| |
| |
| |
Heibel
Driemaandelijks literair en kultureel tijdschrift
Opgericht in 1977
Redactie: |
Jg. XV, |
nrs. 3, 4: |
Piet Aerts, Eric Hulsens, Daniël Robberechts, Mark Schaevers, William van Belle, Walter van den Broeck, Patricia Vermeulen |
Jg. XVI, |
nrs. 1, 2: |
Dezelfden, behalve Eric Hulsens |
Redactiesecretariaat: D. Robberechts, Trimpont 8, 9507 Everbeek
Administratie: V.Z.W. Heibel, Vrijheidsstraat 18, 2300 Turnhout
Jg. XV, |
nr. 3: |
maart 1981, 104 pp. |
|
nr. 4: |
juni 1981, 96 pp. = Over fotografie |
Jg. XVI, |
nr. 1: |
september 1981, 104 pp. |
|
nr. 2: |
december 1981, 112 pp. |
| |
Artikels van de redactie
[Medegedeeld], XV, 3, pp. 100-101
Brief van J.J. de Boer en van Rik de Vos, als reactie op Chr. D'Haens reactie (XV, 1980-1981, 2, pp. 100-101) op de Gezelle-pastiche (XIV, 1979-1980, 4, p. 25) Met een reactie van Christine D'Haen, XVI, 1, p. 101 |
|
|
Bij wijze van inleiding, XVI, 1, pp. 2-5
Brief van een ‘Heibelier’ over Heibel n.a.v. een verwijt van intellectualisme |
|
|
Inhoudsopgave (nieuwe) Heibel. Van XI. 2-3-4 (mei 1977) tot en met XV.4 (juni 1981), XVI, 1, pp. 85-97
Thematisch gerangschikte opgave van de bijdragen |
|
|
Capita. Gedicht van Christine D'haen [Pastiche], XVI, 2, p. 39 |
| |
I. Poëzie
SPINOY, Erik
Landschappelijk licht door prisma, XV, 3, pp. 68-70
Picture: ‘Dit is opvallend’ p. 68 |
No more whispers of immorality: ‘Straten zijn’ p. 69 |
Ghequetst ben ic van binnen: ‘Haar bunkerhuis’ p. 70 |
|
|
| |
II. Proza
BRUSSELMANS, H.
Een aantal reisimpressies, XV, 3, pp. 57-60 |
|
| |
| |
| |
IV. Kritische bijdragen
BAEYENS, Mark
Nederlands tegen buitenlander, XV, 3, pp. 71-85
Over het probleem van ‘het alledaags contact via de taal met de buitenlander’ en de kenmerken van het koeternederlands dat we daarbij gebruiken |
|
|
|
BELLE, William van
Psychiatrie in Vlaanderen, XVI, 2, p. 111
Over een gepland themanummer |
|
|
|
CLAES, Paul
Revue. La Pensée (nr. 215, okt. 1980), XV, 3, p. 97 |
|
Honderd greguerias [van Ramón Gómez de la Serna]. Inl. & vert.: P. Claes, XVI, 1, pp. 38-39; 40-49 |
|
|
DIELTJENS, Louis
Een Engelse Lukács? Raymond Williams. Een verkenning, XVI, 1, pp. 50-78; 2, pp. 2-38
Inleiding tot Williams' literatuur- en cultuurtheorie, met toelichting van zijn houding tgo. F.R. Leavis, de hermeneutische literaire kritiek, het klassieke marxisme, Freud; kritische benadering van diens eigen theorie: het culturele materialisme, met zijn houding tgo. de Russische formalisten, Lukács, Walter Benjamin, Adorno |
|
|
|
NOTE, J.
Een gedicht van horen zeggen, XV, 2, pp. 100-108
Over Hugo Claus'bundel Van horen zeggen, en over het gedicht Een bed te Brugge |
|
|
|
PETERS, Nico
Retoriek van de dialectiek: dialectiek van de retoriek, XV, 1, pp. 81-84
Over de stijlfiguur antimetabole of commutatio die o.a. door Marx zeer veel in zijn teksten wordt gebruikt |
|
|
|
ROBBERECHTS, Daniël
Arbeidersliteratuur? Geef ons dokumenten, XV, 3, pp. 47-56
Onderuit. Literatuur na de arbeid (1980, 1) |
Charles de Clercq - Laorkieze Charele, Het geheim van de Meulemeersen en De twee rostekoppen; Een mijnwerker getuigt. Donker leven in Zuid-Oost-Vlaanderen en Henegouwen |
Yvonne Bordui, Heilig vat met verdoemde repen |
|
|
Mozart bvb. of: wie houdt de pen vast als je schrijft?, XV, 3, pp. 86-96
Wolfgang Hildesheimer, Mozart. Vert.: Hans Hom |
|
|
Geboekt, XV, 3, p. 99
Claudine Gothot-Mersch, Jacques Dubois, Jean-Marie Klinkenberg, Danièle Racelle-Latin, Christian Delcourt, Lire Simenon, réalité, fiction, écriture |
|
|
Revue, XVI, 1, pp. 99-100
Raster, 16, 17; Vlaams Marxistisch Tijdschrift, 1980, 3 |
|
|
|
ROBBERECHTS, Daniel & SCHAEVERS, Mark
Scenario voor een Vlaamse revolutie. Een gesprek met Antoon Roosens, XVI, 2, pp. 40-55
N.a.v. diens De Vlaamse kwestie. Pamflet over een onbegrepen probleem |
|
|
| |
| |
RYSSEN, Stefaan van
Tegen fotografie. Bedenkingen bij een (uitverkocht) Heibelnummer, XVI, 2, pp. 71-81
Bij het bijzonder nummer Over fotografie (XV, 1980-1981,4) |
|
|
|
SCHAEVERS, Mark
‘Veel meer dan huizen bouwen’. Belgische arbeidershuisvesting en politiek gezien vanuit Foucault, XV, 3, pp. 2-46
Michel Foucaults Surveiller et punir (1975) en La volonté de savoir (1976) bevatten ‘belangrijke inzichten over nieuwe machtsmechanismen die sinds het ontstaan van het kapitalisme werkzaam zijn’ - Met bibliografie, pp. 42-46 |
|
|
Revue. Skrien (nr. 102-103, winter 1980-1981), XV, 3, p. 97 |
|
Interview met Siep Stuurman, XVI, 1, pp. 6-33
‘...over politieke teorieën, over maatschappelijke bewegingen, maar vooral ook over strategieën om verder te geraken in de richting van “noodzakelijk socialisme”’ |
|
|
Revue, XVI, 1, pp. 98-100
Actes de la Recherche en Sciences sociales (36-37, febr. 1981); Krisis (3, jan. 1981) |
|
|
|
STRATMAN, Gerd
Het mes in Breyten Breytenbach, XV, 3, pp. 61-67
Hendrik Beckers, Een overzicht van de Zuidafrikaanse poëzie van 1875 tot heden en een chronologisch-thematische benadering van het oeuvre van Breytenbach (Licentiaatsverhandeling) |
|
|
|
VOGELAAR, Jacq Firmin
Revue, XV, 3, pp. 97-98
Magazine littéraire (1980); Ästhetik und Kommunikation (1980, XI, 40-41) |
|
|
Oefeningen in het dagboekschrijven voor publiek. Augustus 1981 (een eerste keuze), XVI, 2, pp. 82-99 |
|
|
WIT, J. de & SCHAEVERS, Mark
De macht over welzijn en geluk: een marktoverzicht, XVI, 2, pp. 62-70
A. | Henk Michielse, De burger als andragoog, pp. 62-63 |
B. | Hans Achterhuis, De markt van welzijn en geluk, pp. 64-65 |
C. | Dirk van Damme, Welzijnswerk en kapitalisme, pp. 65-70 |
|
|
|
XXX
Brief van een moeder aan een moeder..., XVI, 1, pp. 34-37
Over de relatie kind/alleenstaande moeder |
|
|
[Een stuk zonder titel], XVI, 1, pp. 79-80
Geschreven door de auteur van ‘Namen’ (Heibel, XIII, 1978-1979, 3, pp. 49-51); over o.a. het lezen van dezelfde boeken door grootmoeder en kleinzoon |
|
|
Brief van een vader, XVI, 2, pp. 56-61
Kanttekeningen bij Brief van een moeder aan een moeder, door een vader die ook alleen instaat, om de week althans, voor de opvoeding van zijn kind |
|
|
| |
| |
| |
Bijzonder nummer
Over fotografieGa naar voetnoot1
(XV, 4, 95 pp.) - Met foto's
BROECK, Walter van den
Foto's voor Boudewijn, pp. 42-51
Een supplement bij zijn roman Brief aan Boudewijn |
|
|
|
CLAES, Paul
Een beeldallusie, pp. 77-83
|
|
Afscheid van Barthes, pp. 84-89 - Met prt.
Over Roland Barthes' laatste boek, La chambre claire. Note sur la photographie, als een essayistische en als een filosofische tekst' gelezen, want ‘dit boek over fotografie is dus ook, en misschien vooral, een meditatie over de dood’ (p. 85) |
|
|
|
MARISSING, Lidy van
Landschap door een periskoop gezien, pp. 52-63
1. | ‘Een zee van wolken.’ p. 52 |
2. | ‘Een eiland dat laag, onregelmatig en blauwgrijs’ p. 53 |
3. | ‘Van hitte bevende heuvels.’ p. 53 |
4. | ‘Het komt voor dat het landschap veranderd is’ p. 54 |
5. | ‘Over de velden de regenvlagen’ p. 54 |
6. | ‘Elk beeld op haar beurt het middelpunt en’ p. 55 |
7. | ‘De rivier is nu zichtbaar door’ p. 55 |
8. | ‘Alles is oogverblindend wit.’ p. 56 |
9. | ‘Het rivierwater zakt’ p. 56 |
10. | ‘Rivier?’ p. 57 |
11. | ‘Voor het stelselmatig scherpen’ p. 57 |
12. | ‘Verspreid over het weidse bergland lopen’ p. 58 |
13. | ‘Men zit geheel in een rijk geschakeerd’ p. 58 |
14. | ‘Aan de overkant spattende figuren, badend in de’ p. 59 |
15. | ‘Het oog is een roofvogel,’ p. 59 |
16. | ‘Een bergwereld, waarin wolken inhammen snijden in’ p. 60 |
17. | ‘Steeds zal hij het voorttikken’ p. 60 |
18. | ‘In plaats van voort te gaan over de grote weg,’ p. 61 |
19. | ‘Opgesloten in een dichte ruimte’ p. 61 |
20. | ‘Ik kijk nog even naar rechts.’ p. 62 |
21. | ‘De rivier blijkt een mensenstroom.’ p. 62 |
22. | ‘Onder een blote hemel in een landschap’ p. 63 |
23. | ‘Een man stapt van zijn fiets af’ p. 63 |
|
|
|
RASKIN, Brigitte & ALSTEENS, Edgard
Feministische fotografie als tegengif, pp. 64-68
‘Feministische fotografie kan je dus ook aanvoelen als een trend die noodzakelijk wordt als tegenhanger, of noem het wraak, voor alle vernedering die de fotografie de vrouwen heeft aangedaan’ (p. 66); over kenmerken van femenistische foto's |
|
|
|
ROBBERECHTS, Daniël
Een foto, pp. 34-37
Over de World Press Photo 1966, toegekend aan Kyochi Sawada voor de foto ‘Dusty Death’ (p. 34) met een gedode Vietcong soldaat |
Tekst overgenomen uit De Nieuwe (21 juli 1967) |
|
|
| |
| |
SCHAEVERS, Mark
Amateurfotografie: tussen kunst en kiekjes, pp. 2-22
Sociologische verkenning van de amateursfotografie op basis van Pierre Bourdieu, Un art moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographie (1965); over de fotografische industrie |
|
|
‘Hoe zie ik er uit?’ Vrouwenbeeld en mannenfantasie, pp. 23-33
Beschouwingen over o.a. de afwezigheid van de vrouw in de geschiedenis; de voorstelling niet van de reeële vrouw, maar van de ideeële/ideale vrouw op kunstwerken; ‘vrouwen hebben het recht en de middelen niet om zichzelf te definiëren. Mannen vertellen aan mekaar wat vrouwen zijn’ (p. 24) |
|
|
Een andere foto(graaf)?, pp. 38-4
Over de persfoto, o.a. van de Vietnam-oorlog, die elke context mist; ‘hij werkt depolitizerend en staat daarom ook in konservatieve kranten’ (p. 40) |
|
|
Opmerkingen over waarheid en fotografie, pp. 71-76
Over het gebruik van nieuws en persfoto's als bewijsmateriaal, in China en in het Westen |
|
|
|
-
voetnoot1
- Met citaten uit een aantal werken o.d.t. Het model (pp. 90-95)
|