nieuw wanneer ze inhoudelijk sterk genoeg is om na veelvuldige beluistering nog even sterk - of sterker - te blijven boeien. En, of je dit doel bereikt door middel van magnetofoonband of symfonisch orkest, met sinustonen of glissando's, met een percussieorkest of een strijkkwartet, doet niets ter zake. Doch, Lucien, daar hoef ik jou niet van te overtuigen; jij die zo graag de geluidswereld van de magnetofoon met traditionele instrumenten vermengt!
Laten ons beider toonspraken schijnbaar (trouwens, in de tijd gezien: voor hoelang nog?) uit elkaar liggen, mij heeft het, bij het beluisteren van jouw werken, verheugd te mogen vaststellen dat er gewisse parallellen zijn. Wanneer ik jouw ‘Twee Kristallen’ voor piano vergelijk met mijn ‘Drie Preludes’ (eveneens voor piano), dan stel ik vast dat wij allebei bezeten waren door het klankfenomeen dat de piano kan zijn: gebruik van alle registers, met contrastwerking tussen hoge en lage, gebaseerd op een bij jou streng, bij mij vrij gebruik van reeksen. Worden bij mij harde dissonanten soms gemilderd door een pedaalgebruik, dan heeft dit m.i. niets te maken met de gebruikte materie (die quasi dezelfde is) doch met een verschillende geaardheid van ons beiden. Reeds na het beluisteren van deze ‘Kristallen’ werd het mij duidelijk hoezeer jij, net als ik, gebosedeerd bent door het fenomeen ‘kleur’! Herinner jij je nog dat ik zei: ‘ik zou jouw kristallen zo meteen kunnen instrumenteren’!
In ‘Dialogos’ voor 5 instrumenten en magnetofoon, in ‘Endomorfie I’ voor viool, piano en magnetofoon, en last but not least in de ‘Studie VI’ voor magnetofoon, trof mij jouw zin voor polyfonie. Het spel van subject en contra-subject (het zal wel eeuwig blijven) meen ik ook in enkele werken te hebben toegepast, vooral in mijn ‘Derde Symfonie’, die bijna volkomen op contrastwerking gebouwd is.
Merkwaardig ook vond ik de ‘Sinfonia’ voor 2 orkesten, slagwerk en 2 magnetofonen. De magnetofoons vormen a.h.w. een ‘binding’ tussen de twee traditoneel bezette orkesten. Vorig jaar schreef ik een ‘Capriccio’ voor orkest, waarin het (zeer uitgebreid)