| |
| |
| |
De Vlaamse Gids
Opgericht in 1905
Eindredactie: Frans Strieleman, Fernand Papon, Willem M. Roggeman, Walter Vaerewijck
Beheer en Directie: ‘Stichting De Vlaamse Gids’ v.z.w., Korte Nieuwstraat 28, 2000 Antwerpen
Uitgegeven met de medewerking van het Willemsfonds
Jg. LXVII, |
nr. 1: |
jan.-febr. 1983, 98 pp. |
|
nr. 2: |
maart-april 1983, 98 pp. = Jef Geeraerts-nummer |
|
nr. 3: |
mei-juni 1983, 98 pp. = Willy Spillebeen-nummer |
|
nr. 4: |
juli-aug. 1983, 98 pp. = Louis Ferron-nummer |
|
nr. 5: |
sept.-okt. 1983, 98 pp. |
|
nr. 6: |
nov.-dec. 1983, 98 pp. = De dagen [van De Vlaamse Gids] |
| |
Artikel van de redactie
Dagen van de Vlaamse Gids, 10 en 11 september 1983. De crisis en de Vlaamse film, [Aankondiging], 4, pp. 56-57 |
| |
I. Poëzie
BRANDE, Leopold M. van den
Misschien, na de dood, 1, pp. 34-35
1. | ‘En aan het einde, en aan het begin van’ p. 34 |
2. | ‘en toch. ergens bij de deur heeft zij de’ p. 35 |
|
|
|
CHRISTIAENS, A.G.
W.H. Auden, De hoofdstad. Vert.: A.G. Christiaens, 2, p. 47 |
|
|
CHRISTIAENS, Dirk
De dingen, 1, p. 33
‘De dingen hebben geen zin’ |
|
|
|
CLAES, Paul & NYS, Mon
Ezra Pound, Canto LXXXI. Inl.Ga naar voetnoot1; vert. met commentaar: P. Claes & M. Nys, 1, pp. 7-8; 8-15 |
|
|
GRUWEZ, Luuk
Oude mevrouwen, 1, p. 32
‘wees steeds voorzichtig voor de oude mevrouwen’ |
|
|
|
HAESAERT, Walter
|
| |
| |
HUISMAN, Michel
[Gedichten], 1, pp. 44-45
Het was bij de avondGa naar voetnoot1, p. 44 |
Koud als gras zal blauw nooit meer hetzelfde zijn: ‘De oude gang naar zee.’ p. 45 |
|
|
|
INDERMISCH, M.
[Gedichten], 6, p. 87
Oma: ‘Op een bankje’ |
Even maar: ‘geen beweging’ |
|
|
|
KRUITHOF, C.L.
Christina Delfini. Drie gedichten ter herinnering aan J.C. Bloem, 5, p. 21
1. | ‘In je blik heb ik die ene keer ontmoet’ |
2. | ‘Soms is het of het vuur ons heeft gescheiden’ |
3. | ‘Ik leef met wat ik in mij heb verborgen’ |
|
|
|
LEENDERS, Herman
Zij, 1, p. 38
‘Zij brandt met de kaarsen 's nachts’ |
|
|
|
VERHEGGHE, Willie
[Gedichten], 1, pp. 36-37
Lament for LennonGa naar voetnoot2: ‘In de ijzig-koude decembermorgen’ p. 36 |
Denkend aan Cassius Marcellus Clay alias Mohammed AliGa naar voetnoot3: ‘Zie je een bruine vlinder’ p. 37 |
|
|
|
VERLINDE, Hedwig
[Gedichten], 1, pp. 40-41
1 juni van eender welk jaar: ‘zonder ekskuus, zonder alibi’ p. 40 |
Een kleine aanmoediging: ‘er is de zegedrift van de twijfel’ p. 41 |
|
|
|
WAUTERS, Marcel
Haperingen, 6, pp. 89-95
1. | ‘hij die een spiraalvlucht van vlinders’ p. 89 |
2. | ‘hij die bronzen schimmen in de schemer schaart’ p. 90 |
3. | ‘hij die schudt en schokt en schatert’ p. 91 |
4. | ‘hij die kinnebak en snor van meestermonsters streelt’ p. 92 |
5. | ‘hij die spartelend door sibillijnse brievenbussen’ p. 93 |
6. | ‘hij die sleutelt aan verfspatten’ p. 94 |
7. | ‘hij die met een kindskap over het hoofd’ p. 95 |
|
|
|
WILLEKENS, Emiel
[Gedichten], 1, pp. 42-43
Dienstmededeling: ‘Ik ben het verlengstuk’ p. 42 |
Visioen: ‘Stel het u maar eens voor’ p. 43 |
|
|
|
YPERMAN, Chris
UIt: ‘And I myself in Cramasie’ 1982, 5, pp. 17-20
6. | Scène d'amour: ‘zie’ pp. 17-18 |
7. | ‘als ik in zijn armen’ p. 18 |
|
|
| |
| |
8. | ‘o dood zijn nu’ p. 18 |
10. | Collage: ‘in satijn wil ik je zien’ p. 19 |
11. | Brief aan vriendin in Boston: ‘dit moet ik je schrijven’ p. 20 |
12. | ‘zijn haar was nat en geknield’ p. 20 |
|
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ANTONIS, E.
Alternatieve welzijnsenergie. Het belang van de vrijwilligers in het cultureel werk vandaag, 4, pp. 87-94
Academische rede tijdens het WF-congres van 16 oktober 1982 te Antwerpen. |
|
|
|
BRABANT, Piet van
Sensatie in de media, 5, pp. 65-68
Over de taak van de journalist en over de informatie-behoefte n.a.v. Philippe Boegner, Presse, argent, liberté. Le journaliste face au capital et à la publicité |
M. Rooij, Kranten, dagbladpers en maatschappij |
|
|
|
COOLS, Jan
Pleidooi voor een vernieuwd museumbeleid. Bedenkingen bij de 17de Biennale voor beeldhouwkunst, Middelheim, 6, pp. 55-63 - Met ill. van Magdalena Abakanowicz, Roel D'Haese, Robert Knight, Anne en Patrick Poirier, Ruckriem, Sol Le Witt, Sandro Chia |
|
|
COPPENS, Alain
Een avondje Baudelaire [op de Franse TV], 4, pp. 63-64 |
|
|
FRANS, Eddy
De Munt [Nationale Opera] onder Gerard Mortier in de lift, 2, pp. 55-60 |
|
|
GOSSELIN, Mia
Filosofie gisteren en filosofie vandaag, 3, pp. 89-97
Historische ontwikkeling van de filosofie van onze tijd die ‘uiteenvalt in twee grote groepen, namelijk de Angel-Saksische filosofieën en de filosofieën van het Europese vasteland. In Amerika domineerde het logisch empirisme, in Engeland de taalfilosofie... op het vasteland... de existentiële filosofie’ |
|
|
|
GRAEVE, John de
Wounded Knee 1973 was een keerpunt voor de Indianen, 4, pp. 73-85 - Met foto's
Over de Indiaanse strijd voor zelfbestuur |
|
|
|
HAENTJENS, Edilbert
Psychiatrie en samenleving, 6, pp. 65-76 |
|
|
KRUG, Peter
Jeugdherinneringen van Czeslaw Milosz, 1, pp. 47-48
Over diens autobiografische roman Dolina Issy (1955); Nederlandse vertaling o.d.t. Het dal van de Issa (1982) |
|
|
|
MERCKX, A.
Openheid contra oogkleppen, 2, pp. 63-66
Realism and realities. The other side of American painting 1940-1960 (catalogus) An American perspective. Nineteenth century art from the Jo Ann & Julian Ganz, Jr. collection (catalogus) |
|
|
| |
| |
Een duik in de klassieken, 2, pp. 85-88
Christopher Brown, Van Dijck |
Hans Sedlmayr, Epochen und Werke. III |
Lisa Vergara, Rubens and the poetics of landscape |
|
|
Als de verbeelding werkelijkheid wordt (Parijs III), 5, pp. 69-71 - Met ill.
Tentoonstelling ‘Magritte et les publicitaires’ |
Georges Roque, Ceci n'est pas un Magritte. Essai sur Magritte et la publicité |
|
|
Het verzamelen van kunst, 5, pp. 85-89
Joseph Alsop, The rare art traditions. The history of art collecting and its linked phenomena |
Flor Bex (red.), Internationaal jaarboek van de hedendaagse kunst 1982/1983 |
Jean Clair, Considérations sur l'état des beaux-arts. Critique de la modernité |
Wolfgang Kemp, Theorie der Fotografie III. 1945-1980 |
|
|
Wat er ook van kome (At the risk of one's life), 5, pp. 91-95
Sarah Greenough & Juan Hamilton, Alfred Stieglitz |
J.H. Matthews, Eight painters. The surrealist context |
John Milner, Tatlin and the Russian avant-garde |
|
|
|
PAULUS, Camille & GOETHEM, K. van
De universiteit morgen, 3, pp. 51-65
Over de drievoudige taak van de universiteit en de weerslag van de crisis |
|
|
|
PEDE, Jean
De Vlaamse Raad. Een terugblik en een bezinning, 2, pp. 69-75 |
|
|
PEIRENS, Willy
Syndicalisme en frontvorming, 3, pp. 91-95
Nog geen eenheidsvakbond, wel samenwerking ‘zoveel als mogelijk’ tussen A.C.V. en A.B.V.V. |
|
|
|
POMA, Karel
Heroriëntering in het cultuurbeleid, 1, pp. 55-68
Rede gehouden op de Dagen van de Vlaamse Gids 1983 = Theater en algemeen cultuurbeleid |
|
|
|
PREVENIER, Walter
Een nieuwe synthese der Belgische geschiedenis na 1830, 2, pp. 77-83
Els Witte & Jan Craeybeckx, Politieke geschiedenis van België sinds 1830. Spanningen in een burgerlijke democratie |
|
|
|
QUAQUEBEKE, Rudy van
Zuid Afrika... het zal je land maar wezen!, 5, pp. 57-63
Over de situatie in Zuid Afrika ingevolge het apartheidsbeleid |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Roger Wittewrongel. ‘Mijn realiteit bestaat alleen op papier’, 1, pp. 17-29 - Met ill., prt. |
|
Gesprek met Roland Monteyne. ‘Mijn beelden zijn flitsen van een “ander” bewustzijn’, 5, pp. 29-44 - Met ill., prt. |
|
|
SCHOETERS, Robert
Griekenland, een woelig maar belangrijk bondgenoot [als NAVO- en EEGlid], 1, pp. 87-95 |
|
| |
| |
SCHOOR, Jaak van
Ghelderode (1898-1962) en Teirlinck (1879-1967) of het eeuwige dispuut over inhoud en vorm, 4, pp. 65-71
Tekst van een lezing tijdens het symposium Michel de Ghelderode op 5 febr. 1983 te Brussel |
Over overeenkomsten en verschillen in hun toneel en toneelopvatting |
|
|
|
SPELIERS, Hedwig
Poëzie als palimpsest. Het papieren proces, 5, pp. 7-15
Over ‘de klank in het gedicht’ |
|
|
|
STANDAERT, Eric
Kafka herdenken (1883-1983). Grauw en groots, 5, pp. 23-27
Met o.a. een verwijzing naar Kafka-kenner Herman Uyttersprot |
|
|
|
STERCKX, Dirk
Berichten over het Europees Parlement, 5, pp. 77-83 |
|
|
STERCKX, Piet
LP vol poëzie van Staatsprijzen, 2, p. 49
‘Staatsprijzenpoëzie’. 10 dichters voorgedragen door Herman Bogaert |
|
|
Antwerpse schilders voelden zich thuis in het zeventiende eeuwse Parijs. Gevelplaat wijzigde de kunstgeschiedenis, 3, pp. 83-89
De Antwerpse, in Parijs verblijvende, kunstschilder André Goezu ontdekte een gevelplaat: ‘Ici l'hôtel de la Chasse habité aux XVII et XVIIIe siècles par une colonie de peintres flamands’ en vooral dan Antwerpenaars |
|
|
|
STYNEN, Ludo
Reimond Stijns, bewust vergeten? 6, pp. 77-86
Over diens roman Arm Vlaanderen (1884, i.s.m. Isidoor Teirlinck), een ‘geëngageerde kroniek’ van de schoolstrijd periode, ‘de eerste Vlaamse tendensroman’ |
|
|
|
VANDENDIJCK, Willy
Maakt de demokratie slagzij?, 1, pp. 77-85 |
|
|
VERHOYE, Bert
Avignon [theaterfestival 1983]: de rede aan de macht, 5, pp. 73-76 |
|
|
VRIELYNCK, R.
Vlaamse schrijvers in cinematografisch perspectief,] 3, pp. 67-71
Frits Danckaert, Van woord tot beeld, van boek tot film |
|
|
|
WALLE, A.R. van de
De kerk in Vlaanderen, 1, pp. 69-75
Tevens over verschillen met Nederland (pp. 70-73) |
|
|
|
WALTHER, Don
De betekenis van de Nederlandse taal voor Suriname en de Surinamers, 3, pp. 73-81
Het Nederlands, ‘de officiële taal’ en voor vele Surinamers ‘voertaal en omgangstaal’ vormt een ‘belemmering voor de ontplooiing’ van de Surinamer |
|
|
| |
| |
| |
Bijzondere gedeelten
Jef Geeraerts-nummer
(nr. 2, pp. 7-44)
BATEN, N.H.J.
Jef Geeraerts: van kleinburger tot kerel met kloten! pp. 22-38 |
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Jef Geeraerts, pp. 7-21 - Met prt. |
|
|
VERMEIREN, Koen
‘Diamant’ onder de loep, pp. 39-44 |
|
| |
Willy Spillebeen-nummer
(nr. 3, pp. 7-41)
SPILLEBEEN, Willy
[Gedichten], pp. 23-25
Het verhaal van de architect: ‘Er was eens, vertelt men, een sultan’ pp. 23-24 |
Bergbloemen: ‘De bergen lijken’ p. 25 |
|
|
|
ASSCHE, Armand van
De dialogerende criticus, pp. 41-43 |
|
|
BREMS, Hugo
De geschiedenis volgens de Steenbok, pp. 35-40
Over diens bundels Ontwerp van een landschap (1977) en Voorbij de populieren (1982) |
|
|
|
DEFLO, Lionel
Het prozawerk van Willy Spillebeen: schrijven tegen de dood, pp. 27-34; 5, pp. 45-52 |
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Willy Spillebeen, pp. 7-21 - Met prt. |
|
| |
Louis Ferron-nummer
(nr. 4, pp. 7-55)
FERRON, Louis
Gericht, p. 24
‘Een tak hier,’ |
‘Riet, brand, regen:’ |
‘Vuist, bevel;’ |
‘Dit oog getroost’ |
‘Toen wij nog jong en jeugd aan slag!’ |
|
|
Voetnoten bij Koningin Luise, p. 25
‘Delvaux?’ |
‘Kijk, daar staat er weer een.’ |
|
|
| |
| |
‘Sidderen kunnen ze ook heel goed;’ |
‘Tot aan zijn knieën in de ruiters,’ |
‘Tinpest’. |
|
|
|
GEERTS, Leo
Ferron tussen beweging en verstening, pp. 37-45
Over diens romans waarvoor Ferron ‘teruggrijpt op de Duitse geschiedenis van de romantiek tot heden’; De ballade van de beul, die in Amerika speelt, blijft buiten beschouwing |
|
|
|
MERTENS, Anthony
Kleine man, wat nu? pp. 47-55
Al de romans van Ferron hebben ‘betrekking op de belevingswereld van de kleinburger’ |
|
|
|
MUSSCHOOT, Anne-Marie
Gefascineerd door het kwade, pp. 27-34
Over Hoor mijn lied, Violetta |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Louis Ferron, pp. 7-21 - Met prt. |
|
| |
De krisis van de Vlaamse filmGa naar voetnoot1
Thema van: De Dagen van De Vlaamse Gids
(nr. 6, pp. 7-49)
BON, Patrick le
De Vlaamse film is jong en heeft daarom ruimte en zuurstof nodig, pp. 31-44 |
|
|
DERUDDERE, Dominique
|
|
HERT, Robbe de
De TV is de grootste dief, pp. 21-28 |
|
|
LIEMPT, Joz. van
En toch geloven in de Vlaamse film...!, pp. 15-19 |
|
|
PAPON, Fernand
Komt alle heil écht van de staat?, pp. 9-14 |
|
|
POMA, Karel
Vernieuwd filmbeleid in Vlaanderen, pp. 43-47 |
|
|
VRIELYNCK, Robert
Perspectieven van de animatiefilm, pp. 35-41 |
|
|
-
voetnoot1
- Het bijzonder gedeelte is ingeleid door Fernand Papon, die fungeerde als moderator van de paneldiscussie; van Jean Daskalides' tussenkomst ‘Samen één in de strijd’ wordt een samenvating gegeven (pp. 29-30); mededeling van de uitreiking van de Thaliaprijs voor Toneel aan de acteur Karel Vingerhoets (p. 7)
|