John D. Mc. Donald
Vervolg van pagina 13
is dat niet goed na te gaan, want John D. wou eerst zeker weten dat hij wel zo'n serie met een vaste hoofdpersoon kon maken en had er dus vier gemaakt, die alle vier in dat jaar uitkwamen. De titels hadden allemaal een kleur (Nightmare in Pink, The Quick Red Fox), want hij ging ervan uit dat je gepassioneerde crimepocketlezers, die ze per dozijn inslaan, moet helpen ze uit elkaar te houden. Travis McGee woont op een boot aan de kust van Florida en zijn vak is ‘helper in nood’. Voor de helft van de opbrengst lost hij reeds als hopeloos afgeschreven zaken op. Maar zoals dat bij een vaste held gaat ontwikkelde McGee zich, los van de avonturen, tot uniek seksueel therapeut en tot boeteprediker. Heel wat misbruikte, geknakte vrouwen verlaten na zijn liefde, en na schitterende alhoewel soms onzinnig mooi klinkende dialogen, zijn boot en zijn leven als nieuw. En als boeteprediker fulmineert hij tegen de milieuverkrachting, de afbraak van Florida, de criminaliteit en alles wat het moderne leven ons bracht. Condomium (1977), een dikke bestseller, gaat over een groot appartementsgebouw, door speculanten opgezet, met honderden bejaarden als slachtoffer. Barrier Island (1986) gaat over de trucs van bouwspeculanten met milieuwetten, en verraadde een grote kennis van zaken.
Helemaal in het begin van zijn carrière waren de communisten nog wel eens de boosdoeners, daarna de politiek en de sociale omstandigheden, maar steeds meer bleek dat de mens, ook in de vrije wereld, geneigd is tot velerlei kwaad. John D. MacDonald raakte langzamerhand het etiket pulpschrijver kwijt, hij kreeg prijzen voor zijn werk, er kwamen cover stories in de betere bladen, en op den duur eerst hard coveredities van zijn boeken, voordat ze naar de pocketmarkt gingen. Op universiteiten kwam belangstelling voor zijn werk, en na studies over Chandler, Hammett, Ross MacDonald, Cain werd ook zijn werk opgenomen in de culturele schat van Amerika. Niet ten onrechte. Vooral de jaren veertig-vijftig, toen de paperbacks bloeiden en de asfaltjungle gestalte kreeg, schreef John D. MacDonald de misdaadgeschiedenis van Florida. Zij die op en zij van de puinhoop leven, met de snelheid van een machinegeweer. Steeds opnieuw gebruikmakend van alle in het genre gangbare elementen, mooie, glanzende, lelijke en larmoyante plots en in ieder geval bezeten van de drang dat op te schrijven.
■