Letterkundige
& beeldend kunstenaar
Joël Vandemaele 65
Joël Vandemaele werd geboren 28/3/30 in Klerken (W.-Vl.). Hij heeft 20 jaar onderwijservaring, 20 jaar handelsactiviteit achter de rug. Er is echter nog meer levensvisie en kunsthonger. Voor hem geldt: ‘for what is life, if it is not a rebellion against the death’ (Minette Walters ‘The Scold's Bridle’ p. 104). Joël is slechts schijnbaar een goedlachse burgerman: hij is gepassioneerd. Kunst is iedere dag aanwezig in al zijn doen. Voor alle vragen staat hij open: altijd probeert hij een antwoord te vinden. In zijn gedichten, schilderijen en zijn cultuurhistorisch werk is het mysterieuze nooit veraf. Niet het onmiddellijk waarneembare, het zintuigelijke, geeft hij weer, maar hij zoekt naar de adequate vorm om zijn visie te intensiveren. Hij denkt door de dood van zijn zoon heen naar de andere kant. Het meditatieve element is sterk aanwezig in zijn werk; de filosofie en de godsdienst zitten onontwarbaar verstrengeld. De pijn leeft mee. Felle kleuren verraden zijn hartstochtelijke aard. Deze kunstenaar reageert door middel van teksten (gedichten), van kleuren (schilderijen) en zijn rusteloos zoeken naar het verleden van de mensheid (cultuurhistorie). De kunstgenieter bewandelt dezelfde weg, maar in omgekeerde richting: hij ziet eerst gedichten en boeken en schilderijen. Zijn beginpunt is het eindpunt van de kunstenaar. Het belang van de vormgeving onderschat Joël Vandemaele daarom niet, maar zijn analyse gaat dieper. Er zijn wel erkenningspunten met de werkelijkheid, maar hij transfigureert ze. Hij weet dat het vatten van de materiële en geestelijke complexiteit een fictie blijft. Ieder kunstwerk spot met conventies en aanvaardt alleen zijn eigen vorm; daarom heeft ieder echte kunstenaar zijn eigen stijl. De kunstgenieter moet dus eerst dat bevreemdende element doorgronden, overwinnen en ten slotte aanvaarden. Het resultaat - na de beschouwing van het kunstwerk - is niet de slotsom van een academische redenering,
maar een hartekreet.
Schoonheid is een etherisch begrip. Joël Vandemaele toont door zijn werk de rijkdom van zijn en van onze gemoedswereld. De humanist Joël Vandemaele is estheet geworden. Een (onvolledig) overzicht van zijn werk toont ons schilderijen in eigen Galerij Katteman, Helleketelbos, Abele-Watou: symbolische werken en sobere landschappen. Verder dichtbundels (Matiké, 1973; Myriké, 1974; De Sleutel van het Graf, 1983; Het groeiend Graffschrift, 1985), een monografie over Zillebeke-Ieper (1974) en ‘In de Spiegel der Geschiedenis’ (1995): een revisie van onze eigen en onze westerse cultuur (Stoppelweg 13, 8978 Watou).
Herman Vanderplaetse