| |
| |
| |
Boulevard
Driemaandelijks kreatief, kritisch en polemisch tijdschriftGa naar voetnoot1
Opgericht in 1970
Eindredaktie: Marcel Coolsaet, Thierry Deleu
Redaktie
nr. 1: |
Luc Bentein, Dirk Desmadryl, Abel Desmyter, Roland Dupont, Palmer Frickelo, Mieke Hooghe, Frans Lemaitre, Hugo Neefs, Freek Neirynck, Wim Toebosch, Julien Vangansbeke, Guy van Hoof, Jan Vanspauwen, Walter Verbesselt, Anita Vogel |
nr. 2: |
Dezelfden met Leo Madelein |
nr. 3: |
Dezelfden, met Paula Burghgraeve, Elie Elia, Edwin Vonck |
nr. 4: |
Dezelfden, behalve Mieke Hooghe, Frans Lemaitre, met Eddy van Eeckhoven |
Redaktiesekretaris: Thierry Deleu, Kweekstraat 30, 8610 Wevelgem
Jrg. III, |
nr. 1: |
winter 1974, 64 pp. |
|
nr. 2: |
lente 1974, 72 pp. |
|
nr. 3: |
zomer 1974, 58 pp. |
|
nr. 4: |
[einde] 1974, 53 pp. |
| |
I. Poëzie
ARBEID, Guido
Voor Bea, 4, pp. 16-17
1. | ‘Waar snel de libel cirkelt’ p. 16 |
2. | ‘Er hangt verlangen in het gras’ p. 16 |
3. | ‘De gloed in je ogen spreekt boekdelen’ p. 16 |
4. | ‘Kom ik in je heilige der heiligen’ p. 16 |
5. | ‘Alsof de koeien ons geluk smaken’ p. 17 |
6. | ‘Raakt mijn hand weer je dijen’ p. 17 |
7. | ‘Wat stuifmeel is voor een bij’ p. 17 |
8. | ‘Ieder spel tussen varens’ p. 17 |
9. | ‘Mijn oor aan de navel van je buik’ p. 17 |
|
|
|
BRAET, Mark
Gedichten, 4, pp. 9-10
Kragujevac: ‘Ook ik hoorde de kinderen met de krekelstem’ p. 9 |
Een jammer afscheid: ‘was in een huis van glas’ p. 10 |
|
|
|
BRUYNSERAEDE, Marc
Il neige sur le Lac Majeur, 1, p. 6
‘De stad werd de handen opgelegd’ |
|
|
| |
| |
GOSWIN, Rob
[Gedichten], 3, pp. 5-8
Zelfs in de stoppels van het gras, p. 5 |
‘In het vertrouwen, het vertwijfelen, spreek ik’ |
Je stilte stoort mijn stilte, p. 6 |
‘Hoor hoe de distel de distel bijt’ p. 6 |
Geen dagen gaan ons verloren, p. 7 |
‘Geen dagen gaan ons nu nog voorbij’ |
De onervaren arenlezer, p. 8 |
‘Ergens eindigt het hart zijn gaven’ |
|
|
|
HOOF, Guy van
Gedicht voor Luc Peire, 1, p. 62
‘Geen uitgestorven klanken’ |
|
|
|
LASOEN, Patricia
Het vertrek, 1, p. 7
‘Aarzelend komt de witte morgen’ |
|
|
|
VANSTREELS, Miel
Demente bejaardenflat, 4, pp. 11-15
1. | ‘dit huis is een levend’ p. 11 |
2. | ‘tandelozer’ p. 12 |
3. | ‘men moet niet zeggen’ p. 13 |
4. | ‘op haar veertiende moet ze’ p. 14 |
5. | ‘de tijd heeft zijn beste’ p. 15 |
|
|
| |
II. Proza
CRAEN, Wilfried van
Neeeeeee, ik wil niet blind, mama, neeeeeee, ik wil niet in de doos, mama, 1, pp. 10-12; 4, pp. 6-8 |
|
|
FLANDERS, Car
Pijnlijke kraaltjes rijgen, 2, pp. 5-15
Fragment uit: In klaarheid van bewustzijn (monologen en gesprekken) |
|
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BENTEIN, Luc
Estetische vorming, 1, pp. 34-37
Over het ‘te kort aan wat men “kunstzinnige vorming” kan noemen’ als een der oorzaken ‘van het feit dat in onze maatschappij de kommunikatie tussen kunst en publiek zeer gebrekkig is’ |
|
|
Plastische kunst-publiek: 1. De kunsthandel, 3, pp. 39-44
Over de invloed van de kunsthandelaar op de kuntproduktie en de kunstconsumptie |
|
|
|
BURGHGRAEVE, P.
De nieuwe wereld van Elie Elia, 3, pp. 52-58 - Met ill. |
|
| |
| |
CLOOSEN, Ghislain
Brief aan de redaktie van Boulevard, 4, pp. 48-49
N.a.v. Plastische kunst-publiek. 1. De kunsthandel (nr. 3, pp. 39-44) door Luc Bentein |
|
|
|
CROMPHOUT, Francis
Roland Jooris en de autentieke waarden: een benadering, 1, pp. 17-22 |
|
|
DELEU, Thierry
Woord vooraf, 1, p. 4
Voorstelling van de leden van de Raad van Beheer van de Stichting Boulevard vzw |
|
|
Kunst in meervoud, 1, pp. 40-42
Over grafiek: litho, ets, houtsnede, zeefdruk |
|
|
De malaise in de letterkundige wereld, 3, pp. 22-31
Sonja Vanderlinden, De malaise in de letterkundige wereld. Sociologische enquête naar de positie van de Vlaamse schrijver |
|
|
|
DESMADRYL, Dirk
Poëziekroniek: Het brillenwinkeltje van Lionel Deflo, 1, pp. 13-15
Lucienne Stassaert, In de klok van de machine tikt een mens, pp. 13-14 |
Georges Daemen, Soms teken ik mij clown, pp. 14-15 |
|
|
Poëziekroniek: Drie dichters: drie schaakspelers, 2, pp. 30-33
Guido Arbeid, Hors d'oeuvre, pp. 30-31 |
Willie Verhegghe, Vlaanderen 1914-1918, Vietnam 1946-1973, of de afschuwelijke lange adem van de oorlog, pp. 31-32 |
Daans Boens, Kwatrijnen, pp. 32-33 |
|
|
Wat is poëzie? 3, pp. 16-21
Lucienne Stassaert, Vergeten grens, pp. 16-17 |
Jules Welling, Alarmfase, pp. 18-21 |
|
|
|
EECKHOVEN, Eddy van
Wanneer wordt creativiteit kunst? 4, pp. 39-41 |
|
|
HOOF, Guy van
Luc Peire: een antwoord op het probleem van de integratie, 1, pp. 57-61 - Met ill.
Over diens functioneel beeldhouwwerk |
|
|
|
LEY, Gerd de
Een enquête over het aforisme, 1, pp. 23-32; 2, pp. 34-41
Hoofdstuk uit: ‘Ouwe tantes, kleine keutels’. Een totaalboek over het aforisme in onze moderne Nederlandse literatuur |
Met een lijst van de 73 auteurs die effectief meewerkten en met hun antwoord op de gestelde vragen |
|
|
|
MUREZ, Jos
Jean Oosterlynck: kleur en constructie, 4, pp. 50-53 - Met ill. |
|
| |
| |
TOEBOSCH, Wim
De neger in de Amerikaanse literatuur, 2, pp. 16-29
Van de gospel songs en werkliederen over Harriet Beecher-Stowes Uncle Tom's Cabin en Mark Twains Hucklberry Finn tot de ‘protest literatuur’ tussen 1920 en 1940, het toneelwerk van Leroi Jones en het proza van James Baldwin |
|
|
Vrouwelijke auteurs in de Amerikaanse literatuur, 3, pp. 32-38
O.a. over Harriet Beecher-Stowe, Gertrude Stein, Mary McCarthy, Anais |
Nin, Susan Sontag, Sylvia Plath, Germaine Greer, Kate Millet |
|
|
|
VANGANSBEKE, Julien
Poëziekroniek, 3, pp. 9-15
Chris Ferket, Siamese zomer, pp. 9-10 |
Ivo Pauwels, Hetero genen, pp. 10-11 |
Marc Bruynseraede, Deprofundis, pp. 11-12 |
Miel Vanstreels, Een beetje leven sprokkelen, pp. 13-14 |
Willy Sneeuw, Shangri-la, pp. 14-15 |
|
|
Poëziekroniek, 4, pp. 18-24
Hedwig Verlinde, De sprong van de eland, pp. 18-19 |
Marc Bruynseraede, Made in Peenemunde, pp. 19-21 |
Gwij Mandelinck, De wijzers bij elkaar, pp. 21-24 |
|
|
Kroniek van de keerzijde (13), 4, pp. 25-38
Dagboeknotities, o.a. over Ignaas Veys (Ontaard journaal), Roger Raveel (retrospectieve tentoonstelling in de St.-Pietersabdij te Gent), Karel Jonckheere (Waar plant ik mijn ezel?), het Nieuw-Realisme |
|
|
|
VANSPAUWEN, Jan
Kultuurwichelaar McLuhan, 1, pp. 44-56; 2, pp. 42-57
Over diens opvatting over de invloed van de informatiemedia en de middelen ‘om de nieuwe tijd te verwerken’ |
|
|
|
VANSTEENKISTE, Frans Fl.
Franz Kafka. 1. De nimmer ingeloste schuld, 3, pp. 45-49
|
Franz Kafka. 2. Klamen, de raadselachtige poortwachterkastelein, 4, pp. 42-47
|
|
|
VASSEUR. Chantal
Jean Clair, Van ‘Neue Sachlichkeit’ tot ‘hyperrealisme’. Vrij uit het Frans vertaald door Chantal VasseurGa naar voetnoot1, 2, pp. 58-69 - Met ill.
Een inventaris van deze avant-garde, zowel in Amerika als Europa, n.a.v. enkele tentoonstellingen. De oorspronkelijke tekst verscheen in L'Art vivant, 1974, nr. 48, april |
|
|
| |
| |
| |
V. Illustratie
BRAVO, Claudio
Adam & Eva, 1971, 4, pp. 62-63 |
|
|
CANESTRO, Livia
|
|
COOLSAET. Marcel
Omslagontwerp, 1, 2, 3, 4 |
Werk, 1972, 1, p. 16 |
|
|
DEROO, André
|
|
ELIE, Elia
Tekening, 28-4-69, 3, p. 42 |
Tekening, 5-1-74, 3, p. 50 |
Tekeningen, 3, p. 53, 54, 55, 56 |
|
|
HOCKNEY, David
|
|
MEYSMANS, Willy
|
|
MUNSKY
|
|
NAESSENS, José
De traan. Pentekening, 1, p. 8 |
|
|
OOSTERLINCK, Jean
Schilderijen, 4, p. 51, 52 |
|
|
PEIRE, Luc
Werk, 1970 - plexiglas, 1, p. 59 |
Werk, 1973 - Universiteit van Rijsel, 1, p. 60 |
Werk, 1961 - Cnossos, 1, p. 63 |
|
|
-
voetnoot1
- Vanaf nr. 4: Driemaandelijks algemeen kultureel tijdschrift
-
voetnoot1
- Medegedeeld door de redaktiesekretaris
|