Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 41
(1992)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 347]
| |||||||||||||||||||
Volkskundemusea
| |||||||||||||||||||
[pagina 348]
| |||||||||||||||||||
Kritisch verzamelenIn Nederland pleit men voor een terughoudend verzamelbeleid omdat de depots overal vol zijn. De discussie over de uitdunning en afstoting van collecties is er reeds een tijd aan de gangGa naar eind1. Sinds het Deltaplan voor Cultuurbehoud onderscheidt men in Nederland vier categorieën in de zogezegde Collectie Nederland.
Uit deze vijf punten moge blijken dat er een duidelijk afgelijnd verzamelbeleid wordt nagestreefd. Wanneer er in Brugge een stopzetting plaats vond van een oude ambachtelijke werkplaats o.a. schoenmakerij, apotheek, suikerbakkerij, hoedenmakerij, kuiperijGa naar eind2 werd steeds overgegaan tot de aankoop van de volledige inboedel teneinde een waarheidsgetrouwe reconstructie te kunnen maken. Hieraan ligt een zienswijze ten grondslag die men wetenschappelijk zou kunnen noemen en zuiver museaal. In tegenstelling daarmee staat de zienswijze van de antiquair die, uitsluitend om commerciële redenen, de mooiste stukken opkoopt. | |||||||||||||||||||
Het eigentijds verzamelenAls je de wereld van vandaag wilt documenteren, moet je het nu doen. Dit is de stelling die in de Zweedse museumwereld sinds 1974 ontwikkeld werd en in 1977 de aanleiding vormde tot de oprichting van SAMDOK, de afkorting van ‘Samtidsdokumentation’: het onderzoek naar en selectie en registratie van eigentijdse voorwerpen. De theorie en principes van Samdok vindt men uiteengezet in de publicaties Today for TomorrowGa naar eind3 en Spread the responsability for museum documentationGa naar eind4. In Nederland werd in 1981 de Werkgroep Verzamelbeleid Eigentijdse Objecten opgerichtGa naar eind5. De centrale vraag in het hele debat draait rond het feit of men eerst vijftig jaar dient te wachten alvorens een voorwerp of een groep voorwerpen op te nemen in de museumcollecties. In Vlaanderen werd aan dit onderwerp aandacht geschonken tijdens een colloquium op 22 mei 1985 georganiseerd door de Vlaamse Museumvereniging en de Koninklijke Belgische Commissie voor
Wasmachine ca. 1920. (verzameling Stedelijk Museum voor Volkskunde, Brugge - Foto M. Platteeuw, Brugge - Copyright Stedelijk Museum voor Volkskunde, Brugge).
| |||||||||||||||||||
[pagina 349]
| |||||||||||||||||||
VolkskundeGa naar eind6. Voor het actief documenteren van de eigen tijd kunnen de selectie-criteria getoetst worden aan zes hoedanighedenGa naar eind7.
De eerste drie criteria worden het belangrijkst geacht. Hoewel voor precisering vatbaar geeft dit schema toch een eerste aanzet tot normalisatie. Het spreekt voor zichzelf dat het geen zin heeft om zomaar lukraak een aantal voorwerpen te gaan verzamelen en vervolgens op te bergen. Aan het selecteren gaat het documenteren vooraf: beschrijven, opmeten, fotograferen, interviews, observatie, bandopnames, eventueel videofilms. Kortom, de algemene socio-culturele context dient maximaal gesitueerd te worden. Pas dan zal het driedimensionale voorwerp een historische Sachzeuge worden. Het voorwerp wordt dan informatiedrager van een bepaalde maatschappelijke context. Naast de musea hebben ook de bedrijfsarchieven en de bibliotheken een taak te vervullen, door o.a. het beeldmateriaal te verzamelen. Technische beschrijvingen, instructieboekjes, handelscatalogi en dergelijke bevatten natuurlijk een vloed aan gegevens maar toch blijven wij benadrukken dat ook het voorwerp als objet témoin zijn plaats verdient in onze museuminstellingen. Ook particuliere verzamelaars kunnen zich toeleggen op het verzamelen van de eerste en tweede generaties plastics zoals dat destijds gebeurd is voor de voorwerpen en toestellen in bakeliet. Waar is in onze volkskundemusea de eerste plastic slakom te zien? Wij staan op de drempel van de 21ste eeuw maar over de periode 1950-1990 werd omzeggens niets of zeer weinig verzameld. Hoe zullen we deze periode museaal gestalte geven? Het is zonneklaar dat één conservator, die dient in te staan voor het dagelijks beheer van zijn museum, zo'n taak alleen niet aan kan. Er is dringend behoefte aan documentalisten om dit veldwerk te verrichten. Bij het collectiemanagement nieuwe stijl zal ook de invoering van een geautomatiseerd informatiesysteem noodzakelijk wordenGa naar eind8. |
|