| |
| |
| |
De Vlaamse Gids
Maandschrift
Opgericht in 1905
Eindredactie: Frans Strieleman, Fernand Papon, Willem M. Roggeman, Marcel van der Bruggen
Beheer en Directie: Uitgeverij J. Hoste N.V., Korte Nieuwstraat 28, 2000 Antwerpen
Uitgegeven in samenwerking met het Willemsfonds
Jrg. LVII, 12 nrs. - zeven van de twaalf nummers zijn gedeeltelijk gewijd aan een auteur, de andere vijf aan een thema
nr. 1, |
januari, 92 pp. - Ivo Michiels 50 jaar! |
nr. 2, |
februari, 94 pp. - J. Bernlef |
nr. 3, |
maart, 94 pp. - Erik Van Ruysbeek |
nr. 4, |
april, 93 pp. - Dossier abortus |
nr. 5, |
mei, 94 pp. - Mark Dangin |
nr. 6, |
juni, 94 pp. - Patricia Lasoen |
nr. 7, |
juli, 95 pp. - Cees Buddingh' |
nr. 8, |
augustus, 48 pp. - Massa communicatie |
nr. 9, |
september, van p. 49 t/m p. 96 - Massa communicatie 2 |
nr. 10, |
oktober, 86 pp. - Adriaan Roland Holst 85 |
nr. 11, |
november, 94 pp. - De dagen van de Vlaamse Gids gewijd aan Literatuur en film |
nr. 12, |
december, 90 pp. - Ward Ruyslinck |
| |
I. Poëzie
BERNLEF, J.
Wie is van hout? 2, p. 23
|
Een stoel voor de lezer. Uit: Tussen twee stoelen, 2, p. 24
1. | ‘Ik denk een stoel, een grote’ |
2. | ‘Zelfs bij een geringe oplaag’ |
3. | ‘Een gebreide stoel’ |
4. | ‘Er was eens een stoel’ |
|
|
|
BOSSIER, Willem
Pablo Neruda, Algemene zang. Deel: De hoogten van Machu Picchu, zang VI. Vert.: W. Bossier, 12, pp. 66-67 |
|
|
DANGIN, Mark
Uit: De mec van Caroline, 5, pp. 24-26
‘Toen wij die nacht nog enkele uren te leven’ |
|
Zoveel droefheid raakt de wensdroom niet. Uit: Ik heb U allen hartelijk lief, 5, p. 27
‘Op groen, zet het licht op groen!’ |
|
|
| |
| |
GILS, Gust
De ontbuddigingh' van Buddingh'. Gelegenheidsgedicht voor Cees, 7, pp. 52-55
‘Cees Buddingh', speelse incarnatie’ |
|
|
|
JONG, Martien J.G. de
Verzen in Roemenië, 6, pp. 19-23
Marea Neagra: ‘Geen bazuinen en hymnen’ p. 19 |
Delta Dunarii: ‘Het gekortwiekt riet van de daken’ p. 20 |
Les chardons du Baragan: ‘Ze staan dreigend manshoog’ p. 21 |
Namol Generala: ‘Vastgenageld in het stinkend zwart’ p. 22 |
Harmagedon: ‘Zand, geen bloemen en geen gras’ p. 23 |
|
|
|
LASOEN, Patricia
[Gedichten], 6, pp. 15-18
Dit is echt: ‘Je zou zeggen’ p. 15 |
De bloemen op het kerkhof, p. 16 |
Gedicht om te onthouden: ‘Aardappels schillend’ p. 17 |
Een gelofte: ‘De hoofdzuster van de materniteit’ p. 18 |
|
|
|
MESSENS, Maria
[Gedichten], 1, pp. 83-84
De avond in dit abdijkoel huis, p. 83 |
Mijn ommuurde kamer, p. 83 |
In het koele mergelhuis van deze aarde, p. 83 |
Laat mij dan de algen van je adem proeven, p. 84 |
De keien tussen je tenen, p. 84 |
Het verlangen: ‘het is mijn lange droeve nooit te vatten slaap’ p. 84 |
|
|
|
NEEF, Roger de
|
|
ROLAND HOLST, Adriaan
Zijn moeder, 10, p. 6 - facs. p. 7
‘Na een lang en laf leven moest zijn lot’ |
|
|
|
RUYSBEEK, Erik van
Gedichten, 3, pp. 16-20
Weer ben je ver en vult je beeld mijn geest, p. 16 |
Of ik je raak of niet en raak, p. 17 |
Transparant: ‘Je bent gegaan eer ik je roepen kon’ p. 18 |
Kringloop: ‘In den beginne was ik reeds’ p. 19 |
Stormen der liefde: ‘de liefde is van liefde zo het leed’ p. 20 |
|
|
|
SNOEK, Paul
Bomgedichten. Uit: Frankenstein (in voorbereiding), 2, pp. 26-28
Een benarde situatie: ‘Toen ik mijn rechter wijsvinger’ p. 26 |
Een pijnlijke ervaring: ‘Vannacht werd ik spartelend wakker’ pp. 27-28 |
|
|
|
STUTVOET, Cor
|
| |
| |
VAEREWIJCK, Willy
[Gedichten], 5, pp. 35-36
1. | ‘Because I do not hope’ p. 35 |
2. | ‘Januari wordt steeds dover’ p. 36 |
|
[Gedichten], 5, pp. 37-39
Wijs-begeerte: ‘Ieder herkennen is een valkuil’ p. 37 |
Dit gedicht zal ik schrijven, p. 38 |
Exit: ‘Morgen’ p. 39 |
|
|
|
VANDELOO, Piet
Wakkerliggend, 11, p. 55
‘Vader zijt gij het, zo ja’ |
|
|
|
VANRIET, Jan
De wakke winter van een dag. Uit: Vast tapijt, 6, pp. 24-25
|
|
|
VERBEECK, René
Gedichten, 3, pp. 52-53
Impromptu: ‘O meisjes van de korte nachten’ p. 52 |
Sommigen moeten alles verbranden, p. 53 |
|
|
| |
II. Proza
BOON, Louis Paul
Over de memoires van Jeanneke, 7, pp. 56-61 |
|
|
BUDDINGH', Cees
Dagboeknotities op reis, 7, pp. 24-44 |
|
|
BRULIN, Tone
De feminine mystique, 5, pp. 29-33 |
|
|
LONDERSELE, Roel Richelieu van
en de kachel, 5, pp. 41-44 |
|
|
RUYSLINCK, Ward
Uit: Het ganzenbord, 12, pp. 20-28
Het meisje dat de vrede opat, pp. 20-23 |
Toxos, pp. 23-28 |
|
|
|
STASSAERT, Lucienne
Adamsia Palliata, 11, pp. 57-65 |
|
| |
III. Toneel
KERKWIJK, Henk van
Baken aan de kust, 9, pp. 81-96 |
|
|
KOECK, Paul
De routiers, 8, pp. 29-48 |
|
| |
| |
MICHIELS, Ivo
Samuel, O Samuel, 2, pp. 30-45 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
ACKERE, Jules van
Salvatore Quasimodo, 10, pp. 45-49 - Met portret en facsimile |
|
|
ADE, Georges
Over Exit, langs een lange omweg, 1, pp. 22-38
Na beschouwingen over het werk van Jef Geeraerts (Gangreen), Hugo Raes (De lotgevallen, Reizigers in de anti-tijd), Paul de Wispelaere (Paul Tegenpaul) en Daniël Robberechts, wordt Exit van Ivo Michiels behandeld en de evolutie van de auteur van Het boek Alfa via Orchis Militaris tot Exit, dat we moeten leren lezen met de vraag: ‘wat gebeurt er in die tekst?’ |
|
|
|
BARTHELS, Jef
De zelfherhalende dichter, 10, pp. 11-18
|
|
|
BERNLEF, J.
Op zoek naar dr. Hackenbush, 4, pp. 15, 17-21
Over eigen werk en literatuuropvatting; over het begrip ‘vals’ in de schilderkunst |
|
|
Kan een stoel blaffen? 2, pp. 22-23
Over de relatie object/naam, gevolgd door gedichten. Zie: Poëzie |
|
|
|
BOSSIER, Willem
Nos duele Pablo Neruda, 12, pp. 60-68
Over de betekenis van Pablo Neruda voor het geheel van de Spaanstalige letterkunde. Met een gedicht in vertaling. Zie: Poëzie |
|
|
|
BRUYNE, Aarnout de
De pariabeschermer, een motief in het oeuvre van Ward Ruyslinck, 12, pp. 30-42 |
|
|
CORNETS DE GROOT, R.A.
O Nederlandse taal, 3, pp. 43-51
Over de rijmtechniek van Vondel in Lucifer en van Huygens in Hofwijck |
|
|
O Nederlandse taal, 4, pp. 37-39
Van K. Schippers ‘Sonatines door het open raam’ naar Hendrik Tollens en naar Jan Hanlo |
|
|
O Nederlandse taal, 6, pp. 37-45
|
|
Schrikbewind of bevrijding? 10, pp. 8-10
Over A. Roland Holsts gedicht De vagebond |
|
|
|
DAELE, Jan Emiel
De herrie in de V.V.L., 6, pp. 52-61
Chronologisch en schematisch overzicht van wat gedurende de laatste 5 jaar geleid heeft naar de oprichting in 1973 van een Onafhankelijke Vereniging van Schrijverswerkgroepen |
|
|
| |
| |
DEFLO, Lionel
De kleurrijke victorie van de wonderlijke werkelijkheid, 6, pp. 4-14
Patricia Lasoen, Het souvenirwinkeltje van Lukas |
Martien J.G. de Jong, Aardbeien uit een blauw vergiet |
|
|
|
DUBOIS, Pierre H.
De verleiding van Gogol, 4, pp. 4-18
Uitgaande van het leven en werk van N. Gogol, die bang was voor de waarheid die hij zag en die als schrijver niet anders kon zijn dan de schrijver die de waarheid zag, wijdt de auteur beschouwingen aan de zg. autonomie van het kunstwerk, het schrijverschap en de verleidingen die een schrijver kunnen bedreigen: succes en engagement |
|
|
|
EIJKELBOOM, J.
De droom van een dichter, 7, pp. 22-23
|
|
|
FONTIER, Jaak
In gesprek met Luc Peire, 3, pp. 30-39 - Met ill. |
|
Dionyse, laureate van Ceramics International '73, 11, pp. 66-73 - Met ill. |
|
|
GEERTS, L.
Ivo Michiels: vertaald of verraden (1), 1, pp. 42-52
Over de vertaling van diens Het boek Alfa door G. Hermanowski |
|
|
|
GOFFARD, Jules
Adriaan Roland Holst en Oswald Spengler, 10, pp. 19-31
Over de verwantschap tussen hun beider wereldvisie en hun houding tgo. het oude Griekenland; over de evolutie in Roland Holsts opvatting zoals ze tot uiting komt in zijn poëzie |
|
|
|
INSINGEL, Mark
Ivo Michiels en de taal van Fontana, 1, pp. 40-41
Het feit dat Michiels zich steeds exclusiever gaat toespitsen op het materiaal, op de taal, doet denken aan o.a. Fontana |
|
|
|
KEMP, Bernard
Orchis Militaris door Ivo Michiels, 1, pp. 5-13
Weergave van een gesprek met Paul de Wispelaere uitgezonden door de B.R.T. onmiddellijk na het verschijnen van het boek |
|
|
Ward Ruyslinck en de ‘creatieve moraliteit’, 12, pp. 44-58
Over de evolutie in het werk van Ruyslinck, uitgaande van de ‘creatieve moraliteit’ door hemzelf omschreven als ‘dit gevoel van verbondenheid, dit oprechte medelijden met de medemens’. Ook Ruyslinck gaat zich bezinnen over zijn schrijverschap |
|
|
|
LEUS, Herwig
Gesprek met Mark Dangin, 5, pp. 4-23 |
|
|
MAES, Jean-Marie
Met het oog op De ogenbank, 1, pp. 53-58
Over structuur en thematiek van dit werk van Ivo Michiels |
|
|
| |
| |
F.C. Maatje en T.A. van Dijk, of het verhaal van de schildpad en de haas, 6, pp. 27-35
Tekst van een lezing gehouden in het kader van het college Theoretische literatuurwetenschap aan de R.U.G. (Rijksuniversiteit Gent). |
Over het standpunt van F.C. Maatje in zijn Literatuurwetenschap (1970) en dat van T.A. van Dijk in zijn Moderne literatuurteorie, een eksperimentele inleiding en in Taal Tekst Teken (beide van 1971) |
|
|
|
MEEWIS, Wim
Theses en hypotheses omtrent Michiels' werk, 1, pp. 13-21
Over de eenheid van Het boek alfa, Orchis Militaris en Exit en ‘over een steeds grotere inkrimping van de aangewende taalmiddelen’; beschouwingen over kritische besprekingen van deze 3 werken |
|
|
|
ROBBERECHTS, Daniël
Je brandt je Dubois, je brandt je, 4, pp. 20-28
Commentaar en antwoord op P.H. Dubois' artikel De verleiding van Gogol (Ibidem, pp. 4-18) |
|
|
|
ROGGEMAN, Willem M.
Gesprek met Erik van Ruysbeek, 3, pp. 4-15 |
|
Gesprek met C. Buddingh', 7, pp. 4-15 |
|
Op bezoek te Bergen bij Adriaan Roland Holst, 10, pp. 4-5 |
|
Gesprek met Ward Ruyslinck over verbeelding en engagement, 12, pp. 4-19 |
|
|
SCHIPPERS, K.
C. Buddingh', of de wonderlijke streken van een kameleon, 7, pp. 17-20
Over C. Buddingh' die altijd heeft geprobeerd om iets nieuws te doen, wat kan nagegaan worden in zijn verzamelbundel Gedichten 1938-1970 |
|
|
|
STERCKX, Piet
Szukalski: de eigen situatie duidelijker maken, 4, pp. 31-33 - Met ill. |
|
|
TOEBOSCH, Wim
Een jaar of twee Amerikaanse literatuur, 6, pp. 62-65
Poging om een aanduiding te geven van enkele richtingen; voorkeur voor gebeurtenissen uit het ‘echte’ leven; het optekenen van spontane getuigenissen; belangstelling voor Ezra Pound; de intrede van de vrouw als schrijfster; enkele successchrijvers |
|
|
|
VEGT, Jan van der
Twee Ierse sagen bij A. Roland Holst, 10, pp. 32-44
De dood van Cuchulain van Murhevna, niet opgenomen in zijn Verzameld Proza, en Deirdre en de Zonen van Usnach, de verhouding tot zijn bron, het werk van Lady Gregory, en tot De afspraak ‘het hart van zijn oeuvre’ |
|
|
|
VERCAMMEN, Jan
Herrie in de V.V.L., 6, pp. 52-61
Beschouwingen over links/rechts, democratie en machtsmisbruik in de V.V.L., en over de houding van het C.V.K.V. (Christen Vlaamse Kunstenaarsverbond) en van de uitgetreden schrijvers |
|
|
| |
| |
WALSCHAP, Gerard
De eenheid van het mensdom, 3, pp. 23-28
Telkens weer wordt vastgesteld, ook door etnologen en sociologen ‘dat de mensheid in haar eindeloze verscheidenheid verrassend één is’ |
|
|
|
WISPELAERE, Paul de
Orchis Militaris door Ivo Michiels, 1, pp. 5-13
|
|
| |
Kroniek: Geestesleven
BENEDIC, Dirk
Tripartite met vijf, 3, pp. 79-82
Over de regering Leburton-Tindemans-De Clerck |
|
|
Schaduwboksen, 6, pp. 92-94
Na drie maand regeringswerk |
|
|
‘Certes, nous gouvernons difficilement...’, 12, pp. 80-84
Over de politieke activiteit en de regering |
|
|
|
BLOCKMANS, Wim
De Vlaamse Beweging als bestseller, 6, pp. 84-88
Twintig eeuwen Vlaanderen. Dl. I. Inl.: Max Lamberty |
Manu Ruys, De Vlamingen. Een volk in beweging, een natie in wording |
|
|
|
BOS, Ben
In Nederland botsten twee kunstnota's, 6, pp. 78-80
‘Met verbeelding’ van de Federatie van Kunstenaarsverenigingen |
‘Discussienota kunstbeleid’ van het Ministerie van CRM |
|
|
|
BRABANT, Piet van
Brussel wordt toch derde macht, 2, pp. 76-79
‘De nieuwe Belgische grondwet heeft de politieke partijen willens nillens gestuwd in de richting van het drieledig federalisme’ |
|
|
|
BRUGGEN, Marcel van der
Kroniek van het cultuurbeleid, 1, pp. 59-63; 2, pp. 92-94; 7, pp. 78-83
Overzicht van de verschillende problemen; over de culturele centra |
|
|
|
BUTZLER, René
‘Brussel ook onze stad’, 7, pp. 89-95
‘Vlaanderen kan het zich, in een regionalisme of federalisme met drie, niet veroorloven het Brussels gewest op te geven’, al is de huidige toestand niet rooskleurig |
|
|
|
COX, Harry
Vergeten parels uit de klavierliteratuur, 3, pp. 71-73
Peter Benoit, Vertelsels en balladen (opus 34) |
|
|
|
CUYPERS, Karel
Genialiteit, religie en nationaliteit, 500 jaar geleden en nu, 10, pp. 60-71
|
|
| |
| |
DEVOGHELAERE, Ed.
Een jazzcriticus op het slechte pad, 3, pp. 75-77
|
|
|
FEYAERTS, Gaby
Frankrijk of de Iden van maart, 2, pp. 80-83
Over de electorale koorts voor de verkiezingen van een nieuwe Nationale Vergadering op 4 en 11 maart |
|
|
|
HOENGENAERT, Omer
Het ophalen van socio-culturele achterstanden in het raam van het Vernieuwd Secundair Onderwijs, 1, pp. 86-92 |
|
|
KINT, George
De toegang tot de universiteit, 1, pp. 75-82
Over de toestand in eigen land, Groot-Brittannië, West-Duitsland en Frankrijk |
|
|
|
LAMBRECHTS, William
Van functioneel-economische naar politieke gewestvorming, 7, pp. 84-87
Gewestvorming is een Europees verschijnsel |
|
|
|
LEVY, L.
De hervorming van ons internationaal monetair bestel. De bijeenkomst te Nairobi leverde niets op, 11, pp. 84-87 |
|
|
MAELSTAF, Raoul
Schijnwerper op Raoul Servais. Een interview, 7, pp. 62-72 - Met ill.
|
|
|
MAES, Rob
Ontwenningskliniek ‘De Pelgrim’: eerste stap naar gezonde benadering van de drugproblematiek, 2, pp. 84-91 |
|
|
MEIJER GREINER, Mechtilt
De Franse literatuur in vogelvlucht, 3, pp. 54-61
‘een jaar dat in Frankrijk gekenmerkt werd door inflatie, niet alleen op literair gebied’; tevens over de prijzenrage en de invloed ervan op jury's en lezerspubliek |
|
|
|
MERCKX, Adolf
Voor een geschiedenis van de schilderkunst, 2, pp. 66-68
Hubert Damisch, Théorie du Nuage: Pour une histoire de la peinture |
|
|
Weer een nieuw geluid in Frankrijk, 3, pp. 69-70
Over het eerste nummer van het tijdschrift ‘Art Press’. Hoofdredaktie: Catherine Millet |
|
|
Even adem halen, 5, pp. 87-90
Jean Clair, Art en France. Une nouvelle génération |
|
|
Een anker in de chaos werpen, 6, pp. 81-83
Profitopolis oder der Mensch braucht eine andere Stadt. Catalogus tentoonstelling te Düsseldorf |
Erich Kahler, The disintegration of form in the arts |
|
|
| |
| |
Cox is geen Amerikaan, 7, pp. 76-77
Orpheus. Tekeningen van Jan Cox; tekst van Marnix Gijsen |
|
|
Een dag in Vlaanderen, 10, pp. 83-84
N.a.v. een bezoek aan het Museum D'Hondt-Dhaenen, het Museum Leon De Smet, de St. Pietersabdij te Gent |
|
|
De visuele dialoog, 10, pp. 84-86
Nathan Knobler, The visual dialogue. Second ed. |
Mendelowitz, A history of American art. Second ed. |
|
|
Dat bleke wezen belast met het machtigste aller wapens, 11, pp. 88-89
Morton White, Pragmatism and the American mind |
|
|
|
MOULING, Fons
Voortdurende vorming en vormingskansen, 12, pp. 70-78
Over de wet op sociale promotie en de kredieturen |
|
|
|
NIERING, J.
Vrede en vredeswetenschap, 1, pp. 69-73 |
|
|
PAULUS, Camille
Universiteit Antwerpen: een unieke kans tot vernieuwing, 10, pp. 76-82 |
|
|
PREVENIER, W.
Vrijzinnigheid en vormingswerk in het 19e eeuwse Willemsfonds, 5, pp. 51-54
Over de redenen waarom op het einde van de jaren '60 tal van plaatselijke afdelingen ontstaan; over de opvatting van J. Vuylsteke |
|
|
Johan Huizinga en de geschiedschrijving der 20e eeuw. Dwarsligger of kind van zijn tijd? 11, pp. 74-82
O.m. over Huizinga's verzet tegen het overwaarderen van het materiële, al is hij geen kultuurpessimist |
|
|
|
ROE, Piet van
Vietnam: vrede of wapenstilstand? 5, pp. 74-77 |
|
|
SCHEVENHELS, Leo
Openbare Bibliotheken en permanente vorming, 5, pp. 79-85 |
|
De 3e Unesco-Conferencie over volwassenenwerk in Tokio, 11, pp. 90-94 |
|
|
SMITH, James
Watergate: aanloop tot politieke vernieuwing? 12, pp. 86-90 |
|
|
STERCKX, Piet
Boeken om te kopen of te pikken, 1, pp. 64-68
Jef Geeraerts, Gangreen 2 - De goede moordenaar |
Claus Trum, De fotograaf |
Hugo Claus, Het jaar van de kreeft |
Jan Wolkers, Werkkleding |
G.K. van het Reve, De taal der liefde |
Harry Mulisch, De toekomst van gisteren |
|
|
| |
| |
Ward Ruyslinck, De heksenkring |
Jan Emiel Daele, Lieve Oma |
Marnix Gijsen, Weer thuis |
Hubert Lampo, De vingerafdrukken van Brahma |
W.F. Hermans, King Kong |
Hans Plomp, Brigadier Snuf rookt stuff |
|
|
|
STRIELEMAN, Frans
Abortus: komt het politiek debat op gang? 3, pp. 91-94 |
|
|
TRAPPENIERS, Lieve
Nationaal festival te Knokke onthulde twee strekkingen in Belgische film, 3, pp. 64-67
‘... enerzijds de dichterlijke, vrij gesloten sfeer van de Waalse langspeelfilm, anderzijds het engagement van de Vlaamse’ |
|
|
|
VANDENBUNDER, André
De christen en de revolutie, 2, pp. 70-75
In ‘het hedendaagse christendom is er een politiek-theologische stroming’ zoals blijkt uit een aantal recente publicaties die bondig getypeerd worden |
|
|
|
VANDERSWAELMEN, Walter
Het onverwoestbare juk van een verbeeldingloos teaterbeleid, 2, pp. 52-61
‘Een terugblik op de toneelaktiviteit van een vijftal seizoenen in Vlaanderen... maar beperkt tot een onderzoek van die initiatieven die doorgaans als marginaal, eksperimenteel of alternatief worden bestempeld’ |
|
|
|
VERHOYE, Bert
Theater en vormingswerk, 2, pp. 62-65
Over vormingstheater bij Groot-Limburgs-Toneel Twee, o.a. met een stuk van Otto Dijk: En moet ik dan de held gaan uithangen; bij Jeugd en Theater (Brussel) |
|
|
Theatritis, 5, pp. 92-94
Over het internationaal dubbel-festival-theater georganiseerd door de stad Antwerpen |
|
|
Theatritis, 6, pp. 90-91
Over De Nieuwe Scene - La nouvelle Scêne, opgericht te Brussel |
|
|
Theatritis, 7, pp. 74-75
Over het Holland Festival |
|
|
Theatritis: Avignon, reflecties bij een festival, 10, pp. 72-75 |
|
|
VERHULST, A.
Het jaar 1940: koningskwestie en bezettingsregime, 3, pp. 83-90
Bij het verschijnen van |
J. Gérard-Libois & J. Gotovitch, L'an 40 |
A. De Jonghe, Hitler en het politieke lot van België (deel 1) |
|
|
|
WERVEKE, Hans van
Ten geleide, 1, pp. 2-4
Schets van de evolutie van De Vlaamse Gids als tijdschrift van het Willemsfonds |
|
|
| |
| |
Koning Albert in de spiegel van Paul Fredericqs dagboek, 6, pp. 66-75
Het dagboek bestaat uit 84 schrijfboeken en berust in de Gentse Universiteitsbibliotheek waar het 50 jaar na zijn dood, nl. in 1970, mocht worden geraadpleegd |
|
|
|
WITTE, Els
Het Brussels flamingantisme ten tijde van de oprichting van de Willemsfonds-afdeling (1873), 5, pp. 55-61
Hoe het Brussels flamingantisme in het laatste kwart van de 19de eeuw ‘een in hoofdzaak liberale aangelegenheid werd’ |
|
|
| |
V. Illustratie
DIONYSE, Carmen
Styliet, 11, p. 67 |
Garuda, 11, p. 69 |
Groene buste, 11, p. 71 |
Steenbloem, 11, p. 73 |
|
|
PEIRE, Luc
Environment (foto Jean Mill), 3, p. 31 |
Tentoonstelling in het Allentown Art Museum, 3, p. 33 |
Muurreliëf. Bankgebouw (Antwerpen), 3, p. 35 |
|
|
SZUKALSKI, Albert
Albert Szukalski in koffer-situatie, 4, p. 32 |
Sophisticated service (1970), 4, p. 32 |
Uit de Spokenreeks, 4, p. 34 |
|
| |
Bijzondere nummers
Dossier abortus (nr. 4)
BODENA, Annie
De ontwikkeling van het abortus-probleem, pp. 70-73 |
|
|
BRUGGEN, Marcel van der
Luisterend naar de betrokkenen, pp. 88-93 |
|
|
BUTZLER-VANNESTE, Yvette
Huidige wetgeving en jurisprudentie in België, pp. 64-68
Over de wetgeving in België en die in het buitenland |
|
|
|
PERVE, René R.F.
Gezinsplanning en zwangerschapsonderbreking, pp. 59-63 |
|
| |
| |
ENDEN, Hugo van den
Abortus provocatus in de Belgische publieke opinie, pp. 74-86 |
|
|
VANDENBUNDER, André
Dossier Abortus, pp. 41-45
‘... de lezer wegwijs maken in de vele vragen die de abortus in ons land doet rijzen’ |
|
|
|
VERMEERSCH, Etienne
Pleidooi voor een rationeel abortusbeleid, pp. 51-58 |
|
| |
Massacommunicatie (nrs. 8-9)
BROUCKE, Fernand
Het kijk- en luisteronderzoek in Vlaanderen, pp. 20-28
Over kabeltelevisie - casettesysteem - satellietentelevisie |
|
Confrontatie met een nieuw visueel tijdperk, pp. 49-56 |
|
|
DUDMAN, Timothy J. Curtis
Kabeltelevisie in Engeland: wedergeboorte, pp. 16-19 |
|
|
HAUTEKIET, Walter
Het tijdperk van de elektronica, pp. 6-15
Over de doorbraak van de audio-visuele middelen, vooral over de ontwikkeling van de televisie |
|
|
|
HINNEKINT, H.
Multimediasystemen in functie van de permanente vorming, pp. 57-64 |
|
|
PREVENIER, W.
De Open Universiteit-gedachte: een passend antwoord op een werkelijk tekort, pp. 65-70 |
|
|
SERVAES, Jacques
Fugitive cinema, pp. 71-80
Gesprek met Robbe de Hert over ontstaan, werking en moeilijkheden van de Vlaamse film-v.z.w. Fugitive cinema |
|
|
|
VANDENBUNDER, André
|
|
VERHULST, A.
Radio en televisie in evolutie, pp. 2-5 |
|
| |
Film en literatuur (thema van: De Dagen van de Vlaamse Gids - nr. 11)
BUYENS, Frans
Over film en literatuur, pp. 38-39
‘De waanidee dat een literair werk aan de basis van een filmrealisatie moet liggen is een rem op de ontwikkeling van de cinematografie’ |
|
|
| |
| |
DAISNE, Johan
De dubbeleenheid van literatuur en film, pp. 9-11
Er is een onverbrekelijke band tussen film en literatuur |
|
|
|
NELISSEN, Ivo
Kunnen literatuur en film worden vergeleken? pp. 32-36
Film en literatuur zijn twee verschillende media. De jongste generatie van Vlaamse kineasten staat vrijer tgo. de literatuur, wat aangetoond wordt met de verfilming van F. de Pillecijns Monsieur Hawarden door Harry Kümel |
|
|
|
PAPON, Fernand
Verblijdende kentering, pp. 4-8
Onze filmproduktie vindt waardering in het buitenland en in eigen land, maar onze kineasten missen nog de kunst van het vertellen en de zin voor humor |
|
|
|
RADEMAKERS, Fons
Vlaamse roman (gelukkig) niet kneuterig, pp. 19-21
Waarom zijn voorkeur naar de Vlaamse roman gaat als inspiratiebron |
|
|
|
SCHMOOK, Ger
Spijkers op laag filmwater?, pp. 46-50
Beschouwingen over het ‘tekort aan authentieke dialoogvaardigheid’; suggesties voor eventuele verfilming ook van werk uit de 19de eeuw |
|
|
|
STRUYS, Bert
Blijvend vertrouwen wekken, pp. 22-25
Zonder de integratie met het Noorden tekort te doen, moeten we nog enkele jaren ook volksgeliefde werken met Vlamingen laten verfilmen |
|
|
|
VANDENBUNDER, André
Een verkenning, pp. 26-31
Onderzoek naar de verhouding film/literatuur, ook in het buitenland; over de methode van Hitchcock (het verhaal bewaren), die van Eisenstein (filmische equivalenten zoeken) en die van Resnais (samenwerking voor het maken van het scenario) |
|
|
|
VERHOEVEN, Paul
Jan Wolkers en zijn ‘Turks fruit’, pp. 40-45
Over de verfilming en de motivering van de keuze, want van ‘wisselwerking film/literatuur is, althans wat Nederland betreft m.i. geen sprake’ |
|
|
|
VREE, Paul de
Plaats voor critische filmauteurs, pp. 12-18
In Vlaanderen hebben kineasten zich meer door literair werk laten inspireren dan dat in Nederland het geval is, al gebeurt het daar voor T.V.-realisaties; er is plaats voor kritische filmauteurs die trachten ‘in te grijpen in de “verkeerde” wereld’ |
|
|
|
|