Rym-catechismus dat is de Christelijcke Catechismus
(1624)–Samuel Ampzing– AuteursrechtvrijDe Artijckelen des Christelijcken Geloofs.I. Ick gelove in Godt den Vader, den Almachtigen Schepper des Hemels, ende der Aerden. II. Ende in Iesum Christum sijnen een-geboren Sone, onsen Heere. III. Die ontfangen is vande Heyligen Geest, geboren uyt de Maget Maria. IV. Geleden heeft onder Pontio Pilato, gecruyst is, gestroven, ende begraven, nedergedaelt ter hellen. V. Ten derden dage opgestaen van den doden. VI. Opgevaren ten Hemel, sittende ter rechter handt Godts des Almachtigen Vaders. VII. Van waer hy komen sal om te oordelen de levenden, ende de doden. VIII. Ick gelove in den Heyligen Geest. IX. Ick gelove eene heylige algemeyne Christelijcke Kercke: gemeynschap der heyligen. | |
[pagina 7]
| |
X. Vergevinge der sonden. XI. Opstandinge des vleeschs. XII. Ende een eeuwich leven.
V. Maer waer van spreken dees Artikelen wel meest?
A. Uan Godt den Vader, en den Soon, en Heyl'gen Geest.
V. So Godt maer Een en is, hoe noemt ghy Drie Personen?
A. De Heyl'ge Schriften Godt drie-Eenich ons vertonen.
V. Wat segt ghy daer mee dat hy 't al geschapen heeft?
A. Dat Godt mijn Vader is die my het leven geeft.
V. So werdt de Wereldt dan in 'twildt niet om gedreven?
A. In Godt bestaen wy al, ons leven, en ons sweven.
V. Hoe is Godts Soon de Naem van Iesus toegeleyt?
A. Om dat in hem alleen is alle salicheydt.
V. Geloven die dat oock die meer Verlossers maken?
A. 'Tis kennelijck dat sy den Middelaer versaken.
V. Wat heet hy Christus? segt, hoe voegt hem oock die naem?
A. Om dat hy is gesalft, en tot sijn Ampt bequaem.
V. Maer waerom werden wy des Christenen geheten?
A. Om dat ons sijnen Geest is rijcklijck uyt gemeten.
V. Wat noemt ghy hem Godts Soon? on is die naem gemeen.
A. Wy zijn 't maer uyt genae, hy van natuer alleen.
V. Hoe isset met sijn naem van Onse Heer gelegen?
A. Dien heeft hy over ons door sijn verdienst verkregen.
V. Hoe ist gegaen met sijn Ontfanck'nis, en Geboort?
A. Hy quam door 'sHeeren Geest uyt eene Maget voort.
V. Maer waerom is hy vanden Heyl'gen Geest ontfangen?
A. So is hy met geen sond', en geen gebreck omhangen.
V. En waerom uytte Maegdt Maria voort gebracht?
A. So is hy ware Mensch van Abrahams geslacht.
V. Wat helpt ons dat de Heer so heylich is geboren
A. Dat hy ons sonden deckt voor Godts gericht, en toren.
V. Is dan de Sone Godts in vleesch en bloedt verkeert?
A. De Godtheyt kan niet zijn geschonden, noch verseert.
V. Hoe is hy dan in ons gedaent', en vleesch gekomen?
A. Dat heeft hy wesentlijck vrywillich aengenomen.
V. Maer zijnder dan geen Twee, de Mensch, en Godes Soon?
A. Hy is Immanuel, Godt-Mensch in Een Persoon.
V. Zijn de Naturen dan gemengt, en t'saem gebrouwen?
A. Haer eygenschappen sy en wesen beyd' behouwen.
V. Wat geeft het woordeken geleden te verstaen?
A. Dat hy aen onse plaets in 'toordeel is gegaen.
| |
[pagina 8]
| |
V. Maer waerom most' hy juyst voor Pontio dat lijden?
A. Op dat hy ons voor Godts gerichte sou bevrijden.
V. En waerom heeft hy doch den doodt des Cruys gesmaeckt?
A. So heeft hy onsen vloeck ver van ons wech gemaeckt.
V. En waerom most' hem oock de bitt're doodt verswelgen?
A. Daer was geen ander raedt de sonden te verdelgen.
V. Maer sijn Begravenis was die soo heel van noodt?
A. Dat was een wisse tuyg en pandt van sijne doodt.
V. Hoe komt dat niet te min oock wy noch moeten sterven?
A. Ons doodt is sondes doodt, en stee hier boven erven.
V. Wat heeft ons Christi doodt voor goedts meer aengerecht?
A. Ons sondelijcken aerdt is aen sijn Cruys gehecht.
V. Wat wert daer mee gemeent: is neer-gedaelt ter hellen?
A. Verstaet sijn ziel-gepraem, sijn herten-smert, en quellen.
V. Maer waer toe most de Heer dat lijden aen sijn ziel?
A. Op dat geen Christen-mensch in helscher angst en viel.
V. Wat doet ons dat voor goedt dat Christus is verresen?
A. So heeft hy sich Godts Soon, en ´sLevens-vorst bewesen.
V. Hoe segt ghy dat de Heer gevaren is om hoog?
A. Dat hy met onsen vleesch recht nae den Hemel toog
V. Hoe is hy dan met ons ten eynde vande dagen?
A. Als Godt, met Geest, en kracht, en gunst, en wel-behagen.
V. Zijn de naturen dan soo niet ghescheurt van een?
A. Sy zijn't niet meerder nu, als eertijts hier benee'n.
V. Wat helpt ons dat de Heer ten Hemel is gevaren?
A. So sal hy oock met hem ons allen daer vergaren.
V. Maer hoe doch is hy tot Godts Rechterhandt gestelt?
A. So is in sijne handt het opperste geweldt.
V. Maer is daer aen ons iet wat sonderlings gelegen?
A. So sal hy ons voor't quaedt om-vleugelen, en plegen.
V. Wat troost ons dat hy werdt verwacht ten jongsten dach?
A. Des ider vrome ziel verlossing hopen mach.
V. Wat moet een Christen-mensch van Godt den Geest belijden?
A. Dat hy ons Christ'nen maeckt, en eeuwicht sal verblijden.
V. En wat van Christi Kerck, en 'tvolck dat hy verkoor?
A. Dat Christus dat verga'ert, en ick daer toe behoor.
V. Wat wilt der Heyligen Gemeynschap daer nae seggen?
A. Ons gaven inden Heer tot Stichting aen te leggen.
V. Hoe scheldt ons Godt de schuldt van alle sonden quijt?
A. Alleen om Christi wil in dees genaden tijdt.
V. Wat troost ons dat de Heer ons lichaem sal verwecken?
A. Dat hy't met heerlijckheydt en glans sal overtrecken.
| |
[pagina 9]
| |
V. En wat oock 't geen daer by van 'teeuwigh leven staet?
A. Dat is een vreugdt die ons verstandt te boven gaet.
V. Wat baet u alle dit van herten te geloven?
A. Rechtveerdich zijn voor Godt, een erfgenaem van boven.
V. Hoe segt ghy dat ghy voor den Heer rechtveerdicht zijt?
A. Alleenlijck door 'tgeloof dat Christi naem belijdt.
V. Hoe werdt rechtveerdicheydt 'tgelove toegeschreven?
A. In so veel als het siet op Christi doodt, en leven.
V. Kan dan ons eygen doen voor Gode niet bestaen?
A. 'Tis onvolmaeckt wat hier van menschen werdt gedaen.
V. Hoe seyt dan Godt dat hy ons 'tgoede wilt belonen?
A. Dat wilt hy nae genae, niet nae verdienst bekronen.
V. Maer werdt also de mensch niet sorgeloos gemaeckt?
A. Hy kan niet Godtloos zijn die Christi goetheyt smaeckt.
V. Hoe komt Godt dat geloof in onse herten wercken?
A. Door 'tWoordt, en Geest: en door de Sacramenten stercken.
V. Wat noemt ghy in Godts Kerck des Heeren Sacrament?
A. Dat Christum ons in 'thert gelijck een segel prent.
V. So wilt ghy datmen daer den Middelaer kan leeren?
A. Sy sien gelijck het Woordt alleen op't bloedt des Heeren.
V. Van hoe veel doet de Schrift in 'tNieuw-verbondt verhael?
A. Van Twee, den Heyl'gen Doop, en 'tHeylich Avondtmael.
V. Hoe werdt ons inden Doop 'tbloedt Christi aengepresen?
A. G'lijck 'twater 'tlichaem wast, so't bloedt ons sondich wesen.
V. Wat werdt door 'twasschen ons geleert, en aengeduydt?
A. Godt delgt in Chirsti bloedt en Geest ons sonden uyt.
V. Maer waer werdt ons daer van versekering gegeven?
A. Daer Christus 'tFormulier des Doops heeft voorgeschreven.
V. So reynicht 'twater dan der zielen smetten niet?
A. Dat doet des Heeren Geest en boedt dat hy vergiet.
V. Maer 'theeft den naem van 't badt der weer-geboort gekregen?
A. Des weet ick dat op my Godts Geest is met sijn segen.
V. Hoe werdt het oock genaemt een wassching vande sond'?
A. Op dat ick daer door vast in dat vertrouwen stond'
V. Maer moetmen oock het zaedt der bondt-genoeten dopen?
A. Haer staet in Crhisti bloedt met ons een Hemel open.
V. Hoe wijst ons 'tAvondtmael oock op des Heeren doodt?
A. Door uytgegoten wyn, en door gebroken broodt.
V. Hoe werdt gemelte doodt daer door claer uytgesproken?
A. Syn bloedt is uytgestort, sijn lichaem is gebroken.
V. Hoe nutten wy te recht dat heylich broodt, en wijn?
A. Wanneer wy in 'tgeloof sijns doodts gedachtich zijn.
| |
[pagina 10]
| |
V. Wat wilt hy ons daer met verseeg'len, en bevesten?
A. Dat hy met lijf en bloedt is heel tot onse besten.
V. Waer heeft ons Christus dat belooft, en toegeseyt?
A. Daer hy sijns doodts bevel ons heeft te voor geleyt.
V. Maer werdt uyt broodt en wijn het lijf en bloedt des Heeren?
A. Niet meer als 'twater vanden Doop in't bloedt moet keeren.
V. Wat noemt hy dan het broodt sijn lijf, den wijn sijn bloedt?
A. Tot sekerheydt dat hy ons sielen laeft, en voedt.
V. So werdt sijn lichaem dan niet met 'slijfs mondt gegeten?
A. Neen, metter sielen mondt, die wy 'tgelove heten.
V. En sijn gemeynschap oock niet lijfelijck gedacht?
A. Die werdt door sijnen Geest in onse siel gewracht.
V. Wat scheelt het Nachtmael van de Mis der Roomsche Papen?
A. Het Nachtmael is van Godt, de Mis is 'sDuyvels Wapen.
V. Maer segt waer in 'tverschil van beyden meest bestaet?
A. De Mis doodt Christi doodt, daer 't Avondtmael op gaet.
V. Hoe werdt hier meer Godts eer godts-lasterlijck vertreden?
A. Noyt isser groter Ga naar margenoot* Droes en Afgodt aengebeden.
V. Wat werden wy oock noch door't Avondtmael bericht?
A. Malkander dienst te doen, en onderlinge plicht.
V. Hoe werden wy daer toe geleydt, en aengedreven?
A. Ons allen werdt een broodt, en eenen wijn gegeven.
V. Voor wien ist Avondtmael des Heeren ingestelt?
A. Die in geloof en vrees des Heeren doodt vertelt.
V. Wat raedt met hen, die haer van alle deugd' ontbloten?
A. Die werden door de macht der sleut'len uytgesloten.
V. Wat sleutels voert de Kerck met nutticheydt, en vrucht?
A. Des Heeren Heylich Woordt, en Christelijcke Tucht.
V. Hoe sluyt des Heeren Woordt Godts Hemel-rijck ons open?
A. Wanneer wy in geloof en boet tot Christum lopen.
V. Hoe werdt den Hemel weer gesloten door het Woordt?
A. Als dat betuygt dat die geen godtloos toebehoort.
V. Hoe sluyt het Hemel-rijck de Ban en Tucht der Kercken?
A. Sy snijdtse af die quaedt in leer of leven wercken.
V. Maer doet sy dat so haest de sonde werdt begaen?
A. Indien sy boet en goe vermaning tegen-staen.
V. So bant men haer dan niet indien sy beter leven?
A. Wie durft dat Godes is den Duyvel over-geven.
V. Hoe werdt haer nae den Ban Godts Rijck weer opgedaen?
A. Wanneer sy tottet goedt van 'tquaedt weer over-gaen.
|
|