Yang. Jaargang 10
(1974)– [tijdschrift] Yang– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 29]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 30]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daniël VAN Ryssel. Evergem 1940.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oswald VAN Olmen. Hasselt 1941.Studeerde dwarsfluit, blokfluit en zang aan de muziekconservatoria van Gent, Freiburg en Praag waar hij in 1969 het einddiploma behaalde met grote onderscheiding. Is momenteel leraar blokfluit aan het Lemmensinstituut te Leuven. Gaf talrijke concerten, zowel in binnen- als buitenland, o.m. in samenwerking met het vroegere ‘Alarius-ensemble’, Sigiswald en Wieland Kuyken. Maakt deel uit van het ‘Parnassus Ensemble’ gespecialiseerd in barokke kamermuziek op historische instrumenten. Opnamen voor ‘Harmonia Mundi’, Philips. Lid van het Vlaams Mobiel Ensemble Enteuxis. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johan Huys. Gent 1942.Studeerde piano en orgel aan het Kon. Muziekconservatorium te Gent. In 1965 eervolle vermelding in een orgelcompositiewedstrijd te Magadino. Was in 1966 laureaat van de internationale orgelwedstrijd te Praag en behaalde er de derde prijs voor orgelimprovisatie. Behaalde samen met o.m. O. Van Olmen en B. Kuyken het Hoger Diploma voor kamermuziek met de hoogste onderscheiding aan het Conservatorium te Brussel. Is momenteel leraar orgel aan de Muziekacademie te Gentbrugge en leraar clavecimbel aan het Kon. Muziekconservatorium te Gent. Gaf talrijke concerten zowel in België als in het buitenland. Lid van het Vlaams Mobiel Ensemble Enteuxis. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina *3]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oswald van Olmen: alt-blokfluit
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina *4]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Johan Huys: clavecimbel
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 31]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Programma
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 32]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hier en nu in deze ruimte
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 33]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
vandaag
5 december 1973
klaasavond
Hedendaagse Poëzie en Muziek
in Richard Foncke Gallery
werken worden uitgevoerd van
Karel Goeyvaerts
Henri Pousseur
Isang Yun
Makoto Shinohara
Lucien Goethals
algemene presentatie
en musicologische inleidingen
Herman Sabbe
poëtische inleidingen
Daniël Van Ryssel
solisten
Oswald Van Olmen (alt-blokfluit)
en Johan Huys (clavecimbel)
het vriendenpubliek verleent zijn
onmisbare medewerking door talrijk
op te komen, voor sfeer te zorgen,
geen peukjes op de grond te gooien,
gepassioneerd te luisteren als het
schoon is en beleefd te blijven als
het niet schoon is, geanimeerd te
debatteren tijdens de pauze en warm
te applaudisseren als het gedaan is
terwijl wij hier zijn, zal men elders
oorlogje spelen, de gevangenen bewaken,
honger lijden, de zieken verzorgen,
de munt ontwaarden, voor een overtuiging
strijden, de arbeiders laten werken,
de dommen in hun wijsheid laten...
en rijdt sinterklaas op de daken om
de verwende kinderen veel, de arme
kinderen weinig speelgoed te schenken
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 34]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
u merkt het
lieve medespelers
u wist het eigenlijk vooraf
dat ieder op dit werelds schouwtoneel
ook weer vandaag
zijn eigen rol of rolletje speelt
de uwe deze avond is voornaam
want wij
wij kunstenmakers hier vooraan
kunnen u enkel maar
een spiegel tonen
terwijl u luistert
meeleest
rondkijkt
een geeuw onderdrukt
uw rechterbeen over uw linker kruist
ontroerd wordt
nadenkt
iets in het oor van uw buurvrouw fluistert
glimlacht
en wacht op wat u nog te wachten staat
wij hopen
lieve medespelers
dat u zichzelf in ons herkent
zoals wij onszelf in u herkennen
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 35]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mnemosyne
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 36]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Shao Yang Yin
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 37]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
wanneer hij terugkwam
was de schemerige dag
reeds een verlaten avond
zijn kinderen op de trap
heeft hij nog net goenacht gekust
en toen was zijn vrouw er
en haar ogen wachtten en verwachtten hem
aarzelend moeizaam
woord voor woord beproevend
om in het heden en verleden
zijn waarheid duidelijk in te weven
vertelde hij wie hij had ontmoet
en wat hij had gedaan vandaag
want zij begreep hem
hij vertrouwde haar
en toen de woorden
overgingen in muziek
en hun handen innig verstrengeld lagen
waren zij en hij
een beeld gelijk
aan jij en ik
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 38]
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fragmente
|
|