| |
| |
| |
Yang
Opgericht in 1963
Hoofdredakteur: Daniël van Ryssel
Redaktie: Joris Denoo, Achilles Gautier, Luuk Gruwez, Roland Jooris, Jean-Marie Maes, Erwin D.A. Penning, Julien Vangansbeke, Jules Welling
Redaktiesekretariaat: Joris Denoo, Oude Ieperseweg 85, 8710 Kortrijk Heule
Sekretariaten: Lut Denoo-van de Meulebroecke, Oude Ieperseweg 85, 8710 Kortrijk
Mercedes, Karel de Stoutestraat 7, 9000 Gent
Jg. XIX, |
nr. 110: |
januari 1983, 88 pp. = Pliet van Lishout 1920-1982; José Vermeersch |
|
nr. 111: |
maart 1983, 120 pp. = De waarheid van de dichter |
|
nr. 112: |
juni 1983, 88 pp. = Het 4de jaar picturaal klimaat (Academie Gent) |
|
nr. 113: |
september 1983, 92 pp. = Yang-prijs 1982: Gwij Mandelinck |
|
nr. 114: |
december 1983, 92 pp. = Prozanummer |
| |
Artikels van de redactie
Tussen hamer en aambeeld, 110, pp. 78-79
Aankondiging van een nieuwe rubriek voor ‘kritische/en of ironiserende opmerkingen’ m.b.t. ‘het kulturele wereldje’ - een idee van Daniël van Ryssel, voorgesteld in een korte dialoog tussen abonnee en Yang door Erwin D.A. Penning. Tekening: Jacques Verduyn. Met een portrettekening van Jef Geeraerts door Hubert Foulon (p. 80) |
|
|
20 jaar Yangarbeid, 114, p. 89 |
|
Retrospectieve Frits van den Berghe (1883-1939) te Gent [aangekondigd], 114, p. 91 |
| |
I. Poëzie
AERTS, Pieter
[Gedichten]
‘stilte is van mooi naar mooier’, 110, p. 54 |
Een Kyrie eleïson: ‘De hoogte van het koren in je ogen meten,’ 114, p. 67 |
|
|
|
AKEN, Paul van
Drie wintergedichtenGa naar voetnoot1, 111, pp. 72-73
1. | ‘De boer mag dan nog voort en verder ploegen:’ pp. 72-73 |
|
|
| |
| |
2. | ‘In dit huis, waar eens het haardvuur’ p. 73 |
3. | ‘Nu zouden wilde eenden moeten overtrekken,’ p. 73 |
|
|
|
BIERMAN, Willem
Uit: De renpaarden van de begijnen, 111, p. 82
Iberisch hof: ‘Een vrolijke kaart uit zonnig Spanje’ |
Gedicht voor Jozef: ‘De dood’ |
|
|
|
BRAK, Piet
Dorp, 111, p. 75
‘Vanavond: de kerktoren draagt’ |
|
|
|
CHRISTIAENS, A.G.
Jacques Prévert, Twee gedichten. Vert.: A.G. Christiaens, 114, p. 61
Uitgaansavond in de kazerne; De kruk |
|
|
|
CHRISTIAENS, Dirk
|
|
CLEEMPOEL, Paul
April in Parijs. Uit: Schetsboek, 110, p. 62
‘De kring van geluiden rondom’ |
|
|
|
COOLS, Achilles
Voorjaarslicht, 110, p. 57
‘Het verhaal van de levende hazelaar’ |
|
|
|
CROMPHOUT, Francis
Blindheid. Uit: Plastische meditaties bij 64 hexagrammen van het boek der veranderingen I Tjing, 113, pp. 55-57 - Met tek. v. Jacques Lemaire
‘de wand met de duizend kastjes als uitkijk’ p. 55 |
‘mijn gevorkte geest’ p. 55 |
‘de dag gedoofd’ p. 56 |
‘een tiental populieren in hun naaktheid’ p. 56 |
‘woorden even geen angst’ p. 56 |
‘van o naar en weer terug’ p. 57 |
‘de muur van mijn waarneming’ p. 57 |
|
|
|
DUMOLYN, Jean Pierre
[Gedichten], 114, p. 53
Een morgen in juni: ‘Dit is het uur waarop de’ |
Een morgen in september: ‘De zon blaast in de bomen.’ |
|
|
|
EVENEPOEL, Luc
De aarde waarin ik wortel, 113, p. 54
‘wijds en ongebonden wervelt november over het woud’ |
‘de stervensmoeë engel wervelt over de heuvels’ |
‘de wind wuift over mijn dromen’ |
‘de lucht is een waterfijn weefsel’ |
|
|
| |
| |
GERREWEY, Valère van
|
|
GREVE, Hans de
|
|
HAGENAARS, Albert
[Gedichten], 111, p. 80
Bij een afscheid: ‘Op elke foto kijkt ze me nog even na’ |
De nadering: ‘De oorlog trok zich in mijn jeugd als eb’ |
|
|
|
KUIPERS, Frans
[Gedichten]
Vers 71: ‘Voor de keizer van Krotol, voor’ 110, p. 62 |
Vers 91: ‘Murwmakerij, deze wereld.’ 114, pp. 66-67 |
|
|
|
LAERE, Hugo van
Wat zeggen ze?, 111, p. 75
|
|
|
LEENDERS, Herman
Het land van de blinden (onzichtbaar), 112, p. 62
‘Zoals de boer en zijn ploeg’ |
‘Dit seizoen schrijft de dode bomen in.’ |
‘Alles lijkt zo eenvoudig:’ |
‘Altijd loopt er wel een mens over het plein’ |
|
|
|
LOON, Paul van
La Noue, een herinnering, 111, pp. 74-75
1. | ‘Slaapdronken geeuwt de morgen’ p. 74 |
2. | ‘Siëstend in een schaduwvlekje’, p. 74 |
3. | ‘En dan de vroege avond, als een opgedirkte’ p. 74 |
4. | ‘In het bed van de nacht’ p. 75 |
|
|
|
MERCEDES
Uit: Ik ben zo blij dat ik een vrouw ben, 111, p. 81
Voor jou mijn vriend: ‘mijn haren vergrijsd’ |
Spiegel: ‘De spiegel waar ze mooi in was’ |
|
|
|
POLLET, Frank
Dit bericht geldt als enige kennisgeving. Uit: Zymose, 111, p. 79
1. | Momentaan: ‘Aan het einde van de weg had hij een dood’ |
2. | Zijn nageslacht: ‘Geen bloemen. Nu het koud’ |
|
|
|
SEGHERS, Greta
[Gedichten], 111, p. 76
Rancune: ‘Jij hebt je kloven en je dalen’ |
‘sirene met baard in de keel, goochelaar met walg’Ga naar voetnoot2 |
|
|
| |
| |
SPELIERS, Hedwig
Grote gevleugeldeGa naar voetnoot1, 113, pp. 50-52 - Met ill. van Willem Vermandere
1. | ‘Als ik stil in de kamer sta’ p. 50 |
2. | ‘Soms over het paard getild denk ik’ p. 51 |
3. | ‘Prijs mijn geheim. Ik kan alles’ p. 51 |
4. | ‘Mijn God, alles wat leeft’ p. 52 |
5. | ‘In het bezonkene heb ik vaste voet,’ p. 52 |
|
|
|
SPINOY, Erik
Slachtmaand, 110, p. 54
‘Er wordt weer toegeslagen’ |
|
|
|
SURINX, Achilles M.
Nog even, 113, p. 48
‘Van het licht dat een nieuwe morgen’ |
|
|
|
VANGANSBEKE, Julien
Terwijl ik zwijg, 113, p. 49
1. | ‘Sinds de ochtend dat ik bewust verander in’ |
2. | ‘Ik sta in de achterkeuken gedachteloos’ |
|
|
|
VANSTREELS, Miel
‘Op de fiets op een brug’, 111, p. 79 |
|
|
VERBRUGGHEN, Dirk
De vlucht van de vleermuis, 113, p. 53
‘soms, s'avonds, luisterde ik’ |
|
|
|
VERLINDE, Hedwig
Met een ei in de hand, 110, pp. 52-53
‘al eeuwen kakelen de kippen’ |
|
|
|
VERPALE, Eriek
[Gedichten]
Emmaüsganger: ‘Vanavond zal ik niet op je wachten’ 111, p. 77 |
Vorschussweise: ‘En hoe ik al die jaren doorgekomen ben;’ 111, p. 77 |
Sonnet voor al mijn vrouwen: ‘Enkel de dichters blijven nog gespaard.’ 112, p. 52 |
|
|
|
VROOMKONING, Victor
‘Nadat het dagelijks rantsoen gesleten is’, 114, p. 63 |
|
| |
II. Proza
HANDTPOORTER, Fernand
|
|
PAUWELS, Tjen
|
| |
| |
RYSSEL, Daniël van
[Dagboekbladen], 110, pp. 58-62
Ham, p. 58 |
Kippenhok, pp. 58-59 |
Gelukkige dagen, pp. 59-60 |
Retro, pp. 60-61 |
Kerkbezoek, pp. 61-62 |
|
|
|
SMET, Prosper de
Mijn bibliotheken, 110, pp. 70-72; 111, pp. 88-91; 112, pp. 83-86; 113, pp. 72-73; 114, pp. 58-60 |
|
| |
AKEN, Paul van
In het zevende deel [van het Verzameld werk] was Buysse compleet **, 111, p. 111-112
Met beschouwing o.a. over Buysse en Nederland/Vlaanderen |
|
|
|
BORRE, Roger van den
Maarten 't Hart en het onvrijwillige verraad, 110, pp. 67-70 |
|
|
BURGHGRAEVE, Paula
De nostalgie voorbij. [Eric Reynaerts], 110, pp. 55-57 - Met ill. |
|
|
CROMPHOUT, Francis
De repliek van Haraldo Conti aan zijn beulen, 110, pp. 74-76
Over diens Masacro, le chasseur des Amériques |
|
|
|
DENOO, Joris
Ramof Ranaties, ‘Inleiding tot de mathematische hermafrodiet’. Een boek om in te vertoeven, 110, pp. 83-84 |
|
‘Verder nog bijdragen van Spic en van Span, maar daar hebben wij meer dan een hekel an’ *, 111, p. 102
Over ‘tijdschriftenbesprekers’ in bladen en magazines |
|
|
Een voorwoord door Guy * [van Hoof], 112, pp. 65-66
De Nieuwe Romantiek: situering en bloemlezing (pp. 17-77) |
|
|
|
ELIAS, Willem
Bram Bogaert, 113, pp. 34-38 - Met ill., prt. |
|
Roel D'Haese, 114, pp. 44-52 - Met ill., prt. |
|
|
GEEST, Joost de
Abraham Hans: eindelijk herontdekt?, 114, pp. 54-57 - Met prt. |
|
|
GREVE, Hans de
... sprak met Hugo Claus, 111, pp. 92-95 |
|
| |
| |
Koncern De Backer: kunst in wijsheid en schoonheid door de kracht van de volharding *, 112, p. 65
Over Spectraal van Lisette en Marcel de Backer |
|
|
Is dit genoeg, 113, pp. 75-76
Eddy van Vliet & Cees Buddingh’, Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten. Honderd jaar Noord- en Zuidnederlandse poëzie (1880-1980) in dertig tema's |
|
|
Wim Ricourt: zoektocht naar duizenden, 114, pp. 62-63 - Met ill. |
|
|
HAECK, Lutgart
Tuin en taal. [Nicolette Smabers, De Franse tuin] **, 113, pp. 80-81 |
|
Schrijven is schrappen. [Marga Minco, De val] **, 113, pp. 81-83 |
|
Sorrow and emptiness, maar dan wel net iets teveel, **, 113, pp. 83-84
Geert van Beek, Een vrouw vloog naar Engeland |
|
|
|
HULLE, Jooris van
De broze constructie tussen realiteit en illusie. Over het proza van Leon de Winter, 110, pp. 63-66 |
|
Ward Ruyslinck: blijvend onaangepast, 110, pp. 82-83
De boze droom het medeleven |
|
|
Clem Schouwenaars: stille oorlog met pen en papier, 112, pp. 67-70
Emily Beyns of het heilig zwijgen. 4 dln. |
Naschrift voor Jessica. Omtrent Emily Beyns |
|
|
Wat is er van het menselijk ras? **, 112, pp. 78-79
Loekie Zvonik, De eerbied en de angst van Uri en Ima Bosch |
|
|
Twee uitgaven van De Clauwaert **, pp. 79-81
Paul Duribreux, Een dam in de tijd |
Guido van Puyenbroeck, De doorn in het vlees |
|
|
Koen Vermeiren op zoek naar zichzelf. [De kus van Selena] **, 112, pp. 81-82 |
|
Bruno Bartels, De baan van gaan en gissen **, 114, pp. 82-83 |
|
Schitterende verhalen van [F.B.] Hotz [Duistere jaren] **, 114, pp. 83-84 |
|
Leo Mets, Een foto uit Ohio **, 114, p. 84 |
|
Anthony Paul: bizarre fantastiek. [Bliksem en andere verhalen] **, 114, p. 85 |
|
Nieuwe verhalen van Ward Ruyslinck: Leegstaande huizen **, 114, pp. 85-86 |
|
Kort geboekt **, 114, pp. 86-87
Peter Andriesse, Het dertiende ongeluk |
Paul Brondeel, Peter Bloeme |
Cor de Jonge, Koren en een koepel van blauw licht |
|
|
|
JUWET, Willy
Frans Minnaert, 111, pp. 38-43 - Met ill., prt.
Bio- en bibliografische gegevens (pp. 40-43) |
|
|
|
MAES, Jean-Marie
De zaak van het jaar [abonnement van 6 maand op De Zwijger] *, 110, p. 80 |
|
| |
| |
De muze is de dupe of de uitgever als oplichter *, 110, p. 81
Uitgeverij Orion & De Vlaamse Gids en het uitbetalen van honoraria |
|
|
Oratio pro domo. Een theoretische stellingname **, 111, pp. 104-107
Intro, p. 104 |
In Nederland is er literaire kritiek, in Vlaanderen ‘heerst de leegte’; ook Yang gaat niet vrij uit, maar verbetering wordt nagestreefd |
Oratio, pp. 105-107 |
Beschouwingen over literaire kritiek en de relatie met de receptie-aesthetica, de literatuurtheorie, de literaire evolutie |
|
|
Een schitterend debuut [Frank Albers, Angst van een sneeuwman] **, 111, pp. 108-109 |
|
Schelmenroman vol schaduw [Klinkhamer, Gehoorzaam als een hond] **, 112, pp. 71-72 |
|
Claus: groots, meesterlijk (en toch) beperkt *, 112, pp. 73-75
Hugo Claus, Het verdriet van België |
|
|
Kort proza kort **, 112, pp. 75-78
Een opgeblazen kikker: Bruno Bartels, De kikker ging dood, p. 77 |
Een vertaling: M.A. Boelgakov, Morfine. Verhalen, pp. 77-78 |
Stijlbeheersing: Daan Cartens, Duel. Verhalen, pp. 76-77 |
Op de grens: Henrik Stoute, Verschijnselen. Van een verlangen en een lange val, p. 76 |
|
|
[Remco] Campert anders [Scènes in Hotel Morandi], 113, pp. 78-79 |
|
Niets te vertellen **, 113, pp. 84-85
Sybren Polet, De poppen van het Abbekerker wijf. Nieuwe emblemen |
|
|
From Russia, with love. [Dimitri Frenkel Frank, Ljoeba's buik] **, 113, p. 86 |
|
De afgang van een mythomaan. [Gerard Reve, Wolf], 113, pp. 86-87 |
|
Om den brode. [Louis Couperus, Legenden van de Blauwe Kust] **, 113, p. 87 |
|
Taal en metataal: een overzicht van recent verschenen kritiek- en essaybundels, 114, pp. 68-82
Is there a system in their madness?, pp. 68-72 |
J.P. Guépin, De beschaving |
J.F. Vogelaar (red.), Gestoorde teksten = Raster 24 |
De biografische puzzel, pp. 72-74 |
Herwig Leus, Ik ben steeds op doorreis. De wonderlijke avonturen van Paul Snoek in Vlaanderen, in Rusland en overal elders ter wereld |
Hedwig Speliers (red.), De pool van de droom. Van en over Johan Daisne |
Rudie van der Paardt (red.), Je kunt er toch bij blijven zitten? Kritieken op de romans van S. Vestdijk |
Er 't hart van in, pp. 74-76 |
Maarten 't Hart, Het eeuwige moment. Essays |
Tom Lanoye, Rozegeur en maneschijn. Helse kritieken |
Natuur versus rede, pp. 76-81 |
Cyrille Offermans, De kracht van het onzichtbare (o.a. over Ivo Michiels, J.P. Guépin) |
|
|
|
MAET, Marc
Ingrid Casteleyn, tussen vuur en verf, 113, pp. 58-61 - Met ill., prt., biogr. gegevens |
|
| |
| |
MUSSCHOOT, Anne Marie
Greta Seghers: zoektocht naar innerlijk evenwicht **, 113, p. 87
Ontregeling en misverstand. Kroniek van een familie (1860-1977) |
|
|
|
PENNING, Erwin D.A.
Coté cour, coté jardin
De onverbiddelijke realiteit, 110, pp. 76-78 |
Na een verklaring van de titel voor deze theaterrubriek, wordt gewezen op het descriptieve karakter van ‘het nieuw soort realisme’ |
Schrijven over teater, 111, pp. 86-87 |
Etcetera. Driemaandelijks tijdschrift over teater en aanverwante disciplines (1983, 1) Een kloeke eeuweling, 113, pp. 70-71 |
Gaston Martens (1883-1967) en het succes van zijn toneelwerk |
Tekst op het toneel, 114, pp. 64-65 |
‘De tekst levert het “wat”, regisseurs, scenografen en akteurs moeten het “hoe” bijdragen’ |
|
|
|
POLLET, Frank
Tijdschriftelijk, 110, pp. 84-85; 111, pp. 100-101
Summiere bespreking van nummers van Appel, Deus ex Machina, Dietsche Warande en Belfort, Kruispunt, Nieuw Vlaams Tijdschrift, Ons Erfdeel, R.I.P. |
Met een reactie van John Heuzel: Wie Frank Pollet tot vriend heeft, kan zonder vijanden (112, p. 66 in rubriek: Tussen hamer en aambeeld) op Pollets bespreking van Kruispunt (111, pp. 100-101) |
|
|
Overpeinzingen bij de 2de druk van Albert Hagenaars' Spertijd, 113, pp. 76-77 |
|
Bedenkingen n.a.v. het verschijnen van ‘Wiskunde’ van Piet Brak, 113, pp. 77-78 |
|
|
RYSSEL, Daniël van
Douanier Marc Reynebau *, 110, pp. 79-80
N.a.v. diens recensie van ‘Vlaamse dichters over Leningrad’ en uitspraken over de Yang Poëzie Reeks (Knack, 24 nov. 1982) |
|
|
Oostvlaamse literaire monografieën [Dl. V], 111, pp. 99-100 |
|
Zwart geld **, 113, pp. 90-91 - Met afb.
Creatie van Achilles Gautiers toneelstuk (Yang Toneel Kahiers, 7) |
|
|
|
SCHOOR, Jaak van
Gaston Martens (1883-1967) en het pamflet Siegfried (3 april 1918) van Herman van Overbeke (1875-1957), 113, pp. 62-66 - Met prt. van G. Martens |
|
Gaston Martens (Zulte 1883-Deinze, 10 mei 1967), alom gevierd en gespeeld, verguisd en geprezen en toch onbekend? Een korte bio-bibliografische schets, 113, pp. 67-69 - Met facs. |
|
|
SMET, Marc de
Willy Spillebeen verkiest de vrije val [Voorbij de populieren], 111, pp. 83-84 |
|
Een binnengaats dichter: Jozef Eyckmans [Onromantisch verweer], 111, pp. 84-85 |
|
Zondagsdichters, 111, pp. 85-86
Zondagsdichters. Zondagskinderen van de poëzie. Samenst.: Nico Scheepmaker & Aart van Zoest |
|
|
| |
| |
VANDENBERGHE, Philippe
[Voorstelling van eigen werk], 111, pp. 69-72 - Met ill. en lijst van tentoonstellingen |
|
|
VANGANSBEKE, Julien
Elegante lomperds *, 110, p. 81
Over Albert Bontridder en andere ‘Pen-heren-bloemlezers’ |
|
|
Aan J.T.'H. *, 111, pp. 102-103
Over Jotie T'Hoofts Poorten des doods (Yang, XIII, 1977, 74, pp. 95-104) en het weglaten van de opdracht Aan J.Vg. (= Julien Vangansbeke) door J. Weverbergh in de Manteau-uitgave De Heer van de Poorten |
|
|
... De geur van mijn kl... *, 111, p. 103
Over ‘absolute dieptepunten’ in de laatste nummers van het Nieuw Vlaams Tijdschrift: bijdragen van Georges Adé; Eddy van Vliet; Jan H. Mysjkin (... De geur van noten...) |
|
|
Met [Dirk Ayelt Kooimans] ‘Montyn’ op de bodem van de wereld **, 111, pp. 109-111 |
|
Goed zo, Bert, goed zo *, 112, p. 66
Bert Verhoyen liet in Het Laatste Nieuws de Yang-prijs uitreiken door het Nieuw Vlaams Tijdschrift |
|
|
Sorry señor **, 112, pp. 82-83
Max Dendermonde, Uit Mexico ben ik gevlucht, mevrouw, gevlucht! |
|
|
Orale poëzie, 113, pp. 74-75
Jerome Rothenberg, Gedichten voor het spel van de stilte. [Bloemlezing]. Nawoord: Peter Nijmeijer |
Göran Sonnevi, Het onmogelijke |
|
|
Een dame met allure. [Toni Morrison, Zwarte lokvogel] **, 114, pp. 87-88 |
|
|
VOS, Luk de
Een Hollander lacht niet. Over jong Vlaams proza **, 111, pp. 112-117
Herman Brusselmans, Het zinneloze zeilen, pp. 112-116 |
Hervé J. Casier, Didacticus Nederenberg, pp. 116-117 |
Bernard Verstraete, Muizenissen, p. 117 |
|
|
|
VRIEZE, Carlos de
Karel Sys, 112, p. 64
Tsjechisch dichter; met gedicht: Liefde in Bohemen |
|
|
Twee vreemde broeders **, 114, p. 90
Gustav Janouch, Gesprekken met Kafka & Jaroslav Hasek, der Vater des braven Soldaten Schwejk |
|
|
|
WELLING, Jules
Taalcuriosa VII. Het einde der curiosa, 110, pp. 72-74
Oorzaak: het opnemen van het zgn. ‘Bureau taalcuriosa’ in de Lijst van adressen van instellingen en organisties in België en Nederland op het gebied van de Nederlandse taal en letteren (Dokumentaal, XI, 1982, 2, pp. 45-60) |
|
|
|
WERKGROEP MUZIEKTEATER GENT
Richard Wagner: 100 jaar na zijn dood, 111, pp. 96-99 - Met afb. |
|
| |
| |
| |
Bijzondere gedeelten/nummers
Pliet van Lishout 1920-1982
(nr. 110, pp. 3-42)
Samenstelling & inleiding: Daniël van Ryssel
LISHOUT, Pliet van
|
|
AERSCHOT, Bert van
Ik heb Pliet slechts enkele keren ontmoet, pp. 32-34 |
|
|
AKEN, Piet van
Herinneringsflitsen [aan De Faun-redactie] van een vage kennis, p. 17 |
|
|
BROECKX, Jan L.
|
|
BROUWERS, Jaak
Terug in het dorp, p. 24
‘De kerk een eindje potlood geslepen punt,’ |
|
|
|
COPMANS, Willy
Het vroege prozawerk van Pliet van Lishout, pp. 39-42 |
|
|
ELSLANDER, Antonin van
Herinneringen aan Pliet, pp. 28-32 - Met prt.
Aan de gezamenlijke legerdienst (1945-1946), de gedichten in De Faun, o.a. Lager 21, waarvan klad in facs. |
|
|
|
GROOTE, Tony de
Pliet, een type... [Getuigenis van zijn neef], pp. 25-26 |
|
|
LANCKROCK, Rik
Het toneeloeuvre van Pliet van Lishout, pp. 18-23 |
|
|
ROGGHÉ, Paul
De literaire ‘Faun’ Pliet van Lishout, pp. 26-27
Overgenomen uit Pan, XIII, 1966, 2, pp. 1-2 |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
In memoriam Pliet van Lishout, p. 16
‘O klaaglied om een beminde dode’ |
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Pliet van Lishout [Een chronologie], pp. 4-9 - Met prtn. |
|
| |
| |
VRIEZE, Carlos de
Verhaal zonder einde, pp. 35-38
Met brieven van Pliet van Lishout uit sept.-okt. 1981 i.v.m. zijn plan om samen een roman te schrijven, en met het fragment (pp. 37-38) tot voortzetting van C. de Vriezes Verhaal zonder einde |
|
|
| |
José VermeerschGa naar voetnoot1
(nr. 110, pp. 43-56) - Met ill., prt.
DUCHATEAU, Marcel
|
|
SPIELMANN, Heinz
De zin van de Genesis. Vert.: Marc de Smet, pp. 49-50 |
|
|
STOCKMAN, Monique
[Les bonhommes de Vermeersch], p. 46 |
|
|
VERMEERSCH, Rik
‘de stille gespannenheid, de belofte van de moederschoot’ p. 44 |
|
|
WALGRAVE, Jan
De buurman, universeel en tijdloos, pp. 48-49 |
|
|
WEYNANTS, Lowie
José Vermeersch, pp. 43-44 |
|
| |
De waarheid van de dichter (Poëzienummer)
(nr. 111, pp. 3-37)
Samenstelling: Julien Vangansbeke
Redactieleden:
DENOO, Joris
Een aantal eeuwen zomer reeds: ‘Die vliegen betekenden volop zomer,’ p. 7 |
|
Astaire, Rogers: ‘De tram rolt weg. De trein verdwijnt.’ p. 7 |
|
De verkoudheid van Hyde & Hide: ‘Struikelende go-between’ p. 8 |
|
Hitline hotline: ‘We zagen dus wel in’ p. 8 |
|
Hurry & curry, Railroad CY: ‘Vrouwen,’ p. 9 |
|
|
GAUTIER, Achilles
|
|
| |
| |
Onwelvoeglijk: ‘Onder een zon met vurige spaken’ p. 11 |
|
Zinloos zingen: ‘Schreef een dichter niet verheven’ p. 11 |
|
|
GRUWEZ, Luuk
Aan een lezeres (I): ‘niets wil ik nalaten van het oneindige’ p. 12 |
|
Lied eines fahrenden Gesellen (aan een lezeres-II): ‘wij raakten de namen van naakten aan’ p. 12 |
|
Clair-obscur: ‘indien ik eens, demente grijsaard,’ p. 13 |
|
Solitair duet: ‘zo ik de vriend was van mezelf,’ p. 13 |
|
|
PENNING, Erwin D.A.
Het aards paradijs, pp. 16-18
1. | ‘Gisteren nog was ik een Florentijn.’ p. 16 |
2. | ‘De poorten van het paradijs dicht achter mij.’ p. 16 |
3. | ‘Zo paraat ijslijk is de aartsellende’ p. 17 |
4. | ‘Soms krijg ik revelaties op de tram,’ p. 17 |
5. | ‘Kijk: zo'n grootgeworden kind is de herder’ p. 18 |
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Melopee: ‘het regent. het regent zonder ophouden’ p. 4 |
|
VII. Uit: Moet er nog zand zijn: ‘neem nu dat dagen oud’ p. 4 |
|
Twee vrienden: ‘met opgerolde hemdsmouwen zitten twee mannen’ p. 5 |
|
Nu hij helaas te laat: ‘nu hij volwassen man helaas te laat’ p. 5 |
|
Een wereld apart: ‘honderd jaar woonden in deze wijk de marginalen’ p. 6 |
|
|
VANGANSBEKE, Julien
De eer van de wereld, pp. 14-15
1. | ‘Vader, ik zoek een woord waarover ik liefdevol kan spreken.’ p. 14 |
2. | ‘Bij gebrek aan brandewijn en paringsdrift, herken ik niet langer’ p. 14 |
3. | ‘Fietsend door de dreven van het najaar, maak ik onzichtbare’ p. 15 |
4. | ‘Na het avondeten, vader, leg ik mijn voeten op tafel of,’ p. 15 |
|
|
|
WELLING, Jules
Poes: ‘Zoals mijn poes slaapt’ p. 18 |
|
Omelet: ‘Het is met een vers als met een ei:’ p. 19 |
|
Spiegelzicht: ‘Soms schuimt de schaduw van mijn vader’ p. 19 |
|
Watermerk: ‘Jouw watermerk staat in mijn papier:’ p. 20 |
|
GrondgedachteGa naar voetnoot1: ‘Niets ken ik beter dan vlak laagland,’ p. 20 |
|
|
|
Jonge of debuterende genodigden:
ANNEESE, Cor
Tineke: ‘Steeds hoor ik je weer bonken’ p. 28 |
|
Scheiding: ‘Naarmate de jaren verstreken’ p. 28 |
|
Vogelvrij: ‘Ik weet niet hoe het is begonnen.’ p. 29 |
|
|
| |
| |
De kinderlocomotief: ‘Ik lig nog wakker’ p. 29 |
|
Onthechting. Uit: Vogelvrij: ‘In het diepste van de nacht’ p. 30 |
|
|
BLOCK, Lut de
‘Verlangen drijft als wrakhout’, p. 21 |
|
Gekwetst ben ik van binnen...: ‘Je kijkt me aan’ p. 21 |
|
De speeltuin: ‘Een wip om op te wippen’ p. 22 |
|
Wie tederheid zaait zal liefde oogsten: ‘De nacht ontplooide een aloud verlangen’, p. 22 |
|
‘Na jaren’, p. 23 |
|
|
DEWULF, Bernard
Choreografie: ‘als het zo is, dat, wanneer wij in’ p. 23 |
|
(Véronique) III: ‘soms leek zij enkel tussen licht en dauw’ p. 24 |
|
Impression soleil manquant: ‘in straten, leeg van plezier, horen wij’ p. 24 |
|
Stilleven: ‘slapend in een pels van lust’ p. 25 |
|
Voor later: ‘en wij, die twee verbeten spelers’ p. 25 |
|
|
KEPPENS, Pieter
Aan de dood: ‘Waar spreek ik af met u, o dood?...’ p. 35 |
|
Als een meteoor: ‘Van je belangrijke dromen is veel’ p. 36 |
|
Geheimtaal: ‘Hoeveel ik leef, hangt af’ p. 36 |
|
Tristan: ‘Wij, die bergen verzetten, ademden’ p. 37 |
|
Ad infinitum: ‘Wat wij een afscheid noemen,’ p. 37 |
|
|
MEEKERS, Mark
‘tussen ons en de dingen ligt steeds wat sneeuw te pauzeren.’ p. 33 |
|
‘in de hemel zwemt op lyrische snaren van luisterlicht’ p. 33 |
|
‘de grijze as van langzaam gekremeerd licht is uit de urne’ p. 34 |
|
‘met het klikken van de klokradio eindigt de nachtelijke neurose.’ p. 34 |
|
‘langzaam gaan de lichten aan in alle bloesemknoppen,’ p. 35 |
|
|
PERQUI, Jan
Heiland, pp. 26-27
1. | ‘Dubbel gevouwen in Zijn huis’ p. 26 |
2. | ‘Omgespit klinkt hol de naakte aarde’ p. 26 |
3. | ‘Soms spreekt Hij onder water’ p. 27 |
4. | ‘Morrend is het bleke licht mij genadig’ p. 27 |
|
|
|
VANHEERTUM, Hugo
Weemoed immer weer, pp. 30-32
1. | ‘Meest in de herfst raken de bladeren moedeloos’ p. 30 |
2. | ‘Eens zal de avond de laatste trein missen’ p. 31
Ga naar voetnoot1 |
|
|
|
| |
| |
3. | ‘Slechts tot elke kleur elke lijn lichaamloos’ p. 31 |
4. | ‘De drift die het water drijven laat is mij droef’ p. 32 |
5. | ‘Weemoed immer weer’ p. 32 |
|
|
|
| |
Hedendaagse Nicaraguaanse poëzie
(nr. 111, pp. 44-68)
COREA, José
Tendenzen in de hedendaagse Nicaraguaanse poëzie, pp. 44-56 |
|
|
COREA, José & KOREMAN, Jeannine
Staal van de hedendaagse Nicaraguaanse poëzie, pp. 56-68 |
|
Woord vooraf, pp. 56-57
Bron: Poesia Libre de Nicaragua, Ventana, Nuevo Amanecer Cultural, verschenen na 1979 |
Voorstelling: de vertaalde dichters zijn ingedeeld in 5 groepen |
|
|
[Bloemlezing], pp. 57-68
1. | Niet gebonden dichters
Gonzalo Murillo, De dingen van kristal, pp. 57-58 |
Michele Najlis, Pootjes, Ze vervolgden ons in de nacht, p. 59 |
Louis Rocha, Droom van de optimist, p. 59 |
|
| |
2. | Groep Ventana
Gioconda Belli, Eva verwittigt voor de appels, pp. 60-61 |
Rosario Murillo, Elke letter zal goed geschilderd zijn; Christus over de terugkeer, p. 61; 62 |
Felipe Sáenz, Ergens bij het FMLN, p. 61 |
Daysi Zamora, Bezorgdheid; Aan Dionisos, in de zomer, p. 62 |
|
| |
3. | Dichters van Solentiname
Bosco Centeno, Ik herinner me meisje, p. 64 |
Eddy Chavarria, Het is zomer, p. 64 |
Elvis Chavarria, San Carlos, p. 63 |
Felipe Peña, Vanuit mijn venster, Marina, p. 63 |
|
| |
4. | Dichters van de Talleres
Concepción Nicoya Bonilla, De bloem van mijn tuin, p. 65 |
Victor Manuel Gomez, Rosa Argentina Montes, p. 65 |
Mirna Ojeda, Aan mijn neef Haxel, p. 65 |
Robert Salinas, Het volk maakt je kritiek, p. 66 |
|
| |
5. | Leonel Rugama
Leonel Rugama, Op de heenreis 1-4; Opdat men zich er rekenschap van geve, pp. 66-68; 68 |
|
|
|
| |
| |
| |
Het 4de jaar Picturaal Klimaat
(nr. 112, pp. 1-61) - Met ill., prtn.
ELIAS, Willem
Het 4de jaar picturaal klimaat, p. 3
Opzet van het Yangnummer: ‘een kijk te krijgen op “een” 4de jaar schilderklas van de Gentse Academie’ |
|
|
Kunstfilosofische notities over schilderkunst of wat een theoreticus kan leren van de docenten van de schilderklas, pp. 5-13 - Met ill.
De vier docenten zijn: Nadine van Lierde, Jan Burssens, Jean Bilquin, Karel Dierickx |
Uiteenzetting gevolgd door voorstelling, met illustratie, van de leerlingen: Marleen Boudry (pp. 46-47), Emmanuel Demuynck (pp. 52-54, door Pierre Lootens), Marc Desmet (pp. 26-27), John Gelaude (pp. 32-33), Edwig Goddijn (pp. 30-31, door S. Cardoen), Katrien Goddyn (pp. 30-31), Servi van Grinsven (pp. 18-19), Chris van Heest (pp. 34-35), Kleenex (reizend kunstcircus van het schilderstrio: Kris van Eetvelde, Christian Vanbeveren, Koen Vos, (pp. 40-45, door J. Jordan), Luc van Lent (pp. 28-29), Hervé Martyn (pp. 48-49), Joseph Mathy (pp. 36-37), Frank de Rijk (pp. 16-17), Marianne Roose (pp. 20-23), Ivan de Smaele (pp. 14-15), Miriam Speet (pp. 24-25), Martine de Witte (pp. 38-39) |
|
|
|
HOORNE, Emiel
Graveerkunsten, p. 55
Notitie gevolgd door voorstelling, met illustratie, van de leerlingen: Nico Lannoo (pp. 55-56), Alain Marlier (pp. 58-59), Koenraad Vandewiele (pp. 60-61) |
|
|
| |
Yang-prijs 1982: Gwij Mandelinck
(nr. 113, pp. 3-33) - Met prtn.
MANDELINCK, Gwij
Acht gedichten, pp. 20-23
Voorlopig bilan. Uit: Het oogbad, 1971, p. 20 |
Spraakzaam in de spreuken. 4. Uit: De wijzers bij elkaar, 1974, p. 20 |
Waar de zon aan overuren doet. Uit: Id., p. 21 |
Letterdievend uit de langste minnebrief. Uit: De droefheid is in handbereik, 1981, p. 21 |
De bloemen ondergaan de nacht. Uit: Id., p. 22 |
De droefheid is in handbereik. Uit: Id., p. 22 |
De dooi heeft ons bereikt: ‘De dooi heeft ons bereikt nog voor de nokken’ p. 22 |
De nacht legt vreemde wegen aan: ‘De nacht legt vreemde wegen aan; verdwalend’ p. 22 |
|
|
|
COSTER, Jet de
De droefheid is in handbereik, pp. 32-33
Over de bekroonde bundel; met haar gedicht voor Gwij Mandelinck: ‘Want wat er in mij omgaat’ |
|
|
|
PERRE, Rudolf van de
Gwij Mandelinck, dichter van de nieuwe synthese, pp. 16-19 |
|
|
SMET, Marc de & VANGANSBEKE, Julien
Dichten avant la lettre, pp. 24-32
Interview met Gwij Mandelinck, mede door Jet de Coster |
|
|
| |
| |
SMET, Marc de
Tendenzen in de hedendaagse poëzie, pp. 5-14
Panelgesprek: Hugo Brems, Hedwig Speliers, Gwij Mandelinck; Marc de Smet: moderator |
|
|
|
VANGANSBEKE, Julien
Juryrapport. [Namens de Redactie], p. 4 |
|
| |
ALBERS, Frank
She's a modern girl, pp. 6-7 |
|
|
BRUSSELMANS, Herman
|
|
FRANSAER, Frans
Weet je, verrekken doe je alleen. (Fragment uit de roman Thanatos en de zee), pp. 26-28 |
|
|
GHEERAERT, John
Bevrijding. (Fragment uit de roman De non), pp. 29-33 |
|
|
GREVE, Hans de
Wandeling voor viool en orkest, pp. 8-10 |
|
|
HANEGREEFS, Luc
The sea-change, pp. 33-36 |
|
|
KINNAER, Juul
[Schetsen], pp. 10-11
Henri, p. 10 |
Stokvis, p. 11 |
Proces-verbaal, p. 11 |
|
|
|
KRABBÉ, Tim
|
|
VERMEIREN, Koen
De orgeldraaier, pp. 21-25 |
|
|
WATERSCHOOT, Herwig
Een nieuw kontrakt, pp. 12-15 |
|
|
WELLING, Jules
Odysseus achterna. Een persoonlijke benadering met reisindrukken, pp. 37-43 |
|
|
-
voetnoot1
- Opdracht: Voor Willem en Chris Vermandere. Bij het beeld De grote gevleugelde
-
voetnoot1
- e titels met * behoren tot de rubriek: Tussen hamer en aambeeld (zie: Artikels van de Redactie); de titels met ** tot de rubriek De volle holte van de letter O, die in nr. 104 als ondertitel heeft: Een kritische rubriek o.r.v. Jean-Marie Maes
-
voetnoot1
- Met een aantekening door Daniƫl van Ryssel (p. 16)
-
voetnoot1
- Met bio- en bibliografische gegevens (pp. 50-51); met citaat van Jan D'Haese (p. 47) en van Joris Fenaux (p. 45)
-
voetnoot2
- Respectievelijk gedateerd: 1976, 1981, 1981, 1981, 1982
-
voetnoot1
- Met Woord vooraf door Jean-Marie Maes, p. 3
|