De Vlaamsche Kunstbode. Jaargang 16
(1886)– [tijdschrift] Vlaamsche Kunstbode, De– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd2.Van dit boekje bezit ik VIER verschillige uitgaven, allen het jaartal 1639 dragende. Ik ook verlang deze vier vragen beantwoord te zien; sedert jaren zoek ik te vergeefs, om eenige inlichtingen daarover te kunnen inwinnen. L.N. | |
3.Dit getal zal zeker niet hoog loopen; tot aanvulling van den lijst van C.P. Serrure dient de volgende titel. Brief van Mijnheer Despreaux, over de liefde Gods, aan Mijnheer den abt Renaudot, vertaeld door A.V.S. te Parys, by Denys Thierry in S. Jacobs straet by de Maturius, in de stadt van Parys. M.DC.XCVIII. Met privilegie van den koning. XX. | |
4.Na den dood van Karel X (6 November 1830), wilde de legitimisten den 11jarigen graaf de Chambord, onder den naam van Hendrik V, op den troon van Frankrijk | |
[pagina 6]
| |
plaatsen. Vòor dezen staatkundigen aanslag mislukte, hadden zij reeds deze stukken geslagen, waarvan eenige in omloop gebracht werden. Theodoor. | |
5.In ‘De Opzoeker’ stelt Patriot de volgende vraag: ‘Wanneer is de Belgische Vlag ingevoerd? - Welke zijn de zinnebeeldige beteekenissen der drie kleuren?’ - De kwestie is zeer gemakkelijk op te lossen, door al wie heraldische werken, België rakende, bij der hand neemt. Wij komen zoo hier en daar een oogslag over deze zaak in een tiental kleinere werkjes te slaan, en teekenden het volgende aan: ‘De oorsprong van ons nationaal vaandel is onder het leenroerig tijdvak op te zoeken. Ons land was alsdan in een achttal kleine staten verdeeld, waarvan ieder zijne bijzondere kleuren en wapens had. De Zwarte leeuw was de standaard van Vlaanderen, - de gele leeuw, die van Brabant en de roode leeuw, die van Limburg. Luik had drij zwarte leeuwenwelpen. Op het einde der XIIe eeuw, Vlaanderen, Henegauwen en Namen, tijdelijk vereenigd, namen tegelijk voor wapen den zwarten leeuw. Omtrent hetzelfde tijdstip nam Luxemburg, bij verwantschap der prinsen, den rooden leeuw van Limburg aan, terwijl het Markizaat van Antwerpen bij Brussel werd gevoegd, en zoo den gelen leeuw in 't wapen voerde. Zoo stonden al de provinciën des lands onder de drij kleuren. zwart, geel en rood. Onder Filips de Goede werden al deze provinciën onder een schepter vereenigd, en zoo werden ook de drij kleuren te zamen gebracht tot zinnebeeld der eendracht! Nadien deed de noodlottige wet der erfelijkheid ons land beurtelings van Spanje tot Oostenrijk weg- en wederkaatsen; en dan dienden de zinnebeelden onzer nationaliteit slechts om op de schilden der vreemde mogendheden te prijken!... In 1787, toen de Belgische provinciën zich poogden van Oostenrijk vrij te rukken, maakten de zwarte, gele en roode kleuren de Brabantsche vlag uit. In 1830, bij het losbarsten der omwenteling, werden | |
[pagina 7]
| |
de Hollandsche kleuren door de Brabantsche drijkleurige vlag vervangen. Bij art. 125 der grondwet werd deze vlag tot het nationale vaandel verklaard. De zinnebeeldige beteekenis dezer drij kleuren, is de nauwe aaneensluiting der provinciën van België, - de herstelling der ontzenuwende nationale verbrokkelingen van voorheen, - onze wedergeboorte tot een vrij en onafhankelijk volk, zoowel door de leus ‘Eendracht maakt macht’ uitgedrukt, en, ter overdenking, aan onze woedende politieke partijen voorgelegd!...?
Komen. P.P. DENYS. | |
10.Omtrent het jaar 1850 heb ik gedrukte rekeningen gezien, waarop de ‘Oever’ als ‘Muntplaats’ vermeld staat; denkelijk heeft de plaats deze benaming gekregen na het jaar 1830, bijgevolg na de verschijning van het werk van J.F. Willems. Dixit. |
|