Hockney op posterformaat
Begin juli werd David Hockney vijftig jaar. Alleen de Sunday Telegraph maakte van de gelegenheid gebruik om eens een mooi omslag voor de kleurenbijlage te maken met een van zijn tekeningen: het nummer van 5 juli. Het is een ongevaarlijke keuze, maar bijzonder genoeg omdat de bijlagen van de Engelse zondagskranten alleen bij hoge uitzondering een toonbaar omslag hebben. De bijkomende aanleiding was de verschijning van een boek waarin op groot formaat een flink aantal door Hockney sinds 1962 gemaakte posters zijn afgedrukt. Hockney Posters (Pavilion/Michael Joseph, f 61,30, importeur Nilsson & Lamm) bevat vijftig van de ongeveer honderdtwintig posters die Hockney heeft gemaakt; de hele collectie is op postzegelformaat, maar wel in kleur, achterin opgenomen. Veel posters waren voor tentoonstellingen van eigen werk, maar meer dan de helft voor toneelstukken, opera's, Amnesty International, liefdadigheidsavonden, meermanstentoonstellingen. Goed is te zien dat Hockneys originaliteit zo groot is dat hij stijlen en vormen van andere kunstenaars vrijmoedig kan gebruiken. Zijn naïveteit en wijsheid maken elke poster tot iets bijzonders, hoe simpel hij ook te werk gaat. De pagina's met de posters op postzegelformaat laten in één blik zijn veelzijdigheid zien: zijn pentekeningen, zijn etsen (bij de sprookjes van Grimm), zijn decortekeningen (voor The Rake's Progress), zijn schilderijen, kleurpotloodtekeningen, foto's en alle gemengde technieken. Hockney heeft natuurlijk een bedoeling met het maken van zoveel posters: hij wil dat het iets bijzonders is en een wezenlijk onderdeel van zijn andere werk. De in dit boek afgedrukte posters komen niet uit zijn eigen verzameling, want die is lang niet compleet. De collectie is van Brian Baggott die met het verzamelen begon omdat hij geen echte Hockney kon kopen.
JS
Bijdragen op deze pagina van Henk Pröpper, Diny Schouten en Judith Staghouwer