| |
| |
| |
Impuls
Driemaandelijks tijdschrift voor kunst en literatuur
Opgericht in 1970
Redactie: Jef Barthels, Michel Bartosik, Peter Bormans, Dirk Christiaens, Mark Dangin, Annie Debie, Michel Dupuis, Frans de Laet, Roger M.J. de Neef, Marcel Obiak, Jan de Roek (†), Lucienne Stassaert, Rody Vanrijkel, Walter Verbesselt
Adviescomité: Paul van Aken, Toon Brouwers, Mireille Cottenjé, Siegfried Theissen, Etienne Wils
[Redactieadres]: Frans de Laet, Breughelpark IX/9, 1730 Zellik
Jrg. IV, |
nr. 2, |
59 pp. |
|
nr. 3/4, |
109 pp. |
| |
I. Poëzie
ADAMS, Wilfried
Hooglied, 3-4, p. 31
‘Om de mannen die de schaterlach, de hagelende’ |
|
|
|
BARTHELS, Jef
Grammatica, 3-4, p. 32
‘Het woord als ongeformuleerd gebaar’ |
|
|
|
BARTOSIK, Michel
Het octrooi van de vriendschap, 2, pp. 8-9
‘De geschiedenis treedt uit de bed.’ |
|
|
Gedichten, 3-4, pp. 14-18
De dichter is de herder van de dood, p. 14 |
‘In zijn spiegel (in zijn verstopte badkuip)’ |
Familieportret in een trui van wolken, p. 15 |
‘Ik hurk in de gevoerde hemel van de herfst’ |
Een tak adem, p. 16 |
‘Met de radeloze bladeren van mijn bloed’ |
Geologie, p. 17 |
‘In dezelfde kamer spant herfst’ |
Kijkspleet, p. 18 |
‘Mijn ogen: zich langzaam slikkende slangen’ |
|
|
|
BORMANS, Peter
Nora Dvorak, 2, p. 19-31 - p. 19: citaten
1. | Weerzien: ‘Meer dan de reden’ p. 20 |
2. | De stad: ‘Als mijn handen de huizen liefhebben’ p. 20 |
3. | Het huis waarin zij woont: ‘Krampachtig’ p. 21 |
4. | Haar naam: ‘Stil kan ik haar naderen’ p. 21 |
5. | Honger: ‘In deze harde gehavende aarde’ p. 22 |
6. | Palmenhuis: ‘Mooi is zij’ p. 22 |
7. | De Waakhond Ernst: ‘Omdat de Waakhond Ernst’ p. 23 |
|
|
| |
| |
8. | De avonden: ‘Rusteloos als het licht’ p. 23 |
9. | Haar verleden: ‘Ik heers hier niet’ p. 24 |
10. | Spreken: ‘Zwanger ben ik van zwijgen’ p. 24 |
11. | De stilte: ‘Nog hoor ik’ p. 25 |
12. | De woorden: ‘Omdat ik van woorden’ p. 25 |
13. | De eenzaamheid: ‘Rustig is de nacht soms’ p. 26 |
14. | Eva: ‘Als Eva even weent reeds’ p. 26 |
15. | Michael: ‘Daar zij meer dan tweemaal’ p. 27 |
16. | Overbodig: ‘Veelal savonds’ p. 27 |
17. | Wandelen: ‘Omdat ik voortdurend’ p. 28 |
18. | Wenen: ‘Rusteloos echter is deze stad’ p. 28 |
19. | Poker: ‘Als alles anders wordt’ p. 29 |
20. | Afscheid: ‘Kort’ p. 29 |
21. | Het gedicht: ‘Wat wist zij van de vlinders’ p. 30 |
22. | Nog een overbodige verklaring voor Benny: ‘Omdat wij eilanden zijn’ p. 31 |
|
|
|
BRANDE, Leopold M. van den
Androgynie of de beweging in de ruimte, 3-4, pp. 20-21
1. | ‘en dit alles slechts een teken’ p. 20 |
2. | ‘zo wordt dit podium langzaam’ p. 21 |
|
|
|
BROUWERS, Toon
Les feuilles mortes, 3-4, p. 34
‘dit ene ogenblik voor eeuwig bevroren’ |
|
|
|
CHRISTIAENS, Dirk
Dooi, 2, p. 10
|
In welke stilte gestorven, 3-4, p. 19 |
|
|
DENISSEN, Frans
Uit: Het stenen aambeeld, 3-4, p. 27
‘In de stilte ligt het huis van zavel’ |
|
|
|
GOSWIN, Rob
Une saison en enfer, 3-4, p. 30
‘De getuigen, gekroond en steeds vertrouwd, vervreemd en’ |
|
|
|
LAET, Frans de
Candida, de dame met het kunstfruit op de bloese, of Bremen, 3-4, pp. 11-13
‘Uit mijn gewelfde woorden’ |
|
|
|
MAELE, Marcel van
Met de handen in het haar. Cyclus uit de bundel: Met een ei in bed. 2, pp. 13-18
1. | ‘Zich met kloppend hart verbaasd vergapen’ p. 13 |
2. | ‘Waanzin -’ p. 14 |
3. | ‘Hier strandt de tijd: stramme handen’ p. 14 |
4. | ‘Struikelend over de wortels van de vrees’ p. 15 |
5. | ‘Attentie!’ p. 15 |
6. | ‘Boven de uitgerafelde angst’ p. 16 |
7. | ‘Die donkere wolk voorspelt niets goeds’ p. 16 |
8. | ‘Beroerd trillen de snaren. Het geheugen’ p. 17 |
9. | ‘De betrokkenen trekken zich af’ p. 18 |
10. | ‘Wat troostgewas’ p. 18 |
|
|
| |
| |
MAES, Jean-Marie
In diepzee niet geweten wieren, 3-4, p. 33 |
|
|
NEEF, Roger M.J. de
Het huwelijk van de duiven, 2, p. 11
1. | ‘Werd het huwelijk geschonden’ |
2. | ‘Nader en neem het water’ |
|
|
|
ROEK, Jan de
Sade, 2, pp. 4-7
‘Dodelijk verleden, tand en snavel’ |
|
Narcissus, 2, pp. 5-7
‘Dodelijk verleden. |
Alles is verbrand’ |
|
|
|
SMEKENS, Freddi
De kelders, 2, p. 12
‘In de kelders van mijn adem zingt de zieke man zijn lied’ |
|
|
|
STRUELENS, Jan
Bij wijze van proloog, 3-4, pp. 24-25
1. | ‘Reeds rust de beitel tegen tandvlees’ p. 24 |
2. | ‘Zij spreken voortaan met bloeddoorzwollen waaiers’ p. 25 |
3. | ‘Hij dicht en wat de nacht mij vertelt’ p. 25 |
|
Heer Halewijn weigert windeieren, 3-4, p. 26
|
|
|
VANRIJKEL, Rody
Gedichten, 3-4, pp. 23-24
Alzo sprak het moeras: ‘Het rood van de geboorte’ p. 22 |
De mare: ‘In deze stenen ring’ p. 23 |
|
|
|
VERBESSELT, Walter
Want heilig is de mond, 3-4, p. 28
‘sinds lang werden alle vragen getoetst’ |
|
In de tijd getekend, 3-4, p. 29
‘in het magazijn vol afstandse verlangens’ |
|
|
| |
II. Proza
MOL, Diane van
‘Regen is hun sterke drank’. Romanfragment, 3-4, pp. 37-43 |
|
| |
III. Toneel
STASSAERT, Lucienne
Wachten op betere tijden. Eenakter, 34, pp. 47-58 |
|
| |
IV. Kritische bijdragen
BARTHELS, Jef
Een onbekend gedicht van Jan de Roek, of: Jan de Roek en de siamese tweeling Sade-Narcissus, 2, p. 3
|
|
| |
| |
Bij de publikatie (zie: Poëzie) van het gedicht Narcissus, een onuitgegeven versie van het gedicht Sade, dat verscheen in Heibel, VI, 1971-1972, 3-4, p. 94 |
|
|
Laat ze het verdomme zelf eens proberen! 2, pp. 36-44
Martien J.G. de Jong, Aardbeien in een blauw vergiet, pp. 36-41 |
Mathieu Rutten, Met de tong gezegd, pp. 41-44 |
|
|
Evenwel. Niettemin. Desniettegenstaande, 2, p. 59; 3-4, p. 45
|
|
Een onbekend manifest van Jan de Roek, 3-4, pp. 1-2
Over de context waarbinnen men zich het manifest dient voor te stellen. Het manifest bestemd voor het ‘Journal of libertarian thought’ volgt (pp. 3-9) in de Nederlandse vertaling van Jef Barthels |
|
|
|
BARTOSIK, Michel
‘Gedrichten’ door Paul Snoek, 2, p. 45 |
|
|
DUPUIS, Michel
Hans Plomp: [De ondertrouw]. Brigadier Snuf rookt Stuff, 2, pp. 32-35 |
|
De beneveling van de menselijke geest door de taal. Enkele beschouwingen over het thema van het taaldenken in W.F. Hermans' romanwereld (1), 3-4, pp. 65-89 |
|
|
NEEF, Roger M.J. de
Les dieux de la cité, 3-4, pp. 61-63
Beschouwingen over de vervreemding in het hedendaags theater, over de schoonheid, over het denken en de vraag ‘Wie ben ik?’ |
|
|
|
OBIAK, Marcel
Het Relativerend Realisme relativerend 2; 3, 2, pp. 53-58; 3-4, pp. 91-107
Een wijsgerige uiteenzetting over het synthetiserend vermogen van het kunstwerk, waarin de opvattingen van Jean Paul Sartre en Merleau-Ponty ter sprake komen; de verhouding van het Relativerend Realisme tot de nieuwe inzichten; over Jan Leerings inleiding tot de catalogus van de tentoonstelling en over de kunstenaars Claudio Brovo (pp. 102-103), Stephen Posen (pp. 103-104) en Domenico Gnoli (pp. 104-105) |
|
|
|
WILS, Etienne
Catch as catch can, 2, pp. 46-52
Bij het boek ‘Catch 22’ van Joseph Heller |
|
|
| |
V. Illustratie
BREEDAM, Camiel van
Is de zwarte heks daar? Ja, ja, ja' object, 1966, 2, p. 2 |
‘De Engelse soldaat’ object, 1965, 2, p. 2 |
|
|
DISPAS, Roland
|
|
|