| |
| |
| |
Verbondsberichten
Verbondssecretaris: Danny Van den Bussche Duinenstraat 70 - bus 3, 8400 Oostende
| |
Nieuwe leden
De Raad van Beheer aanvaardde in zijn laatste zittingen de volgende nieuwe leden, die we van harte welkom heten in onze grote kunstenaarsfamilie:
| |
Antwerpen
Paula Ceusters (P), Geel |
Germaine Dijckhoff-Ceunen (L), Boechout |
J.M. Lauwereys (P), 's Gravenwezel |
Marc Mariën (P), Kessel |
Werner Paenen (P), Ekeren |
Louis Reydams (P), Mechelen |
| |
Brabant
Dirk de Backer (P), Grimbergen |
Chris Demoor-Bolsaie (M), Brainel'Alleud |
Brensilaw Fentin (P), Tienen |
Dirk Huyghe (P), Muizen |
Willy Peeters (P), Leuven |
Piet Swerts (M), Kessel-Lo |
Marc Verhaegen (M), Keerbergen |
| |
Limburg
Albert Agten (P), Lommel |
Henriette Colla (P), Dilsen |
Martine Put (e. Leunen) (P), Hasselt |
| |
Oost-Vlaanderen
Luc Boel (L), St.-Niklaas |
Rita Heirbaut (L), e.L. Boel (L), St.-Niklaas |
Philippe Minnaert (P), Zingem |
Mevr. G. van der Weeën (P), Drongen |
Denijs van Killegem (L), Gent |
| |
West-Vlaanderen
Albert Beeckmans (P), Knokke-Heist |
Leonce Bekemans (L), ps. Bertus Beeck, Assebroek |
Marie-Rose Calmeyn (D), Waregem-Beveren |
Paul-Chr. De Baere (Kunsthist.), Brugge |
Joris Leuridan (M), Kortrijk |
R. Houthaeve (L), Roeselare-Oekene |
Ingrid Six (P), c. Ign. Axters, Oostkamp |
| |
| |
Historiek van het tijdschrift ‘Vlaanderen’ en het christelijk vlaams kunste-naarsverbond
• Het feestelijke verschijnen van ons nummer 200 bood de gelegenheid om even 33 jaar ‘Vlaanderen’ te overschouwen. Op 23 juni 1951 werd een eerste contactvergadering van Westvlaamse auteurs en kunstenaars belegd in Roeselare in het Klein Seminarie, voorgezeten door Jozef Storme, Best. Afgevaardigde van West-Vlaanden voor Cultuur. Eerst werd gedacht aan het oprichten van een provinciale afdeling van de ‘Kunstenaars voor de Jeugd’, maar tenslotte besloot men een ruimere en algemeen-Vlaamse vereniging te stichten. Haar taak zou in een eerste periode zijn de belangen van de Westvlaamse kunstenaars te behartigen op provinciaal en nationaal plan; ook wilde men zich inzetten tegen bepaalde negatieve invloeden op literair en artistiek gebied en er de herwaardering van de christelijke en Vlaamse verworvenheden bewerkstelligen, aangepast echter aan de moderne tijd. Zo werd het ‘Christelijk Vlaams Kusntenaarsverbond Afdeling West-Vlaanderen’ gesticht op 20 oktober 1951 in de St.-Andriesabdij in Loppem in aanwezigheid van een zestigtal vertegenwoordigers uit alle kunstdisciplines. Het dekenschap van het verbond werd opgedragen aan Constant Permeke, Baron Jozef Ryelandt en Stijn Streuvels: drie grote Westvlamingen die alle drie voor hun eigen kunsttak golden als dé dominerende figuur in Vlaanderen. De jonge en creatieve gedeputeerde Jozef Storme werd bevestigd als voorzitter. Hij zou ook de leiding hebben van de Raad van Beheer, waarvan in Loppem werden gekozen: vier letterkundigen, musici en beeldende kunstenaars, twee toneelmensen en vier vertegenwoordigers van kunstorganismen. Ondervoorzitters werden André Demedts (lit.), Marcel Notebaert (beeld. kunst), Anton Vander Plaetse (toneel) en Renaat Veremans (muziek). De aanstelling tot geestelijk adviseur van Kan. J. Dochy, bijgestaan door Dr. A. Smeets, werd bekrachtigd, evenals die van Mr. Roger Fieuw als beheerder-penningmeester. Aan deze laatste werd ook het
opstellen van de statuten toevertrouwd, die - na grondige besprekingen en goedkeuring door de algemene vergadering van de C.V.K.V.-leden - verschenen in het Staatsblad van 17 december 1953. De stichtende leden die de Statuten voordroegen, waren: A. Botte, A. Brys, R. de Man, A. Demedts, J. Dochy, R. Fieuw, H. Ghellynck, R. Ghesquiere, J. Hanoulle, K. Laloo, M. Martens, M. Notebaert, W. Putman (Jean Du Parc), Fr. Ramon (Boschvogel), J. Rotsaert, J. Seaux, A. Setola, A. Smeets, J. Storme, J. Vandaele, A. Vander Plaetse, R. Veremans, C. Verlooven, G. Weyts. Zij stipuleerden o.m. dat de zetel van de V.Z.W. Christelijk Vlaams Kusntenaarsverbond in Roeselare is gevestigd en dat het doel ervan is: 1. De bevordering van alle kunsttakken in overeenstemming met de christelijke levensbeschouwing. - 2. Het bevorderen van de stoffelijke belangen van de kunstenaars. 3. Het bevorderen van het cultureel peil van de bevolking.
In de loop van zijn 33-jarig bestaan heeft het C.V.K.V. op de meest uiteenlopende manieren in alle media zijn doeleinden nagestreefd. Het eerste en voornaamste blijft evenwel zijn tijdschrift ‘Vlaanderen’, dat tot 1965 de naam ‘West-Vlaanderen’ droeg en vanaf het begin tot op heden steeds kunstvol werd gedrukt op de persen van Uitgeverij-Drukkerij Lannoo in Tielt. De stichters ervan zagen het groots: zij wilden (West)-Vlaanderen van alle provinciale minderwaardigheidscomplexen bevrijden. Het blad moest een standing hebben, die beantwoordde aan de universele betekenis van een Memling, een Van Eyck, een Gezelle, een Ensor.
Daarvoor was de medewerking nodig van vele tientallen laatstejaars van Westvlaamse instituten die voor een intense propaganda zorgden. Daarvoor was de steun nodig van tal van instellingen en overheden. Daarvoor was vóóral kapitaal nodig. Het Westvlaams provinciebestuur schonk een milde subsidie; de heer Camerlynck, directeuradministrateur van de Bank van Roeselare en West-Vlaanderen, evenals de Raad van Beheer ervan, werden bereid gevonden het eerste nummer van ‘West-Vlaanderen’, dat hoofdzakelijk gewijd was aan Stijn Streuvels, volledig voor hun rekening te nemen: een luxueuse editie, die zijn gelijke niet had in het hele Nederlandstalig gebied, met de als waanzinnig hoog beschouwde oplage van 1500 exemplaren. De optimisten kregen weer gelijk: de administrator Hector Deylgat, die Mr. Fieuw zou opvolgen als beheerder-penningmeester, kon weinige maanden later aankondigen dat ‘West-Vlaanderen’ - zonder rijkssteun - een oplage bereikte die het totale aantal abonnees van de drie ‘grote’ Vlaamse literaire bladen samengeteld overtrof (en nog altijd overtreft).
De steun van de Westvlaamse gemeenschap bleef verzekerd, ook toen eindelijk in 1965 de inzichten van de stichters van 1951 werden gerealiseerd: het C.V.K.V. breidde zich uit tot heel Vlaanderen en ‘West-Vlaanderen’ werd ‘Vlaanderen’. De Bank van Roeselare en West-Vlaanderen handhaafde de belofte van haar stichter, wijlen J. Camerlynck, wat de jaarlijkse betaling van een ‘Vlaanderen’-nummer betreft.
De verruiming bracht een stijging met zich mee van de oplage (van 3.000 naar 5.000) en ook van het aantal aangesloten kunstenaars (van 300 naar 1600). Het C.V.K.V. werd de belangrijkste auteurs-en kunstenaarsvereniging van het land. Ook de bestuurslichamen werden interprovinciaal uitgebouwd. Naast de algemene voorzitter, Jozef Storme - in 1982 opgevolgd door Werner Vens - traden ook provinciale voorzitters in de Raad van Beheer en de Redactieleiding; thans A. Keersmaekers (Antw.), W. Otte (O.-Vl.), J. van Ackere (Br.), F. van Vinckenroye (Limb.). Daar horen ook de rubriekleiders bij; thans K. D'Hooghe (muz.), R. Jacobs (ton.), M. Notebaert (beeld. k.), A. Smeets (Kunst en Geest + actualia), R. van de Perre (lit.). De overleden eerste eredekens werden opgevolgd door Felix de Boeck (beeld. k.), André Demedts (lit.) en Flor Peeters na Renaat Veremans (muz.). Hier dienen ook de namen vermeld van de reeks uiterst verdienstelijke redactiesecretarissen: Fernand Bonneure, Julien van Remoortere, Joost Vanbrussel, José de Poortere en Robert Declerck.
De crisis heeft alle tijdschriften zwaar getroffen. Ettelijke ervan
| |
| |
verdwenen. Ook ‘Vlaanderen’ kent ten gevolge van de sterke stijging van de drukkosten een (gelukkig nog beperkte) daling van het aantal abonnees. Maar voorlopig kan het tijdschrift zich vrij goed handhaven, dank zij tientallen Vlamingen die hun financiële steun aanbieden. Wij zijn er hen dankbaar om en hopen dat velen hun voorbeeld zullen navolgen.
(A.S.)
| |
Kunstenaarsbelangen
• | Het Vademecum Beeldende Kunst, dat samengesteld werd door de v.z.w. Amarant onder de leiding van Daan Rau is voor enkele weken verschenen. Wij verheugen ons daarover ten zeerste, niet zozeer omdat Daan Rau een ijverig redactielid is van ‘Vlaanderen’, maar omdat we als Kunstenaarsverbond ten zeerste in het verleden het ontbreken van een dergelijke vraagbaak voor kunstenaars hebben betreurd. Dat het nu bestaat vergemakkelijkt onze ‘Service’ voor kunstenaars: wij zullen in het vervolg voor honderd-en-een zaken gewoon naar het Vademecum kunnen verwijzen. Het bestaat uit twee handige ringmappen van 22,50 × 18 cm., waarin voor elk enkele honderden bladzijden zijn geklemd. De bladen zijn uitneembaar, wat toelaat wijzigingen aan te brengen en supplementen in te voegen. Men kan dan ook abonneren op de aanvullings- en wijzigingsbladen, die men dan gewoon kan inlassen. Het Vademecum is verdeeld in vijf delen; de bladen verschillen in kleur, naargelang het deel waarbij zij horen. Die delen zijn: I. Beleidsinstanties in zake kunst en cultuur (nationale, regionale, provinciale, gemeentelijke, buitenland). II. Administratie en statuut van de kunstenaar (BTW-wetgeving en -tarieven, handelsregister, inkomstenbelasting, sociaal statuut, auteursrechten, douane, kredieturen). III. Onderwijs en informatie (erkend onderwijs, privé-cursussen nationaal en internationaal), tijdschriften. IV. Beurzen, prijzen en wedstrijden (nationaal, internationaal, provinciaal, regionaal: telkens voor elke discipline afzonderlijk met inbegrip van architectuur en kunstambacht). V. Accomodaties en mogelijkheden voor de kunstenaar (tentoonstellingsacommodaties, verenigingen, pers en media). Wij kunnen hier niets anders doen dan uit te nodigen inzage te nemen van het Vademecum. Het succes is zo groot gebleken dat het aan zijn tweede druk toe is. Bestellen à 800 fr., br. 001.0289768.08; vermelden
‘Vademecum’. Voor een abonnement op de tweejaarlijkse bijvoegsels bestelt men ten laatste op 30 april (junipakket) en op 31 oktober (decemberpakket).
P.S. Fouten zijn in een dergelijke publikatie onvermijdelijk, maar zij kunnen verbeterd worden in de volgende uitgave. Zo staat het administratieadres van ons tijdschrift gevoegd bij ‘Ons Erfdeel’ i.p.v. bij ‘Vlaanderen’. Trouwens ‘Vlaanderen’ is geen ‘Algemeen cultureel blad’; het beslaat enkel een onderdeel van de cultuur, nl. kunsten en letteren. Het is een vak-en promotieblad voor kunstenaars en letterkundigen.
A.S. |
| |
• | De BTW-tarieven voor plastische kunstwerken werden gewijzigd. Dit slaat dus enkel op kunstenaars die onder de BTW-wetgeving vallen; dus niet voor bvb. een gelegenheidsschilder, die nooit exposeert, maar per toeval iets verkoopt.
A. De nieuwe tarieven betreffen alleen de originele kunstwerken. Zij zijn voortaan slechts voor 6% belastbaar op de verkoopsom. Alles hangt dus af of het echt een origineel werk is. De fiscus beschouwt als originele werken: 1. Schilderijen, beschilderingen, tekeningen, die geheel met de hand gemaakt zijn. Ook kopieën die geheel met de hand zijn gemaakt (varianten). 2. Originele gravures, prenten, etsen, litho's e.d., ongeacht de techniek. Zij moeten echter met de hand vervaardigd zijn door de kunstenaar, door afdruk van één of meer platen die de kunstenaar zelf vervaardigt, of met overdrukpapier van een door de kunstenaar bereide steen. 3. Originele sculpturen, door de kunstenaar zelf geboetseerd, gehouwen, gebakken, gegoten; hoogof laagreliëfs; ook de replica die door de kunstenaar zelf zijn ververvaardigd. 4. Originele wandtapijten, die door de kunstenaar zelf zijn vervaardigd en gesigneerd; of die door een weefatelier met de hand zijn vervaardigd naar cartons, die door de kunstenaar zijn ontworpen; dus gesigneerd door de ontwerper en voorzien van het merk van het atelier. 5. Restauraties van kunstwerken of van antiquiteiten. B. Vallen onder het tarief van 19% de niet-originele kunstwerken zoals: 1. schilderijen en tekeningen, die fotomechanisch zijn gereproduceerd. 2. namaakschilderijen door bijschildering van bvb. een gedrukte tekening. 3. kopieën bekomen d.m.v. sjablonen (ook als zij als ‘echt’ zijn erkend) 4. de clichés zelf, (metaal, steen, hout...) die voor afdrukken worden gebruikt. 5. tekeningen, schilderijen, sculpturen en prenten die voor industriële of commerciële doeleinden zijn gemaakt (vb. bouwplannen, coulissen beschilderingen) 6. reprodukties die in serie zijn vervaardigd (afgietsels, foto's, druk, gips, metaal, plastiek, e.d.) 7. religieuze beelden, beeldjes voor kerstkribben, busten voor winkels, herdenkingsmedailles.
C. Vallen onder het tarief van 25%: de siervoorwerpen zoals: 1. sieraden en fancy-artikelen, bestemd voor stoffering of versiering van lokalen, tuinen, open ruimten e.d. 2. juwelen, bijouterie, edelsmeedwerk uit edelmetaal of uit metalen die geplateerd zijn met edel metaal. 3. bovendien zijn die voorwerpen uit edele metalen aan een weeldetaks van 8% onderworpen. |
| |
• | TTL-Teletex literair is een nieuw initiatief van BRT en NOS, op voorstel van Willy Tibergien en Teun de Lange. Het start op 1 sept., met iedere dag literaire teksten en informatie, op NOS pag. 411 en BRT pag. 191; de teksten verschijnen op 2 schermen, met elk max. 22 regels van 40 tekens. Max. 5 gedichten of 2 A4 blz. proza opsturen (met retourport). Daaruit kan max. 1 pag. proza of 2 gedichten gekozen worden (30 gulden honorarium per gedicht). Adres: TTL-Teleliterair, Poëziecentrum, St.-Kwintensberg 65A, Gent (tel. 091/25 22 25). |
| |
• | Reeds jaren bestaat er een wildgroei aan toneelgezelschappen in Antwerpen. Is het om dat te verhelpen dat men er twee van subsidiëring heeft uitgesloten... in de provincies West-Vlaanderen en Limburg? Vermits men in deze provincies gewoon is door het centraal bestuur te worden verwaarloosd (tenzij als uitbuitingsgebied ten voordele van gezelschappen uit gekoesterde regionen) hebben de twee gezelschappen uit de periferische provincies besloten te blijven bestaan. Weet U dat er in Vlaanderen een toneelgroep is die tot het laagste peil is gezakt omdat er door Staat, provincie en stad te veel miljoenen aan werden besteed. U mag driemaal raden!
Een gelijkaardig geval treft men aan in de besparingspolitiek van het centraal gezag tegenover de muziekgezelschappen. De subsidies voor het Westvlaams Orkest daalden van 11 miljoen (1982) tot... 3,2 miljoen (1983)!!! Zou men er niet beter aan doen het te verdelen geld op basis van het bevolkingsaantal te verdelen over de provincies en de toewijzingen te laten doen door de provinciale besturen? |
| |
• | We beschikken thans over meer gegevens i.v.m. het schandaal van de Vl.-Ned. Stichting voor Vertalingen (Cf. vorig nummer, blz. 208). Het orgaan van de V.V.L. schrijft in zijn laatste nummer: ‘In 1982 ontving de Stichting een globale toelage van 9.850.000 fr., waarvan ca. 2/3 vanwege het Ned. Ministerie van WVC en 1/3 van de Vlaamse gemeenschap. Het merendeel van de uitgaven van de Stichting bestaat uit personeels-, huisvestings- en bureaukosten, ongeveer 6.870.000 fr. Er blijkt m.a.w. ongeveer 3.000.000 fr. over voor de eigenlijke werking van de Stichting, als volgt geventileerd: a. 215.000 fr. voor de vertalingen van manuscript en proefvertalingen, b. 727.524 fr. steun aan vertaalde uitgaven; c. 270.000 fr. toelage aan diverse manifestaties; d. 1.300.000 fr. reis- en verblijfkosten van de directie en medewerkers; e. 135.000 fr. reis- en verblijfkosten van derden; f. 400.000 fr. diversen (boekenmateriaal, eigen publikatie). Kortom, op ca. 9.850.000 fr. aan middelen blijft er slechts 1.215.000 fr. over voor tussenkomst in de vertaal- en produktiekosten. In 1982 werd van die 1.215.000 fr. welgeteld 98.000 fr. besteed voor Vlaamse realisaties. Deze analyse beperkt zich uiteraard tot 1982, maar een grondige studie van de projecten in voorbereiding leert dat op ca. 60 projecten slechts een 12-tal Vlaamse auteurs aan bod komen, d.i. slechts 765.000 fr. op een totaal van 5.161.900 fr.’ Dergelijke Hollandse toestanden bewijzen dat Vlaanderen zich beter zou terugtrekken uit dergelijke Vlaams-Hollandse instellingen, tenzij men er van Vlaamse zijde mensen in steekt die vrij staan en dus nauwkeurig en zonder concessies alle Hollandse toestanden aanklagen. Ziet U iemand onder de Vlamingen in de directie of de administratie van bvb. de Taal-Unie, die voldoende vrij staat en zelfstandigheid bezit, om aan die toestanden iets te veranderen? |
| |
• | Nog meer Hollandse toestanden: Het ‘Prisma Uittreksel Boek’ is bestemd voor studerenden, om hen ‘het modernste werk van Nederlandse en Vlaamse auteurs’ te leren kennen. Achtentwintig boeken worden er behandeld: 25 Hollandse en 3 Vlaamse! Bovendien is één van de drie bekend als Vlaams nestbevuiler, een andere om zijn scatologische taalplatheden (succes verzekerd in Holland!). |
| |
• | Selectie uit de activiteiten van onze buitenlandse zusterverenigingen:
- | SIAC-United Kingdom meldt een tentoonstelling van ledenkunstenaars in het kader van het Arundel Festival onder de titel ‘Het oog en het kruis’ (Kathedraal van Arundel 25/8 tot 5/9 - nadien in Brighton v. 7 tot 14/9). |
- | Het Nederl. Alg. Chr. Kunstenaars-Verbond (AKVV) organiseert, samen met de leerlingen van de Chr. Academie v. Beeld. Kunst, in de Essenburgh’ te Harderwijk zijn tweede Kunstweekend. Doel: elkaar ontmoeten, elkaars werk bekijken, werken in de natuur, samen nadenken over hoe wij als christenen en als kunstenaars
|
|
| |
| |
|
| met de natuur creatief kunnen omgaan: 12 tm 14 okt. 84. |
- | De vereniging van christelijke intellectuelen Pax Romana organiseert i.s.m. SIAC-Oesterreich in Innsbrück een Europees Congres over het onderwerp: ‘Die Kultur in Europa am Ende des 20sten Jahrhunderts’. Ook CVKV-leden zijn daar welkom, maar het aantal deelnemers is niet onbegrensd, zodat men tijdig dient in te schrijven. Daar is ook een tentoonstelling aan verbonden, waarvoor men eveneens kan inschrijven. Datum: 30.8 tot 2.9.1985. |
- | Het volgende vierjaarlijkse SIAC-Congres wordt gepland voor 1986 te Rome over het thema: ‘De kerk heeft de kunst nodig’. |
|
| |
• | Selectie uit de activiteiten van Vlaamse Litter. e.a. verenigingen:
- | Het 6o Europees Poëziefestival, georganiseerd door de vereniging voor Europeese Poëzie van Eug. van Itterbeek te Leuven, heeft als thema ‘Afrika-Europa-Poëzie, cultuur en ontwikkeling’ en gaat door in de Europ. Poëziebibliotheek, Blijde Inkomstr. 9, Leuven. Daar inlichtingen en inschrijving aanvragen (tel. 016/23 53 51). - Het Comité van de Vlaamse Poëziedagen organiseert de Poëziedag 1984 op 13 oktober in het Museum Dhondt-Dhaenens te Deurle. Daar worden ook de prijzen der poëziedagen uitgereikt; de reglementen der prijskampen werden spijtig genoeg veel te laat medegedeeld (men moest indienen uiterlijk 10/9). Voor inschrijving op de poëziedag: Comité van de Vl. Poëziedagen, Poëziecentrum, St.-Kwintensberg 65 a, 9000 Gent. (091/25 22 25). |
- | De vereniging voor auteursrechten SABAM organiseert een aantal wedstrijden en prijzen ter promotie van de vereniging zelf en van haar leden. Inlichtingen: Sabam secretariaat, Aarlenstraat 75-77, 1040 Brussel. Er zijn ook creatiepremies voor leden-auteurs en -componisten en voor amateurstoneelkringen die werk van leden uitvoeren. |
- | De Ver. v. Limb. Auteurs (VLAM) organiseerde, met ‘Het Priëeltje’ van H. Thijs uit Diest, een samenkomst van poëzievrienden in het Duitse oorlogskerkhof van Lommel, met als thema ‘Oorlog en vrede’. (Kon dit niet aansluitend bij de Ijzerbedevaart of op het Poolse kerkhof?) |
|
| |
• | Volgende Commissies spelen een rol in de subsidiëring van literaire publikaties, verenigingen, tijdschriften en activiteiten:
- | De Comm. v. Advies v. Bevordering van de Nederl. Letteren die aangesteld wordt door de Min. van Ned. Cultuur met twee vertegenwoordigers voor elk der volgende disciplines: proza, poëzie, essay, toneellit., jeugd- en kinderlit. Aangesteld voor twee jaar; de voorzitter voor zes jaar. Huidige samenstelling (tot eind 1985): Marcel Janssens (voorz.), H. Raes en W. Spillebeen, Ben Cami en N. van Bruggen, H. Bousset en Jo Verbruggen, F. van der Auwera en I. van der Veken, Cl. Haesaert en H. van Haelewijn; in tegenstelling tot vroeger geldende (deontologische) regel is een lid der administratie nu ook lid van de commissie, die de administratie moet adviseren. |
- | De Kon. Academie kiest hoofdzakelijk uit de Academie een Commissie van Advies ter advisering van het Nat. Fonds voor de Letterkunde (waarvan het budget kleiner is) voor drie jaar. Huidige leden: A. Demedts (vz), B. Decorte (ov), A. Deprez (sec), J. Weisberger, C. Coupé, C. Bittremieux, A. van Eyck, M. Rosseels. |
- | Ter bevordering van de spreiding van het boek, kan een voor 2 jaar gekozen Commissie van het boek adviseren: G. Claes, M. Cornu, J. François, J. van In, F. van Isacker, A. Seynaeve, J. Torfs, F. van Vlierden, A. Wouters. Sedert '81 niet meer samengekomen. |
|
| |
• | Jeugd en Muziek-Vlaanderen, dat in zo hoge mate de musici dient, heeft nu reeds 45 afdelingen en telt 61.850 leden, een crisisverlies van 6.125 11. wat normaal is. Maar het aantal activiteiten steeg tot 1.937 concerten, wat 95 meer is dan het vorig seizoen. Meer uitleg in het pas verschenen jaarverslag, te verkrijgen op het alg. secretariaat (t.n.v. Luc Leytens, P.v. S.K., Koningstraat 10, 1000 Brussel). |
| |
• | De BRT bereidt samen met Teleac een cursus ‘Nederlandse literatuur na 1830’ voor: zichzelf een initiatief dat men met beide handen moet toejuichen! Het overzicht dat door de BRT wordt aangeboden verplicht ons evenwel op onze hoede te zijn. Inderdaad men vindt er tal van namen van belangrijke Vlaamse auteurs. Maar bv. van de Westvlaamse School wordt enkel Gezelle vernoemd, met als grote verdienste ‘Van nu en Straks’ te hebben voorbereid... Van Streuvels, e.a. geen spoor. Ook ontbreken figuren als Timmermans, De Pillecijn, Claes, van Hemeldonck, De Pauw, Demedts, Lebeau, enz. Wat al deze ‘vergeten’ auteurs gemeen hebben merkt U dadelijk. Commentaar overbodig. |
ZIJ RUSTEN IN VREDE BIJ DE HEER
† | Maurice Slabbinck (o Brugge 23.7.1909) overleed in zijn geboortestad op 2 juli. Hij leidde de internationaal befaamde kunstateliers Slabbinck gedurende meer dan vijftig jaar. |
† | Maria de Leebeeck (o Bonheiden 9.4.1914) overleed te Antwerpen op 29 juli. Zij promoveerde over Sigrid Undset, schreef enkele essays en een groot aantal artikels. |
† | Kunstschilder Roger de Backer (o Machelen a.l. 30.4.1897) overleed op 7 aug. te Waregem, waar hij als knap schilder werd vereerd en ook gewaardeerd om zijn voorname rol in het kunst- en cultuurleven. |
† | Letterkundige Lode Conté (ps. v. Rik van Gaal, o 1.4.1907) overleed op 17.3.1984 te Antwerpen. Hij is vooral bekend om zijn lange reeks frisse en boeiende verhalen voor kinderen. |
† | Beeldhouwer Albert Poels (o 7.4.1903, Berchem), stichter van 't Getij en van de Ulenspiegelgesellen, gaf met zijn beeldhouwwerk een religieuse en/of volkse zin aan tal van plaatsen. |
Tijdschrift en Kunstenaarsverbond bieden aan de naastbestaanden van onze collega's hun christelijke deelneming.
|
|