Biographisch woordenboek der Nederlanden. Deel 18
(1874)–A.J. van der Aa– Auteursrechtvrij
[pagina 241]
| |
gezelschappen, kermissen, bruiloften en vooral altaar- en andere stukken van kerken en galerijen. Steenwijk, Neep en anderen hadden nu en dan de hulp van zijn geestig penseel, om de stoffaadje in hunne kerken en andere voorstellingen te brengen. Hij hield zich eenigen tijd te Parijs op, waar hij 24 schilderstukken in de kerk der Mathurins vervaardigde, benevens voorstellingen uit het leven van den stichter, die door hem geëtst zijn. Hij vestigde zich te Antwerpen, vertrok vandaar naar 's Hertogenbosch en vandaar wederom naar Antwerpen. Waarschijnlijk verliet hij die stad wederom, om te 's Hertogenbosch zijne dagen in den boezem zijner familie te eindigen. Zijn sterfjaar is onbekend, doch hij leefde nog in 1679. Hij vervaardigde omtrent dien tijd in de groote marmerzaal te Potsdam twee zinnebeeldige voorstellingen, een op de geboorte van den Kroonprins, 1657, en de ander op den vrede te Nijmegen. In de Oranjezaal op het Huis te Bosch, nabij 's Gravenhage, heeft men van dezen meester eene Smederij van Vulkaan met levensgroote beelden, heerlijk van kracht en kleur. Een der zalen van het stadhuis te 's Bosch is versierd met twee groote uitvoerig behandelde meesterlijk geschilderde historiestukken. In het Museum te Brussel vindt men van hem eene Dronkemanspartij op eene dorpskermis en Christus aan den geeselpaal, te Antwerpen eene voorstelling van Moordenaars, die een monnik vergif ingeven en het portret van den Bernardijner monnik van Tulden. Hij huwde Maria van Balen, dochter van den vermaarden schilder Hendrik van Balen, den Oude.
Zie Houbraken; Immerzeel; Kramm. |
|