| |
| |
| |
De Vlaamse Gids
Opgericht in 1905
Eindredactie: Frans Strieleman, Fernand Papon, Willem M. Roggeman, Walter Vaerewijck
Beheer en Directie: ‘Stichting De Vlaamse Gids’ v.z.w., Korte
Nieuwstraat 28, 2000 Antwerpen
Uitgegeven met de medewerking van het Willemsfonds
Jg. LXVI, |
nr. 1: |
jan.-febr. 1982, 96 pp. = Leo Vroman-nummer |
|
nr. 2: |
maart-april 1982, 94 pp. |
|
nr. 3: |
mei-juni 1982, 94 pp. = Walter van den Broecknummer |
|
nr. 4: |
juli-augustus 1982, 95 pp. |
|
nr. 5: |
sept.-okt. 1982, 92 pp. = Willem van Toornnummer |
|
nr. 6: |
nov.-dec. 1982, 96 pp. [= Theater- en algemeen cultuurbeleid] |
| |
I. Poëzie
ADAMS, Wilfried
De bejegening, 2, p. 45
1. | ‘Lieg mij niet, schuif niet de zoveelste’ |
2. | ‘Ik spreek haar: zij licht even op, en kaatst’ |
3. | ‘Behalve ik, behalve jij?’ |
|
|
TRSTZ (L'amour en février), 2, pp. 46-47
1. | ‘Haar lichaam is een lage wolk,’ p. 46 |
2. | ‘Waar ik jouw open wonde vond’ p. 46 |
3. | ‘Waar zij zich toewaarts, waar stond’ p. 47 |
|
|
|
ALSTEIN
Een winter eens in Soest, 6, pp. 55-57
1. | ‘Hij herinnert zich een stad’ p. 55 |
2. | ‘Hij schreef de dagen vol,’ p. 56 |
3. | ‘Later is het weten gekomen’ p. 57 |
|
|
|
BREM, Tonko
[Gedichten], 5, pp. 55-56
In het voorbijgaan: ‘Niet zoals ik dacht dat ik geboren was,’ p. 55 |
Rijpingsproces: ‘Elk woord een overwinning op het krijtwitte nihil,’ p. 56 |
|
|
|
BUCKINX, Pieter G.
Het water van de Tiber wordt zwart, 2, p. 49
|
|
| |
| |
CONINCK, Herman de
Gedichten, 6, pp. 41-43
1. | ‘zo'n duif, kop met de ronding’ p. 41 |
2. | ‘Met poten zo dun als stethoscopen’ p. 41 |
3. | ‘Diepe waters en ondiepe plassen’ p. 42 |
4. | ‘De ficus heeft erg te lijden gehad.’ p. 42 |
5. | ‘Waar zijn de zwaluwen?’ p. 42 |
6. | Walcheren: ‘Een echtpaar tegen de wind in’ p. 43 |
7. | Naar E.E. Cummings: ‘dichter bij onszelf dan wij’ p. 43 |
8. | ‘Zoals het strand en de zee:’ p. 43 |
|
|
|
CREE-ROUX, Marleen de
Gedichten, 1, pp. 43-44
1. | ‘dit laat en lange leven’ p. 43 |
2. | ‘wat laatst en langst zal leven’ p. 44 |
|
|
|
DELEU, Jozef
[Gedichten], 1, pp. 37-38
Juni zei ze...Ga naar voetnoot1, p. 37 |
Het paviljoen: ‘Het lijkt een onbegonnen taak’ pp. 37-38 |
|
|
|
FLORIZOONE, Fernand
Schaduwen, 2, p. 51
‘Ik raadde speelse lenigheid’ |
|
|
|
KINET, Mark
Crescendo non troppo, 4, p. 48
‘je hebt me van alles verteld’ |
|
|
|
ROCHTUS, Dirk
Bij het werk van Pol Mara, 4, p. 43
‘Een doek als geconterfeite herinnering’ |
|
|
|
SPELIERS, Hedwig
Plioceen, 1, pp. 39-41
1. | ‘Als in roze mist de sneeuw’ p. 39 |
2. | ‘IJsgevormde vormen van het ongewisse,’ p. 39 |
3. | ‘Geen tak in gramschap hangt’ p. 40 |
4. | ‘Waar ze sterven blijkt onbekend:’ p. 40 |
5. | ‘Onder het ijs bevroren liggen als’ p. 40 |
6. | ‘Maar dat het ijs het bloed verstoort’ p. 41 |
7. | ‘Het witte doelwit: lucht en land’ p. 41 |
8. | ‘Bij eenzaamheid als tussen zand en ijs’ p. 41 |
|
|
|
TULKENS, Julia
|
| |
| |
VAEREWIJCK, Willy
[Gedichten], 6, pp. 49-51
| Nausikaa: ‘Jong van olie’ p. 49 |
1. | ‘Because I do not hope’ pp. 49-50 |
2. | ‘Januari wordt steeds dover’ p. 50 |
3. | Morgen: ‘In dit woord zit ik geborgen’ p. 51 |
|
|
| |
II. Proza
ANDRIES, Marc
Beeld per beeld, 2, pp. 37-43 |
|
|
ANDRIESSE, Peter
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ALBRECHT, Dirk
Staatshervorming anno 1980, 1, pp. 51-74 |
|
|
ANNYS, Peter
Ostpolitik [1949-1966; 1966-1969], 3, pp. 75-86 |
|
|
BIENSTMAN, Mark
De rol van de overheid in een vrije markteconomie, 5, pp. 71-92 |
|
|
BRUYNEEL, A.
Relatie tussen de apotheker en de gemeenschap, 6, pp. 65-69 |
|
Economische toestand van de farmaceutische sektor, 6, pp. 71-74 |
|
|
COTUR, Peter
Nobelprijzen chemie en fysica [1981], 3, pp. 59-60 |
|
Reis door de hersenpan met Nobel-laureaat Roger Sperry. Ons brein: gelijke helften met ongelijke werking, 3, pp. 61-72 |
|
|
COX, Harry
Mijn broer en de muziek. Jan Cox in memoriam 27 augustus 1919-7 oktober 1980, 1, pp. 87-96
Over diens ‘vooral voor een schilder, uitzonderlijke muzikaliteit’ |
|
|
Mijn broer en Orpheus. Jan Cox in memoriam II 27 augustus 1919-7 oktober 1980, 5, pp. 49-54
Over diens belangstelling voor de Orpheus-mythe |
|
|
|
DUBOIS, Pierre H.
Een groot schrijver naar menselijke maat: Willem Elsschot, 3, pp. 47-52 |
|
|
ELSLANDER, A. van
Het Willemsfonds en Cyriel Buysse, 4, pp. 51-55 |
|
| |
| |
FLANDERS, Car
De animatiefilm vóór en na Walt Disney: een primeur voor ons taalgebied, 1, pp. 83-85
Robert Vrielynck, De animatiefilm voor en na Walt Disney, een historisch-artistiek panorama |
|
|
|
JACQMAIN, Monique
De moord op Girolamo Deodati. Van Italiaanse misdaadroman tot Vlaamse liefdesgeschiedenis, 2, pp. 85-94
Het verhaal van de moord door Simone Turchi, te Antwerpen, opgenomen in de vierde, postuum verschenen bundel novellen van Matteo Bandello, werd door Jan Frans Willems vertaald: Moord gepleegd door Simon Turchi, te Antwerpen, in het midden der XVIe eeuw (Belgisch Museum, VI, 1842, pp. 256-291 - met bijlagen); de vertaling was het uitgangspunt voor de lijvige roman Simon Turchi (1850), waarin Conscience het verhaal een heel andere wending geeft |
|
|
|
MEEWIS, Wim
In memoriam Willy Vaerewijck, 6, pp. 45-48 |
|
|
MERCKX, A.
Het menselijke landschap, 2, pp. 73-75
Barrie B. Greenbie, Spaces. Dimensions of the human landscape |
|
|
There is something rotten, 2, pp. 77-78
Peter Plagens, The academy of the bad (in: Art in America, nov. 1981) |
|
|
Cézanne te Luik, 3, pp. 87-90 - Met ill.
Retrospectieve te Luik; tentoonstelling te Tübingen: Cézanne Aquarelle (door Götz Adriani) |
|
|
Grijpen naar het ongrijpbare, 3, pp. 91-94
Beschouwingen over hedendaagse kunst, o.a.n.a.v. |
John Russell, The meanings of modern art |
Jean Clay, Le romantisme |
|
|
Hannah Arendt: de intensiteit van het denken, 4, pp. 93-99
N.a.v. Elisabeth Young-Bruchl, Hannah Arendt: For love of the world |
|
|
Een vat vol vraagtekens, 6, pp. 83-87
Over recente tentoonstellingen in binnen- en buitenland |
Met ill. van Rudi Fuchs (p. 84), Daniel Buren (p. 85), Richard Long (p. 86) |
|
|
De schilderkunst is niet dood, 6, pp. 91-96
Over recente uitgaven, o.m. over Rembrandt en over René Magritte en het surrealisme in België |
|
|
|
MERVIELDE, Ivan
Televisiegeweld en agressief gedrag. Een beknopt overzicht van de wetenschappelijke gegevens en de diverse verklaringen, 4, pp. 67-82 |
|
|
NEETENS, Wim
Bloemen op de belt. Een spoedcursus straatkultuur, 4, pp. 85-90
Over popmuziek en jongerencultuur |
|
|
|
PEETERS, Yvo J.D.
(Jeugd)werkloosheid: Europa's ongrijpbaar probleem, 2, pp. 67-72 |
|
| |
| |
PESSEMIER, Paul de
Oorzaak en gevolg van afgunst en jaloezie, 2, pp. 79-83 |
|
|
POPO, E.
Nieuwe visie op Mozart, 2, pp. 53-56
Wolfgang Hildesheimer, Mozart (1977; Ned. vert. 1979) |
|
|
|
RASSON, Luk
Herwaardering van Céline's pamfletten, 6, pp. 59-61
N.a.v. Philippe Muray, Céline; over het anti-semitisme in Célines pamfletten |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Paul van Hoeydonck. ‘Mijn geluk is geweest dat ik nooit leerde beeldhouwen’, 2, pp. 7-20 - Met ill., prt. |
|
Gesprek met Pol Mara, 4, pp. 29-42 - Met ill., prt. |
|
Gesprek met Herman de Coninck, 6, pp. 27-39 - Met prt. |
|
|
STERCKX, Piet
Ere-dame Julia Tulkens 80, 4, p. 46 |
|
Maurice Gilliams zonder weemoed, 6, pp. 53-54 - Met afb. |
|
|
SUETENDAEL, Paul van
De twijfel als methodiek. Een analyse van ‘Tussen tuin en wereld’ [van Paul de Wispelaere] als autobiografische roman, 4, pp. 7-26 - Met prt. |
|
|
SWILLEN, Guido
Innovatie: van laboratorium naar fabriek, 2, pp. 61-66
Over de relatie universiteit/industrie |
|
|
|
SWINNEN, T.
Toekomst van huisartsgeneeskunde: veranderde morbiditeit - veranderde aanpak, 6, pp. 75-82 |
|
|
UYTTEBROECK, Anne-Marie
De onvoltooide staatshervorming of een groet uit de Brusselse koelkast, 1, pp. 77-81 |
|
|
VERHOYE, Bert
Het klassiek estheticisme van Avignon '82, 6, pp. 89-90 |
|
|
VOS, Luk de & COENE, Annemie
‘Dixi(t)’ in twee tijden. Dualistische ritualisering als ideologiebevestiging vanuit de onderliggende retoriek bij Ivo Michiels, 2, pp. 21-35 |
|
|
VUCHELEN, J.
De sanering van de overheidsfinanciën en het gedrag van politici, 5, pp. 63-68 |
|
|
WILLEKENS, Emiel
Gesproken portret van Herwig Hensen, 4, pp. 57-63 |
|
| |
| |
| |
Bijzondere nummers
Leo Vroman-nummer
(nr. 1, pp. 6-32)
VROMAN, Leo
Vroeger en later, pp. 17-18
‘Het is nu drie en twintig jaar geleden’ |
|
|
|
PERRE, Rudolf van de
De poëzie van Leo Vroman, pp. 19-25 |
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Leo Vroman, pp. 6-15 - Met prt., bio-bibliograf. gegevens |
|
|
SPILLEBEEN, Willy
Leo Vroman hoort ‘Het verdoemd carillon’, pp. 27-32
Over diens gelijknamige bundel |
|
|
| |
Walter van den Broeck-nummer
(nr. 3, pp. 7-45)
BROECK, Walter van den
Meine Lieben! (Fragment), pp. 23-25 |
|
|
DEWITTE, Chris
Uit het leven gegrepen. Het theater van Walter van den Broeck, pp. 27-35 |
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Walter van den Broeck, pp. 7-20 - Met prt., bio-bibliograf. gegevens |
|
|
VERMEIREN, Koen
5040 × Walter van den Broeck, pp. 37-45
Over het autobiografisch element in diens proza |
|
|
| |
Willem van Toorn-nummer
(nr. 5, pp. 6-47)
TOORN, Willem van
‘Münstereifel kein Dorado für SS’. Een dagje naar het graf, pp. 25-28 |
|
|
DEEL, T. van
Van reportage tot verhaal, p. 23
Een dagje naar het graf (Vrij Nederland 18 juli 1964) - Holländisches Fernsehen (in Pestvogels, 1980) |
|
|
Als ik tekenen kon. Beeldende kunst in de poëzie van Willem van Toorn, pp. 29-35
Over drie gedichten geschreven n.a.v. schilderijen: Westeriks Twee mensen: man in water; Vermeers Gezicht op Delft; Uccello's De slag bij San Romano |
|
|
| |
| |
MOOR, Wam de
Proza van de laatste stap, pp. 37-47
Over evolutie en karakters in Van Toorns proza, waarin ‘thematisch het accent ligt op de laatste stap, ‘de poging om aan de eenzaamheid te ontkomen’ (p. 47) |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Willem van Toorn, pp. 6-22 - Met prt., bio-bibliograf. gegevens |
|
| |
[Theater- en algemeen cultuurbeleid]
(Thema van: De Dagen van De Vlaamse Gids - nr. 6, pp. 7-25)
DEMEDTS, Jef
Praten, doen of denken, pp. 23-25
Bezwaren en bemerkingen bij het theaterdecreet vanuit de eigen ervaringen binnen het NTG |
|
|
|
KEYSER, Frank de
De Vlaamse Gids helpt zoeken naar de menselijke noden van de tonelist, pp. 7-9 |
|
|
LEX, Ivonne
Sociaal decreet geen cultuurbeleid. De praktijk kreeg geen inspraak, pp. 17-21 |
|
|
WANDEL, Oscar de
Wat zegt het decreet. En wat wordt gewijzigd, pp. 11-15 |
|
|
-
voetnoot2
- Opdracht: Voor Maurits Naessens wegens zijn voorwoord tot de Apocalypse van Frits van der Meer
|