Historische sensatie
Op geen moment is de kunst zo gevoelig voor dit soort illusiespel als bij de vervalsing of de restauratie. Beide proberen het verleden terug te toveren in het heden, het eerste onder valse, het tweede onder eerlijke vlag. Maar beide vallen na kortere of langere tijd vaak door de mand. Wie nu De Emmaüsgangers van meestervervalser Han van Meegeren bekijkt, vraagt zich af hoe iemand daarin ooit een echte Vermeer heeft kunnen zien. Wie voor de gotische gebouwen staat die werden gerestaureerd door Viollet-le-Duc, ziet soms meer 19de eeuw dan middeleeuwen.
Daarom verbergen restaurateurs hun ingrepen tegenwoordig niet meer. Het nieuwe contrasteert in hun werk juist zichtbaar met het oude. Dat neemt de ‘historische sensatie’, waarin volgens Huizinga de kijker zich oog in oog met het kunstwerk letterlijk naar het verleden getransporteerd voelde, misschien weg. Maar ook dat was uiteindelijk een illusie, waarin het kijken dubbelzinnig, maar in zijn spanning tussen heden en verleden misschien wel des te intrigerender wordt.
© Maîtrise
Soms provoceren de restaurateurs dat uitdrukkelijk - en niet zonder humor. Een aantal jaren geleden werd de kathedraal van Salamanca grondig onder handen genomen. Het resultaat is schitterend: het verleden in luister hersteld, maar wel door mensen van nu. Dat hebben ze niet onder stoelen of banken gestoken. In een van de gebeeldhouwde portalen hakten zij, naast beelden van middeleeuwse engelen en duiveltjes, ook een sculptuur van een ruimtevaarder uit.
# Ger Groot doceert filosofische antropologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en was hoogleraar Filosofie en literatuur aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij is medewerker voor filosofie en literatuur bij NRC-Handelsblad en columnist bij Trouw. Daarnaast levert hij regelmatig bijdragen aan wijsgerige, literaire en culturele tijdschriften. Volgende maand verschijnt zijn boek De geest uit de fles. Een zintuiglijke geschiedenis van het moderne denken (Lemniscaat).