Yang. Jaargang 10
(1974)– [tijdschrift] Yang– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 47]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 48]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Roland Jooris. Wetteren 1936.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bart Kuyken. 1949.Studeerde aan de Conservatoria te Brugge, Brussel en Den Haag. Specialiseerde zich in barokmuziek en avant-gardemuziek. Gaf talrijke concerten, zowel in binnen- als in buitenland. Maakt deel uit van het ‘Parnassus Ensemble’ en van het ‘Collegium Aureum’. Opnamen voor ‘Harmonia Mundi’ en ‘Philips-Seon’. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 49]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programma
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 50]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Silenceals ik het woord
stilte opschrijf moet
het zo stil zijn dat
ik het potlood kan
horen waarmee ik het
woord stilte aarzelend
aan het papier toevertrouw.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kamermuzieksamen zwijgen als in
een wachtkamer, telkens
als de deur opengaat
ontstaat er muziek,
zelfs het gekuch achter
de hand maakt de
leegte onmogelijk,
maar zenuwslopend.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 51]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Density
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 52]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mnemosynevalavond veegt het landschap leeg
om alleen te zijn
binnen de vorm
van een bosje
in het donker
zit een klank
in het verborgen
groen
hij valt
druppelsgewijs
een lijn bij elkaar
die soms doet
wenen inwendig
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 53]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fukushima Inaarmate de avond
in de bomen klimt
verzwijgt het donker
hun vormen
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fukushima IIvleugels doen de lucht
geen pijn, vleugels vliegen
op en weg
in struiken blijft
het donker achter
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 54]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sequenza
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 55]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Momenteen gedachte tikt
in zijn hoofd als
een metronoom
slechts als ieder
nu even de adem
inhoudt blijkt
het hoorbaar:
een voorwerp
op een piano
dat een gedachte
wordt
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 56]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Binnensmonds sonnet voor timide musicihet gemompel
het geknars
het gekriep
het getik
het geknor
het geritsel
het geknabbel
het geknaag
het gesnurk
het geklok
het gekakel
het geronk
het geraas
het gesputter
|
|