[Nummer 1]
Redactioneel
Poëzie is kunst, popmuziek entertainment. Of is het niet zo zwart-wit? Deze Vooys heeft veel oor voor de muze in het muzikale amusement. Uw kersverse columnist Gaston Franssen zoekt en vindt een diepere betekenis in de teksten van The Streets. Joël Mommers laat een tegengeluid horen en pleit ervoor de songtekst op zijn eigen muzikale merites te waarderen. Nemen we vervolgens met Spinvis een kijkje op de werkvloer, dan vinden we ook daar geen eenduidig antwoord. Hoewel sommige luisteraars zijn teksten benaderen als poëzie, blijft het voor hem vooral vermaak: ‘Alleen is het amusement dat ik maak dan toevallig andersoortig.’
Maar Vooys heeft natuurlijk meer voor u in petto. Zo staat ook de relatie tussen literatuur en maatschappij op de agenda. Hans Anten brengt in het hoofdartikel de fascistoïde lezing van Bordewijks Bint in kaart. Nina Geerdink, Freek van der Heide, Ellen Leijten en Martine van Ommeren laten in een gezamenlijk artikel zien hoe een kleine economische crisis in 1720 een nieuw literair subgenre tot gevolg kon hebben. Om de woorden ‘voor elk wat wils’ te vermijden: Vooys schotelt u weer een verscheiden letterkundige dis voor.