| |
| |
| |
Uit het leven van kunsten en letteren
Gelieve berichten voor deze rubriek te sturen aan het Redactiesecretariaat van het tijdschrift ‘Vlaanderen’, ‘Ter Hoogserleie’, Hondstraat 6, 8700 Tielt.
Om in aanmerking te komen voor publikatie in het volgend nummer (240, maart-april 1992) moeten de berichten ons bereiken vóór 15 maart 1992. Met dank voor uw medewerking.
| |
• Amsterdam
Het Rijksmuseu (Stadhouderskade 42) heeft reeds van 4/12/91 en dit tot en met 1/3/92 de tentoonstelling ‘Rembrandt’ in huis; dagelijks toegankelijk van 10 tot 20 u. De toegangskaarten kosten 500 BF en zijn te verkrijgen bij het Nederlands Bureau voor Toerisme, Ravensteinstraat 42, 1000 Brussel (tel. 02/511 86 46), de Fnac-Boekhandels (Brussel, Gent, Antwerpen en Luik). Er is ook een voordelig treinmuseumticket (1000 fr.) van uit elk Belgisch station te krijgen.
- | Onder de titel ‘Going Dutch’ organiseert de Maatschappij Arti et Amicitiae zijn jaarlijkse salon-tentoonstelling met deelname van meer dan 120 kunstenaars. Nog tot 15/3 kunt u daarvoor terecht bij Arti, Rokin 112, 1012 LB Amsterdam, van dinsdag t/m zondag van 12 tot 16 u. De zalen van Arti worden dit jaar opnieuw getransformeerd tot een labyrinth van kleine kabinetten die door de kunstenaars zelf werden ingericht. Er wordt voor deze gelegenheid een publikatie met afbeeldingen van de werken uitgegeven. |
| |
• Antwerpen
Van 12/3 tot 3/5 kan men terecht in het Prov. Museum voor Fotografie, Waalse Kaai 47, 2000 Antwerpen (tel. 03/216.22.11) voor de tentoonstelling ‘Diamant in de Fotografie’. De Hoge Raad voor Diamant organiseerde i.s.m. Polaroid Belgium en de Antwerpse ABN-bank de wedstrijd ‘Diamant in de fotografie’ bestemd voor Belgische vakfotografen. Zeventien inzendingen werden weerhouden die allen in de expo werden opgenomen. De eerste prijs, een waardebon voor 50.000 fr. fotomateriaal en een diamant werd toegekend aan Zjuul Devens, de tweede prijs ging naar Philip Verbruggen uit Oostende en de derde prijs werd toegekend aan Karl Goffin uit Ekeren,
- | De Coremanskring, het A.N.Z. en het Vlaams Audiofonds vonden elkaar voor de uitgave van een CD met Vlaamse kleinkunstliedjes onder de titel ‘Vlaanderen Klinkt’. De CD kan besteld worden door storting van 600 fr. op het rekeningnr. 645-50922740-81 t.n.v. A.N.Z.-Antwerpen. De CD bevat deze liedjes: Als ik naar Vlaanderen kom (Paul van Vliet) - Tussen Brugge en Damme (Will Ferdy) - Vlaanderen, mijn vaderland (Jan Pumiège) - Het vlakke land (Jacques Brel) - Soms is Vlaanderen niet zo mooi (Frank Cools) - Brussel (Liesbeth List) - Pieter Breughel den Ouden (Wannes van de Velde) - Tussen Antwerpen en Amsterdam (Zjef Van Uytsel) - Brussel (Johan Verminnen) - ABC-lied (Islandsuite) - Het Land van Maas en Waal (Boudewijn De Groot) - Amsterdam (Kris De Bruyne) - Eer Vlaanderen vergaat (Jef Elbers) - Mien Land (Willem Vermandere) - Jefke (Della Bossiers) - In Leffinge is 't niet pluis (Zakdoek) - Limburg m'n land (Jo Erens) - Mijn dorp in de Kempen (Louis Neefs) en Volk wordt staat (Herman Elegast). Eveneens bij het A.N.Z. verscheen het ‘Volksliedboek III’ dat 50 Europese volksliederen in originele taal, deels met Nederlandse tekst bevat, met eenvoudige klavierbegeleidingen van o.m. V. Nees, K. Van Ingelgem, L. Dieltiens, J. Van der Roost, P. Pieters e.a. bevat. Het kost 450 fr. Portkosten 60 fr. |
- | Het A.N.Z. organiseert op 26/4/92 het 55e Vlaams Nationaal Zangfeest onder het motto ‘Nederlands, let op uw zaak’. Hiermee wil het A.N.Z. het belang van het behoud van de eigen culturele identiteit en tevens de aandacht vestigen op de noodzaak om de staatkundige en maatschappelijke structuren te realiseren, die het eigen gelaat van Vlaanderen in het Europa en de wereld van morgen moeten kunnen gestalte geven. De Programmacommissie werkt reeds druk aan de concrete invulling van dit motto. Vast staat dat het motto in zes delen wordt uitgewerkt: - kind zijn in het Nederlands - jong zijn in het Nederlands - samenzijn in het Nederlands - wonen en werken in het Nederlands - houden van in het Nederlands - trouw zijn in het Nederlands. Bekende schrijvers zoals Gaston Durnez, Louis Verbeeck, Anton van Wilderode, Jaak Dreesen, Wouter de Bruyne en Jot Theys werden reeds aangezocht om aan die subthema's een tekstuele omkadering te geven. Naast de bindteksten zullen de traditionele ingrediënten opnieuw aanwezig zijn: koor- en samenzang, sololiederen, bewegingsgroepen, jeugdmuziek-kapellen, enz. |
- | Het Bestendig Dotatiefonds van de Stadsbibliotheek en het Museum Plantin-Moretus organiseert op vrijdag 20/3 een concert waarvoor het blokfluitensemble ‘Vier op 'n rij’ werd uitgenodigd. Het ensemble vertolkt ‘Les Nations’, een concert dat een overzicht biedt van de 16e, 17e en 18e-eeuwse Europese muziek, een programma dat aldus verwijst naar de éénmaking van Europa. De muzikanten zijn: Bart Spanhove, Joris Van Goethem, Paul Van Loey en Geert van Gele. De toegangsprijs bedraagt 200 fr. (leden) en 350 fr. (niet-leden) te verkrijgen in het Museum Plantin-Moretus, Vrijdagmarkt 22, 2000 Antwerpen op weekdagen (maandag t/m vrijdag) van 10 tot 16 u. |
- | Tot 14/3 kan men nog terecht in het Archief en Museum voor het Vlaamse Cultuurleven (AMVC), Minderbroedersstraat 22, 2000 Antwerpen, 03/23255 80, voor de tentoonstelling ‘J.R.R. Tolkien 1892-1992’, toegankelijk van dinsdag tot zaterdag van 10 tot 17 u. J.R.R. Tolkien, die meer dan dertig jaar professor was aan de Universiteit van Oxford, werd wereldberoemd met zijn verhalen over hobbits en elfen. In 1937 verscheen The Hobbit, ondertussen een klassiek jeugdboek, en in 1954-1955 The Lord of the Rings. Beide werken maakten in het midden van de jaren zestig furore aan de Amerikaanse universiteiten, en kennen nog steeds een enorm succes. Reeds in 1957 verscheen bij het Spectrum, onder de titel In de Ban van de Ring, de Nederlandse vertaling van Max Schuchart, waarvan in de Lage Landen al meer dan een miljoen exemplaren verkocht zijn. Fascinerend is vooral de wijze waarop Tolkien zijn gefantaseerde wereld zo geloofwaardig heeft gemaakt. De tentoonstelling biedt een volledig overzicht van Tolkiens bijdrage aan de literatuur: alle eerste drukken in het Engels en het Nederlands, vele speciale edities, vertalingen in meer dan 15 talen, manuscriptpagina's... De bezoeker zal ook kunnen kennismaken met enkele minder bekende kanten van de schrijver (zijn wetenschappelijk werk, zijn verzonnen elfentalen, zijn grafisch talent). Daarnaast zal hij kunnen vaststellen hoe Tolkiens werk andere kunstvormen heeft geïnspireerd: film, theater, muziek, en vooral teken- en schilderkunst. Aan de hand van een dertigtal originele werken wordt de visie van zes kunstenaars (drie uit Vlaanderen, twee uit Frankrijk en één uit Duitsland) op de wereld van Tolkien getoond. Bij de tentoonstelling is een geïllustreerde catalogus verkrijgbaar. |
- | Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (L. de Waelplein, 2000 Antwerpen, tel. 03/238 78 09) pakt uit met de prestigieuze tentoonstelling ‘América, Bruid van de Zon. 500 jaar Latijns-Amerika en de Lage Landen’ die plaats vindt van 1/2 t/m 31/5; elke dag open van 10 tot 17 u, op woensdag tot 21 u (gesloten op 1/5 en 28/5). Toegangsprijs 200 fr. (er zijn reducties voorzien). De catalogus in Nederlandse of Engelse versie kost 980 fr. De tentoonstelling is niet chronologisch maar thematisch opgebouwd en valt uiteen in twee grote delen. Het eerste luik belicht Europa's confrontatie met Latijns-Amerika. Hoe verliep de verovering van de Nieuwe Wereld, welke middelen werden ertoe aangewend, met welke doeleinden en welke resultaten? Het begrip ‘verovering’ wordt hier in de ruimste zin opgevat. De conquista gewapenderhand is slechts één aspect, de aanzet tot een veelzijdige en onomkeerbare ingreep in de Latijnsamerikaanse samenleving. In het kielzog van de conquistadores volgden de missionarissen die een eeuwenlang proces van religieuze verovering op gang brachten. Vlaamse religieuzen uit diverse orden hebben hier vanaf de vroege 16de eeuw in belangrijke mate toe bijgedragen (b.v. Pieter van Gent alias Pedro de Gante). Ook het intellectuele veroveringsproces krijgt in de tentoonstelling de nodige aandacht: de cartografie, de boekenproduktie over en voor de Nieuwe Wereld (waarbij de Antwerpse drukkers een cruciale rol speelden), het in de beeldende kunst steeds weerkerende thema van de vier continenten en hun rangorde, de ontwikkeling van botanie, zoölogie en antropologie. Latijns-Amerika vormde uiteraard ook het voorwerp van een economisch veroveringsproces. De koloniale economische verhoudingen liggen trouwens mede aan de basis van de moderne wereldeconomie. Ten slotte kan men ook spreken van een
zintuiglijke verovering. De confrontatie met de Nieuwe Wereld kan men eveneens volgen doorheen de diverse vormen van het ‘Indianenexotisme’, zoals het tot uiting komt vanaf de 16de-eeuwse kunstkabinetten tot in de romantiek en de hedendaagse periode. In de mate van het mogelijke wordt in de tentoonstelling steeds de inbreng van de Nederlanden in dit complexe historische proces in beeld gebracht. Het gaat er echter in de eerste plaats om de confrontatie tussen ‘culturen’ in ruimere zin te tonen. In het eerste gedeelte van de tentoonstelling zal dat vooral gebeuren vanuit
|
| |
| |
| Europees perspectief, in het tweede eerder vanuit Latijnsamerikaanse hoek. Het tweede luik handelt dan ook over de Latijnsamerikaanse reacties op de verovering en kolonisatie en tracht een beeld op te hangen van de koloniale en postkoloniale maatschappij in haar complexiteit. Eerst en vooral wordt de vraag gesteld naar de manier waarop en de mate waarin de verschillende sociale groepen in Latijns-Amerika met de vreemde cultuur van de veroveraar hebben ‘leren leven’, hoe ze die hebben ingepast in hun eigen pre-koloniale denk- en leefwereld. Een eerste hoofdstuk behandelt de verbeelding van de religieuze en de politieke machten. Ook de sociale hechtmiddelen van de koloniale samenleving komen aan bod: de standen en het huwelijk. De vormen van acculturatie en syncretisme vonden en vinden hun neerslag in de koloniale religiositeit en religieuze beeldvorming: de voortzetting van pre-koloniale cultussen in gechristianiseerde vorm, devotiepraktijken in bedevaarten en processies, een heel eigen beeldvorming omtrent goed en kwaad getuigen hiervan. Twee kapitels zijn hier gewijd aan ‘vrouwen-’ resp. ‘mannenbeelden’: hoe vrouwen en mannen, heilig of werelds, in beeld werden gebracht vertelt heel wat over de rolpatronen. De laatste twee afdelingen behandelen twee belangrijke en tegengestelde krachten in de samenleving: toewijding (devotie en ex-voto) en conflict. Dit laatste krijgt vorm door de allegorische strijd tussen engelen en duivels, zo typisch voor de Latijnsamerikaanse volkscultuur en koloniale kunst. De tentoonstelling bevat koloniale en postkoloniale kunst uit de periode van de 16de tot de 19de eeuw. Het betreft voornamelijk schilderijen maar ook beeldhouwwerken, edelsmeedwerk, boeken en prenten krijgen een plaats. Bovendien werd een twintigtal hedendaagse Latijnsamerikaanse kunstenaars gevraagd een werk te concipiëren bij wijze van commentaar bij de verschillende behandelde thema's. Op die manier wordt de
actuele dimensie van de problematiek benadrukt.
In totaal zullen meer dan vierhonderd werken uit talloze verschillende landen in Europa en Latijns-Amerika worden getoond, waarvan het overgrote deel voor het eerst aan het Europees publiek. |
- | Het programma van deSingel (Desguinlei 25, 2018 Antwerpen, tel. 03/248.38.00) vermeldt voor februari nog volgende activiteiten: choreograaf Jean-Claude Callotta brengt met zijn Group Emile Dubois het dansspectakel ‘La Légende de Roméo et Juliette’ op 21 en 22/2 (om 20 u.) en op 23/2 (om 15 u.). Muziek ontbreekt evenmin: Kamerorkest Sinfonia (Dirk Vermeulen) op 23/2 (15 u.)met ‘Kinderen luisteren naar Haydn’; op 18/2: Roland Pöntinen, met werk van Alexander Scriabin; werk van Dmitri Sjostakovitsj is te horen op 24/2 (Tatiana Nicolaeva, piano (20 u.), op 27/2 (20 u.) door Mikail Muratsch (piano), Ylia Grubert (viool) en Rivka Golani (altviool), op 29/2 (20 u.) met het Sjostakovitsj Kwartet; op 25/2 (om 20 u.) brengen Krisztina Laki (sopraan), Julia Hamari (mezzo), Zeger Vandersteene (tenor), Siegfried Lorenz (bariton), Heidi Hendrickx en Levente Kende (piano) werk van Johannes Brahms (Liebesliederwalzer). |
| |
• Brugge
De Stedelijke Musea melden als nieuwe aanwinsten de aankoop door het stadsbestuur van een oud Brugs muntstuk en van een zeventiende-eeuwse kopergravure uit Sanderus met de voorstelling van het Gruuthusepaleis. De numismatische aanwinst betreft een uiterst zeldzame ‘duit’ van Anjou en Alençon (1581-1584). Voorts werd door de kinderen De Somer een afgietsel van de buste van Guido Gezelle van de hand van beeldhouwer Jef de Somer voor de collecties van het G. Gezelle-museum geschonken. Ten slotte werd zopas een belangrijke schenking van tekeningen en aquarellen van Alfred Ost aan de musea overgemaakt. De Schenking Ost omvat enkele karakteristieke Brugse stadsgezichten vervaardigd in 1918, 1920 en 1925.
- | Van 10 september tot en met 30 november 1992 zal in het Gruuthusemuseum, het voormalige paleis van de heren van Gruuthuse, een herdenkingstentoonstelling plaatsvinden met als (voorlopige) titel: ‘Lodewijk van Gruuthuse. Mecenas en diplomaat’. Het is immers in 1992 precies 500 jaar geleden dat deze beroemde Bruggeling stierf. |
| |
• Boom - Gent - Lemberge
Het Gemengd koor Musica Nova (Boom) o.l.v. Roger Leens en i.s.m. Levente Kende en Heidi Hendrickx (piano) brengt driemaal het concert ‘Koormuziek uit de Romantiek’ met o.m. werk van J. Brahms (Drei Gesänge für Eschsstimmigen Chor a capella, Opus 42, Hongaars dansen voor piano-vierhandig en Sieben Lieder für gemischten Chor, Opus 62). Daarnaast is er ook Vlaamse romantiek met werk van Staf Nees, Jef van Hoof, Lodewijk de Vocht, Renaat Veremans, Edgard Tinel. Tot slot andermaal J. Brahms (Neue Liebeslieder, Opus 65) en walsen voor vier stemmen en piano-vierhandig. Data en plaatsen: (telkens op zondag) 15/3 in de O.-L.-Vrouwekerk in Boom (20 u); 22/3 in het Conservatorium in Gent (16 u) en om 20 u in de St.-Aldegondekerk te Lemberge (Merelbeke). Info: Liedja Roesems, secretaris Musica Nova, Leeuwerikenstraat 49/82, 3001 Heverlee.
| |
• Brecht
Bij uitgeverij De Roerdomp verscheen in de reeks Bibliofiele uitgaven de jongste dichtbundel van ons Redactielid Jacques van Baelen, getiteld ‘Onder de bolster’. Deze bundel is geïllustreerd met originele tekeningen van Beatrijs Lombaerts. Het betreft een éénmalige uitgave, gesigneerd door de auteur, waarvoor men tot 21/2 kan intekenen tegen 695 fr. (portkosten incluis) door overschrijving op nr. 416-30315881- 48 t.n.v. de uitgeverij.
| |
• Brussel
In het Paleis voor Schone Kunsten, Koningsstraat 10, 1000 Brussel, kan men nog tot 29/2 de tentoonstelling ‘Opener dan dicht is toe. Poëzie in Vlaanderen 1965-1990’ meepikken (vrije ingang). Traditionelen, experimentelen, nieuw-realisten, geëngageerden, neo-experimentelen, pink poets, nieuwe romantici, postmodernen, performers. Einzelgangers, epigonen, overlopers, volhouders, kleine namen en generaals. Het gaat hier over 25 jaar Vlaamse poëzie. Het is opvallend welke verscheidenheid en beweeglijkheid er is. Het literair landschap lijkt wel een grote werf. Elke literaire groep of stroming bouwt aan een eigen poëtica, aan een eigen wereld. Een tentoonstelling hierover? Het kan niet anders dan dat het decor er als werf uitziet, als een plaats waar gewerkt wordt. De dichter als bouwheer, architect of ambachtsman: hij verklaart andermans poëzie onbewoonbaar, zet een nieuwbouw in de plaats, of verbouwt, of... In deze tentoonstelling wordt de poëzie gepresenteerd temidden van houten schuttingen, staal en snelbouwblokken, kippegaas, knipperlichten en steenslag. Deze tentoonstelling is een realisatie van Paleis vzw, de Afdeling Nederlandse Literatuurstudie van de K.U. Leuven en de Vereniging ter Bevordering van het Vlaamse Boekwezen.
- | In hetzelfde Paleis kan men op 29/2 ook de avondvoorstelling (20.30 u) ‘Music Projects London. The Shock of the Old’ meemaken. Music Projects / London werd in 1978 opgericht. Inmiddels is het uitgegroeid tot één van 's werelds topensembles: uitstekende muzikanten, zangers als de schitterende Sarah Leonard en Richard Bernas als bezielende dirigent. Wat opvalt bij dit dynamische en ambitieuze ensemble is dat het met zwier naast alle platgetreden paden loopt. Een concert door Music Projects / London is steeds een belevenis. Ook met ‘The Shock of the Old’ presenteert het een verrassend programma: J.S. Bach naast Igor Stravinsky, Arvo Pärt en Alexander Goehr. |
- | We vestigen nogmaals de aandacht op de uitzonderlijke tentoonstelling ‘Sport in Hellas - Van spel tot competitie’ die van 23/1 tot 19/4 te zien is in het Paleis voor Schone Kunsten, Koningsstraat 10, 1000 Brussel (voor groepen: Ravensteinstraat 23), van 10 tot 17.45 u (woensdag tot 20 u en op maandag gesloten, tel. 02/507 84 80). Voor info i.v.m. toegangsprijzen, catalogus, groepsbezoeken, geleide bezoeken, nocturnes, combinatie treintoegangstickets, video, enz., verwijzen we naar bovenvermeld adres en telefoon. In het jaar 540 vóór onze tijdrekening werd Milon van Kroton, de beroemdste worstelaar uit de Griekse Oudheid, voor het eerst gelauwerd tijdens de 60ste Olympiade. Zijn sportcarrière zou 26 jaar duren en leverde hem zesmaal de meest begeerde titel van periodonikes, ‘overwinnaar in de rondgang’, in het worstelen op. Wat is die ‘rondgang’? Wat is een periodonikes? Waar komen al die sporttermen als stadion, gymnasion, discus, halter, hippodroom... vandaan? In het oude Griekenland werden de vier ‘Heilige Spelen’ op regelmatige tijden, eeuwenlang georganiseerd in vier cultusplaatsen die onder de bescherming van de goden stonden, met name in Olympia, Delphi, Nemea en op de Isthmos, de landengte van Korinthe. De Griekse jeugd kreeg naast een intellectuele vorming, in het gymnasion een opleiding tot atleet. De allerbesten konden eerst in de categorie der juniores, later bij de volwassenen deelnemen aan de ‘Heilige Spelen’. Deze omvatten diverse loopwedstrijden, de gevechtssporten (worstelen, catch, boksen), paardenrennen en het penthathlon of de vijfkamp (discus- en speerwerpen, verspringen, stadionloop en worstelen). De overwinnaar werd gelauwerd met een loverkrans: als een held werd hij gevierd en zijn faam verspreidde zich over het hele land. Beroemde kunstenaars hebben de
overwinnaars vereeuwigd in bronzen en marmeren beelden, terwijl talloze vazen de activiteiten in het gymnasion schilderen. De tentoonstelling die de ‘Heilige Spelen’ doet herleven, kon enkel tot stand komen dankzij de medewerking van een vijftigtal musea. Vijf grote maquettes doen de heilige plaatsen herleven en tonen een gymnasion in volle activiteit. Videobeelden vergelijken de prestaties van atleten van vroeger en nu. De tentoonstelling die tijdens de zomer ook in Barcelona te zien is ter gelegenheid van de Olympische Spelen, is een gezamenlijke organisatie van de Vereniging voor Tentoonstellingen, de Universiteit Gent en de Kredietbank. |
- | Op 25/2 vindt in het Paleis voor Schone Kunsten een lunchvoorstelling plaats (12.40 u): Micheline Vandepoel, John Foley, Hamish Mc Call en Tom Kubinek vertolken in een regie van Jos Houben ‘Moose’. Visuele gags, sterke mime, slapstick. Dit alles wordt op een geraffineerde manier gebracht, in een razendsnel tempo. Bijzonder meeslepend. Uitzinnig grappig (de weinige
|
| |
| |
| dialogen zijn in het Engels). In het kader van het Engeland-festival. (100 fr.) |
- | De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten melden nieuwe aanwinsten: van beeldhouwer Jean-Marie Gaspar (1861-1931, medewerker van Jef Lambeaux) kocht men het gipsen groepsbeeld ‘Adolescentie’. Van Constantin Meunier werd de bestaande collectie verrijkt met het bronzen beeld ‘De voorvader’ (1895) en het schilderij ‘Interieur van een zoutraffinarderij’. Van beeldhouwer Arthur Craco werd het werk ‘Medusa’, een object met ivoor in Art Nouveau-stijl aangekocht. Dat is voorlopig het enige werk van Craco in het museum. Nog tot 29/3 is de tentoonstelling ‘A.W. Finch 1854-1930’ te bezichtigen in het Museum voor Moderne Kunst. Deze landgenoot geldt in het Noorden (waar hij o.m. in de buurt van Helsinki een keramiekafdeling leidde) als een belangrijke vernieuwer van de schilderkunst, hoewel hij bij ons weinig bekendheid geniet. In de tentoonstelling zijn 200 werken, waaronder zijn belangrijkste schilderijen, tekeningen, gravures en keramiek zowel uit publieke als privéverzamelingen, Belgische en buitenlandse (Finland, U.S.A., Groot-Brittannië) opgesteld, nadat ze reeds in het ‘Ateneum’ van Helsinki zijn tentoongesteld. Deze retrospectieve is georganiseerd in het kader van de culturele akkoorden tussen de Finse republiek en de Franse Gemeenschap van België. Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt ook de eerste monografie over Finch. |
- | De Koninklijke Musea (Regentschapsstraat 3, 1000 Brussel) organiseren ook een aantal nevenactiviteiten. Op geregelde tijdstippen zijn er middagconcerten: 19/2: A.M. Grétry, M. Ravel, Haydnkwartet - 26/2: P.I. Tchaikovski, S. Rachmaninov, A. Dvorak, Duo Crommelynck, piano - 4/3: J. Brahms, B. Martinu, Ars Trio, strijkers en piano - 11/3: J. Brahms, Ottovoci, vocaal ensemble - 18/3: J. Haydn, A. Dvorak, Sine nomine, strijkkwartet - 25/3: W. Westerlinck, F. Mendelssohn Arriagakwartet. Eveneens middagvoordrachten over ‘Oude tekeningen’: 19/2 Katelijne Dhondt, Hendrick de Clerck (1570-1629) - 26/2: Marie-Paule De Vil, Bartholomeus Spranger (1546-1611) - 4/3: Carel De Pauw, Jan Brueghel de Fluwelen (1568-1625) - 11/3: Frank Huygens, Het Errera-schetsboek (Antwerps, ± 1530-1545) - 18/3: Luk Geeroms, Lucas Achtschellinck (1626-1699) - 25/3: Henri Pauwels, Pieter Bruegel (± 1525/1530-1569) - 1/4: Stefaan Hautekecte, Remigio Cantagallina (± 1580-1656). Afspraak: Regentschapsstraat 3, infobalie - 13.30 u. Toegang gratis. |
- | Gedurende meerdere maanden is gewerkt aan de aanleg van een sculpturentuin naast het Museum voor Oude Kunst. Sinds september 1991 is hij voor het publiek toegankelijk tussen 10-17 u. Verscheidene belangrijke beeldhouwwerken staan er te kijk. Het belangrijkste, de Rivier van Aristide Maillol, werd in het midden van een waterpartij geplaatst die een nieuw element uitmaakt in deze tuin. De andere sculpturen zijn: de Baadster nr 2 van Emilio Greco, de Grote Nike van Bernard Heiliger en de Offerande van Dolf Ledel. Bovenop de leuning van het terras aan de zijgevel evenwijdig met de Ruisbroekstraat, staan elf bronzen standbeelden. Het zijn verpersoonlijkingen van verschillende nationale kunsten en tegelijkertijd stellen ze belangrijke tijdperken uit de kunstgeschiedenis voor; ze dateren van het einde van de 19de eeuw. |
| |
• Brussel - Sint-Genesius-Rode
In de Boesdaelhoeve (Toekomstlaan, 1640 St.-Genesius-Rode) organiseert het Koninklijk Conservatorium van Brussel sinds geruime tijd op zondagmorgen aperitiefconcerten, die telkens om 11 u beginnen en waarvoor 100 fr. toegangsgeld gevraagd wordt. Voor de maanden maart, april en mei zijn reeds volgende concerten vastgelegd: 1/3: Barok-ensemble, Il cimento dell armonia, Peter Van Boxelaer, barokviool, Jan De Winne, fluit, Stefaan Verdegem, barokhobo, Herman Stinders, clavecimbel. Werk van G.P. Telemann, J.C. Bach, J.P. Boismortier - 15/3: Toneelvoorstelling: Hamlet van W. Shakespeare, Toneelafdeling - 5/4: Nico Baltussen, viool - Philip Brys, altviool - Geert Debievre, cello - Ludo Joly, contrabas - An Op de Beeck, piano - Forellenkwintet van F. Schubert - 26/4: Strijkkwartet: Wim Meuris & Veerle Van Gorp, viool, Luc Fierens, altviool - Barbara Gerarts, cello. Creatie Strijkkwartet van Marcel De Jonghe - 3/5: Wim Lauwaert, viool - Anthony Gröger, cello - Paul Van Bladel, piano. Werk van: J. Brahms, L. van Beethoven, W.A. Mozart - 17/5: Saxofoonkwartet: Rudy Haemers, sopraan - Nadine Bal, tenor - Johan Minnen, bariton - Karla Van Loo, alt - Werk van: J.B. Singelée, A. Desenclos, G. Bolsoni, I. Albéniz, G. Gershwin, P. Dubois.
| |
• Charleroi
Van 21/3 tot en met 7/4 wordt de ‘Dansbiënnale Charleroi / Danses 92’ georganiseerd. In februari 1991 werd Frédéric Flamand benoemd tot artistiek directeur van het Ballet Royal de Wallonie. Vanuit zijn ervaring als directeur van het Théâtre du Plan K besliste hij om van het Centre Choréographique van de Franse Gemeenschap van België een centrum te maken waar de dans en andere kunstvormen zoals de muziek en de plastische en visuele kunsten in dialoog kunnen treden. De dansbiënnale zal de beste getuige zijn van deze beleidsoptie. ‘Le Ballet Royal de Wallonie’ heeft een eerste metamorfose ondergaan en heet nu onder zijn nieuwe gedaante ‘Charleroi / Danses’. Deze benaming wil die nieuwe identiteit duidelijk weerspiegelen. Charleroi / Danses: een naam die een land oproept dat tussen de herinnering aan de mijnbouw en een post-industriële vernieuwing ligt. Charleroi / Danses: een spanningsveld tussen de traditie van de hedendaagse leermeesters en die van morgen, die nog ontdekt en uitgevonden moeten worden. De eerste Biënnale Charleroi / Danses 92 is een internationaal festival van hedendaagse dans dat beantwoordt aan de dansexplosie in de Franse Gemeenschap van België en dat zich vooral tot jonge choreografen richt. De Biënnale legt de nadruk op de relatie tussen de dans en de visuele kunsten, zonder zich daar evenwel toe te beperken. De produkties die het gezelschap Charleroi / Danses tijdens de Biënnale brengt, zijn het resultaat van een confrontatie tussen de volgende kunstenaars: Lucinda Childs / choreografe - Han Hoover / videast en muziek van Iannis Xenakis: een choreografie van beweging, beeld en klank. - Joachim Schlömer / choreograaf - Frank Leimbach / beeldhouwer en muziek van Mauricio Kagel - Karole Armitage / choreografe - David Salle / schilder - David Shea + Foetus / musici. Het gezelschap van Trisha
Brown en van Joachim Schlömer werden uitgekozen omwille van hun samenwerking met plastische kunstenaars. Plan K uiteraard omwille van de samenwerking tussen Fabrizio Plessi / Frédéric Flamand. Naar aanleiding van deze eerste biënnale plant de afdeling Beeldende Kunsten van het Palais des Beaux-Arts van Charleroi o.l.v. Laurent Busine de tentoonstelling ‘Les Danses Tracées - Les Ecritures et les Dessins de la Danse’. In ‘La Musée de la Photographie’ wordt een tentoonstelling opgezet met foto's rond dans en dansvoorstellingen. De Biënnale presenteert produkties die zich met een bepaalde locatie verbinden, er bezit van nemen, haar ontwrichten of er een antwoord op bieden. Het zijn dus telkens produkties die versterkt uit de samenwerking of het conflict met een ruimte komen. De Biënnale Charleroi / Danses 92 besteedt een bijzonder zorg aan de keuze van de voorstellingsruimte, zodat men optimaal kan profiteren van de weldadige of kwalijke invloed van de ontmoeting tussen ruimte en choreografie. Het classicisme van de jaren 50 wordt in de Grote Zaal van het Palais des Beaux-Arts in vraag gesteld door de Compagnie Charleroi / Danses, ontwricht door de abstractie van Trisha Brown, overhoop gehaald door Stephen Petronio, het ‘enfant terrible’ van de New Yorkse ‘nouvelle vague’ en door Wim Vandekeybus, een ven de opmerkelijkste vertegenwoordigers van de nieuwe Vlaamse dans. De ruwe grootsheid van het Musée de l'Industrie staat volledig ten dienste van Susanne Linke en Claudio Bernardo, die beiden een voorstelling brengen die in het teken staat van de mijnbouw, respectievelijk de koolmijn en de goudmijn. Op dezelfde plaats vindt Hervé Diasnas een gunstige weerklank voor de confrontatie met zijn eigen inspiratiebronnen. De intiemere ruimte van de Congreszaal van het Palais des Beaux Arts biedt onderdak aan de fluwelen wereld van Adriana Boriello, aan
José Besprosvany en aan Michèle-Anne de Mey. Door de versiering met een muurschildering van Magritte geeft de Congreszaal tevens een knipoog naar de fantastische wereld van de Compagnie Castafiore en van Matthew Hawkins. En tenslotte is er ‘La Ferme de Martinrou’, het cultureel centrum van Mont sur Marchienne waar de creatie van de nieuwe produktie van Nicole Mossoux - Patrick Bonté plaatsvindt. Van Merce Cunningham vertolkt de Compagnie Charleroi / Danses INLETS II, een choreografie op muziek van John Cage en in een scenografie van Mark Lancaster. Info: Charleroi / Danses, 45 rue du Fort, 6000 Charleroi (tel. 071/31 44 20).
| |
• Drogenbos
Onze ere-deken kunstschilder Felix De Boeck stelde een schenkingsaktie op waaruit blijkt dat de kunstenaar om een nieuw Felix De Boeckmuseum te realiseren een terrein aan de gemeente Drogenbos schenkt en tevens zijn woning in de schenking betrekt. Tevens zullen in het museum 632 werken van De Boeck bewaard worden. Het museum zelf zal door de Vlaamse Gemeenschap gebouwd worden en er zullen 250 werken permanent tentoon gesteld kunnen worden. De opening is (indien alles naar wens verloopt) voorzien voor 1993. Intussen kan men elk weekend terecht in het huidig Felix De Boeckmuseum (Grote Baan 222) op de zolverdieping van het Gemeentehuis van 14 tot 17 u. Voor geleide bezoeken tijdens de week kan men contact opnemen met Jan De Kelver, Oude Brusselbaan 42, 1600 St.-Pieters-Leeuw (tel. 02/378 24 26).
| |
• Gent
De Middagen van de Literatuur bieden de literatuurliefhebber ook dit seizoen de mogelijkheid boeiende confrontaties mee te maken met enkele bekende Nederlandstalige schrijvers en critici. De tweede reeks loopt nog tot maart 1992 en ziet er als volgt uit: 13 februari 1992: Eriek Verpale over eigen werk - 27 februari 1992: Willy Van Poucke over eigen werk. Inleiding, interview, presentatie en voordracht worden verzorgd door Petra Dendooven. De
| |
| |
Middagen hebben plaats in Het Toreken, Vrijdagmarkt te Gent, telkens op donderdag van 12.30 u tot 13.15 u. Toegang: 40/50 fr. Inlichtingen: Poëziecentrum, Hoornstraat 11, 9000 Gent (091/25.22.25) en Stedelijke Openbare Bibliotheek, Kouter 31, 9000 Gent (telefoon 091/25.33.30).
- | Het Nieuwpoorttheater (Nieuwpoort 35) brengt de produktie ‘3 Bic en 1 P.C. Een Vlaamsche onderneming’ op 12/3 in première in eigen huis en herhaalt het stuk op 13 en 14/3 (telkens om 20.30 u). Daarna gaat de voorstelling op reis naar o.m. Leuven, Antwerpen, Amsterdam, Kortrijk, Hasselt, Neerpelt, Tielt, Utrecht, Aalst, St.-Niklaas, Strombeek-Bever, Evergem, Turnhout, Brugge, Brussel, Rotterdam en Groningen en dit gedurende de maanden maart, april en mei. Info: Nieuwpoorttheater 091/25 12 96. Deze produktie bestaat uit vier voorstellingen van de hand van Rita De Meester, Guido van Heulendonk, Erik De Kuyper en Pol Hoste. - Op 25/3/1891 werd auteur Filip De Pillecyn in Hamme geboren. Die honderdste verjaardag van zijn geboorte wordt door het Rodenbachfonds (Gebr. Vandeveldestraat 68, 9000 Gent, tel. 091/23 77 42) herdacht met de uitgave van het Gedenkboek ‘100 jaar Filip De Pillecyn’, waarin het leven en werk van de ‘Prins van het Vlaamse Proza’ wordt toegelicht vanuit verschillende invalshoeken. Het boek kost 900 fr. en kan besteld worden door overschrijving van dat bedrag op rek. 446-0089561-73 t.n.v. het Rodenbachfonds/Gent. Diverse De Pillecynkenners werkten mee aan het boek: Louis de Lentdecker, Maurits van Liedekerke, Bert Peleman, Walter Peeters, Hugo vander Cruyssen, Hans Devroe, Erik Verstraete, Rudolf van de Perre, Herman Gevaert, Anton van Wilderode, Z.E.H. Fernand van de Velde en Jan D'haese. Het geheel werd verlucht met een vijftal linosneden van kunstschilder-graficus Joris Houwen en verscheen in een redactie van Hilde Houwen en Koenraad De Meulder. |
- | Op 29/2 en 1/3 wordt in de Sint-Pietersabdij de 6de Geschiedkundige Boekenbeurs voor Vlaanderen georganiseerd door de Kon. Bond der Oostvlaamse Volkskundigen (Kraanlei 65, 9000 Gent, tel. 091/25 64 47). Open: 29/2 van 14-18 u, 1/3 van 10-17 u. |
- | Ewa Krason studeerde viool aan het conservatorium van Warschau en Antwerpen. Ze maakt deel uit van de eerste violen van het Philharmonisch Orkest van de BRT. Ze is bedrijvig op het terrein van de kamermuziek, zowel in Polen als in België. Naomi Tsukamoto studeerde piano aan de Tôhô-Galeuen universiteit in Tokio en aan het conservatorium van Luik. Ze speelt zowel orgel, clavecimbel als piano. Als organiste geeft ze recitals doorheen Europa en Japan. De reeks Klassiek-Hedendaags wordt voor dit concert vrij letterlijk ingevuld. Het programma werd samengesteld door verbanden te leggen tussen partituren - door de tijd en stijlen heen -, - door vormen en emoties heen. Beiden treden op in de Gele Zaal, Nonnemeersstraat 26, 9000 Gent op 26/2 om 20.30 u. (091/35 37 03; 250 en 200 fr.) De eerste twee composities (Sweelinck en Messiaen) zijn allebei variaties, met zo'n 300 jaar tussen het schrijven in. Een sonate van J.S. Bach werd in dit concert opgenomen omwille van de expliciete verwijzing ernaar in de Sonate van Ysaye. De compositie van Satie en het korte werkje van De Clerck hebben een uitgesproken divertimento-karakter. Tôru Takemitsu is één van de bij ons meer gekende hedendaagse Japanse componisten. Zijn compositie is kenmerkend voor zijn uitermate geraffineerde en heldere stijl. Drie composities van Gorecki staan eveneens op het programma: twee uit de jaren vijftig - de variaties en de sonatine - en een zeer recent werk: Kolysanki i Tance. Als afsluiter die andere toonaangevende componist: Witold Lutoslawski. |
| |
• Gentbrugge
Kunstschilder Georges De Koker is vijftien jaar actief als kunstenaar en n.a.v. deze verjaardag verschijnt een monografie van de hand van Jos Murez (kunstcriticus, dichter en prozaïst). De uitgave (210 × 270 mm) telt 92 blz., verlucht met 8 kleurreprodukties van schilderijen en een 50-tal zw.-w. illustraties met schetsen, tekeningen en schilderijen. Kostprijs 595 fr. over te schrijven op rekening van de kunstenaar, rek. 446-9506081-27, Brusselsesteenweg 585, 9050 Gentbrugge. De voorstelling van het boek gaat gepaard met de opening van een tentoonstelling van De Koker in Galerij Jan Van Eyck, Kalandeberg 7, 9000 Gent, die loopt van 15/2 t/m 1/3/92.
| |
• Izegem
Dichteres-beeldend kunstenares Cecile Vandoorne (Mariastraat 19, 8870 Izegem, 951/31 19 03) heeft een kunstmap (A4-formaat) ontworpen onder de titel ‘Een halfzacht ogenblik’. In de map steken vijf houtsneden op Japans papier afgedrukt (klaar om in te lijsten) die gemaakt zijn naar evenzoveel gedichten van haar. De map kost 5000 fr. (vooraf eventueel te bezichtigen bij de kunstenares) en wordt verkregen na overschrijving van dit bedrag op haar rek. 777-5109480-81.
| |
• Kassel (D)
Van 13 juni tot en met 20 september vindt in Kassel Documenta IX plaats, waarop de actuele kunst uit de gehele wereld getoond wordt. Wie met het spoor erheen wil, neemt de trein tot Kassel-Wilhelmshöhe ICE station en vandaar kan men de tram (om het halfuur) nemen naar het Hoofdstation van Kassel. Met de auto is de aangewezen weg A44, Kasseler Kreuz / A7 richting Hannover tot uitrit Kassel-Ost. Voor verdere info: Documenta IX, Pressebüro, Untere Karlsstrasse 4, D-3500 Kassel (tel. 0561/10 72 72).
| |
• Kortrijk
In de Schouwburg, Schouwburgplein 14, Kortrijk (056/221902) kan men nog enkele uitvoeringen van het Kortrijk Hedendaagse Dans-programma meemaken (telkens om 20.30 u., maar om 20 u. is er in de foyer telkens een korte inleiding op het programma): op 20/2: O Vertigo Danse (Canada); op 20/3: Ultima Vez-Wim Vandekeybus (Belg.) met ‘Immer das selbe gelogen’; op 2 en 3/4: Projekt Nieuw Danstalent in België.
| |
• Leuven
Vanaf Pasen 1992 zijn in het Museum Vander Kelen-Mertens, Savoyestraat 6, 3000 Leuven (tel. 016/22 69 06 of 23 27 78) vier gerestaureerde salons opengesteld. In 1917 schonk Victor Vander Kelen, zoon van ex-burgemeester Leopold Vander Kelen en Maria Mertens, het ouderlijk herenhuis aan de stad Leuven onder voorwaarde er de stedelijke kunstcollectie in onder te brengen. Het ‘hotel’ Vander Kelen dat oorspronkelijk deel uitmaakte van het universitair College van Savoye, werd door de familie Vander Kelen-Mertens in 19de-eeuwse neostijl ingericht. Tijdens de jaren zestig werd het museum ‘gemoderniseerd’ en werden de prachtige interieurs achter jute doeken en houtwerk verborgen. De restauratie van vier salons herstellen de pracht en praal van weleer. De gerenoveerde salons hebben elk een eigen stijl. Men treft een rijkelijk en overdadig versierde baroksalon naast een eerder strakke renaissancezaal en een sierlijke rococokamer. De stijlkamers worden aangekleed en opgesmukt door schilderijen en kunstvoorwerpen als siermeubelen, porselein, glas en zilverwerk in aangepaste stijl. Dit restauratieproject kadert in de heroriëntering van het Stedelijk Museum Vander Kelen-Mertens dat naast de schone kunsten ook haar uitgebreide collectie toegepaste kunsten wil herwaarderen. Daarom zal het in de toekomst als museum voor schone en toegepaste kunsten worden geprofileerd. Tegelijkertijd met de restauratie van de salons wordt ook de permanent tentoongestelde collectie van het museum aangepast en heringericht.
- | Voor 1992 heeft de Concertvereniging van het Lemmensinstituut (Herestraat 53, 3000 Leuven, tel. 016/22 08 03) het volgende programma van concerten in petto: 20/2: Kamerorkest Lemmensinstituut o.l.v. Wim De Moor met werk van B. Buckinx, F. Mendelssohn, A. Vivaldi, J.S. Bach, J. Françaix; 27/2: Symfonisch Orkest Lemmensinstituut o.l.v. Edmond Saveniers (L. Bernstein, J. Brahms, E. Humperdinck); 5/3: Laatstejaarsstudenten Conservatoriumafdeling Lemmensinstituut met werk voor orgel, piano, harp, viool enz.; 12/3: Ensemble Oude Muziek Lemmensinstituut o.l.v. Erik Van Nevel (De Monte, De Rore, Gabrieli, Willaert); 24/3: Vocale en Instrumentale Ensembles Lemmensinstituut o.l.v. Erik Van Nevel met Bachcantates en op 27/3 brengen diezelfde ensembles de ‘Hohe Messe’ (BWV 232) van J.S. Bach. Alle concerten vinden plaats in de Concertzaal van het Lemmensinstituut en beginnen om 20 u. De ensembles concerteren ook buiten hun vertrouwde omgeving o.m. in Aartselaar (26/2); Turnhout (28/2); Brussel (11/3 en 13/3); Antwerpen (25/3); Oostende (25/3); Mol (26/3). |
| |
• Meerbeke
Point vzw heeft een programma opgezet waarbij Portugese poëzie en muziek met tweetalige lezing van Franstalige, Belgische poëzie of met poëzie van Vlaamse dichters te beluisteren valt. Dit poëzieprogramma kreeg als titel mee ‘Hoor de kleine kreet...’ en laat de luisteraars behalve naar poëzie ook luisteren naar gitaar-hobo-recitals met Portugese klassieke muziek, gebracht door Carola Dieraert (hobo) en Jean Van der Schueren (gitaar). Annie Reniers (prof aan de VUB, tevens dichteres) en Germain Droogenbroodt (uitgever-poëzievertaler) staan in voor de lezing van de poëzie. Contactadressen: Jean Van der Schueren, Elsbeekstraat 48, 9402 Meerbeke. Tel.: 054/32.14.47 - Point, Brusselsesteenweg 356, 9402 Meerbeke. Telefax: 054/34.46.60 - Point International, Germain Droogenbroodt, Apdo. 119, E-03590 Altea, Spanje. Tel. & fax: 00-34-65-84.23.50.
| |
• Nieuwpoort
Van 4/4 tot en met 20/4 vindt in Nieuwpoort de Frans-Vlaamse veertiendaagse 1992 plaats waarbij ditmaal Zuid-Wervik (Wervicq-Sud) centraal staat. Uit het programma stippen we aan: opening op 4/4 in feestzaal ‘Vismijn’, wandelconcerten, volkstoneelvoorstellingen, literaire avond, sportieve ontmoetingen, (toeristische en kunst-) tentoonstellingen... Voor info: Stadhuis, Markt, 8450 Nieuwpoort.
| |
• Oostende
Uit het programma van het Casino Kursaal (tel. 059/70 76 18) lichten we twee balletopvoeringen. Op 14/3 (Auditorium, 20 u) is de Balletschool Rose d'Ivry te gast met een programma van klassieke en folklo- | |
| |
re-balletten en musicals. Op 20/3 (Auditorium, 20.30 u) treedt dan het Wiener Staatsoper Ballett op en stelt ‘Wiener Walzer’ van J. Strauss voor. Het concertprogramma vermeldt o.m. op 29/3 (Auditorium 20.30 u) het concert van Het Belgisch Jeugdsymfonieorkest o.l.v. Robert Groslot en op 4/4 (Auditorium, 20 u) n.a.v. het Rossini-Jaar 1992 de uitvoering van ‘Il Barbiere di Siviglia’ door het Staatstheater voor Opera uit Warschau (Polen). Het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen o.l.v. Marc Tardue is er te gast op 15/5 (Auditorium, 20.30 u) met werk van Ibert, Beethoven, Debussy en Roussel.
| |
• Peer
Het belang van de amateurmuziek in Vlaanderen, is het laatste decennium erg toegenomen. Duizenden kinderen, jongeren en volwassenen hebben in die periode een geschikt forum gevonden waarbinnen ze kunnen musiceren met musici met eenzelfde niveau en smaak. Binnen dit muzieklandschap heeft Musica, het Vlaams Centrum voor Oude Muziek, zich geprofileerd als vaandeldrager met betrekking tot de organisatie van muziekcursussen. Het heeft in deze periode de amateurmuzikant de gelegenheid geboden om gedurende een korte of langere periode met zijn collega-musici in contact te komen en onder leiding van vaak gerenommeerde docenten intensief te werken aan muziek van zijn of haar favoriete periode uit de muziekgeschiedenis. Op dit moment bestaat het aanbod uit een dertigtal cursussen die overwegend plaatsvinden tijdens weekeindes en in de vakantieperiodes. Er kan een keuze worden gemaakt uit de meest verschillende vormen, genres, instrumenten en componisten uit de muziekgeschiedenis. Eén van de speciale taken van Musica als vormingscentrum is de coördinerende functie die zij de laatste jaren waarneemt. De opgedane know-how op organisatorisch vlak wordt steeds meer gedeeld met particuliere initiatiefnemers die vaak niet voldoende middelen hebben om hun cursus tot het gewenste niveau op te tillen. Musica zorgt bij deze samenwerkingen voor logistieke steun, inhoudelijk meedenken en publiciteit. 1992 betekent voor Musica ook de grote sprong voorwaarts op internationaal vlak. In zes Europese landen worden cursussen georganiseerd onder de vlag van EuroMusica, een internationaal netwerk waarin Musica, als medeoprichter, de partner is voor België. Zo kan Musica zijn leden een internationaal pakket cursussen aanbieden, dat zowel financiële voordelen, kwalitatief hoogstaande docenten en logies, als een bevoorrechte inschrijvingspositie garandeert. De organisaties die in EuroMusica zetelen zijn: Frankrijk: Musique en Vacances - Duitsland:
Internationaler Arbeitskreis für Musik - Nederland: Huismuziek - Engeland: Benslow Music Trust. Wie meer informatie wenst over de binnen- en buitenlandse cursussen van Musica kan een uitgebreide folder aanvragen op het Secretariaat van Musica, PB 45, 3990 Peer (011/63 21 64).
| |
• Poperinge / Oostkamp / Kortemark / Kortrijk
De tentoonstelling ‘Menschen in Silberspiegel. Het begin van de fotografie in Westfalen’ werd samengesteld door de Landesbildstelle van de Landschaftsverband Westfalen-Lippe. In het kader van de culturele uitwisseling tussen de Landschaftsverband Westfalen-Lippe en de Provincie West-Vlaanderen wordt deze tentoonstelling op vier plaatsen in West-Vlaanderen gebracht. De tentoonstellingsreeks start in Poperinge (Cultureel Centrum Ghybe: tot 9 februari 1992); vervolgens Oostkamp (Gemeentelijke Openbare Bibliotheek: 15 februari t/m 7 maart 1992), Kortemark (Gemeentehuis: 28 maart t/m 20 april 1992) en Kortrijk (Cultureel Centrum Foyer: 16 mei t/m 4 juni 1992). Aan de hand van 45 gereproduceerde daguerreotypes en ambrotypes wordt een overzicht gegeven van de portretfotografie van zo'n 150 jaar geleden. Deze tentoonstelling brengt foto's die in Westfalen werden aangemaakt of die in Westfaals bezit kwamen en biedt een keuze van het oeuvre van Friedrich Hundt, de eerste fotograaf die zich in Münster vestigde. Deze drie onderdelen zijn meteen de drie thema's van de tentoonstelling. Amper zes weken na de uitvinding van de fotografie door Jacques M. Daguerre in Parijs, was de daguerreotype gekend in Westfalen. In de grote steden als Berlijn, Frankfurt, München,... vestigden zich tientallen fotografen. Hun foto's werden wijd verspreid en kwamen zo o.m. in Westfaals bezit. De daguerreotypes geven een haarscherp beeld van de geportretteerde op een zilveren plaat. Bij de ambrotype is het resultaat doffer en grijzer: de dure zilverplaat is vervangen door de goedkopere glasplaat met een collodiumlaagje. Beide types zijn unica en werden ingelijst als echte juweeltjes.
| |
• Tilburg (NL)
De 10e Nacht van het Boek vindt plaats op 14/3 in de Schouwburg van Tilburg. Deze Nacht, ondertussen een vast onderdeel van de Nationale Boekenweek, wordt zoals gewoonlijk georganiseerd door de stichting J.H. Leopold, die daarvoor deze keer versterking krijgt van het Poëziecentrum Gent. Door die grensoverschrijdende samenwerking zal deze tiende Nacht een bij uitstek algemeen-Nederlands karakter dragen. Deelnemende auteurs zijn Johan Anthierens, Hugo Claus, Leonard Nolens, Monika van Paemel en Eddy van Vliet uit Vlaanderen, en Marja Brouwers, Remco Campert, A.F.Th. van der Heijden, Jan Siebelinck en P.F. Thomése uit Nederland. Geïnspireerd door het thema ‘de nevel van den tijd’ uit het gedicht ‘Het Huwelijk’ van Willem Elsschot schrijven zij ieder een bijdrage voor een bundel die speciaal ter gelegenheid van deze tiende Nacht van het Boek wordt uitgegeven. Uiteraard zullen zij tijdens de Nacht ook aanwezig zijn en daarbij voorlezen uit eigen werk. Daarnaast zullen zij vertellen over hun werk en worden zij geïnterviewd. Naast optredens van schrijvers en muzikale entre-acte zal er een brede ‘markt’ zijn waarop allerlei literaire en culturele tijdschriften en instellingen zich presenteren.
| |
• Wijnegem
Voor de eerste maal organiseert Erato v.z.w. een grootse poëziemarkt onder de titel ‘Levende poëzie in woord en beeld’. Deze happening heeft plaats in zaal Brouwershuis, Turnhoutsebaan, Wijnegem, op zaterdag 21 maart 1992. Naast informatiestanden van uitgevers en verenigingen zullen ook schrijvers, dichters die uitgeven in eigen beheer aanwezig zijn. 's Avonds is de proclamatie voorzien van Erato's vierde poëziewedstrijd en de logowedstrijd. Wie geïnteresseerd is in deelname, neemt contact op met de heer Walter Suys, Molenstraat 68, 2540 Hove (tel. 03/455 77 46, tussen 18 en 20 u).
R.D.
|
|