| |
| |
| |
De literaire tijdschriften in Vlaanderen
door Hilda van Assche en Richard Baeyens
| |
| |
Appel
Driemaandelijks literair tijdschrift
Opgericht in 1976
Redactie: Guido Bex, Jef Boden, Jef Boven, Hans Devroe, Deen Engels, Egide Lismond, Lieve Lowet, Leopold Nicolaï, Piet Oberndorff, Luc Robijns, Jean Severijns, Gerard van Oorlé, Guido Wulms
Redactieadres: Houtstraat 37, 3800 Sint-Truiden
Termileslaan 124, 6229 VW Maastricht
Jg. VIII, Vier nummers (maart, juni, okt., dec. 1983), 320 pp.
| |
Artikels van de redactie
Brief aan de lezer(es), 1, p. 1; 2, p. 87 |
|
Elementen voor een juryverslag, 1, p. 37
Jury voor de derde Hendrik Prijs-prijs voor korte verhalen: Guido Bex, Egide |
Lismond, Leopold Nicolaï, Gerard van Oorlé |
Uitslag: 1. André Janssens; 2. Guy van Hoof; 3. Joris Denoo |
|
|
Juryverslag 8e Poëzieprijs Sint-Truiden, 3, pp. 168-169
Jury: Chris Fabré, Jef Boven, Hans Devroe, Bernadette Hayen, Jean Severeyns, Jos Wilmots, Guido Wulms - Uitslag: Bauke E. Zijlstra, Dirk van Bastelaere, Gery Florizoone [zie afl. 1982, p. 15, 13, 14], Miel Vanstreels, Paul van Snick (zie p. 11) Met In memoriam Bernadette Hayen (jurylid), p. 167 - Met prt. |
|
| |
I. Poëzie
BALYON, Willy
‘Naderden wij de top van de berg: nog waren wij’, 3, p. 195 |
|
|
BEEMS, Henk
Lenteleven, 3, p. 189
‘Innerlijk trotseer ik het vochtig dalen’ |
|
|
|
BERNAUW, Patrick
(Nu), 1, p. 18
‘Nu we de stilte open vouwen’ |
|
|
|
BRAKE, Alphons B. ter
|
|
BOUWERS, L.L.
Rondeeel, 4, p. 282
1. | ‘we konden buiten zitten op de bank’ |
2. | ‘een zwaan met jongen geeft de burger moed’ |
|
|
| |
| |
ENGELS, Deen
Dood, 3, p. 199
‘de leus dat ik de dood ontweek’ |
|
|
|
FAES, Gust
[Gedichten]
Een tamelijk bestandGa naar voetnoot1: ‘voorbij de woede, dit is mijn spreken’ 1, p. 16 |
It's no use (les adieux): ‘ontegensprekelijk gezelschap, wees gegroet.’ 3, p. 196 |
|
|
|
FLORIZOONE, Fernand
|
|
FLORIZOONE, Gery
[Gedichten]
Bij benadering: ‘Bij benadering van waarheid’ 1, p. 17 |
En ketens van eenzaamheid: ‘Het landschap versneden,’ 3, p. 191 |
|
|
|
GEEMERT, J.H. van
[Gedichten], 4, p. 273
Kreeftegang: ‘Geen zon waaraan hij denkt’ |
Les extrêmes: ‘Buitensland bestelt hij’ |
|
|
|
GEYNDT, Willem de
Week end, 4, p. 277
‘Aarzelend licht waarin ik treed,’ |
|
|
|
GOOYENS, Alain
Kijk: ik ben weer zomer, 2, p. 134
‘kijk, ik ben weer zomer, waar’ |
|
|
|
GRAZELL, Karel
Uit: KopieGa naar voetnoot2, 2, p. 140
‘bijvoorbeeld: herinneringen’ |
|
|
Amsterdam in, Amsterdam uit, 3, p. 197 - Met ill. van Hans Vinju
‘soms denk ik: weg met die moordstad’ |
|
|
|
GUILLINI-VERMOORTEL, Chris
‘Er wordt een huis gesloopt,’, 4, p. 279 |
|
|
HASTILE, Fee de
‘In de sneeuw’, 2, p. 135 |
|
|
HELL, Johanna W.P.
Het andere boek of de discriminatie, 4, p. 280
‘Niets in het opengeslagen’ |
|
|
|
HERMIS, Kees
‘aan taal verslaafd’, 4, p. 275 |
|
| |
| |
HUYGE, Dirk
Sprookje in de polder, 4, p. 276
‘In stoere zetel wijdbeens zittend roept de boer’ |
|
|
|
INNE, Hans
Als liefde, 3, p. 200
‘als liefde een kaartenhuisje is’ |
|
|
|
JONGHE, Maria de
|
|
KANDOU, D.E.N.
Laatjes, 1, p. 19
‘Salvador Dali wist het reeds’ |
|
|
|
LEIJNSE, Gaby
Een Goede-Vrijdag, 3, p. 190
‘Als kleine bloeddruppels’ |
|
|
|
MEEKERS, Mark
‘eens de twijfel geborgen bij de negatieven van het bestaan’, 2, p. 139 |
|
|
ORIËNTI, Daniel d'
|
|
PIETERS, Philippe
‘Met een hoorbare’, 4, p. 278 |
|
|
SNICK, Paul van
[Gedichten]
De koers van paGa naar voetnoot1: ‘een schoon koers’ 1, p. 20 |
Ode III: ‘Veertien dames in Coïmbra’ 3, p. 192 |
|
|
|
VANDERSCHAEGHE, Paul
Spiegeltjes voor een Spaans dorp, 1, p. 21
1. | ‘De uilen van gisteren slapen:’ |
2. | ‘Een okeren lach’ |
|
|
|
VANSTREELS, Miel
[Gedichten]
‘Bladerend in een zorgvuldig’Ga naar voetnoot1 2, p. 137 |
‘Hij zit aan tafel, voor hem’ 3, p. 195 |
|
|
|
VROOMKONING, Victor
‘De lichtval van de lamp’, 2, p. 138 |
|
|
WOUTERS ALTA, Sjoerdtje
‘Een rode autoped’, 3, p. 198 |
|
| |
| |
| |
II. Proza
BERCKMANS, Frits
Finale in Rome, 2, pp. 106-111 |
|
|
DENOO, Joris
Tewerkgesteld, 3, pp. 186-188 |
|
|
FRATEUR, Ludo
Kronieken van Livien, 4, pp. 245-272 - Met ill. van Geert Frateur |
|
|
HOOF, Guy van
|
|
JANSSENS, André
|
|
LAUWEREINS, Siegfried
|
|
MULDERS, Bob
|
|
VETTER, Helena de
Huiselijk tafereel, 3, pp. 185-186 |
|
| |
BERNAUW, P.
Tijdschriftenrubriek, 4, p. 315
Summiere bespreking van Sf-Gids (nr. 50) en Fantastische Vertellingen (nr. 16) |
|
|
|
BESSEMANS, An
Tijdschriftenrubriek, 1, pp. 81-82; 2, pp. 158-159; 3, pp. 230-231; 4, pp. 314-315
Summiere bespreking van nummers van Aangenaam, Hexa, Iambe, Ons Erfdeel, Yang |
|
|
|
BEX, Guido
Proza *
Emile Degelin, De bevrijding, 1, pp. 67-68 |
Pierre H. Dubois, Het najaar, 2, pp. 151-152 |
|
|
|
BODEN, Jef
Interview met Hans van de Waarsenburg n.a.v. zijn recente bundel ‘Avondlandschappen’, 1, pp. 22-29 |
|
| |
| |
Interview met Gie Laenen, 1, pp. 30-33 - Met prt. |
|
Literaire steekkaart. Proza, 1, pp. 85-86
Over Gie Laenen, Tot het donker wordt. Tien brieven en tien foto's |
|
|
Praten met Liva Willems, 3, pp. 211-214
Over haar therapeutische kinderboeken |
|
|
Literaire steekkaart. Proza, 3, pp. 238-239
Liva Willems, Nee, Pedro, nee |
|
|
|
BOVEN, Jef
Bundels *, 1, pp. 48-54
Guy van Hoof, Verschuivingen, pp. 52-54 |
Rob Schouten, Carabas, pp. 48-52 |
|
|
Braafjes, al te braafjes, 2, pp. 91-93
De literaire kritiek is, zoals de literatuur zelf, ‘een als-of constructie’; de criticus moet met waardeoordelen durven omgaan, indien hij niet ‘braafjes, al te braafjes’ de literatuur achterna wil lopen |
|
|
Poëzie *
Daniël Kandou, Naïeve notities, 4, pp. 309-310 |
Alain Delmotte, Sociaal realisme, 4, pp. 308-310 |
Frank Pollet, Zymose, 4, pp. 305-308 |
Lut Ureel, Herinnering uit roeping, 3, p. 218 |
Jan Veulemans, Nu en eeuwig, 2, pp. 144-147 |
|
|
Literaire steekkaart. Poëzie, 2, pp. 162-164
|
|
Tijdschriften, 2, pp. 159-160
Summiere bespreking van Argus (nr. 25) en Poëziekrant (1982, nr. 6) |
|
|
|
CORNELISSEN, Max M.P.
Literaire steekkaart. Poëzie, 3, pp. 242-243
Henk Beems, Ik kan in poëzie verdwalen |
|
|
|
DRESSELHUYS, Mary
Op zoek naar mijn liefste rol (op verzoek van ‘Appel’), 3, p. 215
Herinneringen aan toneelrollen in haar carrière |
|
|
|
ENGELS, Deen
Tijdschriftenrubriek, 1, pp. 79-81; 2, pp. 157-158; 3, pp. 227-230; 4, pp. 312-314
Summiere bespreking van nummers van Anderland, Bocari, Bugatti, Creare, Deus ex Machina, Dichter bij, Drukwerk, Duizend Dromen, Gist, Gnoom, Initiatief, 't Kofschip, Koreander, Kruispunt, Litera, Naar Morgen, Parallel, Quousque Tandem, R.I.P., Tmuzet, Vers, V.K.H.-Courant, Wildgroei, De Windroos |
|
|
Poëzie *, 2, pp. 141-144
Willy Balyon, Licht waar ik beeld van was, pp. 143-144 |
Johanna Kruit, Landgrens, pp. 142-143 |
Denken(d) aan Vlaanderen. Kofschipcahier Blankenberge 1982, p. 141 |
|
|
Poëziekritiek *, 3, pp. 216-219
Sophie Delhey, Sporen dichtbij, pp. 218-219 |
Corina Engelbrecht, Nacht en rijzende zon, p. 217 |
|
|
| |
| |
Bert Klein, Herboren liefde, pp. 216-217 |
Jan Spierdijk, Oost-West, p. 219 |
Ida Vos, Vijfendertig tranen, p. 218 |
|
|
Sierdopjes en ruitewissers, 'n kleine keuze, 3, pp. 232-236
Mededeling van en opmerkingen bij een gedicht van Pieter Aerts, Gust Faes, Bert Klein, Paul van Loon, Lea Lummen, Geert Verhavert |
|
|
|
FLAMEND, Jan
Proza *
Dirk de Geest, Dichter bij. Kreatief schrijven in het poëzieonderwijs, 1, pp. 68-71 |
Klinkhamer, Gehoorzaam als een hond, 2, p. 148 |
|
|
Verzen van de jonge Slauerhoff, 3, pp. 170-176
Beeld van de dichter n.a.v. recente publikaties, o.a. Slauerhoff studentauteur door |
Eep Francken, Geerte van Munster en Arie Pos |
|
|
Prozakroniek. Of er nog zand moet zijn *, 3, pp. 222-223
Hilde Assaerts, De vicieuze verbeelding. Over Vladimir Nabokov |
Boris Rousseeuw, Van hier tot Peking. Over Elsschot |
|
|
|
FLORIZOONE, Gery
Bundels: Hans de Greve, Vlucht langs het stille water *, 1, pp. 55-56 |
nbsp; |
Interview, 4, pp. 290-299
Johanna Kruit: Zo dun als water lijkt leven, pp. 290-294 - Met prt. |
Jan Veulemans: Nu en eeuwig ademhalen, pp. 295-299 - Met prt. |
|
|
|
GRAZELL, Karel N.L.
‘Vorm betekent voor mij veiligheid...’ ('n Interview met W.J. van der Molen te Amsterdam), 3, pp. 209-210 - Met prtn. en bio- en bibliografische gegevens |
|
|
INNE, Hans
|
|
JANSSEN REINEN, Margreet
Literaire steekkaart. Proza, 3, pp. 240-241
Leon de Winter, La Place de la Bastille |
|
|
|
KEYSER, Piet de
Literatuurgeschiedenis als wetenschap: de theorie van de praktijk, 4, pp. 283-289
Over de verschillende manieren waarop naar een wetenschappelijke basis gestreefd werd en wordt |
|
|
|
LISMOND, Egide
|
|
MAELE, Romain John van de
Maurice Gilliams - tussen evasie en invasie, 1, pp. 10-15
Over ‘de korte prozastukken’ |
|
|
Poëzie, of de mythe van de tweespraak. ‘Ik “werk” niet als ik dicht, ik “speel”’, 3, pp. 177-180
Beschouwingen bij bovenstaande uitspraak van Hedwig Speliers |
|
|
| |
| |
MERTENS, Pierre
Het derde leven van Paul Gadenne (1907-1956), 2, pp. 88-90
Hernieuwde belangstelling voor deze Franse auteur |
|
|
|
OBERNDORFF, Piet
Signalen *, 1, pp. 60-65
Elias Canetti, De fakkel in het oor - mijn levensgeschiedenis 1921-1931, pp. 63-65 |
Hannes Meinkema, Op eigen tenen, pp. 62-63 |
Harry Mulisch, De aanslag, pp. 60-61 - Met prt. |
|
|
Signalen *, 4, pp. 300-303
Hugo Claus, Het verdriet van België, p. 302 |
Maarten 't Hart, De kroongetuige, p. 301 |
Dirk Ayelt Kooiman, Jan Montijn, p. 302 |
Marga Minco, De val, p. 301 |
Tom Pauka, Een moeilijke eter en andere verhalen, pp. 300-301 |
Gerard Reve, Wolf, pp. 301-302 |
Jan Wolkers, De puinval, p. 302 |
|
|
|
REURSLAG, Henk
Literaire steekkaart. Proza, 4, pp. 316-320
Over Heere Heeresma en over zijn Han de Wit gaat in ontwikkelingshulp (1972) |
|
|
|
SEVEREIJNS, Jean
Sierdopjes en ruitenwissers, 'n kleine keuze, 2, pp. 153-156
Mededeling van en opmerkingen bij een gedicht van Eliane Brion, D.E.N. Kandou, Romain John van de Maele, Nine Raterink, Paul Yperman |
|
|
|
TAKATO-DE GROOTE, Mevr.
Takato Takema, In de haikoe leeft de ziel van Japan. Vert.: Mevr. Takato-de Groote, 1, pp. 2-9 |
|
|
VERMEER, Hans
Interview. Hanneke van Buuren: een portret, 2, pp. 129-133 - Met prt.
Met het gedicht Ontleed uit haar bundel Gaan (p. 130) |
|
|
Interview met Albert Hagenaars, 3, pp. 201-206 - Met prt.
Met het gedicht Magdeburg (p. 202), bondig toegelicht |
|
|
|
WULMS, Guido
Interview met Alain Demouzon, 1, pp. 34-36 - Met prt. |
|
Bundels *, 1, pp. 58-59
Karel N.L. Grazell, De uren verhuizen |
|
|
Sierdopjes en ruitewissers, 'n kleine keuze..., 1, pp. 74-78
Mededeling van en opmerkingen bij een gedicht van Henk Beems, Gust Faes, Gery |
Florizoone, Robert Grijsen, Johanna Kruit, D. van Wieringen |
|
|
Aangestipt - Kort, 1, pp. 82-84; 2, pp. 160-161; 3, p. 236; 4, p. 315
Culturele en literaire nieuwtjes en mededelingen |
|
|
Vragen rond morgen - Over mensen en hun boeken, 2, pp. 94-105
Beschouwingen over doel en middelen van de literatuur: ‘werken met taal en een stuk realiteit onder woorden brengen... (om) de lezer esthetisch genot te verschaffen’ (p. 101) |
|
|
| |
| |
Proza *, 2, pp. 148-151
Nescio, De uitvreter. Titaantjes. Dichtertje. Mene Tekel, pp. 150-151 |
Dirk de Witte, Ernie Wever, pp. 148-149 |
Loeki Zvonik, De eerbied en de angst van Uri en Ima Bosch, pp. 149-150 |
|
|
Prozakroniek. Leesbrief *, 3, pp. 223-226
Debuten, pp. 223-224 |
Rudie Hermans, Duizend dagen regen |
Ina Stabergh, Help |
Oorlogen maken enkel maar slachtoffers, pp. 225-226 |
Jan Colson, Ik ben een Caïn |
Buitenlands, pp. 225-226 |
Nadine Gordimer, Ceux de July |
Mario Vargas Llosa, La guerre de la fin du monde - Met prt. |
|
|
Tijdschriften, 3, p. 230
Summiere bespreking van Ons Erfdeel (1983, 3), Vlaanderen (1983, 193) |
|
|
Prozakroniek, 4, pp. 304-305
Westerlinck bij Conscience op de schoot, p. 304 |
Albert Westerlinck, Wie was Hendrik Conscience? |
Kinderboek voor grote mensen, pp. 304-305 |
Willy Spillebeen, Doornroosjes honden |
|
|
Poëziekroniek: Leonard Nolens, Vertigo *, 4, pp. 310-311 |
|
|
YPERMAN, Paul
Proza *, 1, pp. 72-73
Schrijven aan een opus of het gevecht van een criticus met een gewrocht. Kanttekeningen bij Hugo Bousset, Schrijven aan een opus. Gesprekken met negen Vlaamse auteurs |
|
|
|
-
voetnoot1
- Tweede prijs van de Hendrik Prijs-prijs voor korte verhalen
-
voetnoot2
- Eerste prijs van de Hendrik Prijs-prijs voor korte verhalen
-
voetnoot3
- De titels met * behoren tot de rubriek: Kritisch
|