Gründtlicher Bericht, ob Zauberey die argste vnd grewlichste sünd auff Erden sey(1597)–Franciscus Agricola– Auteursrechtvrij Inhoudsopgave Gründtlicher Bericht, ob Zauberey die argste vnd grewlichste sünd auff Erden sey Dem Durchleuchtigen, Hochgepornen Fürsten vnd Herrn, Herrn Johann Wilhelmen, Hertzogen zun Gülch, Cleue vnd Berg, Grauen zu der Marck vnd Rauenszberg, Herrn zu Rauenstein, &c. meinem Gnedigen Fürsten vnd Herrn, wünsche Ich Franciscus Agricola, Gnad vnd seligkeit, durch Jesum Christum vnsern einigen Heylandt vnd Seligmacher. Vorred des Authorn zu dem guthertzigen Leser. Erster tractat von Zaubern vnd Zauberinnen, was, vnd ob sie die argste Sünder auff Erden seyen. Das erst Capitel.Was Zauberey sey: vnd welche man Zauberer vnd Zauberinne oder Hexen nenne. Das I I. Capitel.Beweisz, das Zauberer vnd Zauberinne ärger sein als Heiden vnd Abgöttischen. Das I I I. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seynd ärger als Juden. Das I I I I. Capitel.Die getauffte Zauberer vnd Zauberinnen seynd ärger als die Türcken. Das V. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen, seynd ärger als Mamelucken. Das V I. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seynd erger als sonst einige Gotteslästerer. Das V I I. Capitel.Das die Zauberer vnd Zauberinnen ärger seynd, als sonst einige andere Eidt vnd trewlose menschen. Das V I I I. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seynd ärger als einige Ketzer vnd Sectarien. Das I X. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seind ärger als einige sacrilegi, Kirchenschender oder Gottesräuber. Das X. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen, seynd ärger als die Sodomiter. Das X I. Capitel.Das die Zauberer vnd Zauberinnen ärger seynd als parricidae oder matricidae das ist, die ir eigen Eltern, oder Kinder, oder sunst nechste blutuerwandten mörden. Das X I I. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seyn ärger als proditores patria, das ist, die ir Vatterlandt verrathen, oder betrüben. Das X I I I. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seynd ärger als einige Mörder oder Todtschleger. Das X I I I I.Capitel.Die getauffte Zauberer vnd Zauberinnen, seynd ärger einige Hurer. Das X V.Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seynd ärger als incesti, das ist, einige Bludtschender. Das X V I. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seyn ärger als einige Ehbrecher. Das X V I I. Capitel.Das die Zauberer vnd Zauberinnen ärger seynd, als einige, Dieb, Räuber oder Landtsträuffer. Das X V I I I. Capitel.Das die Zauberer, vnnd Zauberinnen ärger seynd, als die Mordtbrenner. Das X I X. Capitel.Das die Zauberer vnd Zauberinnen ärger seyn, als einige verleumbder vnd ehrenschender. Das X X. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seind ärger als sonst einige heuchler, vnd gefeinste Christen. Das X X I. Capitel.Die Zauberer vnd Zauberinnen seynd ärger vnd gottloser als sonst respectiuè einige andere, auch die aller böseste Sünder. Das X X I I. Capitel.Dero Zauberer vnd Zauberinnen Sünd ist respectiuè ärger als des Teuffels Sünd, darumb er ausz dem himel gestossen. Zweiter tractat, Ob, vnd wie die Zauberer vnd Zauberinnen sich zu Gott wider bekeren, genad finden, vnd selig werden mögen. Das erste Capitel.Das dero Zauberer Sünd schwerlich vergeben werden könne, wegen das sie wider den Heiligen geist sündigen. Das I I. Capitel.Das die Zauberer vnnd Zauberinnen die wurtzel, vnd das fundament der bekerung vnd gnaden vmbgerissen, vnd verloren haben. Das I I I. Capitel.Das die Zauberer vnnd Zauberinnen schwerlich oder nimmer sich bekehren: wegen das sie mit Leib vnd Seel ins teuffels gewalt seyn, vnd von demselben an der bekehrung behindert werden. Das I I I I. Capitel.Das gleichwol die Sünden der Zauberer vnd Zauberinnen vergeben können werden, vnd was gestalt. Das V. Capitel.Beweisz vnnd Exempla, ausz dem alten Testament, das nicht allein die Zauberer zu gnaden kommen mögen, sondern auch etliche sich bekert, vnd gnad erlangt haben. Das V I. Capitel.Beweisz vnnd Exempel ausz dem newen Testament das die Zauberer Busz thun, vnd gnad erlangen können. Das V I I. Capitel.Wie die Zauberer vnd Zauberinnen am besten zur Busz, vnd besserung ihres lebens gerathen, vnd geholffen werden mögen. Der dritte Tractat, Was vrsachen also vil Zauberer vnd Zauberinnen, beuorab diser zeit erfunden. Das Erste Capitel.Die general vnd gemeine vrsachen warumb die menschen sich zu der verfluchter zauberkunst begeben. Das I I. Capitel.Die erste special vrsach, warumb vil Leut zu der Zauberey sich begeben: vnwissenheit vnd nachlässigkeit der Pastorn vnd Geistlicher Oberkeit. Das I I I. Capitel.Die ij. Special vrsach, warumb so vil Zauberer vnd Zauberinnen werden: Nachlässigkeit Weltlicher Obrigkeit in der straff. Das I I I I. Capitel.Die dritte special vrsach, der eyngerissene vnd täglich je länger je mehr eynreissender Zaubereyen: vnglaub vnd wicheley. Das V. Capitel.Die vierte special vrsach warumb etliche zu Zaubern werden: vorwitz, vnd rath bey warsagern vnd Schwartzkünstler suchen. Das V I. Capitel.Die fünffte special vrsach zur Zaubereyen, Geldtsucht oder vnordenliche trachtung nach Erdischem gut. Das V I I. Capitel.Die sechste special vrsach, vnd vorbereitung zur Zauberey: Geilheit vnd wollust des fleischs. Das V I I I. Capitel.Die sibende special vrsach, warumb so vil zur Zauberkunst gerathen: den teuffel leichtlich nennen, oder bey im fluchen, &c. Das I X. Capitel.Die achte special vrsach, warumb vil leuth zu Zauberer vnnd Zauberinnen werden: vnsinnige traurigkeit, vnnd misztrawen an Gottes hilff vnd gnaden.Item: vngedult, &c. Das X. Capitel.Die ix. Special vrsach, warumb vil zu Zäubern werden: Vnmessiger zorn vnd verbitterung oder rachgierigkeit auff andere. Das X I. Capitel.Die x. Special vrsach, warumb also vil zun Zauberer werden: Selten oder nimmer recht beichten, vnd sunst trag zubetten, vnd Gottesdienst sein. Das X I I. Capitel.Die xj. Special vrsach, warumb so vil zun Zauberern werden: nit zu gepürlicher zeit, oder vnwürdig zum h. Sacrament gehn. Das X I I I. Capitel.Die xij. Special vrsach, warumb so vil Zauberer werden, oder bleiben: miszmuth vnd verzweiffelung an Gottes gnaden vnd Barmhertzigkeit. Das X I I I I. Capitel.Warumb vnd was vrsach in disen vnsern letzten zeiten so vil Zauberer vnd Zauberinnen oder Hexen erfunden werden. Der vierte Tractat, Ob vnd was massen die hohe Obrigkeit, so lieb inen Gott vnd ihr ehr vnd seligkeit ist, schuldig vnnd gehalten sey, die Zauberer vnd Zauberinnen, on einig vber sehen, zustraffen. Das Erste Capitel.Das die hohe Obrigkeit ist schuldig, die Zauberer vnd Hexen mit ernst zustraffen. Das I I. Capitel.Die Christliche Obrigkeit ist schuldig, die Zauberer vnd Zauberinnen an leib vnd leben zu straffen, nach dem Göttlichen befelch: vnd darneben auch nach dem beschribenen Geistlichen vnnd weltlichen Rechten. Das I I I. Capitel.Das die hohe Obrigkeit schuldig sey, die Zauberer vnd Zauberinnen vermög Gottes wort mit fewr zustraffen vnd zutödten. Das I I I I. Capitel.Nach weltlichen vnd beschribnen Rechten, soll die hoch Obrigkeit die Zauberer vnd zauberinne mit fewr verbrennen. Der fünffte Tractat, Ob die hohe Obrigkeit, scherlich vnnd hochsträfflich sündige, die Zauberer vnd Zauberinnen wissenlich geduldet, vnd vngestrafft lest. Das Erste Capitel. Das I I. Capitel.Was grossen zorn vnd vilfeltige straf die Obrigkeit bey Gott vber sich vnd ire vnderthanen verschuldet, welche die abgeschworne höchste feind vnd lästerer Gottes, die Zauberer vnd Zauberinnen wissentlich gedulden, oder mit schuldigem eyffer vnd ernst, inen nicht nachtrachten, vnd dieselb der gepür straffen vnd auszrotten. Der sechste Tractat, Von lob vnd preisz, auch grosser vnd stattlicher ja ewiger belonung, so der frommen Gottliebenden obrigkeit, welche die gerechtigkeit handhabet, vnd die böse, insonderheit die allergrewlichste sünd der Zauberi wissentlich nit geduldt, sonder mit Göttlichem eiffer vnd ernst der gepür straffet, von Gott verheissen vnd bereit ist. Das Erste Capitel.Die Obrigkeit, welche die Zauberer vnd Zauberinnen der gepür straffet, zeiget an das sie Gottes wort glauben. Das I I. Capitel.Die Obrigkeit, welche die Zauberer vnd Zauberinnen nicht gedulden, sonder mit schuldigem eiffer straffen, beweisen das sie Gott lieben. Das I I I. Capitel.Welche die Zauberer vnd Zauberinnen der gepür straffen, zeigen würcklich an, das sie Gottes Ehr suchen, vnd zu verthedigen geflissen seyn. Das I I I I. Capitel.Die Obrigkeit welche die Zauberer vnd Zaubereinnen nicht vngestrafft lassen, zeigen an das sie ihre ehr vnd seligkeit lieb haben. Das V. Capitel.Welche Obrigkeit die Zauberer vnd Zauberinnen der gepür straffen, beweisen das sie ihren nechsten, vnd Vnderthanen lieb haben. Das V I. Capitel.Die hohe Obrigkeit, welche die Zauberer vnd Zauberinnen mit schuldigem eyfer der gepür straffet, heiliget ihre händ, vnd leistet Gott einen wolgefelligen dienst. Das V I I. Capitel.Gott lobt, vnd ehret, zeitlich vnd ewig, die Obrigkeit, welche die Zauberer vnd Zauberinnen, als die meiste Gotteslästerer vnd vbelthäter der gepür straffet. Das V I I I. Capitel.Gott liebet insonderheit die fromme Obrigkeit, welche ausz liebe Gottes, ir ampt recht verwaltet, vnd die bösen straffet. Das I X. Capitel.Von der reichlichen vnd ewigen belohnung, so der frommen Obrigkeit bereit, welche ausz liebe Gottes vnd der gerechtigkeit, die Zauberey der gepür straffet, vnd, als (vil müglich) auszrottet. Das X. Capitel.Wie Gott auch fromme, vnd die Zauberey, befolner meinung vnd massen straffende Obrigkeit, auch zeitlich gesegnen schützen, vnd belohnen werde. Das X I. Capitel.General vnnd gemeine verheissungen, ausz dem alten vnd newen Testament, dasz Gott die gerechtigkeit liebende vnd handthabende frome Obrigkeit insonderheit beschütze vnd beschirme. Das X I I. Capitel.Special verheissung, vnnd trostspruch, auch Exempla, für die fromme Obrigkeit, welche inhalt Gottes befelchs die bösen, vnd Gottlosen, vnd demnach auch die Zauberer strafft, vnd die frommen beschützet, &c. Der sibende Tractat, Von allerley Argumenten, gegenwürff, vnnd Eynreden, so wider den vorbeschehenen gründtlichen bericht, von der gepürlicher, vnd von Gott befolner straff der Zauberer vnd Zauberinnen, fürgewant werden: mit gründtlicher, jedoch als vil müglich, furtzer ablenung vnd widerlegung derselben. Das Erste Capitel.Allerley Eynred, das kein Zauberey, vnd demnach auch keine Zauberer seyn sollen. Das I I. Capitel.Allerley Eynreden, das die Zauberer nicht sollen so arg sein, als sie bezüchtiget werden. Das I I I. Capitel.Allerley Eynrede, wider die von Gott, vnd den Rechten erkandte, vnd befolhne straff wider die zauberer vnd zauberinnen Das I I I I. Capitel.Allerley Eynred, etlicher Obrigkeit, gegen die ordenliche von Gott, vnnd den Rechten befolne straff dero zauberer, damit sie sich wöllen entschuldigen, das sie dieselb gedulden, vnd vngestrafft lassen. Beschlusz vnd Summarische repetition, was biszdaher gehandelt, sampt trewhertziger ermanung an alle Christen ins gemein, vnd beuorab, an die Christliche, fromme, vnd Gottliebende hohe Obrigkeit. Register, vnd general zeiger dero siben vorgehender Tractaten, von schuldt, vnd straff der Zauberer, sampt jedes Tractats Capitulen. Des sibenden Tractats: Von allerley Eynreden, so wider vorbeschehenen bericht von der schuld vnd straff dero Zauberer, so von dem gemeinen Mann, so von etlicher Obrigkeit selbst, fürgewant werden: mit gründtlicher ablehnung derselben in verscheidene Capittel abgetheilt.