| |
| |
| |
De literaire tijdschriften in Vlaanderen
door Hilda van Assche met de medewerking van Richard Baeyens
| |
| |
Amarant
Artistiek tijdschrift uitgegeven door de studenten van de Rijksnormaalschool te Gent
Opgericht in 1973
Sekretariaat: Rijksnormaalschool, K.L. Ledeganckstraat 8, 9000 Gent
Verantwoordelijke uitgever:
Jrg. II, 2, 3, 4: Patrick Vandewalle, St.-Pietersplein 21, 9000 Gent
Jrg. III, 1, 2: Daniël van Ryssel, p/a Rijksnormaalschool
De nummers worden samengesteld door een Werkgroep Literatuur en een Werkgroep Plastische Kunsten; vanaf jrg. III is Daniël van Ryssel coördinator voor de Werkgroep Literatuur en Octave Landuyt voor de Werkgroep Plastische Kunsten
Jrg. II, |
nr. 2: |
januari 1975, 78 pp. |
|
3: |
februari 1975, 75 pp. |
|
4: |
april 1975, 84 pp. |
Jrg. III, |
nr. 1: |
oktober 1975, 74 pp. |
|
2: |
december 1975, 87 pp. |
| |
Artikels van de redaktie
Belgische beeldhouwkunst in Middelheim, II, 2, pp. 5-27 - Met ill.
Voorstelling van 5 beeldhouwers, leraars en oud-studenten aan de Rijksnormaalschool te Gent, met begeleidende teksten van kunstcritici en bio-bibliografische gegevens |
Jacques Verduyn, pp. 6-7 |
Hubert Minnebo, pp. 8-12 |
Geo Vindevogel, pp. 15-18 |
Guy Baekelmans, pp. 19-22 |
Camiel van Breedam, pp. 23-27 |
|
|
TelexGa naar voetnoot1, II, 2, pp. 77-78; 3, pp. 74-75; 4, pp. 81-84; III, 2, pp. 86-87
|
|
Groet aan onze nieuwe lezers, III, 1, p. 5 |
|
Gent - Duizend jaar kunst en cultuurGa naar voetnoot1, III, 1, pp. 6-25
N.a.v. de tentoonstellingen in het kader van het ‘Europese jaar voor het behoud van het architecturaal erfgoed’ - Met ill. |
|
|
William Carlos Williams (1883-1965)Ga naar voetnoot1, III, 1, p. 51
Voorstelling gevolgd door de gedichten The term, The red wheelbarrow en Proletarian portrait (pp. 52-54) |
|
| |
| |
BoekbesprekingenGa naar voetnoot1, III, 1, pp. 72-74
Freddy de Vree, Beleggen en beliegen. Veilig moderne kunst kopen |
Jo Verbrugghen, Beeld, beelding en verbeelding. 1. Hedendaagse kunstenaars in en om het Land van Aalst; 2. Hedendaagse schrijvers in en om het Land van Aalst |
F.J. Billeskov en Alex Bolckmans, Bloemlezing uit de Deense literatuur |
|
|
LiefdeGa naar voetnoot1, III, 2, p. 68
Medewerking gevraagd voor het nummer vier van de derde jaargang, dat geheel gewijd zal zijn aan het thema: liefde |
|
| |
I. Poëzie
BILLIET, Daniël
Collages, II, 2, pp. 48-54 |
|
|
BOSMAN, Gerrit
Vijf luchtbellen tegen een scheutje benzine, II, 3, pp. 36-40
... Lacht men niet: ‘daarjuist heeft iemand mij erg doen schrikken’ p. 36 |
Slim schizofreentje: ‘Als er oorlog komt’ p. 37 |
Kind bijt hond dood: ‘Ach lieve hond, kom je even hier?’ p. 38 |
Hij...: ‘Straks komt hij even langs’ p. 39 |
Moord - kakafonie in white...: ‘Mogelijk is het wel, dat je het nog niet hebt gemerkt’ p. 40 |
|
|
|
BRANDE, Leopold M. van den
De afdaling in het graf van Rimbaud, II, 4, pp. 31-33
1. | De dood van de zoon, p. 32
‘Dagelijks baart de ruimte het lichaam’ |
2. | De geboorte van de moeder, p. 32
‘en gevallen uit de gotische hemel’ |
3. | De schending van het bloed, p. 33
‘de moeder, mijn minnares van negen maanden’ |
|
|
|
BREMT, Stefaan van den
InteeltGa naar voetnoot2, III, 2, p. 51
‘“Kom-mu-ni-ka-tie!” eisten zij met klem’ |
|
KrisisGa naar voetnoot2, III, 2, p. 52
1. | ‘Nooit was er zo'n dumping op de’ |
2. | ‘Vergeten grondstof’ |
3. | ‘Zoals natuur door nukleaire afval’ |
|
|
|
CONINCK, Herman de
[Gedichten]Ga naar voetnoot2, III, 2, p. 46
‘bejaardentehuizen zijn een soort wachtzalen’ |
‘rond negentien uur lijkt de autosnelweg.’ |
|
|
|
DELEU, Luc
Stortplaats voor Europese instellingen, II, 4, p. 58
‘De europese instellingen’ |
|
|
| |
| |
GRUWEZ, Luuk
Eldorado desperado, III, 1, p. 26
‘toeschouwer of toevallig voorbijganger’ |
|
|
|
HAUTE, H. van
[Gedichten], II, 4, pp. 66-67
‘Je ging of kwam van school’ p. 66 |
‘Besneeuwde steile bergen’ p. 67 |
|
|
|
JOORIS, Roland
[Gedichten]Ga naar voetnoot1, III, 2, p. 48
Lijster: ‘dankzij de zon’ |
Ode aan de zon: ‘Opdat het weer dag zou worden’ |
|
|
|
JOOSTEN, Bob
Walse tragique, III, 1, p. 56
‘ik heb haar begraven in de lauwe aarde’ |
|
|
|
LASOEN, Patricia
[Gedichten]Ga naar voetnoot1, III, 2, p. 49
‘Soms gaat het beter over’ |
De mussen: ‘Het dode mussenjong kun je nog ruiken’ |
|
|
|
LEMMENS, Filip
Gedichten, II, 2, pp. 28-29
De leeuw: een sirkusnummer: ‘Vandaag speelt het sirkus’ p. 28 |
Beach baby: ‘When early youth had passed’ p. 29 |
|
|
Gedichten, II, 3, pp. 56-57
Whom the cap fits, let him wear it: ‘I'm sitting in my chair’ p. 56 |
Leen: ‘I bought a mail-box’ p. 57 |
|
|
Kollage, III, 2, p. 40
Cirkels naar buiten (één pijnlijk acrostichon), III, 2, p. 65 |
‘Tergend traag’ |
|
|
|
NIMMEGEERS, Filip
Laat in memoriam Hendrik Marsman, II, 4, p. 19
‘wanneer hij op zijn verhoog stond’ |
|
Sonnet bij groene geschiedenis, II, 4, p. 20
‘in Eritrea waren de vrouwen’ |
|
|
|
PARASIE, Mark
[Gedichten], II, 2, pp. 55-56 - Met tekeningen
Zeester: ‘traag trek ik’ p. 55 |
Utopia: ‘land van twintig regenbogen p. 56 |
|
|
[Gedichten], II, 3, pp. 59-60 - Met tekeningen
De toekomst: ‘een lange brede baan’ p. 59 |
Vervreemding: ‘och verwilderde bloem’ p. 60 |
|
|
Gedichten, III, 1, pp. 48-50
|
|
| |
| |
Ode aan de technokraten: ‘feilloze, foutloze’ p. 49 |
Parade: ‘één jaar, twee jaar’ p. 50 |
|
|
|
PIETERS, Philippe
[Gedichten], III, 2, pp. 76-77
‘de jager’ p. 76 |
‘zomersproeten’ p. 77 |
|
|
|
RAEDT, Wilfried de
Gedicht, II, 2, p. 43 - Met tekening
|
|
|
RYSSEL, Daniël van
Collages, II, 3, pp. 47-53 |
|
Kollages, III, 1, pp. 61-62 |
|
[Gedichten]Ga naar voetnoot1, III, 2, pp. 56-57
Namiddag in de stad: ‘de zon zengt en’ p. 56 |
Meiavond: ‘dag wordt avond’ p. 57 |
|
|
|
SEGERS, Gerd
[Gedichten]Ga naar voetnoot1, III, 2, p. 50
Gemis: ‘Bomen in elkaar groeiend van gemis’ |
Gras: ‘Rond mijn huis geen gazon’ |
|
|
|
VANDENDAELE, Rudy
De dames uit het herenhuis, II, 2, p. 39
‘Zacht ademende pastellen in kamerjapon’ |
|
|
|
VANDERKERKEN, Luc
Gedichten, III, 2, p. 62
Elegie: ‘Een avondsfeer’ |
Condensatie: ‘De lokomotief sleurt verder’ |
|
|
|
VANGANSBEKE, Julien
Opusjes, II, 3, p. 28
‘Om iedere hoek’ |
‘Onlangs kwam ik een vrouw tegen’ |
‘Zomaar zonder reden’ |
|
|
Na veertig en meerdere lentes, III, 1, pp. 36-43 - Met ill. van Rik Lemaitre
‘Zit er nog muziek in je klieren, liefje?’ p. 36 |
‘Als het ogenblik rijpt’ p. 39 |
‘Vóór ze inslaapt’ p. 40 |
‘Zijn darmen doorlopend volgepropt’ p. 43 |
|
|
|
VANRIET, Jan
[Gedichten]Ga naar voetnoot1, III, 2, pp. 53-55
Muziekje van Ostarra: ‘Mooi was ze, mooi als een lenteochtend’ p. 53 |
Liedje van liefde: ‘Nachtegaal, schik je bloemen’ p. 54 |
‘Later, trouwe vriendschap (noemt hij het)’ p. 55 |
|
|
| |
| |
VERLINDE, Hedwig
Kollages, III, 1, p. 59-60 |
|
Gedichten uit: Liefste, een open liefdesbrief, III, 2, p. 58
‘er kwam geen eind’ |
‘het is avond’ |
|
|
|
VERSTRAETE, John
De vrijheid alweer in het gedrangGa naar voetnoot1, III, 2, p. 59
‘Een laboratorium voor het vergelijkend’ |
|
Gevraagd, technische en Burgerlijke Ingenieurs...Ga naar voetnoot1, III, 2, p. 59
‘Voor ons zijn tewerkgestelden medewerkers’ |
|
|
|
VOGELAERE, Hubert de
|
|
VRIEZE, Carlos de
De koe zei..., II, 2, p. 40
‘De koe van boertje Vander Paal’ |
|
|
|
WALLE, Toon van de
In feestkledij vandaag, II, 2, p. 45 |
|
Roland Saureilles, Portugese oorlogsvloot. Vert.: Toon van de Walle, II, 4, p. 68 |
|
|
WIL
Gedichten, II, 2, p. 58
‘Weerkaatsing van zon en troost van regen’ |
‘Verborgen en’ |
‘Je weest uit het raam en je zei’ |
|
|
Gedicht. Aan Jeanne, II, 4, p. 56
‘Een kamer vol herinnering’ |
|
|
Gedichten, III, 2, p. 67
‘Vandaag’ |
‘De wachtzaal leeg’ |
|
|
| |
II. Proza
BOSMAN, Gerrit
Tussen het tijdelijke en het eeuwige (exodus), II, 2, pp. 41-50 |
|
|
VANDERSTRAETEN, Cécile
Ons vervolgverhaal, II, 4, pp. 35-38 |
|
| |
| |
VANDEWALLE, Patrick
De duivelse kater, II, 2, pp. 30-35
Uit de verhalenbundel in voorbereiding: Aperitief. Het verhaal is geïnspireerd door de film The exorcist |
|
Ons vervolgverhaalGa naar voetnoot1, II, 2, pp. 61-64 |
Een veelkleurig psychedelisch sprookje van Duc en Egon, II, 4, pp. 21-30 |
|
|
VERSTRAETE, Johnnie
Maria - een vrouw van deze tijd (fragment), III, 2, pp. 25-30 |
|
|
VRIEZE, Carlos de
Halvering, II, 2, pp. 45-47 |
Biecht, II, 3, pp. 29-30 |
Ons vervolgverhaalGa naar voetnoot1, II, 3, pp. 41-44; III, 1, pp. 44-47 |
Delicatesse, II, 4, pp. 59-61 |
|
|
WIL
Teksten, II, 2, p. 59; 4, p. 57; III, 2, p. 66 |
|
| |
III. Toneel
SMET, Jean Marie de
Een meisje dat een apotheek binnenstapt en de zomer die begintGa naar voetnoot2, III, 1, pp. 27-35 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
DAELE, Jan
Gesprek met kunstschilder Karel Dierickx, III, 2, pp. 5-23 - Met ill. |
|
|
CALLOT, Paul
Conceptiekunst, II, 4, pp. 5-7 - Met ill.
‘Concept-art is een breed begrip. Het gaat om kunst die geconcipieerd wordt en al of niet (gewoonlijk niet) wordt uitgevoerd. Het concept zelf wordt dus tot kunst verheven’ (p. 5) |
|
|
|
DEFLO, Lionel
Tien Nieuw-realisten 5 jaar later. Een summiere stand van zaken, III, 2, pp. 41-45
Over Herman de Coninck, Hubert de Vogelaere, Roland Jooris, Patricia Lasoen, Gerd Segers, Stefaan van den Bremt, Jan Vanriet, Daniël van Ryssel, Hedwig Verlinde, John Verstraete |
Met gedichten (zie: Poëzie) en bio-bibliografie, pp. 60-61 |
|
|
| |
| |
DEWULF, Peter
Literatuur en sport. Waarom faalt de gevierde sportheld in het latere leven, II, 4, pp. 77-80
Over de relativering van de sportglorie in werk van de Amerikaanse auteurs: |
Philip Roth, The great American novel |
Jason Miller, That championship season |
John Updike, Rabbit, run |
|
|
|
DONDER, Vic de
Exorcisme, II, 2, pp. 36-40
Gesprek met A. T'Jampens, pastoor van Ouwegem, en pater Jozef Biesbrouck, n.a.v. de film The exorcist (overgenomen uit De Standaard van 15 nov. 1974). Ook het verhaal van Patrick Vandewalle (2, pp. 30-35) is door de film geïnspireerd |
|
|
|
HEYSE, Micheline
Muziektheater, II, 4, pp. 53-55
Over het verschil tussen opera en muziektheater. Uitgangspunt: de bepaling door Walter Felsenstein; over de activiteiten van de werkgroep Muziektheater Gent |
|
|
Pluralistische opera... Opera voor de toekomst? III, 2, pp. 33-39
Over de futuristische plannen van Luigi Nono en over de opvoering van zijn ‘Au grand soleil d'amour chargé’ in de Scala te Milaan |
|
|
|
LOSKY, Jan
Pedagogische aforismen, II, 2, p. 57; 3, p. 55; 4, pp. 64-65; III, 1, p. 55; 2, p. 24 |
|
|
MADELEIN, Léo
Met Andy Allemeersch zoeken naar een dialoog, II, 3, pp. 33-35 - Met ill. |
|
|
PARASIE, Mark
De kink in de kabel. Amarna-tijd, II, 4, pp. 62-63
Over Amenhotep IV of Echnaton (ca. 1360 v. Chr.) en de breuk met de traditie in het Egyptische rijk |
|
|
|
VANDERGRAESEN, Fons
Hugo Raes: de Vlaamse reus? II, 3, pp. 68-73
N.a.v. diens gelijknamige verhalenbundel |
|
|
|
VANDEWALLE, Patrick
Amarant is een reizend blad geworden, II, 2, pp. 73-76
Over het belang van een tijdschrift, n.a.v. de tentoonstelling en de catalogus Reizende bladen. Literaire tijdschriften van Noord en Zuid na 1945, door Wilfried Adams en Ronald Breugelmans |
|
|
|
VRIEZE, Carlos de
Rapport over de konditionering, III, 2, pp. 71-75
Rapport van de onderzoekskommissie aangesteld door de Wereldraad van Gebonden Landen. |
|
|
| |
| |
‘In de twintigste eeuw kwamen er twee gemeenschapstypes op de voorgrond: het Marcuse-type (genoemd naar de Duits-Amerikaanse kultuurfilozoof Herbert Marcuse) en het Che-type (naar de Kubaanse revolutionair Che Guevara)’. Nu leven we nog steeds ‘in een Marcuse-maatschappij en de oppositie wordt nog steeds gevormd door Che-groeperingen’ |
|
|
|
VYNCKE, Frans
Honest Arts Movement, II, 3, pp. 5-27 - Met foto's
Over het ontstaan van de Honest Graphics-groep en over de evolutie ervan tot Honest Arts Movement. Over doelstelling en activiteiten, o.a. het tijdschrift en de grafische premies |
|
|
|
RUBRIEK: ZE ZIJN HIER OOK GEWEEST
Jan Schepens, II, 2, pp. 67-68
Voorstelling, gevolgd door onuitgegeven Dagboeknotities 1928-1929 (pp. 69-72) |
|
|
Marcel Coole, II, 3, pp. 63-64
Voorstelling, gevolgd door de gedichten Prognose, Juni in Suomi, Zomer (pp. 65-64) |
|
|
René Verbeeck, II, 4, pp. 69-71
Autobiografische tekst, gevolgd door de gedichten Iets wens ik in eeuwen der eeuwen, Ballade van de wereldse liefde, In uw gezicht verzinkend, Hoor ze vermanen, Dankbaarheid diep als de zee (pp. 72-76) |
|
|
Jaak Fontier, III, 1, pp. 63-66 - Met foto
Autobiografische tekst, gevolgd door De eigenschappen van het kunstobject en Ervaring als hercreatie, uit: Object of concept?; overwegingen uit Zon, maan en sterren (pp. 67-71) |
|
|
Daan Inghelram, III, 2, pp. 78-81 - Met foto
Autobiografische tekst (pp. 79-81) en bibliografie (p. 81), gevolgd door Weerzien (pp. 82-85) |
|
|
| |
V. Illustratie
ALLEMEERSCH, Andy
On m'a frappé cardinal (schilderij), II, 3, p. 32 |
|
|
BAEKELMANS, Guy
[Beeldhouwwerk], II, 2, p. 21, 22 |
|
|
BREEDAM, Camiel van
De man met de gouden arm (beeld), II, 2, p. 25 |
Kleine man wat nu? (beeld), II, 2, p. 26 |
|
|
COOLENS, Wouter
|
|
COPERS, Loe
Zonder titel 17.9.1971 (conceptiekunst), II, 4, p. 8 |
|
| |
| |
COPPENS, Christine
|
|
DIERICKX, Karel
Omslag, III, 2 |
Tekeningen, III, 2
Portret van de Engelse schilder R.B. Kitaj, p. 10 |
Splendid isolation, p. 13 |
Schetsblad, p. 15 |
Portret van Renoir, p. 17 |
La petite machine de ma grand'mère, p. 18 |
Hooiopper, p. 22 |
|
Schilderij: Tafeltje met 2 appels, III, 2, p. 21 |
|
|
FRANCIS, Filip
Oneindige beperking 1972-73 (conceptiekunst), II, 4, p. 9 |
|
|
GEZELLE, Marleen de
|
|
GUNS, Johan
|
|
LANDUYT, Octave
|
|
LEMAITRE, Rik
Tekeningen, II, 3, p. 31; III, 2, p. 64, 69, 70 |
Omslag, III, 1 |
Tekeningen [bij gedichten van Julien Vangansbeke], III, 1, p. 37, 38, 41, 42 |
|
|
MERLIER, Let
Tekeningen, II, 2
De wraak, p. 41 |
Kijken naar het leven, p. 65 |
De muur, p. 66 |
|
Tekeningen, II, 3
Sommigen hebben akteertalent, p. 45 |
Do not touch without gloves, p. 46 |
|
|
|
MERLIER, Let & CALLOT, Paul
Minimalizeren van een witte doos en T.L. lampen rond de vier elementen (conceptiekunst), II, 4, pp. 12-18 |
|
|
MINNEBO, Hubert
Nooit zag ik jou zo mooi (beeld), II, 2, p. 13 |
Dag-nacht-kleur van zomerdagen (beeld), II, 2, p. 14 |
|
|
PARASIE, Mark
Tekeningen, II, 2, p. 55, 56 - Zie ook: Poëzie |
Tekeningen, II, 3, p. 58, 60 - Zie ook: Poëzie |
|
| |
| |
RAEDT, Wilfried de
Tekening, II, 2, p. 42 - Zie ook: Poëzie |
|
|
RANSON, Jean
|
|
ROBIJN, Anita
|
|
SHIEN
Twee schilderijen, II, 4, p. 52 |
|
|
SMET, Yves de
Hammering, sauring, eating & pouring, 1973, (fragment) + concept, II, 4, pp. 10-11 |
|
|
SOBRY, Gerlinde
|
|
VERDUYN, Jacques
Transistormeisje (beeld), II, 2, p. 9 |
L'accueil (beeld), II, 2, p. 10 |
|
|
VERHEYEN, Chris
|
|
VINDEVOGEL, Georges
[Bronzen beeld], II, 2, p. 17 |
De familie (brons), II, 2, p. 18 |
|
|
VLAENDEREN, Annie van
Tekeningen, II, 3, p. 54; 4, p. 34 |
Vlechtwerk, II, 3, p. 62 |
|
|
-
voetnoot2
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot2
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot2
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Zie: Kritische bijdragen: Lionel Deflo
-
voetnoot1
- Het verhaal wordt door verschillende auteurs geschreven en de fragmenten verschijnen anoniem. De auteursnamen zijn gepubliceerd in het laatste nummer van Jrg. II
-
voetnoot1
- Het verhaal wordt door verschillende auteurs geschreven en de fragmenten verschijnen anoniem. De auteursnamen zijn gepubliceerd in het laatste nummer van Jrg. II
-
voetnoot2
- Behaalde de eerste prijs in de BRT miniluisterspelwedstrijd 1975
|