‘Dát is een gave depressie,’ p. 86 |
|
|
|
ENQUIST, Anna
Drie muziekgedichten, 4, p. 37-38
|
|
Aspecten van het geheugen, 10, p. 15-18
1. | Voortgang: ‘'s Nachts komt het monster tijd’ p. 15 |
2. | ‘Terwijl het gebeurt mismaken wij’ p. 16 |
3. | Over de hoedanigheid van de herinnering: Kijk, het is als de bosbrand:’ p. 17 |
4. | Invasie: ‘Op de kale helling, wind in mijn haar,’ p. 18 |
5. | ‘Als water ben ik uitgestort’: ‘Dom water. Beukt en striemt de’ p. 18 |
|
|
|
ENT, Anton
Gedichten, 7, p. 7-10
Concert: ‘De violiste met de boze borsten’ p. 7 |
Het moment: ‘Want God bewaart klinkt hier te zwaar’ p. 8 |
Sarx: ‘IJstanden, te zichtbaar nota bene,’ p. 8 |
Tgoet: ‘De rode blik was lanendiep en openbaar.’ p. 9 |
Profeet: ‘Ziekte maakt gezondheid zoet. Wat moet je’ p. 9 |
Namiddag: ‘Een middag aan de dansrivier, woord in woord,’ p. 10 |
|
|
|
ESCHBERG, M.J.
Gedichten, 3, p. 63-64
‘Zijn voeten bloot de teil vol water:’ p. 63 |
‘Niet zichtbaar want onder de blik’ p. 64 |
|
|
|
GEERDS, Koos
Sagres, 10, p. 74
‘De oceaan ligt stil aan Kaap Vincent,’ |
|
|
|
GERLACH, Eva
Gedichten, 11-12, p. 29-30
Berg: ‘Er stond een huis, daarin ging elke nacht’ p. 29 |
Onder platanen: ‘Wij liepen door het water, een groot huis’ p. 29 |
Ruwelspad: ‘Op weg van waar je niet was’ p. 30 |
|
|
| |
| |
Weinig grijzer: ‘Zij zaten achter in de tuin, een man,’ p. 30 |
Pleegkind: ‘Zij draagt haar haar in vlechtjes, het mag niet’ p. 30 |
|
|
|
GHYSSAERT, Peter
Gedichten, 4, p. 73-74
De laatste grap: ‘Een dode vader mokt al jaren in’ p. 73 |
Moederschap: ‘Er glijdt een beuling uit haar schoot’ p. 74 |
Verdwijnpunt: ‘Uit eenzaamheid wordt niets geboren’ p. 74 |
|
|
|
HANDTPOORTER, Fernand
Gedichten, 1, p. 18-19
Ontmoeting 1: ‘Ik zie maar schimmen, zegt hij, ach’ p. 18 |
Ontmoeting 2: ‘Overmoed veerde zijn waaier’ p. 19 |
Doodsbrief: ‘Zij schreef mij over een gemeen-’ p. 19 |
|
|
|
JANSMA, Esther
Gedichten
Ondergronds: ‘Het gaat zo alleen, zo vanzelf,’ 1, p. 17 |
Oplage van duizend: ‘Ik hul je in weefsels van woorden,’ 1, p. 17 |
‘Mijn hand wordt afgerukt.’ 10, p. 39 |
‘Hoe kun je in zo'n grote ruimte’ 10, p. 39 |
Melaats: ‘Hoor, daar komt ze’ 10, p. 40 |
|
|
|
KOTTMAN, Petra
Gedichten, 10, p. 36-38
Wijwater: ‘Sloop me, slecht me, leg me neer mijn liefste,’ p. 36 |
Procreatie: ‘Ik zag een foetus op TV vandaag.’ p. 37 |
Verteerd: ‘Water tokkelt braille op mijn hoed.’ p. 37 |
De rustende jager: ‘De dag drukt zwijgend op het naakte raam.’ p. 38 |
|
|
|
LAMERIKS, Jacques
Gedichten, 4, p. 22
Overgave: ‘In december werd hij acht en dus volwassen;’ |
Utopia: ‘Een windbuks is een prachtig wapen’ |
|
|
|
LEEFLANG, Ed
Tien gedichten, 6, p. 2-6
Opstekende wind: ‘Het is een stadse tuin waarin’ p. 2 |
Onder de dieren: ‘Hun moet het inzicht zijn beloofd’ p. 2 |
Van niemands hand: ‘Het overkomt mij in een vers’ p. 3 |
Uitzicht: ‘Of de gevoelens zijn bedoeld’ p. 3 |
De ware wind: ‘Het heeft een reden, het lijkt witten,’ p. 4 |
In dank: ‘Het lot te voet gevallen’ p. 4 |
Aan tafel: ‘Zo is toch kunst, als alles mij’ p. 5 |
Dagboek: ‘De woedes die ik niet meer kan begrijpen’ p. 5 |
Huis van de toekomst: ‘Vanuit de trein zag hij het huis’ p. 6 |
Oponthoud: ‘Ik droog mij af en kom het badhok uit.’ p. 6 |
|
|
|
LEENDERS, Herman
Gedichten, 2, p. 31-32
Melkweg: ‘Wij wandelen een kring om het huis.’ p. 31 |
Koewachter: ‘Wij leggen er ons bij neer.’ p. 31 |
Konijn: ‘Het sprong niet op,’ p. 32 |
Wanhoop: ‘Het komt bij hun op’ p. 32 |
|
|
| |
| |
NOOTEBOOM, Cees
Leonard Nathan, Gedichten. Vert.: C. Nooteboom, 6, p. 61-64
Prelude; Portret van zomerse rook, p. 61 62 |
Een o zo krachtig kacheltje; Of human bondage, p. 63; 64 |
Kaart uit Hellas, p. 64 |
|
|
|
OOSTERHOFF, Tonnus
Gedichten, 3, p. 80-81
Knopendoos: ‘Ze stonden recht als gasvlammen’ p. 80 |
Fontanel ‘Over de mond zit een vel’ p. 81 |
Lassie: ‘De zachte hond is een paardenvriend,’ p. 81 |
|
|
|
OOSTERMANN, Jaap
Gedichten, 7, p. 65
Zodat het landschap blijft: ‘Zo loop ik maar weer eens’ |
Schooltijd: ‘Toen de school bestond, toen de korte broek’ |
|
|
|
PAULISSEN, Nora
Gedichten, 1, p. 54-56
Groene staar: ‘De afstand van boom,’ p. 54 |
Terugblik: ‘Aan het einde’ p. 55 |
De getekende kat: ‘Als een onsterfelijke’ p. 56 |
|
|
|
RAWIE, Jean-Pierre
[Gedichten]
Credo: ‘Ik heb je terugkeer uit de tijd’ 3, p. 16 |
Ritueel: ‘Ik houd het kleine ritueel in ere,’ 3, p. 17 |
Adieu: ‘Ook deze liefde deed ik uitgeleide,’ 4, p. 20 |
Intensive care: ‘Volgens de dokters wordt zij weer gezond,’ 4, p. 21 |
Interieur: ‘In dit met boeken volgestouwd vertrek’ 11-12, p. 37 |
De storm: ‘Omdat ik wat de opgestane horde’ 11-12, p. 38 |
|
|
[Vertalingen]
Aleksandr Blok, [Gedichten], 5, p. 58-59 |
‘Al wat geweest is heeft mijn zegen,’, p. 58 |
‘Jij bleef gelijk, door al die jaren:’, p. 59 |
Luiz Vaz de Camoens, [Gedichten], 7, p. 78-79 |
Sonnet 234; De dichter bezingt de wasvrouw Jannie, p. 78; 79 |
|
|
|
REILINGH, Wim
Het wonder, 7, p. 66
‘Een meisje van vijftien’ |
|
|
|
ROLLINS, Scott
Gedichten, 7, p. 26-27
Border (El Paso-Cuidad Juarez): ‘Beyond in Mexico’ p. 26 |
Linguistic minority: ‘The coastal people are’ p. 27 |
|
|
|
SCHUCHART, Max
Dannie Abse, Open brief aan The Times. Vert.: M. Schuchart, 5, p. 35-36 |
|
|
STARKENBURG, Ilse
Gedichten, 2, p. 47-50
Ergens anders: ‘niet met het vliegtuig ben ik gekomen’ p. 47 |
Het Chinese vogeltje: ‘groot en vet voel ik mij’ p. 48-50 |
De contactadvertentie: ‘ik kwam nooit verder’ p. 50 |
|
|
| |
| |
STERREN, L. van der
Gedichten, 3, p. 18-19
De bergen: ‘Op 't erf verwijlend na een dag van werken,’ p. 18 |
Haven: ‘De kade brokkelt af; nog zoogt zij twee barkassen’ p. 19 |
|
|
|
WICHMAN, Menno
Judith Gautier, De gele salon. Inl.Ga naar voetnoot5 & vert.Ga naar voetnoot6: M. Wichman, 7, p. 22; 23-25
1. | ‘Niet ik, maar de Wellust heeft dit boek geschreven.’ p. 23 |
2. | ‘Mijn geile lonken maakt elke jongen dronken’ p. 24 |
3. | ‘Mijn geil en teder beest, hoe jouw voorhuid ook schrijnt,’ p. 24 |
4. | ‘-’ ‘Hoor je niet, mijn dierbare vriend, hoe mijn stem faalt’ p. 25 |
5. | ‘Ons oud verlangen werd door haar geheim vergroot.’ p. 24 |
6. | ‘Nog geen twintig jaar oud en niemand maakt mij meer heet.’ p. 24 |
7. | ‘Dit is het liefdesbed, waar ik mijn dijen spreid,’ p. 25 |
8. | ‘De sombere ochtend heeft jouw hier hervonden’ p. 25 |
9. | ‘De Wellust en de Dood zijn door mij steeds bemind’ p. 25 |
|
|
|
WIJK, Willem Jan van
Gedichten, 5, p. 22-26
Oude schans: ‘Vanaf het Doodenbastion’ p. 22 |
Grand Guignol: ‘De kleur van sepia’ p. 22 |
Kerstboom: ‘Er wordt een kerstboom’ p. 23 |
Tijd: ‘Hij zat onder de bomen’ p. 23 |
Merlijn: ‘Het is bijna donker’ p. 23 |
Warme dag: ‘Iedereen naar zee,’ p. 24 |
Heidens: ‘Kale akkers’ p. 24 |
Rigor mortis: ‘Vrieskou,’ p. 25 |
Zomer: ‘De struiken om me heen’ p. 25 |
Trompe l'oeil: ‘Ik speur het laantje af’ p. 26 |
Simpel: ‘scharrelend’ p. 26 |
|
|
|
WIND, Harmen
Het gesticht, 2, p. 12-15
Tuinlust: ‘Statig tussen de fraaie perken’ p. 12 |
Nacht: ‘Gehurkt, de vingers in de oren,’ p. 13 |
Chaos: ‘Fijnvandraat kent rust noch duur’ p. 13 |
Oorlog: ‘Frans presenteert de bezem. Mij’ p. 14 |
Groet: ‘Canaille! Met gerichte vinger,’ p. 14 |
Trein ‘Gestoorde heren en een trein:’ p. 15 |
Voorganger: ‘Rare apostel; strijk en zet’ p. 15 |
|
|
|
WINKLER, Kees
Gedichten, 10, p. 34-35
Verdoold: ‘Waarom moest ik zo huilen toen’ p. 34 |
Pasen 1988: ‘Nee, Christus is niet voor mij gestorven’ p. 35 |
|
|
|
XXX
Gedichten, 3, p. 28-30
Rijmen voor ouders, p. 28-29
1. | ‘Aldus sprak Pleuntje Poppenijd:’ p. 28 |
2. | ‘Fumfambel en het “Hoema” beest.’ p. 29 |
|
Short ballad of the common man unmasked: ‘Higgledy piggledy, hate my neighbour.’ p. 30 |
|
|
| |
| |
| |
II. Proza
ANBEEK, Ton
Sisyfus op de fiets, 11-12, p. 104-114 |
|
|
AUGUSTIN, Elisabeth
Het patroon. Familieaangelegenheden (Herinneringen), 3, p. 2-15 |
|
|
BLOCH, Don
Escalation, 11-12, p. 39-43 |
|
|
BLOEM, Marion
De zijden draad, 11-12, p. 31-36 |
|
|
BOELSUMS, Mirjam
Aupair [sic], 5, p. 81-87 |
|
|
BOYCE, Pleuke
Tinie en Rinie, 11-12, p. 115-117 |
|
|
BROMET, Stella
Kazuo Ishiguro, Familie-etentje. Vert.: S. Bromet, 5, p. 2-7 |
|
|
BRUYN, E.B. de
[Autobiografische verhalen]
Naar de RuwenbergGa naar voetnoot7, 2, p. 66-78 |
Kentering, 5, p. 7-21 |
Bij het Gezelschap van Jezus, 6, p. 7-28 |
On Hts Majesty's Service, 7, p. 11-21; 11-12, p. 94-99 |
|
|
|
CREYGHTON, Job
God gevonden, 1, p. 20-28 |
|
|
CRIJNS, Myriam
Een terrakleurige auto, 10, p. 64-71 |
|
|
DAMWICHERS, Han
Postscriptum Schachnovelle, 1, p. 47-53 |
|
|
DAVIDS, Tinke
Ethel Portnoy, In hogere kringen. Vert.: T. Davids, 11-12, p. 2-8 |
|
|
DEMEESTER, Rita
Een detail uit Picasso, 11-12, p. 99-103 |
|
|
EIJKELBOOM, J.
De opmars (fragment), 11-12, p. 9-10 |
|
| |
| |
GUÉPIN, J.P.
[Verhalen], 2, p. 16-23
Ongelukkige reis naar het land van de Patrofagen, p. 16-19 |
In het gat van Toerfan, p. 19-23 |
|
|
|
HAAN, Frans de
Nicolas-Edme Restif de la Bretonne, Fragmenten. Uit: Les nuits révolutionnaires. Vert.: F. de Haan, 10, p. 47-48; 57-62
Vierde nacht; De 14de juli; De gradaties, p. 47-48; 57-58; 58-62 |
|
|
|
HANRATH, Michiel
D-bonnen, 11-12, p. 78-82 |
|
|
HEMMERECHTS, Kristien
Brokstukken, 11-12, p. 49-55 |
|
|
HEYKAMP, Nelly
Maria, 4, p. 9-19 |
|
Een kwestie van privacy, 11-12, p. 23-28 |
|
|
HÖWELER, Marijke
Het verlangen, 11-12, p. 44-49 |
|
|
HOUTEN, Wim van
Gertrude Stein's Gertrude Stein, 4, p. 75-81 |
|
|
JONG-GOOSSENS, Riet de
E. Kotze, [Verhalen]. Vert.: R. de Jong-Goossens
Het jaar van de grote regens, 2, p. 23-30 |
Winters met tante Fien, 6, p. 39-45 |
|
|
|
KOLK, Geert van der
De lange avond, 4, p. 23-36 |
|
De liefde van Martin Pols, 5, p. 60-67 |
|
|
KOUSBROEK, Hepzibah
Marcel Jouhandeau, Dagboek (selectie)Ga naar voetnoot8. Vert.: H. Kousbroek, 1, p. 57-65 |
|
|
LEMMENS, Harrie
Fernando Pessoa, Het boek der rusteloosheid (fragment). Uit: Livro do desassossego - por Bernardo Soares, 1982. Inl.Ga naar voetnoot9 & vert.: H. Lemmens, 5, p. 71-73; 73-80 |
|
|
OORT, Dorinde van
De eerste steen, 1, p. 63-78 |
|
|
POINTL, Frans
Oponthoud bij Arras, 11-12, p. 118-125 |
|
| |
| |
ROMIJN MEIJER, Henk
Hartstocht, 11-12, p. 10-22 |
|
|
SCHOUTEN, Marga
Manuel da Fonseca, Vlekken in het landschap. Vert.: M. Schouten, 7, p. 67-71 |
|
|
UYL, Bob den
De duur van de wereld, 11-12, p. 87-93 |
|
|
VINCKEN, Maryse
Eerste klasse, 4, p. 64-72 |
|
|
WIELEMAKER, Kees
Dagboek van een nomade (25 aug.-7 okt. 1978), 3, p. 47-62
Parijs; Dublin, Galway, Killarney |
|
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ASSCHER, Marten
Zakynthos, 5, p. 37-57 - Met portfolio, p. 41-52
Over het Ionisch eiland, als Venetiaanse kolonie eeuwenlang Zante genaamd, dat in 1953 door een aardbeving verwoest werd, en de dichters Ugo Foscolo, Andreas Kalvos, Dionysios Solomis |
|
|
|
BASTET, Frédéric
Kruimels van Couperus' tafel, 1, p. 3-16 - Met foto's
Een beperkte keuze uit de reacties op zijn ‘Louis Couperus. Een biografie’ (1987): familiegegevens, foto's, een brief |
|
|
|
BERNHARD, Frits
Herinneringen aan Jan Hanlo, 7, p. 2-6
‘Enkele verduidelijkingen over een vroege fase’ bij de zo juist gepubliceerde Brieven |
|
|
|
BLOEMEN, Yolanda
Tussen Palermo en Stomersee: de Letse connectie van Giuseppe Tomasi di Lampedusa, 2, p. 2-11 - Met afbn., prtn.
Lampedusa's vrouw, de psychoanaliste Alexandra Wolff |
|
|
|
BLOM, Dineke
Mussen en paradijsvogels: de schilderijen van Florine Stettheimer, 4, p. 45-64 - Met portfolio, p. 49-60 |
|
|
BOLKESTEIN, F.
De engel en het beest, 6, p. 29-38
Over het wisselend mensbeeld - de mens is goed/de mens doet goed - in de loop der eeuwen; de samenleving en de overheid |
|
|
|
FRERIKS, Kester
[Het toneel in Nederland]
Toneelopvoeringen en publiek, vroeger en nu, en de regisseur die ‘het toneel de genadeslag geeft’ |
De toneelroute, 1, p. 79-86 |
De verkleedpartij en de toneelkus, 4, p. 91-95 |
|
|
| |
| |
Monoloog van een toeschouwer, 6, p. 87-91 |
De eeuwige vadermoord, 10, p. 102-106 |
|
|
|
HAAN, Frans de
Nicolas-Edme Restif de la Bretonne en ‘Les nuits révolutionnaires’, 10, p. 41-46 - Met portfolio, p. 49-56 - Zie ook: Proza |
|
|
HAMBURGER, G.J.
Claire Nicolas White, Californië. Een persoonlijk verslag. Vert.: G.J. Hamburger, 3, p. 20-27
Met herinneringen aan Aldous Huxley |
|
|
|
JANSSEN PERIO, E.M.
Moeite met Finkielkraut, 4, p. 82-91
Alain Finkielkraut, De ondergang van het denken (La défaite de la pensée, 1987) |
|
|
|
JONG, Martien J.G. de
Bilderdijks weinig orthodoxe liefdesbrieven. Over het verbergen en wegraken van archiefstukken, 5, p. 27-34
Over Bilderdijks huwelijksperikelen en de vergoelijkende houding van Nederland zoals nog gedeeltelijk in Mr. W. Bilderdijk's briefwisseling 1795-1797 door J. Bosch, H.W. Groeneveldt en M. van Hattum (1988) - o.a. bevattende de correspondentie tussen Bilderdijk en Katharina Wilhelmina Schweickhardt, die thans voor het eerst verschijnt; op- en aanmerkingen op de uitgave |
|
|
|
KAPPERS, Martien
Leer om leer: ‘Quartet’ en ‘When the wicked man’, 2, p. 51-65
Over Jean Rhys' Postures (1928, Quartet in latere edities) en Ford Madox Fords ‘When the wicked man’ (1931) en Arthur Mizeners The saddest story. A biography of Ford Madox Ford (1971), waarin ‘When the wicked man’ over het hoofd wordt gezien in de voorstelling van Fords afrekening met Rhys |
|
|
|
LEENHOUTS, Ton & CAPELLEVEEN, Paul van
Charles Ricketts, 7, p. 28-64 - Met portfolio, p. 33-56
De graficus en boekontwerper (o.a. voor Oscar Wilde en voor John Gray) en de schilder Charles Haslewood Shannon |
|
|
|
LOEN, J.M.
Caravaggio en de Opwekking van Lazarus, 1, p. 29-46 - Met portfolio, p. 33-44 |
|
|
MEIJSING, Geerten
De aap van Pesaro, 11-12, p. 55-74 - Met portfolio, p. 61-68
Verslag van het bijwonen van de opera La gazza ladra van Gioacchino Rossini in het Teatro Rossini te Pesaro, diens geboortestad |
|
|
|
MOOR, Wam de
De Haagse huizen van Van Oudshoorn, 6, p. 65-77 - Met afbn., prtn.
Tekst van een lezing, 24 febr. 1989 in de Haagse Kunstkring, bij de onthulling van een plaquette op het sterfhuis van Van Oudshoorn |
‘hij koppelt wezenlijke elementen uit zijn werk aan adressen en huizen waar hij zelf gewoond heeft’ (p. 65) |
|
|
| |
| |
MOURIK, M.
Culturele coëxistentie in Europa, 10, p. 2-13
Over het gebrek aan een Nederlands cultureel beleid en de bemoeiingen van de Europese Gemeenschap, die een economische organisatie is, met culturele aangelegenheden i.c. boekenprijs, filmindustrie, mediabeleid |
|
|
|
PERRY, Jos
Vrouwenjager, vrouwenhater. Tolstojs ‘Kreutzersonate’ herlezen, 10, p. 19-33 |
|
|
PRICK, Harry G.M.
Werken aan Frans Erens: winst en verlies, 4, p. 2-9
Bewerkte tekst van een voordracht, op 28 jan. 1989 op de constituerende vergadering en tevens eerste jaarvergadering van de Maatschappij der Nederlandse letterkunde te Maastricht |
Over Vervlogen jaren (1938) en de door Prick bezorgde vervolledigde herdrukken (1958; 1989) |
|
|
Gehannes rond G.H. BreitnerGa naar voetnoot10, 7, p. 91-95
Aanvullingen op en correcties bij: |
Adriaan Venema, G.H. Breitner, 1857-1923 (1981) |
Charles Vergeer, Willem Witsen en zijn vriendenkring (1985) |
Paul Hefting, De foto's van Breitner (1989) |
die geen van allen gebruik maakten van Pricks De briefwisseling tussen Lodewijk van Deyssel en Arnold Ising Jr./1883-1904 (1968) |
O.m. over een van Breitners portretten dat Lucie Broedelet voorstelt, en niet Mina Otten |
|
|
|
ROMIJN MEIJER, Henk
Hans Mes. Het verbond met de stilte, 6, p. 46-60 - Met portfolio, p. 49-60 |
|
|
SCHNEIDERS, Paul
Openbare bibliotheken in bezettingstijd, 10, p. 75-102 - Met facs.
Voorpublikatie uit Lezen voor iedereen. Geschiedenis van de Openbare Bibliotheek in Nederland |
|
|
|
SCHOUTEN, Rob
Poëzierubriek, 2, p. 79-85
Inleiding: ‘Is de poëzie soms moe?’, p. 79-80 |
Dirk van Bastelaere, Pornschlegel en andere gedichten, p. 82-84 |
J. Bernlef, Geestgronden, p. 80-81 |
Hans Faverey, Tegen het vergeten, p. 81-82 |
Willem Jan Otten, Na de nachttrein, p. 84-85 |
|
|
Poëzierubriek, 7, p. 80-90
Maria van Daalen, Raveslag, p. 88-90 |
Elma van Haren, De reis naar het welkom geheten, p. 85-87 |
Maaike Meijer, De lust tot lezen. Nederlandse dichteressen en het literaire systeem, p. 80-85 |
Margreet Schouwenaars, Er rijdt een vrouw op de maan, p. 87-88 |
|
|
|
STEINZ, Peter
Gene M. Moore, Een poolreiziger in Krasnapolsky: Joseph Conrad in Amsterdam. Vert.: P. Steinz, 2, p. 33-46 - Met portfolio, p. 37-40
Diens verblijf in Amsterdam begin 1887 ‘als eerste stuurman van de Highland Forest’, de voorstelling ervan in diens werk, en de aandacht ervoor van diens biografen |
|
|
| |
| |
STRALEN, Hans van
The wild, the willing and the innocent. Hard Rock-lyriek als zwart-romantisch fenomeen, 3, p. 82-87 |
|
|
STRATEN, Hans van
Hoe moeten wij ‘Mein Kampf’ eigenlijk lezen? 7, p. 71-73
Over zijn werk in de Duitse gevangenisbibliotheek te Utrecht |
|
|
|
TROMP, Bart
Obiter dicta 1, 6, p. 78-86
Beschouwingen bij o.a. |
Umberto Eco, De slinger van Foucault, p. 78-79 |
Arthur Lowe in de remake van Hitchcocks The lady vanishes (1979), p. 79 |
Alvin Gouldner, The two Marxisms, en de sociologie, p. 79-80 |
Krisis (van Klein Links), 1988, nr. 31: Republikeinse politiek, p. 80-81 |
Willem Drees en het Nederlands partijenstelsel, p. 81-86 |
|
|
Obiter dicta 2, 7, p. 73-77
[Verdi's] Simone Boccanegra in ‘tenue de ville’ |
Beschouwingen bij opera's in eigentijdse opvoering |
|
|
Obiter dicta 3, 11-12, p. 125-131
Tussen twee schelven, p. 125-126 |
Jean-Paul Franssen & H.J.A. Hofland, Over en weer. Schrijversbrieven |
Vakantielectuur, p. 126-127 |
Thrillers van Frederick Forsythe en John le Carré |
Noten bij Machiavelli, p. 127-129 |
Hemelvaart vanuit een grotemensenland? p. 129-131 |
Joris Ivens festiviteiten en diens Chinese propagandafilm |
|
|
|
WEKKER, Gloria
Binnenkomen uit de kou. Over de vertaling van zwart Amerikaanse literaire teksten in het Nederlands, 4, p. 39-44
Alice Walker, The color purple (1982). Vert.: Irma van Dam |
|
|
|
WILLEMSEN, August
Edith Sont: een grammatica van de ruimte, 3, p. 31-46 - Met portfolio, p. 33-44 |
|
|
WYNIA, Gerben
John Cowper Powys, een queeste, 3, p. 65-80 - Met afbn.
Een ‘pelgrimstocht’ doorheen Wales; tevens over een groepje Nederlandse kenners: S. Vestdijk, L.Th. Lehning, Eric Terduyn, Willem Brakman |
|
|
| |
| |
| |
Bijzonder nummer
Literatuur en politiek
(nr. 8-9, 140 p.) - Met afbn., facs., ill., prtn.
SamenstellingGa naar voetnoot11: Martin Ros & Bart Tromp
BERVOETS, Jan & RAMAER, Hans
Van kunstenaarsopstand tot engagement. Literatuur en politiek in de jaren zestig, p. 52-84 - Met portfolio, p. 61-78
Happenings/Provo met Roel van Duyn/de Kritische Universiteit Nijmegen/linkse poëzie van o.a. Simon Vinkenoog en Hans van de Waarsenburg en de verzamelbundel Help! laat mij leven! Protestpoëzie (1967) |
|
|
|
BOLKESTEIN, Frits
Theater en politiek, p. 85-88
De schaarste van politiek theater; poging tot verklaring |
|
|
|
ENT, Henk van der
Tegen het woeden der gehele wereld, p. 26-37
Christendom en geëngageerde literatuur, met nadruk op de protestants-christelijke: de verschuivingen in het christendom en de literaire tijdschriften Ontmoeting en Wending; over Guilllaume van der Graft, Ad den Besten, Wim Ramakers |
|
|
|
HEUMAKERS, Arnold
Harry Mulisch en de politiek, p. 101-111 |
|
|
HOLSTEYN, J.J.M.
De arrogantie van de criticus, p. 89-100
De ‘politieke etiketteringen’ van Louis Paul Boon (schrijver van het socialisme; tedere anarchist door Hubert Lampo & door Paul de Wispelaere) onderzocht |
|
|
|
JANSSEN PERIO, E.M.
‘De Groene’ van [Sem] Davids, [R.H.] Dijkstra en [C.J.] Kelk. Politiek in een Nederlands weekblad - van de bevrijding tot de dood van Stalin [1953], p. 8-25 |
|
|
NUIS, Aad
Waarom politici zo praten, p. 5-8
Over het ontbreken van de politieke redevoering in het parlement |
|
|
|
OUDVORST, A.F. van
Intellectuelen en de wereld na 1945, p. 38-51
Aangepaste versie van de slotparagraaf van ‘De intellectuelen en hun engagement. |
Aspecten van de verhouding tussen literatuur en maatschappij van ca. 1850 tot 1940’ |
|
|
|
TEITLER, G. & SCHOONOORD, D.C.L.
De krijgsmacht in het koloniale avondrood. Het Nederlands-Indonesische conflict in de romanliteratuur, p. 128-138
Over romans en novellen van direct na het militaire ingrijpen en van de jaren tachtig en ‘begrensd tot de militaire zijde’ van het conflict |
|
|
| |
| |
VERRIPS, Ger
Alchimie, hiërarchie en nostalgie in de bredere ligging van het beleid, p. 112-227
Overheidsbeleid ten aanzien van de literatuur (De Nota Letterenbeleid - Vergaderjaar 1988-1989, 20, 928, nr. 1) |
|
|
|
-
voetnoot2
- Tsjaikovski, Serenade voor strijkorkest opus 48, deel II, Valse
-
voetnoot5
- ‘De edelpornografie van Judith Gautier’
-
voetnoot6
- Mededeling van de redactie (1990, 3, p. 88): Le salon jaune is een mystificatie
-
voetnoot8
- Inleiding en selectie: Ethel Portnoy
-
voetnoot9
- ‘Als het hart kon denken stond het stil’
-
voetnoot11
- Inleiding ‘Literatuur en politiek in Nederland’ (p. 2-4) - voorstelling van het nummer
|