| |
| |
| |
Hollands Maandblad
Redactie: K.L. Poll
Redactiesecretariaat: Raamweg 41, Den Haag
Uitgever: Stichting Hollands Weekblad, i.s.m. Meulenhoff Nederland BV, Amsterdam
Jrg. XXI, |
nr. 386: |
januari 1980, 46 pp. |
|
nr. 387: |
februari 1980, 34 pp. |
|
nr. 388: |
maart 1980, 42 pp. |
|
nr. 389: |
april 1980, 42 pp. |
|
Jrg. XXII, |
nr. 390: |
mei 1980, 46 pp. |
|
nr. 391-392: |
juni-juli 1980, 62 pp. |
|
nr. 393-394: |
augustus-september 1980, 58 pp. |
|
nr. 395: |
oktober 1980, 38 pp. |
|
nr. 396: |
november 1980, 38 pp. |
|
nr. 397: |
december 1980, 46 pp. |
| |
I. Poëzie
ALEKSANDER, W.J.
[Gedichten], XXII, 397, pp. 32-33
Jonge moeder in de kindertuin: ‘In het lentelicht alleen met haar kind’ p. 32 |
Een moeder: ‘Eenmaal achtergelaten op de kade’ p. 32 |
De huisgodGa naar voetnoot2: ‘Wanneer gij zwijgt en streng uit het venster kijkt’ p. 33 |
|
|
|
BARNARD, Benno
[Gedichten], XXII, 390, p. 39
Op dit buiten: ‘beweegt niets, een duif, ja, van oude familie’ |
School van de poëzie: ‘Wat soms poëzie is staat blij voor de spiegel’ |
Behalve de haan (omne animal): ‘Een droevig dier, maar een volleerde leugenaar’ |
Belgische september: ‘Het luieren, onwereldse geluiden als ijs’ |
|
|
|
BLOKKER jr., Jan
Drie gedichten, XXII, 393-394, pp. 35-36
1. | ‘Zij zijgt neer, de ogen gesloten’ p. 35 |
2. | ‘Ik heb je voor het eerst gezien in de Laing's Nek’ p. 35 |
3. | ‘Er is een tijd geweest dat ik naar jou’ |
|
|
|
BRANDS, Wim
De trein, XXI, 388, p. 31
‘Zwalkend beweegt de man zich door’ |
|
|
| |
| |
[Gedichten], XXII
Melancholisch schouwspel: ‘Aangevreten door roest’ 391-392, p. 20 |
Florence: ‘Zwervers, mismaakten’ 391-392, p. 20 |
Dichterlijke vrijheid: ‘De draaimolen staat stil’ 391-392, p. 20 |
Het proces: ‘In een hoek gezeten tik ik’ 396, p. 25 |
|
|
|
DOTTING, Anna
Verhaal om Anna, XXI, 389, pp. 34-35
|
|
|
DUINKER, Arjen P.
[Gedichten], XXII, 390, pp. 30-32
1. | ‘Taal en’ p. 30 |
2. | ‘Hoe kan ik het’ p. 30 |
3. | ‘De bomen in de straat’ p. 30 |
4. | ‘Er zijn vele manieren om’ p. 31 |
5. | ‘De moet’ p. 31 |
6. | ‘Langzaam’ p. 31 |
7. | ‘Glimmende straten’ p. 32 |
8. | ‘Een’ p. 32 |
|
|
|
FONTANE, Sacha
[Gedichten], XXI, 389, pp. 32-33
Morgenkou: ‘Morgendauw - het weiland trekt uit het gezichtsveld weg’ p. 32 |
Op een boot op Hudson-rivier: ‘De vrouw legt haar hand op zijn schouder’ p. 32 |
Schaduw: ‘De schimmen schaduwen de wandelaar’ p. 32 |
Stad: ‘Schreeuw roepen’ p. 33 |
Ochtend: ‘Romig roest het water door de gootsteen’ p. 33 |
|
|
|
GRAAF, Agnes de
[Gedichten], XXI, 388, pp. 33-35
Wel duizend: ‘wat heb jij’ p. 33 |
Dus toch: ‘soms wou ik weleens’ p. 33 |
Maar ik maar ik: ‘“je zei” zei je een’ pp. 34-35 |
|
|
[Gedichten], XXII, 393-394, pp. 32-34
Lof van het schrijverschap: ‘avond aan avond bestedend aan’ pp. 32-33 |
Lof van de poëzie: ‘wat ben je daar’ p. 34 |
|
|
|
HOUTSMA, Jos
Tien gedichten, XXII, 397, pp. 29-31
Na de zondvloed: ‘het water valt’ p. 29 |
Zomer, zomer in de stad: ‘de vlinders spelen in de groentetuinen’ p. 29 |
Margrieten: ‘één margriet’ in ‘70’ p. 29 |
In plaats van een foto: ‘kijk’ p. 29 |
Kluiten: ‘deze heren, die in vroeger jaren’ p. 30 |
De duivenmelker: ‘de koele zomermiddag kruipt voorbij’ p. 30 |
Februari: ‘de zon sluipt achter’ p. 30 |
Nieuwegein: ‘vroeg in de ochtend, voordat we gaan werken’ p. 31 |
Rügen ca. 1860: ‘een koele noordelijke zon beschijnt’ p. 31 |
IJsselstein 11.00 a.m.: ‘de stille nieuwbouwwijken baden’ p. 31 |
|
|
|
IDEMA, W.L.
Liu Zongyan, Drie knotverzen. Vert. en inl.: W.L. Idema, XXI, 386, p. 33
Sneeuw op de rivier; Bij het opgaan van de Huang-beek hoor ik een gibbon; Met de Eerwaarde Haochu kijk ik naar de bergen |
|
|
| |
| |
Li Taibai, Zeven gedichten. Vert.: W.L. Idema, XXII, 395, pp. 30-32
Toen ik een bezoek wou brengen aan de kluizenaar van de berg de Daitain..., Dialoog in de bergen, Ter bewening van de grijze Ji..., p. 30 |
Ontspanning, Bij het aanbieden van wijn, p. 31 |
Alleen drinkend bij het licht van de maan, Gedachten in een stille nacht, p. 32 |
|
|
|
KUIK, Dirkje
[Gedichten], XXII, 391-392, pp. 25-26
Namiddag bij de buren: ‘Soms, men kent ik denk het zeverige moment’, p. 25 |
BiedermeierGa naar voetnoot1: ‘het is een aardig stukje schilderwerk’ p. 25 |
Klein ArkadiëGa naar voetnoot2: ‘Kom lente-achtig koel zomer’ p. 26 |
|
|
|
KUNST, Jos
Zeven gedichten tegen de dood, XXI, 387, pp. 12-14
Vesting: ‘Dit stenen huis groeit verder dicht en harder’ p. 12 |
Novalis: ‘Een verre lucht van bijna wit en bijna blauw’ p. 12 |
Poetica: ‘Ik lees wat ik lees voorbij en ik val’ p. 13 |
Vector: ‘Je warm en donker bloed trekt door je heen ik struikel’ p. 13 |
Niets en niemand: ‘Niets wat ik weet zal bij me blijven, niemand blijft’ p. 14 |
Niet voorbij: ‘Niets wat ik weet zal bij me blijven, niemand blijft’ p. 14 |
LevensloopGa naar voetnoot3: ‘O moeder gebakje niemand weet wat hij moet’ p. 14 |
|
|
Dryade, XXI, 389, pp. 3-7
‘Zie deze zachte zaal, verzamelplaats van mensen’ |
|
|
Zeven gedichten tegen de dood, XXII, 395, pp. 27-29
Maieutiek: ‘Bloed van mijn denken, buitenwereld, ik wil niet’ p. 27 |
StenigingGa naar voetnoot4: ‘Ik vlucht op handen en voeten uit voor de vliegende’ p. 27 |
Eendvogels: ‘Macht van de vleugels die de wind gevangen’ p. 28 |
Sirius: ‘O hondsster midden in de sprong gedood’ p. 28 |
Exit 1, 2, 3: ‘Vogels waaiblaren woedend door het straatravijn’ pp. 28-29 |
|
|
|
MULLER, Theo
[Gedichten], XXI, 87, pp. 27-29
1. | ‘ik ben de kat in dit huis’ p. 27 |
2. | ‘mijn meester mijn vriend’ p. 27 |
3. | ‘deurenopener’ p. 27 |
4. | ‘als ik geen eten krijg’ p. 27 |
5. | ‘wanneer je wispelturige regime’ p. 28 |
6. | in je vredigste bui’ p. 28 |
7. | ‘het huis en ik, we’ p. 28 |
8. | ‘je houdt van me’ p. 28 |
9. | ‘terwijl je me liefkoost’ p. 29 |
|
|
Zeven gedichten, XXII, 393-394, pp. 23-25
‘dit is hoe zij samenwonen’ p. 23 |
Sprookje: ‘men noemt hen prinsen ofschoon’ p. 23 |
‘ik droomde van een prachtig huis’ p. 24 |
‘als jij breekt’ p. 24 |
‘als grotbewoners tekenen wij’ p. 24 |
(Villa Cronstadt): ‘open deuren naar een klein balkon’ p. 25 |
‘in je ogen bruist de zee’ p. 25 |
|
|
| |
| |
OUWENS, Kees
[Gedichten], XXII, 390, pp. 12-13
Tobbe: ‘Ontvallen positie, uw lege plaats is als een muurvlak zonder raam’ p. 12 |
Expansie: ‘Ontwellingen van sap, het is zo schoon te weten dat u waakt’ p. 12 |
Kaalte: ‘Stervend gras, waarom gaat u dood’ p. 12 |
Zog: ‘Verregening in wind, u is zo bizar in uw tenten’ p. 13 |
Macht: ‘Tweeledige dood, klem mij niet langer aan uw borst want niets beklijft’ p. 13 |
|
|
|
SCHOUTEN, Martin
[Gedichten], XXII, 397, pp. 20-21
Weer: ‘Een kaarsrechte regen, zwaar en statig’ p. 20 |
Foto: ‘Dat beeld, dat bestaat’ p. 21 |
|
|
|
VALKHOFF, Cissy
Ontmoeting in de Bijenkorf, XXI, 388, p. 27
‘Ineens ontmoetten we elkaar’ |
|
|
|
VISSER, Arie
Zeven bewerkingen, XXI, 386, pp. 34-35
Hoogzomer; November (naar Ryokan), p. 34 |
Het jaar van mijn leven I, II (naar Issa), p. 34 |
Langs de weg (naar anoniem Chinees gedicht uit de tweede eeuw), p. 35 |
Het afscheid (naar Tu Mu), p. 35 |
Eens- (naar Evgeny Baratynsky), p. 35 |
|
|
[Gedichten], XXII, 396, p. 33
Ecce Homo: ‘gedoodverfde buit’ |
Sad song: ‘de zaagmolen zong’ |
De trein: ‘de wachtkamer vol’ |
|
|
|
VROMAN, Leo
Hotel Valmonte, Berg en Dal, 4 mei 1980, XXII, 391-392, pp. 40-42
‘Lieveling, / Ver van jou worden mijn vingers koud’ |
|
|
|
WAARDER, G.
Twaalf gedichten, XXI, 387, pp. 30-32
‘Eerst al die trappen op’ p. 30 |
Okura hotel: ‘Ik wist niet dat ik zo alleen kon zijn’ p. 30 |
Bilderdijkstraat: ‘Vier trappen op. De lucht van zenig vlees’ p. 30 |
‘Ik zag je slapend nog, vanmorgen’ p. 31 |
‘De lichten op het Leidseplein’ p. 31 |
‘De lucht is grijs en eindeloos’ p. 31 |
‘De tuinman weet dat ik op tijd betaal’ p. 31 |
‘De wind zegt woorden die ik nog niet ken’ p. 31 |
‘Je naam staat op de muur van elke cel’ p. 32 |
‘Als niemand er meer is’ p. 32 |
‘De dagen kosten hier een cent’ p. 32 |
‘Omdat ik oppas mag’ p. 32 |
|
|
[Gedichten], XXII, 396, p. 19
Vergezicht: ‘Alles is stil. De duinen in het maartse licht’ |
‘Jij hebt je leven aan me uitgelegd’ |
‘Ik hoorde je over het tuinpad komen’ |
|
|
| |
| |
WINKLER, Kees
[Gedichten], XXII, 397, pp. 17-19
Maf: ‘Steeds trager word ik in de tijd’ p. 17 |
Vers uit de verenGa naar voetnoot1: ‘De vluchtlijnen van de lijnvluchten in de lucht’ p. 17 |
Ilias-vertaling: ‘Je veux lire trois jours L'Iliade d'Homère’ p. 18 |
Genot: ‘De oude muziekdoos vervangen’ p. 18 |
Hig ness: ‘Ik zit in de tuin met de zon op mijn schoot’ p. 19 |
|
|
| |
II. Proza
BARTON, A.R.
|
Boswandeling, XXII, 397, pp. 34-38 |
|
|
BATTY, Paul
De benen van het lijf, XXI, 389, pp. 39-42 |
|
|
BIESHEUVEL, J.M.A.
Handwerk, XXI, 389, pp. 36-37 |
|
Odor Dei, XXII, 391-392, pp. 36-39 |
|
Giuliano, XXII, 395, pp. 19-26 |
|
|
BURNIER, Andreas
Nachtronden, XXI, 393-394, p. 31 |
|
|
DORRESTIJN, Hans
Pruum, XXI, 389, pp. 19-31 |
|
|
ELLEMERS-ETZIONI, T.
Amnon Sjamosj, Optische biografie. Inl. en vert.: T. Ellemers-Etzioni, XXII, 395, pp. 17-18 |
|
|
FOKKEMA, D.W.
Plaatsnamen, XXI, 397, pp. 33-34 |
|
|
GRAAF, Hermine de
Kersen eten, XXI, 386, pp. 36-40 |
|
Onhandige gebaren, XXII, 397, pp. 22-28 |
|
|
GUÉPIN, J.P.
Spijt, XXI, 388, pp. 36-37 |
|
|
HEYKAMP, Nelly
Een onttroning, XXI, 390, pp. 33-38 |
|
Marrie, XXII, 396, pp. 26-32 |
|
|
IDEMA, W.L.
Bai Xingjian, De geschiedenis van Li Wa. Inl. en vert.: W.L. Idema, XXII, 390, pp. 22-29 |
|
| |
| |
LINSCHOTEN, Monica
Het poppenhuis, XXII, 390, pp. 3-6 |
|
|
MEER, Vonne van der
Afscheid van Phoebe, XXII, 391-392, pp. 21-24 |
|
|
NOORDEWIER, Wouter
Vrienden, XXI, 386, pp. 25-32 |
|
|
ONDEI, Michele
Sprookjesverteller, XXII, 396, pp. 22-25 |
|
|
OUWENS, Kees
Betrekking, XXI, 388, pp. 38-42 |
|
|
PEEREBOOM, J.J.
Journaal, XXI, 388, pp. 38-42 |
|
|
POLS, Henry
Ingewijde, XXII, 393-394, pp. 26-30 |
|
|
RIJKEGRAS, Francine
Oud bloed, XXII, 390, pp. 14-16 |
|
|
RODD, Leila
Heart of Europe: letter pieces, XXI, 386, pp. 41-46 |
|
|
SCHNEIDERS, A.L.
Monkeybusiness, XXII, 390, pp. 17-21 |
|
|
VERHEUL, Kees
Meisjesgek (fragment), XXII, 391-392, pp. 43-52 |
|
|
VOOGD, Stephanie de
Feestdagen, XXII, 397, p. 16 |
|
|
WESKI, Hélène
Berceuse, XXI, 388, pp. 18-26 |
|
Ontmoeting in een Zen-tuin, XXII, 391-392, pp. 28-35 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BOMMELJE, Bastiaan
De Muze en Narcissus. Kunst in een tijd van esthetische inflatie, XXI, 388, pp. 3-12
Over... bepalingen van het woord ‘kunst’; ‘de oude kunstcriteria... zijn terecht doorzien als ongeldig, maar in hun plaats gelden... als maatstaven van kunst de vermelding in dag- of weekbladen of de honorering door middel van de contraprestatie’ |
|
|
Privilege en protest. Machtsconflicten in een studentificerende samenleving, XXII, 393-394, pp. 13-20 |
|
|
DREES, W.
Een verkiezingsprogram [van de PvdA]?, XXII, 393-394, pp. 21-22 |
|
Burgemeesterbenoemingen, XXII, 395, p. 13 |
|
| |
| |
Openbare uitgaven [en de stijging ervan], XXII, 395, pp. 14-16 |
|
De Anne Frankstichting en de strijd voor de vrijheid, XXII, 397, pp. 7-10 |
|
|
GORDENKER, Leon
Vluchtelingen: de permanente crisis, XXII, 393-394, pp. 3-12
Over de opvang van vluchtelingen in Somalië en in Pakistan; over internationale organisaties |
|
|
|
GUÉPIN, J.P.
Retorica en liberale samenleving, XXI, 389, pp. 8-18; XXII, 390, pp. 40-46; 391-392, pp. 56-62; 393-394, pp. 46-51; 395, pp. 35-38; 396, pp. 34-38; 397, pp. 40-46
De eerste versie Alleen Kunst Kan Ons Redden verscheen in Hollands Maandblad 1977, nrs. 352-360; van deze versie is hier niet veel blijven staan |
|
|
|
HARSKAMP, J.T.
Heimwee van Marsman, XXII, 393-394, pp. 37-45
Over Marsmans houding tgo. het werk van Hugo von Hofmannsthal en het onder diens invloed geschreven gedicht Heimwee, met structuur en cultuur-historische situering van het gedicht |
|
|
|
HOEFNAGELS, G.P.
De staat en de Olympische Spelen, XXII, 391-392, pp. 10-14 |
|
|
JANSEN, Frank
Vorm en betekenis, XXII, 396, pp. 15-18
Over Von Humboldts universale, toegepast in de taalkunde - vormvarianten, spelling, terminologie - en in reclame, racisme e.d. |
|
|
|
KAM, Flip de
Kunst in Nederland: ondersubsidiëring of overproduktie? XXI, 386, pp. 19-24
Waarom subsidie? Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR); subsidiëring van podiumkunsten |
|
|
|
KUIJER, Guus
De twee Robinsons, XXI, 386, pp. 3-9
‘De dictatuur der pedagogen in de kinderboekenwereld duurt nu al zo'n jaar of vijftig’ (p. 9) |
|
|
|
MOOIJ, J.J.A.
Is de Nederlandse beschaving in verval? XXI, 387, pp. 3-11
Er zijn ‘te veel gebieden waarop te velen met te weinig tevreden zijn’... ‘Hoe is dat zo gekomen?’ (p. 6) |
|
|
|
PEEREBOOM, J.J.
De oude meester. Journaal over Du Perron [als criticus], XXII, 393-394, pp. 52-58 |
|
|
PEN, J.
Waar is Keynes gebleven? XXI, 386, pp. 10-18 |
|
Post-Keynesianen contra Neo-Keynesianen, XXII, 390, pp. 7-11 |
|
Eens [met W. de Roos] over Keynes niet over Samuelson, XXII, 391-392, pp. 18-19 |
|
| |
| |
PEPER, Bram
Braaf kan niet praten, Braaf werkt. Surinaamse notities (1), XXII, 397, pp. 3-6 |
|
|
REVE, Karel van het
De vrouw van Tolstoj en andere fragmenten, XXI, 388, pp. 13-16 |
|
Voor de oorlog en andere fragmenten, XXII, 391-392, pp. 53-55 |
|
Friedrich Engels en andere fragmenten, XXII, 397, pp. 11-15
|
|
|
ROOS, W. de
Economie in het tijdperk na Keynes (antwoord aan J. Pen), XXII, 391-392, pp. 15-17 |
|
|
VOOGD, Stephanie de
Oorzakelijkheid: idee en mythe, XXI, 387, pp. 15-26
Over causaliteit en waarschijnlijkheidstheorie |
|
|
|
WILLINK, Bastiaan
Een inleiding tot de Tweede Gouden Eeuw [1860-1970]. De wetten van 1863 en 1876 en de wedergeboorte van de Nederlandse natuurwetenschappen, XXII, 391-392, pp. 3-9 |
|
|
ZIMMERMAN, P.
Met z'n tweeën eenzaam, XXI, 389, p. 38 - Met ill.
Over Pierre Bonnard en Edouard Vuillard |
|
|
Matisse en het verlangen naar vereenvoudiging, XXII, 395, pp. 33-34 - Met ill. |
|
| |
V. Illustratie
Bedarrides, Trille, XXII, 396, omslag, p. 5, 9, 13, 17, 20, 21, 23, 29, 31, 37 |
Boersma, Klaas H., XXI, 386, omslag, p. 5, 7, 13, 17, 27, 31, 37, 39, 45 |
Bot, Karin, XXII, 390, omslag, p. 5, 6, 9, 11, 15, 19, 21, 25, 29, 35, 38, 43 |
Hillenius, Jaap, XXI, 389, omslag, p. 7, 11, 13, 17, 21, 22, 25, 27, 29, 31, 33, 37, 39, 41; XXII, 395, omslag, p. 7, 9, 10, 13, 15, 16, 21, 25, 32, 34, 36, 37 |
Hugten, Peter van, XXI, omslag, 387, p. 5, 7, 11, 17, 21, 23, 25, 29, 34; XXII, 393-394, p. 5, 9, 15, 19, 29, 32, 34, 41, 43, 45, 47, 49, 55, 57 |
Jong, Pol, XXI, 388, omslag, p. 5, 9, 11, 15, 17, 21, 25, 29, 37, 39, 41; XXII, 397, p. 5, 9, 10, 14, 15, 25, 27, 37, 38, 43, 45 |
Kuik, Dirkje, XXII, 391-392, omslag, p. 7, 9, 13, 17, 23, 27, 31, 32-33, 39, 45, 49, 51, 59 |
| |
| |
| |
Bijzonder gedeelte
Gelijkheid en cultuur
(XXII, 395, pp. 3-12; 396, pp. 3-14)
MOOIJ, J.J.A.
Gelijkheid en cultuur, 395, pp. 3-11
Over de ontwikkeling van de gelijksgedachte en de voor- en nadelen ervan. Het ‘laat zich verdedigen dat sociale ongelijkheid een noodzakelijk bestanddeel is van een levende, zich ontwikkelende cultuur’ (p. 8) |
|
|
| |
Reacties:
ASPEREN, G.M. van
De negatieve gelijkheid, 396, pp. 3-6
‘De vraag is, wat gelijkheid nog kan betekenen gegeven het noodzakelijke en gewenste stramien van ongelijkheid’ |
|
|
|
DRION, H.
De termen blijven te vaag, 396, pp. 6-8 |
|
|
GLASTRA VAN LOON, J.F.
Van mensen, appels en peren, 396, pp. 8-10
‘Mooij's stelling, dat sociale gelijkheid of het streven daarnaar oorzaak zou zijn van cultuurverval, zedelijk indifferentisme en nihilisme is gebouwd op een gebrekkige analyse van de begripen “mens” en “gelijkheid” (p. 10) |
|
|
|
KOSSMANN, E.H.
Het socialistische dilemma, 396, pp. 11-12
‘tegelijk met de welvaart en de nivellering groeiden de misdaad en de maatschappelijke desintegratie’ (p. 12) |
|
|
|
TINBERGEN, J.
De culturele crisis, 396, pp. 12-14
Schrijver betuigt zijn instemming met Mooij's artikel, en geeft enkele toelichtingen over welzijn en economische determinanten ervan |
|
|
|
-
voetnoot1
- Als Hollands Weekblad; sinds 1963: Hollands Maandblad
Bondige gegevens over medewerkers achterin elk nummer
-
voetnoot1
- Werd in nr. 396 opgenomen als gedicht van Arie Visser; rectificatie en heropname in nr. 397
|