| |
| |
| |
Flemish-international magazine of the ar(t)s(e)
Opgericht in 1985
Uitgever: Jef Bierkens, Kapelhof 31, 3540 Zolder
Nr. 3: [februari] 1986, 156 pp.
Nr. 4: [december] 1986, 175 pp.
| |
I. Poëzie
ANTHONISSEN, Pierre
‘Visuele poëzie, 3, p. 12, 28, 41; 4, pp. 35-36 |
|
[Gedichten]
Verstold: ‘jouw naam mist duizend dagen’ 3, p. 42 |
‘steenstolling’ 3, p. 43 |
‘wij dringen eenzaam in onze versteende vrucht’Ga naar voetnoot2, 4, p. 34 |
|
|
|
DEKONING, Ivo
[Gedichten], 4, pp. 111-112
Vraagteken: ‘misschien denk ik morgen niet meer na’ p. 111 |
Oktaaftrap: ‘bordes poort’ p. 112 |
|
|
G.R.A.V.I.J.D.
[Gedichten], 4, pp. 6-12
maan-dag: ‘ijzerdraad als vierkant omglaasd’ p. 6 |
d in sdag: ‘dan barst men kop’ p. 7 |
woensdag: ‘hoewel ik wist nam ik de hoorn niet af en luisterde da afstand’ p. 8 |
donder dag: ‘door het licht van de zon’ p. 9 |
vrij dag: ‘-vliegensvlug plak ik de mond van de kinderen vol zand in schurende’ p. 10 |
Zat er dag?: ‘groenzwart randen je ogen de meren af wenkbrauwen zonder schuilplaatsen’ p. 11 |
zon dag: ‘wanneer de hond blaft gaan omstrengelend armen dicht’ p. 12 |
|
|
|
HOUTSTOK, Tom
[Gedichten], 3, pp. 23-27
|
|
| |
| |
KAZAN, Max
[Gedichten], 3, pp. 130-134
‘dichterdood dreigt’ p. 130 |
‘Nacht pauwoogt à go go’ p. 131 |
‘krakend als gezouten gingko nuts’ p. 132 |
‘bakkensklaar als rimbaud’ p. 133 |
‘wandelend met dr. samuel hahneman,’ p. 134 |
|
|
[Gedichten], 4, pp. 149-152, 154-160
‘reumabalzaal ragfijn ragtime’ p. 149 |
‘Duke's moeder in traumatempo trocadero’ p. 150 |
‘keelveldenvandaalglaslimwormen’ p. 151 |
‘karmakwarts blindelings visoogt’ p. 152 |
‘au nom du père’ I.: ‘mond? muil? bek?’ p. 154 |
‘rechteroog loenst obseen’ p. 155 |
‘Piepende Pierrot met Pamper’ p. 156 |
‘strompelende stroef’ p. 157 |
‘morsige handen’ p. 158 |
‘lenteregen ratelend op voorruit’ p. 159 |
‘zus & ik behoedzaam wachtend’ p. 160 |
|
|
|
TIEFENTHAL, Marc M.
BeeldspraakGa naar voetnoot1, 4, pp. 57-58
‘Van deze manen geen tafereel opmaken’ p. 57 |
‘het gras groeit wild in de steppe’ p. 57 |
‘het kan ellendig lijken’ p. 58 |
‘buitendijks lig je gestrand’ p. 58 |
|
|
|
KERCKHOVEN, Irène van
Rainer Maria Rilke, Requiem voor een vrouw. Vert.: I. van Kerckhoven, 3, pp. 95-100 |
|
|
LARGOT, Serge
[Gedichten], 3, pp. 72-85 = 4, pp. 134-147
Aan het graf van de onbekende dichter: ‘De woorden maakten in hem een gat’ p. 72 |
Straks: ‘krassende lucht adem-’ pp. 73-74 |
Eeuwigdurende herinneringGa naar voetnoot2: ‘o deze stugge bladeren vergulde’ p. 75 |
Arme mensen: ‘de houten lelie’ p. 76 |
‘dat dichters’ p. 77 |
Cuplandia: ‘telkens telkens anders belichamen’ p. 78 |
‘het tollen van de woorden’ p. 79 |
‘mijn ik mijn andere’ p. 80 |
‘dit is de woestijn’ p. 81 |
Beschrijving landschap: ‘van onrust is het de speer’ p. 82 |
‘Zo, ja! los komt in uiterste spanning het onsprekelijke’ p. 83 |
Habakuk's epiloog: ‘In de naam van de vader en de zoon’ pp. 84-85 |
|
|
|
LEGER, Gilberte de
Tempus praesentis III, 4, pp. 22-23
‘Ik zie je dalen’ p. 22 |
‘De voetsporen’ p. 23 |
|
|
| |
| |
MEEKERS, Mark
[Gedichten], 3, pp. 108-121
1. | Een bootje, gevouwen van licht en illusies: ‘tussen de handen hoor ik de oren suizen.’ pp. 108-113 |
2. | Met het licht in quarantaine: ‘de nacht is het promenadedek voor dromen.’ pp. 113-117 |
3. | Met gemarineerde mond: ‘dromen en idealen worden nooit concreet’ pp. 117-121 |
|
|
|
NEEFS, Hugo
Powezie or not to be, 4, pp. 2-5
‘powezie is de dans van de volstrekt eenzame dame’ |
|
|
|
RAUL-85
[Gedichten], 3, pp. 2-11
Intro x ekstra: ‘En ik’ p. 2 |
Mondvoeg achtmalig bakvol: ‘Ben ik op hare lippen’ |
Het zicht van de roos: ‘In het hibiscusoranjeoog van de muis’ p. 4 |
Sheworldbottomconcern: ‘Ze heeft zeeft, zevend heeft zij haarzelf’ pp. 5-6 |
Vlerend: ‘En papati en patata’ |
Colostrum: ‘De vetsmeervaartsmokkelzakpoeszoekprentend’ p. 8 |
H: ‘Zichmastuurmeesterzelfbaangrap’ p. 9 |
!: ‘van boven beginnend’ p. 10 |
Madevecumunser: ‘Peerraarreeppijppeer’ p. 11 |
|
|
|
WIJNANTS, Wilfried
[Gedichten]Ga naar voetnoot1, 4, pp. 13-15
‘van de dove en de stomme’ p. 13 |
‘je laatste ogen boorden zo groot’ p. 14 |
‘in zwart omtrek je’ p. 15 |
|
|
|
WIT, Johan de
[Gedichten], 3, pp. 48-53
‘IBM electronic composer operator’ p. 48 |
‘pagina's bestempeld met points picas’ p. 49 |
‘hoeveel ems rollen van een golf ball’ p. 50 |
‘daar stond indertijd een zomerdracht bij de brug’ p. 51 |
‘the game is hopeless even before it is played’ p. 52 |
‘the big wheel en zipper’ p. 53 |
|
|
[Gedichten], 4, pp. 25-33
‘er ligt een laag lentezon op m'n baardvrij gezicht’ p. 25 |
‘alles rust de avond is gevallen’ p. 26 |
‘een stoorzender is fraai gezelschap’ p. 27 |
‘door een karrespoor trekt een schaamteloze vrouwentiet’ p. 28 |
‘je werkgever van zijn werk houden met poolse wodka’ p. 29 |
‘er kraait een hongaars beladen lucht door het oxfordse zwerk’ p. 30 |
‘de deeweg loopt voor het invasieleger’ p. 31 |
‘verspreiden door op te staan’ p. 32 |
‘een stoomtram verspreidt geen valse lucht’ p. 33 |
|
|
|
Medewerkers uit andere taalgebieden:
Bertels, Philippe, 4, pp. 61-105 |
Burke, Martyn, 3, pp. 101-107 |
|
| |
| |
Chetcuti, Vince, 3, pp. 29-40; 4, pp. 114-119 |
Dürrson, Werner, 4, pp. 121-127 |
Knight, Kit, 3, pp. 55-58 |
Montgomery, John, 3, pp. 45-46; 4, pp. 53-56 |
Polkinhorn, Harry, 3, pp. 13-21; 4, pp. 106-110 |
Tovt, Giovanni, 3, pp. 69-70; 4, pp. 37-41 |
Walsh, Joy, 3, p. 87; 4, pp. 59-60 |
Winfield Knight, Arthur, 3, pp. 64-67; 4, pp. 128-132 |
|
| |
II. Proza
BERT, Kari
Olaf Pirandello, 4, pp. 42-51 |
|
|
DEKONING, Ivo
|
|
KLEIN, Ben
Zang III/2, 3, pp. 128-129 |
|
|
LEGER, Gilberte de
Tempus praesentis. I, 4, pp. 16-18 |
|
Tempus praesentis. II. Het porseleinen varken, 4, pp. 19-21 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BIERKENS, Jef
In memoriam ‘Old angel midnight’ Bob Kaufman, alias Bomkauf, alias Bimgo, 3, pp. 88-93 |
|
Vonken en spatten No 2, 3, pp. 139-151
Literaire nieuwtjes, hoofdzakelijk uit het buitenland; over Jack Kerouac n.a.v. de uitgaven van zijn Old angel midnight (in tss. verschenen in 1959 en 1964)(pp. 139-144); het Nieuw Wereldtijdschrift (pp. 145-146), Heibel (p. 146) |
|
|
|
KLEIN, Ben
De eerste zang [van Lautréamont, Chants de Maldoror], 3, pp. 122-127 |
|
Vonken en spatten I, 4, pp. 161-164
Over F.T. Marinetti en de schilders Giocomo Balla en Carlo Carra (pp. 161-162); |
Jozef Peeters en het Italiaans futurisme (pp. 162-164) |
|
|
Vonken en spatten II, 4, pp. 165-170
Over de Tweede zang van Lautréamont, Chants de Maldoror |
|
|
|
NEEFS, Hugo
Vonken en spatten No 3 (Met de blik op onbeslist), 3, pp. 152-155
Over Julien Schoenaerts; Ben Reynolds Klein; Lucienne Stassaert (Zomeruur); |
Adriaan de Roover (Als een mes in een huis vol gekken) (p. 152; 152-153; 153-154; 155) |
|
|
| |
| |
Vonken en spatten III (Met de blik op onbeslist), 4, pp. 171-173
Over het Modernisme en de modernistische poëzie |
|
|
|
WINFIELD KNIGHT, Arthur
Vonken en spatten No 1, 3, pp. 137-139
All's normal here: A Charles Bukowski primer (Bloemlezing en studies) |
|
|
| |
V Illustratie
Neefs Hugo, 3, p. 22, 44, 47, 54, 59, 63, 68, 71, 86, 94; 4, p. 24, 52, 120, 133, 148, 153 |
|
-
voetnoot1
- Met toevoeging ‘fugue-it’ in nr. 3, ‘fugue-it, fuck-it’ in nr. 4
-
voetnoot3
- Opdracht: Voor frans; gedateerd: juni '85
-
voetnoot4
- Opdracht: Voor johnny; gedateerd: juni 85
-
voetnoot1
- Vier gedichten - respectievelijk uit de cycli ‘Uit de steppe, waar het vuur nog nagloort’ (1986); ‘Tantraal’ (1986); ‘De lage landen lagen lager dan ooit’ (1979); ‘Manieren van ondergaan’ (1976-'79) - rondom 3 foto's, naar een idee van Daniël Robberechts, grafisch ontwerper
|