Vlaanderen. Kunsttijdschrift. Jaargang 36
(1987)– [tijdschrift] Vlaanderen. Kunsttijdschrift– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 354]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nieuw werk• Ria Christens & Koen De Clercq,Retrospectief - Frontleven 14/18. Het dagelijkse leven van de Belgische soldaat aan de IJzer, uitg. Lannoo, Tielt, 1987, geïll. met foto's, 245 × 205 mm, 176 blz., gen. 750 fr. - Dit is een boeiend en vlot leesbaar boek, bovendien overvloedig geïllustreerd met meer dan 100 foto's. Het is duidelijk dat over zulke materie niet alles uitvoerig kon behandeld worden. Het werk tracht objectief en realistisch te zijn en verliest zich niet in beschouwingen. Na een oriënterend inzicht in de militaire en historische achtergrond van de eerste wereldoorlog, komen o.m. aan bod: de lichamelijke ellende der soldaten, hun accommodatie, soldij, ontspanning, voeding, kledij, hygiëne, kameraadschap tegen de achtergrond van zoveel verwoesting. Het boek geeft een treffend historische evocatie en een bijdrage tot de kennis van een voor Vlaanderen in menig opzicht heroïsche tijd waarvan de grote meerderheid van de huidige jeugd nauwelijks nog weet heeft. Daarom kon men verlangen dat ook het facet van de Vlaamse bewustwording aan het front meer in de verf gezet werd. Deze bewustwording met een duidelijk sociale dimensie had trouwens een lange nawerking op het politiek bestel in België. Naast vele verhelderende noten bevat het boek een uitgebreide bibliografie. F.V. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Jef Geeraerts,Romeinse suite, uitg. Manteau, Antwerpen, 1987, 200 × 125 mm, 319 blz., gen. 585 fr. - De achtste (jaarlijkse) misdaadroman van Geeraerts brengt weer het politieduo Vincke en Verstuyft ten tonele. Al in het begin van het onderzoek blijkt dat de zelfmoord van de vrouw van een bekende arts een gecamoufleerde moord is. De Antwerpse politieagenten moeten zelfs naar het prachtig beschreven en sfeervolle Rome om het alibi van de moordenaar en zijn medeplichtige te doorprikken. Voor de auteur is niet alleen het hoe maar ook het waarom van de daad belangrijk. Hij schetst een psychologisch profiel van de psychotische moordenaar. In tegenstelling tot zijn politieke thrillers heeft Geeraerts zijn fanatieke bezetenheid voor het technische detail weten in te tomen zonder weliswaar aan geloofwaardigheid in te boeten. ‘Romeinse suite’ bestaat grotendeels uit dialogen (soms in het sappige Antwerpse dialect) en heeft daardoor een vaart die we van Geeraerts' boeken nog niet kenden. We verlangen alweer tot de volgende boekenbeurs. cvdb | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Rik Palmans,Voeren anders bekeken, uitg. De Nederlandsche Boekhandel, Kapelsestraat 222, 2080 Kapellen, 1987, geïll. met foto's, 265 × 190 mm, 64 blz., gen. 225 fr. - Dit boek behandelt de Voerstreek vanuit velerlei oogpunten. Het politiek, landschappelijk, historisch, socio-cultureel en toeristisch aspect komen aan bod. De zes Voerdorpen worden ook afzonderlijk behandeld. Wie als buitenstaander Voeren en de vraagstelling daarrond wil leren kennen, kan niet zonder dit verhelderend werkje van Rik Palmans. Blijkbaar op grond van nuchtere feiten en objectieve gegevens benadert hij de problematiek rond Voeren op een onderhoudende wijze. Het boekje is zeer mooi geïllustreerd met ruim 90 foto's. F.V. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• E. Cox,Vanden tocht in Vlaenderen. De logistiek van Nieuwpoort 1600, uitg. De Walburg Pers, Zaadmarkt 84A-86, Postbus 222, 7200 AE Zutphen, 1986, zw.-w.-illustraties en kaarten, 170 × 245 mm, 192 blz., gebonden. - Dit werk is een voortreffelijke bijdrage i.v.m. de befaamde veldslag. Het beheersen van de logistiek, ofwel de kunst om in de praktijk legers te bevoorraden is essentieel voor het slagen of mislukken van de krijgsoperaties. In het prachtige uitgegeven werk schetst de auteur de voorgeschiedenis. Hij ontleedt het plan van de tocht naast de krijgsverrichtingen en vervolgens de slag in de duinen met het beleg van Nieuwpoort. De gegevens met betrekking tot de motivering vóór en de gebeurtenissen tijdens de tocht zowel als de numerieke grondslagen daarvoor zijn - zoals ter plaatse aangegeven - ontleend aan contemporaire Noorden Zuidnederlandse, Spaanse, Franse en Engelse bronnen. Dit met platen geïllustreerd en ingebonden werk is de indrukwekkende neerslag van vele opzoekingen. Een merkwaardige historische studie. Deze uitgave werd mogelijk gemaakt dank zij de ruime steun van het Prins Bernhard Fonds, de subsidie van dr. Hendrik Mulles Vaderlanse Fonds en de stimulerende bijdrage van het Fonds A.H. Martens van Sevenhoven. Fr. G. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Jaarverslag 1985 van de Provinciale Dienst voor Cultuur van de Provincie West-Vlaanderen,Uitgegeven door de Prov. Dienst voor Cultuur, 1986, geïllustr. met zwart-wit-foto's, 217 × 240 mm, 176 blz., genaaid. - Er wordt 169.750.085 fr. uitgegeven in de gewone dienst en 166.450.000 fr. in buitengewone dienst op een algemeen totaal van de totale begroting der provincie 4.174.308.639 fr. beloopt. Onder de hoofdstukken vermelden we deze over de samenstelling van de diverse commissies, de algemene initiatieven, de beeldende kunsten, het bibliotheekwerk, de dramatische kunst met de uitslagen der wedstrijden. Voor de aanmoediging van het theaterleven wordt aan erkende amateurstoneelverenigingen 515.000.000 fr. uitgegeven en 156.000.000 fr. premies aan deelnemers van het provinciaal toneeltornooi. Er is nog een hoofdstuk gewijd aan de geschiedenis en volkskunde, aan muziek en zang met een bijdrage van de provincie tot het Jaar van de muziek. Aandacht wordt gegeven aan het kunstpatrimonium en de werking van de afdeling taal- en letterkunde, van het sociaal-cultureel vormingswerk, de uitleendienst en de wooncultuur. Dit jaarverslag geeft een volledig overzicht van de culturele bijdrage van de provincie in het culturele leven van Vlaanderen. Fr. G. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Hendrik Willaert / Jan Dewilde,Het lied in ziel en mond. 150 jaar muziekleven en Vlaamse Beweging, uitg. Lannoo/Tielt i.s.m. het ANZ-Antwerpen, 1987, geïllustr. met zw.-w.-foto's, 170 × 250 mm, 160 blz., paperback, 780 fr. - In de 160 bladzijden die dit boek telt, kon het onderwerp uiteraard niet exhaustief behandeld worden. Het is echter een uiterst leerrijk en belangrijk werk omdat het een massa weinig bekende, maar niettemin interessante gegevens bevat over muziek en zang gedurende de laatste 150 jaar. Een vlugge opsomming van de verschillende hoofdstukken geeft reeds een indruk van de veelheid der behandelde stof en van de degelijke structuur van het werk. Achtereenvolgens worden behandeld: De eerste sporen in de pre-Benoit tijd - Benoit en de nationale school - De post-Benoit tijd - Internationaal eclectisme versus nationalisme (1920-1950) - De jongste decennia. Het van ernstig onderzoek en studie getuigende boek staat uiteraard voor een goed deel meteen in relatie met de groei van de Vlaamse Beweging. De 95 mooie illustraties dragen ertoe bij dat dit werk niet meer weg te denken is uit de studie der geschiedenis van de vocale en instrumentale muziek in onze streken. F.V. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Jan de Smedt in verzen,Samengesteld door Fa Claes, André Demedts, Herwig Hensen, Erik van Ruysbeek, Erik Verstraete, Staf Weyts en Anton van Wilderode, ingeleid door Ward Ruyslinck, deel 7 in de reeks ‘Cimelia Jan de Smedt van Mechelen’, 1987, Mechelen. - De ‘Vrienden van Jan de Smedt’ hebben een verzorgd en merkwaardig boekje uitgegeven ter ere van de overleden tekenaar-schilderbeeldhouwer. Merkwaardig, omdat het, zoals al uit de titel ‘Jan de Smedt in verzen’ kan blijken, een juxta-positie is van acht produkties van genoemde kunstenaar en poëtische reacties daarop van zeven bekende dichters. Dat procédé is op zichzelf niet nieuw. Dat dichters zich lieten inspireren door een schilderij, een sculptuur, een gebouw, een glasraam, is niet ongewoon; evenmin gezocht of kunstmatig. Waarom zou een lyricus niet de ontroering vertolken die hem overweldigd heeft bij de ontmoeting met de ‘ziel’ van het kunstwerk en dus met de ‘ziel’, de persoonlijkheid van de mede-kunstenaar? Waarom zou hij die verhelderende en verrijkende ervaring niet verwoorden, verklanken in poëzie? Dat gedicht wordt dan immers meer dan slechts een poging tot interpretatie; het is dan een autonome taal én zang én beeld geworden vertolking van individuele ontroering, waarvan het schilderij, de tekening, de sculptuur slechts oorzaak - bron - was. Indien het niet verder zou gaan dan louter beschrijvende interpretatie, dan zou het zoals Ward Ruyslinck in de inleiding zegt ‘een vergeefse poging [zijn]... om een verzoening tot stand te brengen tussen de kunst van het aanschouwelijke en de kunst van het beschouwelijke’ (p. 5). Ik geloof dat de term ‘vergeefs’ in voorliggend geval niet opgaat. De geboden poëzie klinkt waarachtig en geen van de dichters van de acht | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 355]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
gedichten - want Fa Claes schreef er twee - levert slechts beschrijvend gelegenheidswerk op verzoek, hoewel ook dat aspect er natuurlijk bijhoort; telkens horen beide luiken bij elkaar. Maar de stem van de dichters klinkt eerlijk op uit de diepte van het hart. De confrontatie met het door de zoon Raphaël piëteitsvol bewaarde werk in het vaderhuis in Mechelen, blijvende herinnering aan de man ‘die, helaas lang voor zijn tijd, de dood naar hem zag wenken...’ (Staf Weyts, p. 21), heeft hen ongetwijfeld aangegrepen tot in de grond van hun wezen. Vandaar de overwegend elegische toonaard. Blijkbaar is de keuze van deze juxtapositie niet onberedeneerd gebeurd. Om een of andere reden reageert precies die of die dichter op dit of dat werk van Jan de Smedt van Mechelen. Dat André Demedts bijvoorbeeld een heel geslaagde interpretatie componeert van ‘Nawintertijd’, een houtskooltekening van een oudere man, ligt als het ware voor de hand; maar zijn gedicht groeide tegelijkertijd uit tot een aangrijpend en weemoedig zelfportret. Vanzelfsprekend liet Staf Weyts zich inspireren door het mooie kopje van Dries, dat de Smedt ‘met liefde en méér gevoel dan klei heeft geboetseerd’ (p. 21). De kwatrijnen van Erik Verstraete (p. 18) zijn wel volkomen congruent met Jeannine... en met zijn eigen wezen. Ook zal het niemand verbazen dat Anton van Wilderode, die begenadigde dichter van het Vlaamse dorp en van het Vlaamse landschap, het bundeltje besluit met een gedicht bij het schilderij ‘Gezicht op Uitkerke’; maar ook hier klinkt, stil en droef, een verwijzing naar de enkele decenniën geleden gestorven kunstenaar:
‘Wat in de grond ligt is voorgoed geborgen.
Het eerlijk gras heeft elke wond gesloten
de regen en de wind, de bondgenoten.
Verzonken klokken van verzonken dorpen.
luiden nog onderaards over de doden.’ (p. 22).
Zijn elegische reactie loopt vertroostend uit op het mooie slotvers, dat zo perfect past bij het schilderij: ‘De hoop staat buiten rechtop in een toren’ (p. 23). Ik kan de ‘Vrienden van Jan de Smedt’ slechts gelukwensen; het is een ‘profytelic boecxken’. 't Zou me nog dierbaarder zijn geweest als men de reprodukties van de vijf olieverfschilderijen had aangeboden in kleur, maar dat zal in deze tijd wel ‘wishful thinking’ zijn. R.T. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• World Press Photo '87. Ooggetuige,Uitgave van Elsevier Librico, Leuvensestwg. 325, 1940 Woluwe-Zaventem, 1987, geïllustr. met ca. 250 foto's, waarvan de helft in kleur, 297 × 210 mm, 128 blz., paperback 380 fr. - World Press Photo is nu aan zijn 31e jaargang en blijft boeiend met een groot aanbod uit de internationale fotojournalistiek: 6.765 foto's van 969 fotografen uit 55 landen. De impact van deze nieuwsfotografie kan wellicht wat verbleekt zijn door de agressiviteit die dagelijks uitgaat van de tv-journaals, - toch blijft de gedrukte foto (als ze echt knap is) fascinerend. Dat is zeker zo voor foto's-van-mensen zoals die van Winnie Mandela, de ouders van Christa McAuliffe die in de Challenger om het leven kwam, de Afghaanse rebellenfamilie, het verbrande jongetje Stevie Jacques. Feestelijke fotografie is die van de rubrieken Sport en Natuur, maar er is bij WPPh. Ook plaats voor voortreffelijke architectuurfotografie die een beeld geeft van de stad van morgen of voor een reportage over het leven van een Normandische plattelandspriester. Overigens zit er veel politiek in WPPh. met oorlog en terrorisme, haat en ellende. Waarom denken Vlaamse fotojournalisten er niet aan om aan de WPPh. mee te doen? Er zijn welgeteld 4 Belgische inzendingen vs. niet minder dan bijv. 35 Nederlandse. Als je goed bent, moet je er ook mee voor de dag komen. KvD | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Cornelis Baan e.a.,Semindex / Top-Hotel-Meeting. Vergaderplaatsen in België 1987-1988, uitg. MIM nv, Lakborslei 114, 2100 Deurne, 1987, 165 × 245 mm, 326 blz., geïll. met kleurenfoto's, geb. 630 fr. - Dit werk is aan zijn vierde uitgave toe en werd voor de eerste keer met kleurenfoto's opgesmukt. Het boek fungeert als gids voor wie op zoek is naar een geschikte plaats in België voor het organiseren van kleine of massale vergaderingen, seminaries, bedrijfsbijeenkomsten, feesten, recepties, congressen e.d. In de beide landstalen worden aldus hotels en congrescentra per provincie opgesomd en voorgesteld aan de hand van een kleurenfoto (of tekening) en een paar teksten (i.v.m. infrastructuur en mogelijkheden ter plaatse). Per provincie ziet het aanbod er als volgt uit: Antwerpen: 32, Brabant: 35, Hainaut (sic): 5, Liège: 7, Limburg: 5, Luxembourg: 15, Namur: 7, Oost-Vlaanderen: 15 en West-Vlaanderen: 24. (Hierbij dient opgemerkt te worden dat er in de inhoudstafel op blz. 5 fouten geslopen zijn in de opgave van de bladzijdenummers). Behalve naam, adres, telefoonnummer, telex en contactpersoon omvat de presentatie van ieder voorgesteld bedrijf een tekst over de aanwezige infrastructuur: aantal beschikbare zalen met hun capaciteit aan zitplaatsen en aanwezige installaties (overheadprojectoren, schermen, geluidsinstallatie), eventuele overnachtingsmogelijkheden en restauratie, parkeergelegenheid, eventuele ontspanningsmogelijkheden binnen de inrichting, enz. Met deze concrete informatie kan men dus vooraf een keuze maken uit de 145 voorgestelde horeca-bedrijven, rekening houdend met de aard en de omvang van de bijeenkomst die men op het oog heeft. Verder bevat het boek ook nog een Index van Opleidingscentra en Adviesbureaus en enkele publicitaire teksten die betrekking hebben op vergaderingen en congressen. R.D. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• René Coomans,Terwijl de meidoorn bloeit, uitg. 't Prieeltje, Demerstraat 32 bus 7, 3290 Diest, 1987, 240 × 170 mm, 47 blz., genaaid. - De thans 55-jarige René Coomans startte in 1979 met zijn debuutbundel ‘Adem voor mijn geest’. In 1971 verscheen bij de Kofschip-Kring zijn tweede bundel ‘Triangel’. Na deze adempauze komt als derde in de reeks ‘Terwijl de meidoorn bloeit’. Talrijk waren inmiddels de bloemlezingen en de tijdschriften, die zijn gedichten publiceerden. Ze moeten in de vele honderden lopen. Steeds opnieuw heeft de auteur er zich aan opgetrokken. René Coomans leeft van en voor de natuur. Elk vers is doorspekt van natuurbeelden. Nauwelijks beroeren deze beelden hem, omdat hij met elk seizoen, met elke boom, met elk geluid meedeint als in een roes van voortdurende aanschouwelijkheid. Geen substantief zonder adjectief, geen voorwerp zonder kleurenpalet is de vorm waarin deze vrije verzen aan de einder verschijnen. De Prieeltjes-uitgaven o.l.v. Thijs maken er een verfijnde bundel van. rmdp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Gerard Walschap,Houtekiet, uitg. Manteau/Antwerpen, reeks GMP 212, 198721, 200 × 125 mm, 230 blz., paperback, 495 fr. - Het was in 1939 op de vooravond van de Tweede Wereldoorlog dat Gerard baron Walschap zijn Houtekiet publiceerde. Voor al wie het werk van Walschap doornam (en ik hoop dat niemand zo cultuurloos moge zijn om dit nagelaten te hebben) blijkt Houtekiet één zijner meesterwerken. Houtekiet is het symbool van de vrije mens, die zich weet uit te leven. Hij staat boven de kerk, boven het gerecht. Zoals Pallieter is hij het type van de vrijgevochten natuurmens, die het hele dorp op zijn hand heeft en iedereens sympathie geniet. Kortom, een meesterwerk dat in iedereens huisbibliotheek moet steken om op elk ogenblik te laten lezen door zijn kinderen en kleinkinderen. rmdp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Jos Vandeloo,Het gevaar, uitg. Manteau/Antwerpen, reeks GMP 142, 198723, 200 × 125 mm, 123 blz., paperback, 325 fr. - Bij de drieëntwintigste druk van een roman zoals ‘Het gevaar’ van Jos Vandeloo valt er geen kritiek meer te spuien. In den beginne (1960) zullen wel niet alle critici unaniem geweest zijn om dit verhaal te prijzen. Het leek misschien voor velen te utopisch. Thans staat het na Tsjernobyl met zijn problematiek in de belangstelling van elkeen. In de jaren zestig, geef ik grif toe, liepen we hoog op met dit beklemmend verhaal van drie werknemers in een atoomcentrale, die door radioactieve stralen werden besmet. Deze totaal verschillende personages die vochten tegen dit noodlot boeiden, omdat we een generatie waren, die hoopten op een betere wereld. Een boek schrijven dat gedurende tientallen jaren niet inboet aan actualiteit getuigt van de meesterlijke toets van de schrijver, die doorheen zijn fantasie de eeuwige mens raakt. rmdp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Luc Van den Briele,Boek en Exlibris. Het boek als inspiratiebron in de hedendaagse exlibriskunst, uitg. Ceuterick nv, Brusselsestraat 153, 3000 Leuven, 1986, zw.-w. en kleurenfoto's, 240 × 310 mm, 90blz., genaaid 650 fr. - In 1986 werd door Ceuterick N.V. een internationale ex-libris-wedstrijd georganiseerd met als thema: het boek en het boeken-verzamelen. Met een ruime selectie van 252 exlibris-prentjes uit het ingezonden werk (naast oude platen) werd dit boek gemaakt; de inleiding is van Christian F. Verbeke en een ikonografische tekst van Luc Van den Briele. Het genre is meer dan 500 jaar oud en verwant aan dat van de boekillustratie. De gereproduceerde specimens zijn heel mooi en geven een beeld van de verschillende stijlen en ook van de grafische technieken die toegepast worden: kopergravure, pentekening. Het goed gedrukte boek besluit met een index van de kunstenaars wier werk opgenomen werd, evtl. met hun adres. Het ex-libris: een bescheiden genre van grafiek waarvan het verzamelen binnen het bereik ligt van iedereen die geïnteresseerd is, bijv. via internationale ruilverenigingen. KvD | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Periodieken• De grote rondeDriemaandelijks tijdschrift voor Vlaamse en Europese Volkskultuur, uitg. Vlaamse Volkskunstbeweging, p.a. G. Buys, Isabella Brantstraat 28, 2018 Antwerpen. -30e jaargang, Oktober-December 1986. Het nummer bevat, naast de bijdrage ‘XXIIIe Europeade der Volkskultuur vierde hoogtij in Portugal’ van Bert van Woensel, een indringend artikel van Arthur Verté, waarin ere-deken van het C.V.K.V. André Demedts, als volksverbonden auteur en als Vlaamse strijder wordt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 356]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
belicht. Er is ook de bijdrage over Armand Preud'homme, de persspiegel en het bewegingsleven. - 30e jaargang, Januari-Februari 1987. Na een korte bezinning over Vlaamse Volkskunst, wordt de toespraak afgedrukt, die door Norbert D'hulst, secretaris-generaal van het Davidsfonds, op de 21e Dagen van het Vlaamse Lied werd uitgesproken, en waarin deze het ondermeer heeft over het feit dat er wat schort inzake beoefening van het Vlaamse volkslied door de bredere volkslagen. Hij schrijft dat wat in andere, vaak veel armere landen dan Vlaanderen gemeengoed is, hier slechts door een volksbewuste bovenlaag gekend en gegeerd is, en beoefend wordt. Verder zijn er de traditionele mededelingen uit het Bewegingsleven en de persspiegel. K.D.D. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• KeverDriemaandelijks kartoentijdschrift, red. Herman Somers, Mechelsesteenweg 150, 2510 Mortsel, abonn. 300 fr. (6 nrs) op rek. 735-1161989-14 t.a.v. Bob Vincke, Eikhof 20, 3540 Heusden-Zolder. - Nr. 11, november 1986. Het nummer bevat, buiten de bijdrage van de in Turkije gelauwerde kartoenist Ernest Metz, een aantal trefzekere kartoens van Bob, Vejo en Firzlaff, die men in elk geval ‘kartoens’ mag noemen. Toch kunnen wij ons van de indruk niet ontdoen dat, misschien wel door de afwezigheid van groten zoals Gal, Jan, Pil, Pirana, Punt e.a., er naast dát ontbrekende koren, véél kaf is. Een kritischer aanpak van het illustratieve zou de inhoud zeker ten goede komen. - Nr. 12, december 1986. Kwalitatief een betere Kever. En misschien (toevallig?) de aanloop naar een ‘vakblad’ met inhoud... K.D.D. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• De Republiek der Nederlandse letterenDriemaandelijks tijdschrift van Dimensie, Stichting voor letterkundige en wetenschappelijke uitgaven. Correspondentie-adres: Stichting Dimensie t.a.v. Jan Biesen, Postbus 11227, 2301 EE Leiden. Jaarabonnement 200 fr. via postrek. 000-1418430-96. - Jrg. 1, nr. 1, juli 1987: Dit eerste nummer werd uitgegeven op 12 blz. en is geniet. Het bevat een aantal (uiterst) korte artikels die nergens ondertekend zijn en als titels dragen: Wat biedt Stichting Dimensie? / Omtrent de opstellenprijsvraag (in 1988) / Omtrent het Tweede Lustrum van Stichting Dimensie (waarin het verleden van Dimensie op een rijtje wordt gezet) / Omtrent de Leidse Opstellen (hierin zullen nog niet eerder verschenen opstellen van beperkte omvang over literair-historische onderwerpen uit de Ned. letteren gepubliceerd worden) / Profiel van verschenen Leidse Opstellen / Profiel van te verschijnen Leidse Opstellen (o.m. ‘De goddelijke Mantuaan: Vergilius in de Ned. letterkunde’ door Rudi van der Paardt en ‘Proust en Vestdijk’ door H.A. Wage) / Vagantentaal, gedichten van Annie Reniers / Profiel van de Vestdijkkring / Omtrent Vestdijkkroniek 30. De Toekomst der religie / Profiel van het Ned. Studiecentrum Latium (uitgaven n.a.v. de opgravingen te Satricum) / Profiel van verschenen bundels van Stichting Dimensie /Profiel van het Institut für niederländische Philologie te Keulen (lerarenopleiding Nederlands als vreemde taal o.l.v. hoogleraar H.W.J. Vekeman) / Profiel van de studie Ned. Letterkunde te Luik (hoogleraar L. Gillet) / Overzicht van leverbare Dimensietitels / Distributie via Stichting Dimensie / Omtrent de uitgangspunten van Stichting Dimensie (probeert ‘hoogwaardige manuscripten’ die het gevestigde circuit ‘missen’ een kans op publikatie te geven, steunend op mecenaat, waarbij ook de auteurs afzien van honorarium). R.D. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• 't KofschipTijdschrift voor literatuur en beeldende kunsten. Red. Lange Haagstraat 111, 1710 Dilbeek; abonn. 600 fr. op rek. 310-0496461-04 van J. Samoy, 1080 Brussel. - 14e jrg., nr. 5, nov.-dec. 1986: De pas in het vorige nummer gehuldigde Ton Luiting is uit het tijdschrift verdwenen. De hoofdredactie wordt nu waargenomen door Raoul Maria de Puydt. Dat is de belangrijkste ‘gebeurtenis’ in dit nummer, die ook redactioneel wordt verantwoord. Zoals gebruikelijk worden er heel wat gedichten en verhalen gepubliceerd. 't Kofschip geeft aan debutanten een ruime kans, wat op zich verdienstelijk is, hoewel de keuze selectiever zou kunnen zijn. In de beeldende kunst wordt er aandacht besteed aan Frieda Verstrepen en een boek over Paul Delvaux. In de boekbesprekingen komen een hele waaier romans en dichtbundels aan bod. Ook hier kiest het tijdschrift blijkbaar eerder voor het informatieve boven het indringend-kritische karakter. Alleen ‘De aarde is een huis’ van de betreurde Gery Florizoone krijgt - terecht - een wat uitgebreider bespreking van Rik Huys. Het slotinterview met Bob van Laerhoven over zijn roman ‘Nachtspel’ kan niet zo overtuigen van de kwaliteit van dit boek. - 15e jrg., nr. 1, jan.-feb. 1987: Veel poëzie met, zoals gewoonlijk, een aantal nieuwe namen. Korte verhalen van L. Jacobs, Ravan, A.C.M. Boers. Beeldende kunst belicht kunst in de Brusselse metro en werk van Jan Dries. Bij de recensies o.m. aandacht voor ‘De jacobsladder’ van Maarten 't Hart en nieuwe bundels van Adriaan Morriën, Jan H. de Groot en Achiel Peleman. Veel nieuwsjes en signalementen van nieuwe uitgaven in ‘Van de hak op de tak’. De stem uit het Noorden is voor Jan Kooistra. Ook nog een interview met Ewald Vanvugt. ‘Het Noorden’ wordt erg goed bedeeld in dit nummer. - 15e jrg., nr. 2, maartapril 1987: Een in memoriam Pieter G. Buckinx, ere-redactielid. Poëzie van o.a. Pieter Aerts, Denijs van Killegem en een ‘Mundial 86’-cyclus van René Coomans. Korte verhalen van o.a. Maria Vlamijnck en Ria Scarphout. In beeldende kunsten komen Harry Elstrom, Jetje De Kort en Marina Sorgeloose aan bod. Naast recensies over proza en poëzie, ook een uitgebreider kritische bijdrage van Raoul M. de Puydt over wat er zoal fout loopt in recente lexicons over Nederlandse literatuur. Er worden inderdaad nogal wat namen vergeten of verzwegen. Het interview gaat naar Boudewijn van Houten. Zoals in de vorige nummers biedt ‘Tijdkrans’ een gevarieerde tijdschriftenrevue. De ‘kleintjes’ worden daarbij niet vergeten. rvdp | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• OostlandUitg. Koninklijke Vereniging van Limburgse Schrijvers, Rakerstraat 36, 3510 Hasselt, abonnement 400 BF of 22 Fl. Los nummer: 150 BF of 8 Fl. - Sept. 1987, nr. 94: Onderhavig tijdschrift (86 blz.) is volledig gewijd aan ‘de Afrikaanse post-koloniale roman’, een essay van Paul Reynders, die als leraar meer dan 10 jaar werkzaam was in Zaïre en reeds eerder bekendheid verwierf door zijn bijdragen over Afrikaanse literatuur in diverse tijdschriften. De auteur begint zijn verhandeling met ‘theoretische beschouwingen’; volgens hem is de Afrikaanse schrijver ‘bij uitstek een bevoorrecht persoon die spreekt in naam van zijn volk. Hij alleen verwoordt de eisen van dat volk; hij alleen geeft gestalte aan de ellende van dat volk’ (p. 128). Deze uitspraken doen me even de wenkbrauwen fronsen, omdat ik uit (mijn uiteraard zeer kleine) ervaring weet dat ook nog andere mensen terdege gestalte pogen te geven aan Afrikaanse situaties... Reynders stelt bovendien o.m. dat, ‘vermits de aftakeling het lot is van het hele zwarte kontinent en dezelfde toestanden zich in meerdere of mindere mate voordoen in alle landen beneden de Sahara’ en er geen verschil bestaat ‘tussen de inhoud van het engagement en de rol en de sociale positie van de schrijver’ (p. 131), het niet opgaat ‘de nieuwe Zwart-Afrikaanse literatuur (...) op te splitsen in een Engels-, Frans- en Portugeestalig gebied’ (p. 134). Verder verdeelt hij de Afrikaanse post-koloniale roman in ‘drie tendenzen: de magisch-realistische roman, de realistische roman, de nieuwe roman’ (p. 140). Vanuit de bepaling, die hij geeft aan magisch-realisme, kan het interessant zijn bepaalde Afrikaanse romans te toetsen aan werk van Hubert Lampo en Johan Daisne. In deel II van het essay geeft Reynders een ‘thematische analyse’ van de Afrikaanse post-koloniale roman en daardoor meteen - uitgaande van zijn vroeger geformuleerde premissen - van het postkoloniale Afrika met zijn nieuwe machthebbers en zijn wantrouwen, met zijn corruptie, zijn willekeur en zijn wantoestanden (pp. 153-158). ‘Het is gemakkelijk gezegd dat de kolonisatie aan dit alles schuld heeft omdat de leidende elite niet voldoende voorbereid was om het roer in handen te nemen. Dat is intussen een handige cliché waarin natuurlijk een gedeelte waarheid steekt, maar niettemin een stereotype blijft, waarmee de Afrikaanse leiders zich handig ontdoen van de werkelijke problemen’ (p. 158). ‘De werkelijkheid, zoals ons die bekend is langs de media, wordt zeer goed benaderd door Henri Lopes: “Eigenlijk vind ik dat de huidige onafhankelijkheid niets meer is dan een verlengstuk van de kolonisatie. Afrika bevrijdt zich zogenaamd om de onrechtvaardigheid uit te bannen, terwijl in werkelijkheid een handjevol parvenu's aan de macht komt, dat meewerkt aan de uitbuiting van dat volk” (“Een nieuwe Wali N'Kama”, p. 205)’ (p. 162). De massa, in de Afrikaanse post-koloniale roman volgens P. Reynders, is ontgoocheld en verbitterd (p. 162), weerlozen worden door eigen volk uitgebuit (p. 163) en de Negro-Afrikaan ondergaat de huidige stand van zaken ‘als hij maar in leven blijft, zonder veel aandacht te besteden aan enige verandering in dat leven (...) Het leven zelf is de enige waarde (...) ongeacht de kwaliteit van dat leven’ (p. 165). Deel III wordt gevormd door ‘illustrerende teksten’ en het geheel wordt afgesloten met ‘noten’ en de bio-bibliografie van de auteur. Blijkens de studie van Paul Reynders geven de Afrikaanse schrijvers in de post-koloniale roman een boeiend maar triestig beeld van hun volk en van hun leiders. Spijtig dan ook dat de Negro-Afrikaan, die in het Westen studeert, niet altijd vermag in te zien dat ‘sa vocation (est) sur place dans son pays; défendre les faibles en les arrachant aux griffes des rapaces de la finance et de la politique (“La Pourriture”, p. 205)’ (p. 176). Na lezing van dit belangwekkend essay, waarin de enkele zetfouten me niet erg hinderden, durf ik toch de vraag stellen, ook al omdat ik elke kennis terzake mis, of er geen enkele Afrikaanse post-koloniale romancier-met-naam in het gareel van de heersende regimes draaft?!? J.v.B. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Dietsche Warande en BelfortTijdschrift voor letterkunde en geestesleven. Red.: Postbus 137, 3000 Leuven 3. Abon. 1.600 fr. op rek. 406-0063002-59 van Den Gulden Engel, 2220 Wommelgem. - | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 357]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jrg. 132, nr. 4, mei 1987: Gedichten van o.a. Luuk Gruwez, Stefaan van den Bremt, Dirk Christiaens en Frans Deschoemaeker. Een verhaal van Roland Holvoet en een eenakter van Koen Vermeiren (‘Geheimen uit de biechtstoel’). Er zijn langere essayistische bijdragen van K. Hemmerechts over ‘Het Bildungsverhaal herschrijven’, J. Flamand over het proza van Kees van Kooten en P. van Bouchaute over de journalistiek van Karel van de Woestijne. Verdere kritische bijdragen over nieuw proza van Hugo Raes (H. Bousset), Willy Spillebeen (K. Vermeiren), Jef Geeraerts (P. Ghijselinck) en over de studie van Ton Anbeek over ‘De Nederlandse roman 1945-1960’ (M. Janssens). Zoals gebruikelijk nog boekbesprekingen, De laatste ronde, Tijdschriftenrevue en Verleesmijnietjes. - Jrg. 132, nr. 5, juni 1987: Gedichten van Willy Spillebeen, Marc Tritsmans, Leopold M. van den Brande, Victor Vroomkoning. Van Fernand Auwera is er een verhaal uit een verhalenbundel ter perse ‘Zeer slordig woordenboek’ en van Frans Depeuter een fragment uit zijn nieuwe roman ‘Groene zwanen, witte zwanen’. Marcel Janssens publiceert (in vertaling) de verkorte versie van een in het Duits gehouden lezing te Keulen: ‘Hat die niederländische Romankunst europäisches Niveau?’ Luc Dirikx schrijft over Louis Couperus. Langere kritische bijdragen over nieuw proza van Irina van Goeree (M. Janssens), Kristien Hemmerechts (H. Bousset), over de verzamelde gedichten van Gery Florizoone (R. Van de Perre) en een nieuwe bundel van J. Bernlef (H. Brems). Heel wat boekbesprekingen ook achteraan. - Jrg. 132, nr. 6, augustus 1987: Gedichten van Herwig Hensen, Bart Veulemans, Michel van der Plas en Richter Roegholt. Verhalen van Ward Ruyslinck en Herman Protocarero. Roger Roger schrijft over ‘Grensverleggend literatuuronderwijs’ en Em. Waegemans over ‘Tendensen in de recente Russische literatuur’. Karel Hellemans heeft het over ‘De smaak van haikoe’. Kritische bijdragen over nieuwe poëzie van Leopold M. van den Brande (E. Spinoy), Erik Spinoy (H. Brems) en nieuw proza van Luc Vancampenhout (K. Vermeiren). M. Janssens neemt afstand van Wim Zaals ‘Vlak bij Vlaanderen’. Zoals in het vorig nummer een hele reeks boekbesprekingen ter afronding, naast de andere vertrouwde rubrieken. Red. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
• Belgisch Kreatief AmbachtTweemaandelijks cult. tds.; uitg. Ec. en Soc. Instituut voor de Middenstand/Dienst Kreatief Ambacht, Congresstraat 33, 1000 Brussel; abon. 400 fr. (6nrs.; rek. 000-0383764-32). - BKA is een tijdschrift dat erin geslaagd is met bescheiden materiële middelen een eigen profiel te verwerven. In de laatste jaargang (6 nummers) is er een goede afwisseling van dossier-thema's waarbij naast traditonele kunstambachten zoals textielkunst (86/3), juweelkunst (86/5), pottenbakkerij en meubeldesign (86/6) en ceramiek (87/1) ook frisse aandacht is voor animatiefilm (86/2) en fotografie (86/4). De nieuwe trends en toepassingsgebieden worden op de voet gevolgd (het textiel-nummer is daar een mooi voorbeeld van) waardoor BKA ook voor zijn informatiewaarde interessant is. De levendige interviews van J. Valcke hebben de kwaliteiten van vlotte leesbaarheid en deskundigheid. De vaste rubrieken zijn steeds goed gestoffeerd: Dienstactiviteiten, Tentoonstellingsagenda, Prijzen en wedstrijden, Cursussen, Korte berichten. Zeer aanbevolen. KvD | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Catalogi• Hedendaagse Zuidwestvlaamse auteursUitgave van de vzw De Gulden Sporen en de Sted. Openbare Bibliotheek (Leiestraat 30, 8500 Kortrijk), 1986, zw.-w. illustraties, 155 × 240 mm, 92 blz., genaaid. - N.a.v. een tentoonstelling georganiseerd ter gelegenheid van de officiële opening van de Stedelijke Openbare Bibliotheek te Kortrijk, verscheen een ‘Bio-bibliografische catalogus van hedendaagse Zuidwestvlaamse auteurs’. In het ‘ten geleide’ schrijft bibliothecaris P. Vancolen dat de catalogus een selectie vormt. Deze tentoonstelling kende een merkwaardig succes want naast de boeken waren er ook de handschriften en foto's. Er werd een alfabetische rangorde gevolgd te beginnen met Jan Boschmans en de latere debutant Alex Bouts. Het ware een te lange opsomming om alle namen te vermelden, maar onder de geselecteerden behoren Hugo Claus, Marcel Coole, Claude Corban. Natuurlijk ook alle gekende Kortrijkse auteurs en ook biografen, vertalers en essayisten als Edmond Ottevaere, P. Thomas, Joost Strosse en J. van Ackere. Van André Demedts werd ‘Lof van mijn land’ opgenomen, alsook uittreksels van andere dichters en schrijvers bij hun bio-bibliografie. Een zeer uitvoerige catalogus die we kunnen aanbevelen. De uitgave is ook typografisch zeer verzorgd. Fr. G. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Partituren• Armand BeliënMusica Cantabile, uitg. De Meerlaan, Geelsebaan 16, 3998 Laakdal, 1986. - Deze keer ontvingen wij de delen 7 tot en met 14 van ‘Musica Cantabile’. Daar de algemene kenmerken voor de vocale werken dezelfde blijven, refereren wij naar de recensie, verschenen in het vorige nummer. Het moge hier volstaan de inhoud van de volumes aan te stippen: deel 7:15 koorwerken voor vier gemengde stemmen - deel 8:14 koorwerken voor vier gemengde stemmen - deel 9:21 tweestemmige liederen. Deze delen bevatten uitsluitend profane liederen. Zoals eerder vermeld opteerde de componist grotendeels voor teksten van J. Custers en L. Mertens. Vermelden wij niettemin een ‘In memoriam Armand Preud'homme’ op tekst van B. Peleman. De bundels 10 tot en met 13 bieden een gevarieerde geestelijke liederenschat: deel 10:23 liederen voor koor en gemeenschap - deel 11:9 liederen voor de jeugd (meestal éénstemmig) - deel 12: Missa solemnis; een Latijnse mis voor twee stemmen, die weinig religieus aandoet - deel 13: Nederlandse (= nederlandstalige) mis voor de gemeenschap voor één stem en begeleiding. Deze deeltjes zijn ongeveer alle in een zelfde nogal lichtvoetige romantische trant getoonzet. Na deze vocale produktie overviel deel 14 ons als een verrassing: een serie van zes stukken voor orgel, die de Engelse titel ‘Six Organ Pieces in Classic Style’ meekregen. Hier waagt A. Beliën zich op een hem schijnbaar minder vertrouwd terrein. In werken als ‘Voluntary’, ‘Fugue’, ‘Fuguette’ en ‘Fughetta over Bach’ dekken de vlaggen geenszins substantieel noch structureel de muzikale lading. Van een polyfone stijl kan men hier niet gewagen. De componist heeft hier duidelijk té hoog gegrepen. J.M.
De recensies werden geschreven door:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 361]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vlaanderen voorheen ‘West-Vlaanderen’ Jaargang XXXVI 1987 Uitgave van het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond
INHOUD JAARGANG XXXVI
ARTIKELS GERANGSCHIKT VOLGENS ONDERWERP
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 362]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 363]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
REGISTER OP DE ILLUSTRATIES
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 364]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Robert Declerck | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina binnenkant achterplat]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vlaanderen nr. 218 Jaargang 36 November-december 1987 Voorheen West-Vlaanderen Tweemaandelijks tijdschrift voor kunst en cultuur Verschijnt niet in juli en augustus
Verantwoordelijke uitgever: Werner Vens Prinsdomlaan 16 - 8700 Izegem Een uitgave van het Christelijk Vlaams Kunstenaarsverbond met financiële steun van de provincies West-Vlaanderen, Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen en van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Administratie voor Kunst en Toerisme
INHOUD
Omslagontwerp: J.M.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotocopie, microfilm of op welke wijze ook zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Vlaanderen ISSN 0042-7683
Volgend nummer: De fontein Samensteller: J. van Ackere |
|