Finland en Tsjechië. Voetbal even universeel als het leven zelf, theater een universele reflectie.
The Football Diaries van Ahilan Ratnamohan. (© RR)
Ongeveer gelijktijdig met U Dikke Ma! werd in Luik On s'en Foot gecreëerd. Een theateratelier opgestart in het kader van het project ‘Stade Ouvert’, mondde uit in het toneelstuk On s'en Foot. Het project toont de soms frappante gelijkenissen tussen voetbal en theater, en reflecteert over wat een supporter is en doet, hoever hij daarin gaat en aan welke prijs. Een bij momenten hilarische en dan weer schrijnende voorstelling met Sylvain Plouette als ‘animator’.
Sanja Mitrovic ziet grote gelijkenissen tussen de sensatie en de hevige emoties die supporters in het stadion ervaren en de precaire situatie waarin Romeo en Juliette terechtkomen. In Do you still love me? zet haar fascinatie voor deze tegenstrijdige emoties er haar toe aan de gecontesteerde relatie tussen deze geliefden tegen een brede maatschappelijke context te projecteren. Welke daad stellen supporters die de vlag van de tegenpartij verscheuren? Reflectie van en in het theater op het voetbal vanuit de huidige maatschappelijke synthese en de confrontatie van de beide door acteurs en supporters die getuigen over wat hen hoe ver drijft en tegen welke prijs, leiden tot politieke en sociale onderwerpen als racisme, nationalisme, geweld, agressie, familie, religie en propaganda. In twee helften van drie kwartuur met een kwartuur rust ontmoeten de beide ‘werelden’ elkaar. Gesprekken over hun wedervaren in het theater of op het voetbalveld en over gedeelde menselijke thema's als verbondenheid, passie, schuldgevoel, verdriet en woede groeien uit tot brede maatschappelijke issues als identiteit, collectiviteit, authenticiteit en vooroordelen. Gemaakt uit liefde voor het theater en het voetbal, vanuit een fascinatie voor het spel van beide en met een breed maatschappelijk en politiek engagement.