hield, en zich bij de gilden, waartegen hij op den predikstoel hevig uitvoer, zeer gehaat maakte.
Als geleerde maakte hij eenigen naam door het uitgeven der volgende geschriften:
Harmonie van het Lyden Jesu Christi. Dat is over-eenstemminge van de vier H. Evangelisten over de Historye van het bittere lyden onzes Salichmaeckers, gelyck deselve jaerlycks, in seven-en-tsestigh predikatiën, zal verklaert worden tot dienst der Christelycke Gemeynte alhier binnen Dordrecht. Dordr. 1635, welk boeksken, sedert bij het verkondigen van het Lijden tot leidraad gebruikt, herdrukt werd in 1694 en 1701, met gedichten van Cats, Lydius, Busschof, Vollenhoven en Aldegonde, en in 1764 en 1820 met veranderingen en bijvoegselen onder den titel van:
Ordre der Texten, uit welken ter gedagtenisse van Jezus Christus geboorte en besnydenis, lyden, sterven en begravenisse, opstandinge en hemelvaart, als mede over de uytstortinge van den Heiligen Geest gepredikt wordt, in de Christelyke Gemeente te Dordrecht. Dord. 12o; terwijl de laatste druk nog heden bij de Hervormde Gemeente te Dordrecht in gebruik is.
Wonderlycke verborgenheden der Jesuyten. Dord. 1639. 12o.
De roemgierige Jesuyt, vertoont in Pater de Landsheer, Jesuyt tot Antwerpen. Dord. 1648. 12o.
Zijne afbeelding gaat tweemalen in plaat uit; eene zonder naam van den graveur klein fol. en eens door J. Warnier fol.
Zie Balen, Beschr. van Dord., bl. 664, 668, 676; Brandt, Hist. der Reform., D. IV. bl. 219; de Chalmot, Biogr. Woordenb.; Ypeij en Dermout, Geschied. der Nederl. Herv. Kerk, D. II. Aant. bl. 186 (309); Schotel, Kerk. Dord., D. I. bl. 301-307; 534, D. II. bl. 761.