| |
| |
| |
De Gids
Opgericht in 1837
Redactie:
G. van Benthem van den Bergh, Piet Calis, H.B.G. Casimir, Adriaan van Dis, Wiel Kusters, Harry Mulisch, Monika van Paemel, A. de Swaen
Redactiesecretaris: Theodor Duquesnoy (vanaf nr. 7 ook redactielid)
Redactie van de rubriek Buitenlandse literatuur:
Christel van Boheemen, Piet Calis, Klaus Siegel, Maarten Steenmeijer, Willem G. Weststeijn; Jo Radersma (bureauredactie)
Uitgever: Meulenhoff Nederland bv voor de Stichting De Gids
Jg. CLII, |
1989, 12 nummersGa naar voetnoot1, 1016 p. |
|
nr. 1: |
jan. = Fantastische literatuur in Duitsland |
|
nr. 2: |
febr. = Buitenlandse literatuur: Zuid-Afrika |
|
nr. 3: |
maart |
|
nr. 4: |
april = Sigmund Freud |
|
nr. 5: |
mei = Herman Gorter 100 jaar Mei |
|
nr. 6: |
juni |
|
nr. 7: |
juli |
|
nr. 8-9: |
sept. = Stijl en...; Japan |
|
nr. 10: |
oktober |
|
nr. 11: |
november |
|
nr. 12: |
december |
| |
I. Poëzie
BUDÉ, Frans
Nachtduur, 4, p. 308-310
‘Veroordeeld tot het zitten’ p. 308 |
‘Waar licht haar handen vindt’ p. 308 |
‘Niet het woord meer ingebed’ p. 309 |
‘Waar ben je als ik je zie -’ p. 309 |
‘Je schoenen hoeven nu niet mee’ p. 310 |
‘Marie, ver van wind en nacht-’ p. 310 |
|
|
|
DUINKER, Arjen
Vier gedichten, 12, p. 976-979
1. | ‘Alle hoeken zijn naakt.’ p. 976 |
2. | ‘Door euforie gedreven,’ p. 977 |
3. | ‘De brug hult zich in raadsels.’ p. 978 |
4. | ‘Tot ziens, maan.’ p. 979 |
|
|
| |
| |
ELSHOUT, Ron
Twee gedichten, 11, p. 890-891
Orpheus' bloedende voet: ‘Gaande, weg tussen de bomen,’ p. 890 |
Study for portrait of Francis Bacon: ‘Het zijn de weke geknede schedels’ p. 891 |
|
|
|
GIELKENS, Jan
Drie gedichten, 6, p. 476-478
Bij Renesse: ‘Was mijn vader ooit’ p. 476 |
In memoriam patris: ‘Vaak nog ging ik naar hem’ p. 477 |
Brieven aan zijn vader: ‘Vandaag kon ik je zien,’ p. 478 |
|
|
|
HERBERGHS, Leo
Meester der koude vlakten, 1, p. 41-44
‘al dat vallen, moet dat dan’ p. 41 |
‘herfst is het in mijn gebergte.’ p. 41 |
‘spreek toch niet meer bezweken’ p. 42 |
‘het is vol koren hier, het is gelegd’ p. 42 |
‘de handen voor zijn gezicht’ p. 43 |
‘achter de schaduw van de steen’ p. 44 |
|
|
|
HERTMANS, Stefan
Het Narrenschip, 10, p. 815-819
1. | ‘Cicaden en droog gras; het smeulen van longbloesem,’ p. 815-816 |
2. | ‘Een hele nacht kamille, om de duivel’ p. 816-817 |
3. | ‘De pitten van een eiland zaaien’ p. 817 |
4. | ‘Ik weet dat Aeneas de breakdance kan;’ p. 817-818 |
5. | Scylla: ‘Staken de lostrompet;’ p. 819 |
|
|
|
HOEK, Ronke van der
Drie gedichten, 1, p. 44-46
Gedicht ter rehabilitatie van de werkelijkheid, p. 44 |
‘'s Avonds op weg naar het station keek ik omhoog’ |
Notitie over het geluid en geluk, p. 45 |
‘Buiten onze gehoorgrens is het een kakofonie.’ |
De paddentrek, p. 46 |
‘Als het in maart zacht wordt, lauw vochtig’ |
|
|
|
KOUWENAAR, Gerrit
Drie gedichten, 3, p. 214-216
Niet ver van de weg, p. 214 |
‘Ontdek het moment, het is leeg, het ligt’ |
Een geur van brandende veren, p. 215 |
‘Men komt thuis, het is maart, men ontsluit’ |
Vrouw met honden, p. 216 |
‘Niets dan het steenpad de stenen het steen’ |
|
|
|
MOOIJ, J.J.A.
Jaargetijden, 7, p. 549-551
1. | ‘De herfst is veel te prachtig voor verdriet,’ p. 549 |
2. | ‘Maar toch, nooit gaat het voorjaar restloos onder,’ p. 550 |
3. | ‘Het voorjaar komt terug van alle kanten;’ p. 551 |
|
|
|
REUGEBRINK, Marc
Wade, 6, p. 479-481
‘Toen de bodem je nam’ p. 479 |
‘Waar deze rivier is’ p. 479 |
|
|
| |
| |
‘Langzaam nadat de hinde’ p. 480 |
‘Tot het tedere gras’ p. 481 |
‘Zoals de amandel lijkt’ p. 482 |
|
|
|
SANDERS, Georgine
|
|
SARUCCO, Raymond
Palmen, 2, p. 133-138
1. | ‘Dit is een stad waar palmen,’ p. 133 |
2. | ‘De verstaanbaarheid van een palm.’ p. 134 |
3. | ‘Ik versta me nu eerst met de palmen.’ p. 135 |
4. | ‘Bruine tantes, palmen die niet luisteren’ p. 136 |
5. | ‘Regen is een ramp voor bruine tantes:’ p. 137 |
6. | ‘Wanneer 't droog is en de palmen’ p. 138 |
|
|
|
TIEGES, Wouter Donath
Twee gedichten, 11, p. 888-889
Het actuele en het ongelooflijke: ‘En struikelde’ p. 888 |
Au pair: ‘En prevelde’ p. 889 |
|
|
|
WEEVERS, Theodor
Drie gedichten, 3, p. 218-220
Stormnacht: ‘Zwart tegen het licht staan getande toppen’ p. 218 |
Hell Ghyll: ‘Ik sta hoog op de ranke brug’ p. 219 |
Beneden de stortbeek: ‘Zie hoog boven, dáár: p. 220 |
|
|
|
WITVLIET, Leendert
Vier gedichten, 4, p. 304-307
Middagbestek: ‘Een middag dat de zon zo licht de kamer’ p. 304 |
Gezien ‘Eens, ach wat eens, zes jaar geleden’ p. 305 |
Poreuze stenen aan zee: ‘Licht als lucht en negerzoenen leek de tijd.’ p. 306 |
Twaalf uur, geringe spoed: ‘Eenden gingen op een maandagmiddag’ p. 307 |
|
|
|
ZONDERLAND, Peter
Twee landschappen, 7, p. 552-553
‘knopen niet alleen in het zand’ p. 552 |
‘even solitair’ p. 553 |
|
|
| |
II. Proza
ALBERS, Frank
|
|
ANDEL, Mark van
|
|
CREYGHTON, Job
Het portret, 2, p. 116-132 |
|
| |
| |
HOFLAND, H.J.A.
|
|
INSINGEL, Mark
|
|
MENDELS, Josepha
Eerste bootje, 3, p. 202-203 |
|
|
OUWENS, Kreek DaeyGa naar voetnoot3
|
|
PINTOR, Joris
Een middag aan de studie, 3, p. 204-213 |
|
|
POS, Hugo
|
|
SANGERS, Gerrit
Arrangement, 11, p. 886-887 |
|
|
SCHNEIDERS, A.L.
Tussen wal en schip, 7, p. 543-548 |
|
| |
BAEKERS, S.F.
Mozart en de dood als romantische mythe, 10, p. 793-798
Mozart en de dood in A. Poesjkins eenakter ‘Mozart en Salieni’ en in Ed. Mörikes ‘Mozart auf der Reise nach Prag’ |
|
|
|
BAKKER, C.P.
‘Wat wij eigenlijk allen onbewust begeeren’. Aantekeningen bij het ontstaan van de sdap, 3, p. 171-182 |
|
|
BALK-SMIT DUYZENTKUNST, Frida
Het woord ‘jood’ en het antisemitisme, 3, p. 192-195
Over de toelichting in Van Dale (1970) en de gewijzigde toelichting in Van Dale (1984) |
|
|
|
BERGHE, Gie van den
De Holocaust-ontkenning, 11, p. 857-866 |
|
|
BENTHEM van den BERGH, G. van
Gorbatsjov's golven*, 1, p. 47-49
Diens initiatieven tot wapenvermindering en het denken over Europese veiligheid |
|
|
| |
| |
BEURSKENS, Huub
De man, alleen**, 3, p. 235-237
Over Cesare Paveses gedicht De ochtendster, geciteerd in de vertaling van Frans Denissen |
|
|
Het hart van Van Gogh**, 5, p. 402-404
Poëzie van Pierre Reverdy, André du Bouchet, Philippe Jaccottet, René Char en motieven van Van Gogh |
|
|
Négritude**, 6, p. 485-490
Over Aimé Césaire en Léopold Sédar Senghor |
|
|
De middelpunten van de wereld**, 7, p. 575-577
Peter Handke, Gedicht an die Dauer (1986) |
|
|
Pallaksch**, 10, p. 832-835
De Scardanelli-gedichten van Hölderlin en Ad den Bestens inleiding tot zijn vertaling |
|
|
Herfst in Rome**, 11, p. 918-921
Over zijn bezoek aan de San Silvestro kerk en enkele sonnetten van Michelangelo voor Vittoria Collona |
|
|
|
BOER, Theo de
Awater [van Martinus Nijhoff] als plaatsvervanger, 12, p. 946-958
Interpretatie van het gedicht, onder verwijzing naar de interpretatie van Margaretha Schenkeveld en van A.L. Sötemann |
|
|
|
BOOMGAARD, Jeroen
Rembrandt of het wezen van de kunst, 12, p. 927-945 - Met ill. van Hans Thoma: Bildnis des Rembrandtdeutschen; prt. van J. Langbehn
Over Julius Langbehns anoniem verschenen ‘Rembrandt als Erzieher’. (1890) waarin Rembrandt voorgesteld wordt als een Germaanse held, het succes en naleven van het boek in Duitsland en de receptie in Nederland |
|
|
|
BOOMSMA, Graa
Proteus in Amerika**, 6, p. 490-500
Ralph Ellison, Invisible man (1952), p. 492-497 |
Ishmael Reed, Writin' is fightin' (1988), p. 498-499 |
John Edgar Wideman, Reuben (1984), p. 499-500 |
|
|
|
BUIJNSTERS, P.J.
Literatuur en bibliofilie, 11, p. 877-885 - Met ill.
Tekst van een voordracht voor de Zuidelijke Afdeling van de Maatschappij der Nederlandse Letteren te Maastricht op 20 mei 1989 |
Over de ‘nieuwe boekwetenschap’ die aandacht vraagt voor het boek als object; over bibliofilie en particuliere boekerijen in de 18de eeuw in Nederland |
|
|
|
CALIS, Piet
[Nieuwe uitgave van het ‘groene boekje’], 4, 294-295
En de voorstellen tot wijzigingen in de spelling van een werkgroep van de Taalunie Met reactie, in de rubriek: Correspondentie, van de Algemeen Secretaris van de Taalunie, Oscar de Wandel (7, p. 567) en een naschrift van Piet Calis (7, p. 567) |
|
|
| |
| |
DANTZIG, A. van
Gewoon een wonder...?, 6, p. 440-445
Een alternatieve preek in Paradiso te Amsterdam, eind 1988 |
|
|
|
DIS, Adriaan van
|
|
DOORMAN, Maarten
Steeds mooier. Over vooruitgang in de kunst, 2, p. 99-106 |
|
|
DUYN, Roel van
Moordneigingen. Waarom is het kabinet Lubbers II gevallen*, 7, p. 554-562 |
|
|
EKKERS, Remco
Verhulde onthullingen*, 1, p. 56-58
H.C. ten Berge, Liederen van angst en vertwijfeling, p. 56-57 |
Willem Jan Otten, Na de nachttrein, p. 57-58 |
|
|
Verdediging van de poëzie*, 2, p. 139-141
H.C. ten Berge, De verdediging van de poëzie, p. 139-140 |
Wiel Kusters, De geheimen van wikke en dille, p. 140-141 |
|
|
Het geheim in het landschap*, 3, p. 221-224
J. Bernlef, Geestgronden, p. 221-222 |
Ad Zuiderent, Op het droge, p. 222-224 |
|
|
De esthetische afstand*, 4, p. 314-316
N.a.v. Maaike Meijer, De lust tot lezen. Nederlandsse dichteressen en het literair systeem, en de hoofdstukken over Maria Neeltje Min en over Elly de Waard |
|
|
Raadselachtige verlamming*, 6, p. 482-484
Eva Gerlach, De kracht van verlamming |
|
|
Verlangen en pijn*, 7, p. 562-563
Maria van Daalen, Raveslag |
|
|
Eigenzinnige dichters*, 10, p. 822-824
Hans Berghuis, Etruskische gezangen, p. 822-823 |
Leo Vroman, Dierbare ondeelbaarheid, p. 823-824 |
|
|
De volle leegte*, 11, p. 892-824
Rob Schouten, Te voorschijn schommelt het heelal |
|
|
|
EVENHUIS, J.R.
Italiana, brava gente. Over Primo Levi, Vittorio Segre en een assimilatie die probleemloos bleef, 11, p. 847-856
Historische toelichting bij de houding van beide joodse auteurs tegenover de holocaust en Mussolini en het antisemitisme |
|
|
|
GOMPERTS, Wouter
De selectiviteit van fobieën, 1, p. 3-13
O.m. over mysophobia of smetvrees (p. 8-11) en agoraphobia (p. 11) |
|
|
|
GOEDEGEBUURE, Jaap
Afscheid van het lezen?, 1, p. 25-35
Rede op de 61e Dies Natalis van de Katholieke Universiteit van Brabant te Tilburg op 17 nov. 1988 |
|
|
| |
| |
In de 18de en 19de eeuw werd het lezen als beschavend en vormend beschouwd; met de toenemende cultuurloosheid in de 20ste eeuw verminderde de belangstelling voor het boek |
|
|
|
HAGEN, A.M.
Op zoek naar de ideale taal, 3, p. 183-191
Vooordracht op het internationale poëziefestival en symposium Grenzen van de taal. Stadsschouwburg Heerlen, 18-20 nov. 1988 |
Over voor- en nadelen van veeltaligheid bij auteurs; het streven naar taaleenheid; auteurs behoren noch tot de unificerende richting noch tot de dialect- of volkstaalbeweging over de taal van Hugo Claus (p. 189) |
|
|
|
HARBERS, Henk
All you need is love? Milan Kundera en de ‘Diskurs der Moderne’**, 11, p. 899-907
Kundera's theoretische reflecties gebundeld in ‘De kunst van de roman’ maken deel uit van Jürgen Habermas' Diskurs der Moderne (1985) |
|
|
|
HECK, Paul van
Een nieuwe Dante-vertaling**, 11, p. 911-918
Een paar opmerkingen bij De goddelijke komedie. Vert., ingel. en toegelicht door Frans van Dooren (1989, 3de druk) en incidenteel over de vertaling door Christinus Kops (1929-1930; herdruk bezorgd door Gerard Wijdeveld, 1957) |
|
|
|
JONG, Martien J.G. de
Een [litho van Charles] Poire voor Gids-lezersGa naar voetnoot6, 3, p. 225
Reactie op Adriaan Venema, Mijn laatste woord over Martien de Jong (De Gids, CLI, 1988, 12, p. 945-948) |
|
|
|
KESSEL, Ineke van
De Westerse pers en de noodtoestand in Zuid-Afrika, 7, p. 534-542
Problemen voor de vertegenwoordigers van de buitenlandse pers in Zuid-Afrika |
Bekorte tekstvan een lezing op de Zuid-Afrika-dag van de Universiteit van Groningen in jan. 1989 |
|
|
|
KREVELEN, Laurens van
De waarde van de Stichting voor Vertalingen, 12, p. 970-971
De Stichting bedreigd door de financiële moeilijkheden der laatste jaren |
|
|
|
KUBBINGA, H.H.
Stof en vlak: Beeckman en Escher, 4, p. 290-293 - Met ill.
Isaac Beeckman (o 1588) en zijn theorie van ‘de deelbaarheid van de materie’(p. 291-292); ‘Wat Beeckman veronderstelde voor de drie dimensies van het stoffelijk continuum heeft de graficus Maurits Cornelis Escher (o 1898) tot leidende gedachte gehad bij de uitwerking van zijn studies van de opvulling van de twee dimensies van het platte vlak’ (p. 292) |
|
|
|
KUSTERS, Wiel
Tien jaar poëzie, 3, p. 196-201
Lezing op 20 dec. 1988 te Rotterdam in de reeks ‘De Nederlandse poëzie van de jaren '80’ georganiseerd door de Rotterdamse Kunststichting |
Over zijn gedichten in 1965 in Contour (p. 196-197); over wat zo al verscheen in 1978, het jaar van zijn debuutbundel ‘Een oor aan de grond’ |
|
|
| |
| |
Een twijgje van de hoge ceder*, 4, p. 311-313
Slotcauserie op het symposium ‘De verbeelding geregeld’ te Soesterberg op 27 jan. 1989 |
Analyse van Han G. Hoekstra's gedicht ‘De ceder’ uit Panopticum (1946) |
|
|
Sterrenbrood*, 10, p. 820-822
Over Pierre Kemps gedichten met religieuze inspiratie, en het vers ‘Ik heb sterren gegeten’ uit het gedicht Zwart-blauwe punt-poort in het heelal (1951) en Kees Fens' interpretatie |
|
|
Onzichtbare draden*, 12, p. 980-981
Over dichterlijk ‘archaïsche opvatting van het licht en het oog’ bij Hanlo |
|
|
|
LANGE, Herman de
De Russische revolutie: een nieuwe verlichtingsbeweging?, 4, p. 316-321
Evaluatie van vier jaar Gorbatsjov: perestroika en glasnost |
|
|
Een opzienbarend krantebericht: De afhankelijke Franse kernmacht*, 12, p. 981-987
Over de mythe van de Franse kernmacht, n.a.v. het bericht in het kwartaalblad Foreign Policy van 27 mei 1989 over de geheim gehouden nauwe samenwerking van de Verenigde Staten en Frankrijk gedurende de laatste 15 jaar |
|
|
|
MANNOURY, J.
Een gouden nap voor iedereen? Achtergronden van de totstandkoming van de algemene oudersdomwet, 4, p. 446-460
Over de sociale zekerheid in Nederland |
|
|
|
MASTENBROEK, Michiel
‘Selbstjustiz’ in nazi-kampen, 11, p. 867-876
Gevolgen van het zelfbestuur-systeem |
|
|
|
MULLER, Niek
Jakarta en de verzonken wereld van Batavia, 7, p. 524-533 - Met afbn., krt. |
|
|
NAAIJKENS, Ton
De ziel van de schrijver. Over Musils fotobiografie**, 10, p. 825-832
Karl Corino, Robert Musil. Leben und Werk in Bildern und Texten (1988) |
|
|
|
PERRY, Jos
Over ‘tendens’ in het werk van Charley Toorop, 6, p. 431-439 - Met ill. |
|
|
RESINK, G.J.
Monumentale [Claude] Debussy, 10, p. 799-801
Aanvulling op Edward Lockspeiser, Debussy. His life and mind (1965-1966): de indrukken die de bouwkunst op Debussy gemaakt heeft |
|
|
|
ROOY, Piet de
Sirenezangen uit het archief*, 1, p. 49-56
De historicus en het archief - i.c. Huizinga en Romein - en eigen ervaringen in zake archiefonderzoek |
|
|
| |
| |
RUNIA, Eelco
Een dansfeest of een partij schaak? Tolstoj en de invloed van geschiedschrijving op het leven, 2, p. 107-115
Tolstoj's opvatting en het verhaal van De slag bij Borodino in Oorlog en vrede |
|
|
|
SARLEMIJN, A.
Zuivere natuurkunde en techniek ontmoeten elkaar. Historische beschouwingen naar aanleiding van prof. dr. H.B.G. Casimirs tachtigste verjaardag, 12, p. 959-969 |
|
|
SCHOLTEN, Th.M.
Is museaal bezit heilig?, 11, p. 894-898
J.M. Boll, ‘Compositie met twee lijnen’ ofwel ‘het eigen-aardige karakter van het eigendomsrecht van overheidslichamen op kunstvoorwerpen’ en de ‘Wet Cultuurbezit’ (Themis, maart 1989) |
|
|
|
SCHOOTEN, Alex van
Tautologie als melodie. Een motief van Ludwig Wittgenstein en Thomas Bernhards maniërisme**, 10, p. 835-840
Over ‘de affiniteit van enkele denkpatronen die van invloed zijn op de taaluitingen van Bernhard’ |
|
|
|
SCHREURS, Marc & ZEEMAN, Peter
‘Talig-anekdotisch’ in een nieuwe context**, 3, p. 237-242
Afwijzen van de tweedeling ‘talige’ en ‘anekdotische’ dichters, met vbn. ter staving: Velimir Chlebnikov: Bezwering tot lachen |
Judith Herzberg, Hoera |
Aleksandr Poesjkin, Arion |
|
|
|
SIEGEL, Klaus
Hans Joachim Schädlichs geschiedenis van de stadsdienaar Tallhover. Het principe wanhoop**, 12, p. 992-999 - Met primaire bibliografie
Du.: Tallhover, 1986; Ned.: Tallhover, de geschiedenis van een staatsdienaar |
|
|
|
SMALBRAAK, Marijke
Vrouwen, tijd, en de U.S.A.**, 12, p. 999-1010
Julia Kristeva's uitspraken over de Amerikaanse politiek en cultuur geplaatst tegenover Elizabeth Hardwicks The fictions of America; Kristeva's houding tegenover de vrouwenbeweging in Le temps des femmes (1979) |
|
|
|
STAAL, Frits
‘Moeder vindt beter dat ik geen Sanskriet doe’, 10, p. 771-792 - Met prtn.
Uitgebreide versie van de gelijknamige lezing d.d. 5 juni 1989 in Theater de Balie te Amsterdam |
Over drie Nederlandse oriëntalisten:
1. | Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936), p. 772-779 |
2. | Willem Caland (1859-1932), p. 779-783 |
3. | Robert Hans van Gulik (1910-1967), p. 783-792 |
|
|
|
|
STEENMEIJER, Maarten
Een mythe met een knipoog. Ibargüengoitia's Estado del Plan de Abajo**, 7, p. 577-583
Over de mythische plaatsen Macondo (bij Garcia Márquez), Santa Maria (bij Juan Carlos Onetti) en Estado del Plan de Abajo in de laatste vier romans van Jorge Ibar- |
|
|
| |
| |
güengoitia (p. 578-583), dat van de eerste twee verschilt ‘omdat het een wereld is die ons met een knipoog wordt voorgesteld’ (p. 582) |
|
|
Geluiden, stemmen, geruchten. Over Pedro Paramo van Juan Rulfo**, 11, p. 907-911
Tevens over ‘diverse echo's van Pedro Paramo (1955) in Honderd jaar eenzaamheid’ [1967] van Garcia Marquez (p. 908-809) |
|
|
|
TIMMAN, Jan
De schaker als schrijver. Een herinnering aan J.H. Donner, 4, p. 284-289 |
|
|
UITERT, Evert van
Het verzamelen van openbaar kunstbezit*, 2, p. 141-145 - Met ill.: Anselm Kiefer, Co Westerik
Over het collectioneren van hedendaagse kunst in Nederland en o.m. het economisch aspect ervan, n.a.v. Kunstschrift (1988, nr. 6) |
|
|
Zwarte vierkanten in het Stedelijk Museum*, 4, p. 321-324 - Met ill.
Over Kazimir Malevitchs schilderij Zwart suprematisch vierkant (1914) en diens kunstopvatting n.a.v de tentoonstelling te Amsterdam |
|
|
Kunst en kunstbeleid*, 7, p. 563-566
Ministeriële ‘Sectornota Kunstbeleid’ (febr. 1989) |
Hans Abbing, Een economie van de kunsten. Beschouwingen over kunst en kunstbeleid, 1989 |
Truus Gubbels, Directies, collecties en commissies. Aankoopbeleid van vijftien musea en de Rijksdienst Beeldende Kunst, 1989 |
De culturele elite van Nederland, 1989 (red.: Theo van Stokkink) |
|
|
De smaak voor het fijnschilderen. Zeventiende-eeuwse fijnschilders in het Rijksmuseum te Amsterdam*, 12, p. 987-991 - Met ill.: Frans van Mieris de Oude, Adriaan van der Werff
|
|
|
VELDE, Henk te
‘In onzen verslapten tijd met weeke hoofden’. Neurasthenie, fin de siècle en liberaal Nederland, 1, p. 14-24
Th. Swart Abrahamsz, Eduard Douwes Dekker. Eene ziektegeschiedenis (De Gids, 1888, dl. III, p. 1-75) lokte een reactie uit van Allard Pierson, maar de echte discussie werd voortgezet in het als liberaal tijdschrift beschouwde De Tijdspiegel door T.C. van der Kulk; dit gebeurde eveneens voor ‘Een vrouw fin de siècle Madame du Deffand’ van J.H. Hooyer (De Gids, 1891, dl. IV, p. 381-409) door J.A. Bientjes |
|
|
|
VERBIEST, Agnes & SNELLER, Agnes
Op zoek naar ons (m/v)verleden, 10, p. 802-808
Over voorwaarden waaraan het ‘voor Nederland betrekkelijk nieuwe genre, vrouwenbiografieën, moet voldoen voor de reconstructie van het verleden |
|
|
|
VLOT, Henny
Umberto Eco, Joyce, semiosis en semiotiek**. Vert.: H. Vlot, 5, p. 404-416
Lezing gehouden voor de James Joyce Foundation in juni 1989 te Venetië |
Over woordspelingen in Finnegans Wake |
|
|
|
VOGELAAR, J.F.
Passieverhalen van Ingeborg Bachmann**, 3, p. 226-235
In de rubriek: Veronachtzaamde literatuur |
|
|
| |
| |
‘Verzonnen in de hoop de afschuwelijke werkelijkheid eetbaar te maken’. Over De weg naar Vlaanderen van Claude Simon, p. 568-574
Over La route des Flandres (1960; Ned.: 1987) in de rubriek: Veronachtzaamde literatuur |
|
|
|
WEE, Maarten van der
Een Alpentragedie. Oostenrijks Anschluss in historisch perspectief, 7, p. 507-523 |
|
|
WOUTERS, Cas
Madagascar. Sociologische schets van een verkenningsreis, 2, p. 89-98 |
|
| |
Bijzondere nummers/gedeelten
Fantastische literatuur in Duitsland**
(nr. 1, p. 59-81)
[SamenstellingGa naar voetnoot7: Klaus Siegel]
ESTER, Hans
Bespiegelingen van Lucifer: Ernst Jüngers ‘Das abenteuerliche Herz’, p. 76-81
Das abenteuerliche Herz. Erste Fassung [1929]. Aufzeignungen bei Tag und Nacht (1987); een korte vergelijking met Henri Bergson, L'évolution créatrice, 1907 (p. 80-81) |
|
|
|
HEIJDE, Paul van der
Alter-ego in een bierreclame. Hans Henny Jahns novelle ‘Die Nacht aus Blei’ [1956], p. 70-76 |
|
|
ONDERLINDEN, Sjaak
Gustav Meyrinks ‘Walpurgisnacht’ [1917] - een fantastische roman?, p. 65-70 |
|
|
THÜSEN, Joachim van der
De val uit de vergetelheid. Gedachten over de Duitse fantastische literatuur omstreeks 1800, p. 60-65
Ludwig Tieck, Der blonde Eckbert (1796) |
E.T.A. Hoffmann, Der Sandmann, uit: Nachtstücke (1816-1817) |
|
|
| |
Zuid-Afrika**
(nr. 2, p. 146-165)
ESTER, Hans
Creativiteit onder de noodtoestand. Perspectieven op de Zuidafrikaanse letterkunde, p. 146-150 |
|
De mens en zijn rol bij Wilma Stockenström, p. 160-165 |
|
|
JONG-GOOSSENS, Riet de
Breytenbach in het voetspoor van Rimbaud, p. 150-154
'n Seisoen in die paradys/Une saison en enfer - intertextualiteit |
|
|
| |
| |
LIEROP, Karin van
J.M. Coetzees Zuidafrikaanse robinsonade, p. 154-160
Over diens roman Foe (1986) en Foe in vergelijking met diens Life & times of Michel K.(1983) |
|
|
| |
BOHEEMEN, Christl van
Literaire portretten van Freud, p. 262-272
H.D.(= Hilda Doolittle), Tribute to Freud (‘Writing on the wall’ & ‘Advent’), 1975 |
Carey Harrison, Freud: A novel, 18984 |
D.M. Thomas, The White Hotel, 1981 |
|
|
|
TAS, Louis H.
Freud, ‘Der Witz’ en het lachen, p. 251-261
Sigmund Freud, Der Witz und seine Beziehungen zum Unbewussten (1910) en de drie lach-aanleidingen: de grap, de humor, het komische |
Elliott Oring, The jokes of Sigmund Freud. A study in humor and Jewish identity (1984) |
Nico Frijda, The emotions (1986) en de theorie over het lachen |
|
|
|
THÜSSEN, Joachim van der
De idylle. De antropologie van een literair genre, p. 273-283
‘De menselijke ontwikkelingsfase waarmee de idylle communiceert, is een vroeger stadium dan het oedipale kindheidsdrama dat door Freud zo gedetailleerd werd beschreven’ (p. 274); de uiteenzetting, ‘een pschologische benadering van de idylle’, steunt hoofdzakelijk op Margaret Mahler, The psychological birth of the human infant: symbiosis and individuation (1975) |
|
|
| |
Herman Gorter. 100 jaar Mei
(5, p. 333-401 + 6, p. 427-430) - Met ill.Ga naar voetnoot9
RedactieGa naar voetnoot10: Wiel Kusters
Poëzie
BALKT, H.H. ter
Zo ga ik ook (Herman Gorter) p. 369-372
Adem van de raaf en de zon: ‘Ademend achter het gaas hiëroglyfische’ p. 369 |
Warandehoedere: ‘Fladderende stemmen, zoete tabletten’ p. 369-370 |
De uilen: ‘Menige uil nog in januari sneeuwmaand -’ p. 370 |
Ravenoog: ‘Door fruitvliegjes ingesneeuwd’ p. 371 |
De wolven: ‘Leugens hadden ons allang ingesneeuwd’ p. 371-372 |
Raaf: ‘Raaf, raaf, verzwijg ons of red ons’ p. 372 |
|
|
|
BEURSKENS, Huub
Hollandse wei: ‘Een vuige verstikking ontsteeg de eeuwrest die smolt’, p. 373 |
|
| |
| |
BRASSINGA, Anneke
|
|
DAALEN, Maria van
Beeldend: ‘Geblinddoekt stap ik uit de rots’ p. 375 |
|
|
DUINKER, Arjen
|
|
EKKERS, Remco
[Gedichten], p. 377-379
‘Roerloos loof, windstil en doof’ p. 377 |
‘'t Was na de middag. Van het woud’ p. 377 |
‘Ze wist niet dat ze ergens was’ p. 378 |
‘Zie ik sta op de drempel, hij lacht’ p. 378 |
‘Hoog in de lucht een gezoef’ p. 379 |
‘Ze kwam uit de duinen.’ p. 379 |
|
|
|
ELBURG, Jan G.
Hoewel zo'n jongen naar een meigroen meisje niet mooi maar op zijn vingers fluit: ‘Als Balder, achter helderziende’ p. 380 |
|
|
FAVEREY, Hans
Gorter aan zee: ‘Alsof hij daar staat, daar’ p. 381-382 |
|
|
HERTMANS, Stefan
Gorters mijnengang: ‘Een zwarte jas, een lap die, buiten’ p. 383 |
|
|
KOUWENAAR, Gerrit
Reservaat: ‘Sterfelijker geworden dan hij ooit was’ p. 384 |
|
|
REINTS, Martin
De Mei van Gorter: ‘Het is een ding met muziek erin’ p. 385 |
|
|
SCHIERBEEK, Bert
100 jaar na de Mei van Gorter, p. 386-387
‘en wat er verloren ging in de samenhang’ |
|
|
|
VROMAN, Leo
|
|
WILDERODE, Anton van
Zeven kwatrijnen. Mei van Herman Gorter herlezen, p. 390-391
‘Van welke blijdschap zingt de merel mij’ p. 390 |
‘Hij had de taal lief om de poëzie’ p. 390 |
‘Soms liet hij zich beroezen en bekoren’ p. 390 |
‘Hij zag een Holland dat nooit echt bestond’ p. 390 |
‘Vol stille plekken zijn gedicht, - met schuine’ p. 391 |
‘Zijn boek op een plank in een hoek’ p. 392 |
‘De dagen worden klemmender en korter,’ p. 392 |
|
|
| |
| |
| |
Kritische bijdragen
ENDT, Enno
Twee eenzamen. Herman Gorter en zijn Baldergodheid, p. 336-344
Over het tweede boek van Mei met de Balder-episode en over Gorters neiging naar het alleen zijn |
|
|
[Een parodie van J.D. Meerwaldt uit 1905 medegedeeld], p. 392-397
De ‘eigenlijk uit bewondering geboren parodie’ wordt hier voor het eerst gepubliceerd: |
De dood van Maart: ‘Zo, als een fles van wintergeel jenever’ p. 393, 395, 397 |
Tegenover Het sterven van Mei: ‘Zo, als een bloem van zomerrood papaver’ p. 392, 394, 395 |
|
|
|
KUSTERS, Wiel
Liedren als zuilen
I. | Gorter en Schaepman, p. 345-349
Over mogelijke allusies op of reminiscenties aan Aya Sofia (1886) |
|
II. | Balderdijk, 6, p. 427-430
‘Balder lijkt op Bilderdijk en herinnert aan Perk, aan Kloos, aan de jonge Gorter van de Unica-lezing d.d. 18 mei 1885’ (p. 429) |
|
|
|
|
FRERICHS, Lieneke
Lucifer en de liefde. Over een jeugdgedicht van Herman Gorter, p. 351-360 - Met ill.: Odillon Redon, Franz von Stuck
Over het 569 verzen tellende gedicht Lucifer (sinds 1948 opgenomen in deel twee van het Verzameld werk); de invloed van Heine en van Shelley's The revolt of Islam; de Lucifer-mythe en Gorters Lucifer-figuur |
|
|
|
KEMPERINK, M.G.
‘Muziek lokt van een ziel muziek weer los’. Het motief van het dichterschap in Gorters Mei, p. 361-368 |
|
| |
Stijl in...
(nr. 8-9, p. 591-732)
Inleiding
BENTHEM van den BERGH, G. van
|
| |
Het dagelijks leven
BORN, Wina
Tafelen in stijl, p. 596-599 |
|
|
DEKKING, F.
Het houden van een voordracht in stijl, p. 612-613 |
|
|
DIS, Adriaan van
Stijl is een neurose, p. 594-595
‘Mijn hang naar stijl heeft mijn wereld nog lelijker gemaakt’ |
|
|
| |
| |
DOMMERING, Egbert
Insinuerende advocaten, p. 641-644
Over de evolutie in het uitzicht van het kantoor, het gebruikte jargon, de gildegewoonten, maar ‘het publiek wil de gebonden vorm als beeld’ en er blijft ‘een stijl-beeld van de advocaat’ |
|
|
|
DRESSELHUYS, Cisca
Een nijpend tekort aan ‘leuke mannen’. Zijn mannen en vrouwen al gelijkwaardige partners na twintig jaar tweede feministische golf?, p. 628-633 |
|
|
ENSCHEDÉ, Ch.J.
Stijl en recht, p. 634-640
Over het verschil met o.a. Engeland en België wat het show-element betreft en met de Oostbloklanden wat de ‘belering’ betreft; over de evolutie van de rechtstaal |
|
|
|
KROONENBERG, Yvonne
Een trappelzak van Nike, p. 610-611
Over de eisen van de mode bij kinderen en jongeren |
|
|
|
LENNEP, G.L. van
Gekleed, p. 608-609
Over ‘de vrijwel gelijk gebleven mannenkleding sinds de eeuwwisseling’ |
|
|
|
MULDER, Jan
Kip Caramba, stijl in sport, p. 604-607
Over de teleurgang van stijl in de sport, en vooral in de voetbalsport |
|
|
|
SIEGEL, Klaus
De stijl van het dagelijks brood in Amsterdam, p. 600-603 - Met afbn.
Over de veranderende gevels van het bakkersgilde - ‘een absolute branchevervaging’ en ‘al het onsmakelijk baksel’ in overvloed |
|
|
|
WELLENSTEIN, E.P.
Stijl in onderhandelen, p. 614-618
Het vergt kunst en kunde, met vbn. van internationale onderhandelingen, o.m. tussen de V.S. & Rusland |
|
|
|
WOUTERS, Cas
Stijl en emoties; (re)formalisering in de jaren tachtig, p. 619-627
Over statuscompetitie, emotieregulering en de jaren zestig en zeventig als informaliseringstijdperk; in de (re)formaliseringsfase van de jaren tachtig zijn ‘elegante manieren, net zoals het woord elegant zelf’ weer in |
|
|
| |
Literatuur & kunst
AERTS, Remieg
Geen schennende dwaasheden. Notities over stijl en De Gids, p. 685-690
Over vormgeving en intellectuele stijl van De Gids |
|
|
|
BALK-SMIT DUYZENTKUNST, Frida
Stijl in woord en daad, p. 647-652
Over taalkundige aspecten van het woord ‘stijl’ |
|
|
| |
| |
CALIS, Piet
‘De Stijl’ en ‘De Nieuwe Stijl’, p. 682-684
De Stijl (1917), Stijl (1943), Henk Peeters' essay ter herdenking van Mondriaan in Maecenas (najaar 1944), De Nieuwe Stijl (1965) |
|
|
|
KRIMPEN, Huib van
Stijl in typografie, p. 659-665 - Met facs. |
|
|
KUSTERS, Wiel
‘Daarin’ waarin ‘waarin’, p. 645-646
Over ‘daarin’ en ‘waarin’ in Hans Faverey's gedicht Tegen het vergeten |
|
|
|
PRICK, Harry G.M.
Altijd effen witte zijden zakdoeken, p. 653-658
Over Lodewijk van Deyssel |
|
|
|
RIJNDERS, Gerardjan
‘Spreken met de branding’, p. 666-670 - Met afbn.
Over het toneel vroeger en nu |
|
|
|
ROOY, Max van
Het definitieve arsenaal, p. 677-681 - Met afbn.: Jo Coenen, Albert Speer
‘In de architectuur is geen enkele stijl meer uitgesloten en evenmin is dit het geval met welk materiaal ook’ (p. 680) |
|
|
|
UITERT, Evert van
De stijlvolle manier van schilders, p. 671-676 - Met ill.: Paul Klee, Roy Lichtenstein
Het begrip ‘stijl’ bij Paul Klee, Theo van Doesburg, Roy Lichtenstein |
|
|
| |
Media, politiek & wetenschap
BOS, Ben
Vernieuwde knollen voor de geur van wilde limoenen, p. 702-706 - Met afbn.
Reclame en grafische vormgeving |
|
|
|
BRINK, H.M. van den
De kern van de hond. Opmerkingen over journalistiek en stijl, p. 691-694
De pers in de Westerse wereld en de ‘journalistieke verschraling’ in Nederland |
|
|
|
CASIMIR, H.B.G.
Stijl in de wetenschap, p. 713-715
Herinneringen aan Prof. Paul Ehrenfest en een anecdote over Sidor Rabi |
|
|
|
GOUDSBLOM, J.
Stijlen en beschavingen. Over het op zeer lange termijn groter en kleiner worden van stijlverschillen, p. 720-722
Tot voor de Industriële Revolutie ‘namen de verschillen in smaak en stijl tussen de samenlevingen toe’ (p. 721)... ‘tegenwoordig vindt aanpassing plaats aan één technische industriële cultuur’ (p. 722) |
|
|
| |
| |
HOFSTEDE, Peter
De stijl van ijs, p. 695-701 - Met afb.
|
|
|
KREVELEN, Laurens van
De uitgever tussen stijl en trend, p. 723-724
‘Ook de literaire en culturele lezers blijken steeds gevoeliger te worden voor modetrends’ (p. 724) |
|
|
|
LANGE, Herman de
Stijl in de internationale politiek, p. 707-712
Hoofdzakelijk over de ‘imperiale’ stijl met machtsvertoon |
|
|
|
VRIES, Gerard de
De wereld in stijl, p. 716-719
‘Stijl’ is voor zover de term op wetenschap betrekking heeft dan ook een begrip dat alleen door buitenstaanders wordt gebruikt’ (p. 719) |
|
|
| |
Stijl & het buitenland
BROECK, Walter van den
De Belg trekt zijn plan, p. 727-728 |
|
|
PAEMEL, Monika van
Stijl: of de kunst van een tekst bouwen, p. 729-732
Beschouwingen i.v.m. innerlijke beschaving |
|
|
|
STEENMEIJER, Maarten
Stijl en geen stijl in Spanje, p. 725-726 |
|
| |
Japan**
(nr. 8-9, p. 733-760)
BEURSKENS, Huub
Kikkers en kikkers, p. 753-755
Over het motief ‘gedaanteverandering’ in gedichten van Makoto Ooka |
|
|
|
BOENDERS, Frans
Een gelaagde zee. Over [Yukio] Mishima's De zee van de vruchtbaarheid, p. 733-746
N.a.v. de Nederlandse vertaling van de vierdelige roman: Lentesneeuw; Losgebroken paarden; De Tempel van de Dageraad; Het verval van de hemelinge |
|
|
|
WESTSTEIJN, Willem G.
De doosmensen van Kobo Abe, p. 746-753 |
|
Een Japanse Anna Karenina, p. 755-760
Takeo Arishima, Een vrouw |
|
|
|
-
voetnoot1
- Met gegevens over de medewerkers achterin elk nummer
-
voetnoot2
- Gedateerd: Brooklyn, maart-oktober 1988
-
voetnoot3
- In Bibliografie 1987 in het register onder: Daey
-
voetnoot4
- Gedateerd: Amsterdam, september 1988
-
voetnoot5
- Titels met * behoren tot de rubriek: Kroniek & Kritiek; met ** tot de rubriek: Buitenlandse Literatuur
-
voetnoot8
- Ter herdenking van diens vijftigjarige sterfdag
|