| |
| |
| |
verbondsberichten
Verbondssecretaris: Danny Van den Bussche Duinenstraat 70 - bus 3, 8400 Oostende
| |
Dertig jaar cvkv en ‘Vlaanderen’
Op 25 en 26 september werd dit merkwaardig jubileum gevierd eerst te Brugge en 's anderendaags in Male in het slot der Graven van Vlaanderen. Daarover brengen we U een uitgebreid verslag in ons volgend nummer. Inderdaad het onderhavig nummer werd eerst aangeboden op 25 september.
Twee punten uit deze viering kunnen reeds in dit nummer: de uitslag van onze twee feestelijke wedstrijden: de Jozef Storme-prijs en de Albert de Longie-prijs. Op 25 september werden de winnaars in ‘de Beurse’ bekend gemaakt.
Albert de Longie Prijs voor Poëzie
Voor de tweede maal werd deze prijs uitgeschreven. Deelname is voorbehouden aan CVKV-leden, abonnees op ‘Vlaanderen’ en hun gezinsleden of huisgenoten; in totaal ca. 20.000 personen, waarvan meer dan 400 leden letterkundigen, vermits het CVKV de grootste vereniging van letterkundigen is van het Vlaamse Land. Er werden meer dan 1.000 gedichten in het verlopen jaar ingestuurd ter selectie voor onze rubriek ‘Poëtisch Bericht’.
Uit de geselecteerde en gepubliceerde gedichten van nr. 182 tot nr. 188 hebben redactieleden van ‘Vlaanderen’ volgende drie gedichten bekroond:
1e | Prijs: ‘Bezoek’ van Christina Guirlande (Grembergen). |
2e | Prijs: ‘Dood van Maria Sesselle (Zomergem). |
3e | Prijs: ‘Om niets dan geborgenheid’ van Gery Florizoone (Brugge). |
Jozef Storme-prijs voor Schilderkunst
Deze prijs werd dit jaar voor het eerst uitgeschreven en richtte zich in de eerste plaats tot onze leden plastische kunstenaars. Bijna honderd stuurden één schilderij ter selectie naar het Don Bosco Technisch Instituut te Gent. Daarvan werden 25 werken geselecteerd voor tentoonstelling en 3 werden bekroond:
1e | Prijs: ‘Een veertigtal hoofden’ van Luc Demeyer uit Brugge. |
2e | Prijs: ‘Confused Man’ van Joris de Geest uit Londerzeel. |
3e | Prijs: ‘Wit op Wit’ van Laurent Reypens uit Tongerlo-Westerlo. |
De eerste prijs werd éénparig toegekend.
De andere geselecteerden voor de tentoonstelling zijn: Ben Baerten, Hoeselt - Marie-Jeanne Bouduin, Maasmechelen - Walter Brems, Dendermonde - Miejef Callaert, Sint-Amandsberg - Geert de Geyter, Lebbeke - Mia Deprez, Olsene - Desanto, Ingelmunster - Etienne de Vis, Mazenzele - Yvonne Erauw, Herzele - Magda Francot-Joosten, Antwerpen - Achiel Hutsebaut, Aalst - Marie-Christine Huybrechs, Kortrijk - Ghislain Kuyle, Poperinge - Piet Moerman, Kortrijk - Pauwel Kennes, Oostende - Freddy Petteloot, Kortrijk - Eric Roets, Zwijnaarde - Lilian Roobrouck, Desselgem - Luc van Lent, Gent - Jan van Saene, Roosdaal - Jo Vion, Lokeren - Irène Wuyts, Antwerpen.
De werken blijven tentoongesteld in ‘De Beurse’
De jury bestond uit Voorzitter Werner Vens en secretaris Robert Declerck (zonder stemrecht) en de redactieleden Marcel Duchateau (Br.), Gilbert Goos (Antw.), Marcel Notebaert (W.-Vl.) en Willy Otte (O.-Vl.). Het jurylid uit Limburg heeft niet geantwoord op de uitnodiging.
De prijzen van de Jozef Storme-schilderwedstrijd (25.000, 15.000 en 10.000 frank) werden gesponsord door de Bank van Roeselare & West-Vlaandren, aan wie we hier onze dank betuigen. Dank tevens voor de steun verleend door de Bank over de dertig jaar heen, vanaf het ontstaan van Kunstenaarsverbond en tijdschrift tot op heden. Hierbij memoreren we met piëteit de gedachtenis van de betreurde stichter van de Bank de heer Jozef Camerlynck. Door zijn idealisme werd het CVKV in staat gesteld zijn taak voor Vlaanderen te vervullen.
| |
Nieuwe leden
De Raad van Beheer van het CVKV aanvaardde in zijn laatste vergadering volgende kunstenaars als nieuwe leden van het Kunstenaarsverbond, die we hartelijk welkom heten.
Antwerpen: Andries Bogaert (P/L), Brasschaat - Wies Dehert (P), Mechelen -Magda Dehouwer (L), Vosselaar - Roger Gillis (P), Keerbergen - Guido Haazen (P/Ph.), Bonheiden - Frank Peeters (Ph.), Deurne - Rafaella Smits (P), Antwerpen - Frans Vermuyten (L/M), Mechelen - Johan van Geert (P), Antwerpen - Jozef Versmissen (P), Hoogstraten - Peter de Hertog (P), Antwerpen.
Brabant: Rudy de Biévre (P), Bertem - Armand Dumoulin (P), Borsbeek - José Rouffaer (P), Grimbergen - Tilly Talboom (P) e.A. Dumoulin, Borsbeek - Guido Vancausbroek (P), Kapellen-op-de-Bos - A.R. Vandewalle (L), Brussel - Erik van Nevel (M), Heverlee - Rik Wouters (L), Halle.
Limburg: Jozef Ruison (L), Heers (ps. Runie Cohard) - Rachel Vanderhoven (P), Hasselt.
Oost-Vlaanderen: Eugeen Adriaensens (L), Dendermonde - Jeannine Borms (P), Dendermonde - Lieve D'Haese (M), Stekene - Bert Deruyter (M), Maarkedal-Nukerke - Paule Lonneville (P), St.-Martens-Leerne - Jeanne Opgenhaffen (P), Kruibeke.
West-Vlaanderen: Dirk Boehme (M), Oostende - Philip Cardinael (Arch.), Brugge - Daniël Castelein (P), Roeselare - Michel Coussement (P), Harelbeke - Huguette Declercq (P), Kortrijk - Luc Laloo (Arch.), Brugge - Freddy Maes (P), Oostende - André Sorel (P), Oostende - Peter Naessens (P), Heule - Freddy van Parijs (P), Knokke-Heist - Denise Verstappen (P), Oostende - André Debaveye -Katy de Bock (P), e. Govaert, Brugge - Luc Demeyer (P), Brugge - Kristien Vandendriessche (D), Roeselare - Dominique van Heddegem (P), e.J. Verbeke, Knokke-Heist - André Willocx (P), Brugge.
Wallonië: Jean-Luc van Acker (P), ps. Jean Damali, Deux-Acren.
Buitenland: Lou Heynens (L), Maastricht.
| |
Zij rusten in vrede bij de heer
† | Beeldhouwer Willy Kreitz (o Antwerpen 1903), Grote prijs van Rome, Professor aan het Hoger Instituut te Antwerpen en lid van de Koninklijke Academie van België, verwierf wereldfaam. Hij overleed begin juli te Ukkel. |
| |
† | Georges Lemmens (o Koersel 29/3/33) overleed in het Virga-Jesse-ziekenhuis te Hasselt op 3/9/82. Hij was bekend als een knap schilder van landschappen, stillevens en stadsgezichten. |
| |
† | Kunstpromotor André Vyncke (o St.-Martens-Latem 19/9/1896) overleden te Gent op 6/9/1982. Hij richtte tijdschriften, kunstkringen en galerijen op - voornamelijk gal. Vyncke-van Eyck Gent - tot dienst van de Vlaamse kunstenaars. |
| |
† | Kunstschilderes Marcelina Banier (o 5 april 1922) overleed in mei ll. Zij verwierf nog in 1981 de eerste prijs van de Academiestichting Vriendenkring Lier. |
Kunstenaarsverbond en tds. ‘Vlaanderen’ bieden hun christelijke deelneming aan.
| |
De niet-openbare (vrije) radio's
Het Davidsfonds-standpunt hierover werd op 13 mei bepaald. Het zal ongetwijfeld door de meeste C.V.K.V.-leden bijgetreden worden. Enkele belangrijke ideeën hieruit:
1. | Belangrijkheid van de decentralisatie en de kleinschaligheid, in functie van de sociaal-culturele ontwikkeling van het Vlaamse volk. |
2. | Onafhankelijkheid van de omroep t.a.v. politieke, commerciële en sociale belangengroepen. Wel dienen de zendgemachtigde verenigingen meer zendmogelijkheden te krijgen, enerzijds door meer uren in de openbare zender, anderzijds via lokale niet-openbare radio's. Deze laatste dienen een zendwijdte van 8 km niet te overschrijden om de kleinschaligheid te vrijwaren. Zij moeten op eenvoudige wijze de plaatselijke gemeenschap weerspiegelen (sociaal-economisch, opvoedkundig, cultureel leven, stromingen). |
3. | Wat de uitvoeringsbesluiten betreft vraagt het Davidsfonds aandacht voor:
- | het toekennen van de uitzendvergunningen volgens hoge technische en kwalitatieve normen om elke wildgroei en wansmaak in de ether te voorkomen; |
- | duidelijke en concrete waarborgen m.b.t. de actieve medewerking van luisteraars en van sociaal-culturele verenigingen; |
- | strenge normen m.b.t. de kwaliteit van de programma's, o.m. verscheidenheid aan informatie, animatie, vorming en ontspanning; |
- | programma's moeten in het algemeen beschaafd Nederlands en met professionele bekwaamheid worden uitgevoerd |
- | een belangrijk procent van de muzikale uitzendingen moet opgevuld met werk van Vlaamse toondichters; |
- | expliciet verbod om bevolkingsgroepen rechtstreeks of onrechtstreeks te kwetsen in hun religieuze, filosofische, ethische of politieke overtuiging; controlerecht voor luisteraars en sociaal-culturele verenigingen m.b.t. de kwaliteit van de uitzendingen; |
- | ernstige reglementering betreffende de oprichting van representatieve organisaties voor niet-openbare radio's; |
- | het veilig stellen van de werking van de niet-openbare radio's t.a.v. voogdij vanwege de openbare omroep en t.a.v. censuur vanwege de overheid; |
|
| |
| |
|
- | verplichting zich te houden aan de deontologie van de journalistiek, waarover de betrokken minister onder wiens bevoegdheid de niet-openbare radio's ressorteren, controle moet uitoefenen; |
- | het verbieden van handelspubliciteit; |
- | een sluitende reglementering, die de plaats van de zetel van de v.z.w. bepaalt en de volledige zelfstandigheid van elke niet-openbare radio vooropstelt. |
|
Het Davidsfonds meent dat de niet-openbare radio's zelfstandig hun eigen beleid en financiën moeten beheren en dat de Vlaamse gemeenschap over het volledig bedrag van het Vlaams kijk- en luistergeld moet kunnen beschikken. De Vlaamse Raad zal dan vrij over de verdeling ervan beslissen en subsidies toekennen aan de diverse vormen van omroep, waaronder ook de erkende niet-openbare radio's. Wat ontbreekt in het Davidsfonds-standpunt is de problematiek van de auteursrechten. Het spreekt tenslotte vanzelf dat de niet-openbare radio's de geldende regels i.v.m. de auteursrechten dienen te eerbiedigen. Voor het verleden zou een forfaitaire regeling kunnen vastgelegd worden.
| |
Kunstenaarsbelangen
• | De Internationale Culturele samenwerking van de Vlaamse Gemeenschap kreeg mevr. Diane Verstraeten als commissaris-generaal: een economiste die zich goed de betekenis van onze kunst voor het image van Vlaanderen in de wereld realiseert. Dit blijkt uit haar verklaring: ‘Onze beste ambassadeurs zijn nog steeds onze kunstenaars. Zij laten Vlaanderen kennen in landen waar men ons nauwelijks op de landkaarten terugvindt. Zodra de belangstelling op Vlaanderen gevestigd is kunnen we daarop voortbouwen voor meer intense kulturele en andere samenwerking. Onze tentoonstelling “De eeuw van Rubens” in Tokio en Sapporo was een uitgesproken sukses. De Japanners stonden in lange rijen aan te schuiven. Drie tv-ketens en de pers hebben er uitgebreid aandacht aan besteed. Een soortgelijke tentoonstelling gaat wellicht naar de andere kant van de wereld, eerst naar Montreal en nadien naar de VS’.
Het spreekt vanzelf dat zij er zal dienen voor te zorgen dat de Vlaamse aanwezigheid in de grote manifestaties van actuele kunst in het buitenland beter verzorgd wordt en dat niet steeds dezelfden alle kansen krijgen. Er gebeurt op dat terrein te veel in het geheim ten voordele van zekere figuren die ‘toevallig’ allemaal tot een zelfde (al dan niet ideologisch) kliekje behoren. Haar rol is zeer belangrijk gezien de sommen waarover zij beschikken zal. Te weinig politici zijn zich bewust van de intriges, die in de kunstwereld schering en inslag zijn. Ook de ‘Brakke grond’ behoort tot de bevoegdheid van de dienst ‘Internationale Culturele Samenwerking’: daar loopt het te vaak mis zowel met de organisatie als met de programmatie. |
| |
• | De auteursrechtenverenigng SABAM sloot het jaar 1981 met een totaal van 983.312.000 fr. aan inningen (0,17% minder dan in 1980) en 65.436.000 fr. intresten (11,30% meer dan in 1980). Totaal inkomsten: 1.048.748.000 fr. (0,48% meer dan in 1980). De algemene kosten stegen lichtelijk, zodat de toestand stationnair blijft bij 1980.
De vereniging herinnert de toneelauteurs-leden eraan dat zij bij de creatie van een werk aan de uitvoerende amateurskring een creatiepremie schenkt. Deze moet door de kring 7 dagen vóór de creatie aangevraagd worden: Secretariaat SA-BAM, Aarlenstraat 75-77, 1040 Brussel (poststempel dient als bewijs). |
| |
• | De ‘Conseil International des Auteurs et Compositeurs Dramatiques van de CISAC vergaderd te Kiev op 1 juni 1981, stuurde naar de Verenigingen van toneelauteurs volgende resolutie: ‘Het verlies vaststellend van de invloed van de toneelauteurs op de produktievoorwaarden en hun quasi systematische afwezigheid daar waar het toneelbeleid uitgestippeld en de voor te stellen werken gekozen worden, nodigt CIACD de aangesloten verenigingen uit om zowel bij hun theaters als bij de Openbare Autoriteiten van hun resp. landen, elke demarche te doen die deze toestand kan verhelpen, meer bepaald door goedkeuring van maatregelen zoals: - de opneming in de met theaters afgesloten vertegenwoordigingscontracten, van schikkingen die de eerbiediging van het moreel recht van de auteurs doeltreffend verzekeren, - de rechtstreekse toekenning van toelagen aan de werken zodat de auteurs gemakkelijk beroep kunnen doen op de door hun uitgekozen theaters, regisseurs en vertolkers, - de benoeming van auteurs in de directieorganen van toneelcentra en de aanwezigheid van auteurs, o.m. via de tussenkomst van hun beroepsorganismen, in de schoot van de installaties die in elk land het toneelbeleid en de programmatie van de nationale of toelagetrekkende theaters vastleggen’. |
| |
• | Ons beheerraadslid Fred Germonprez werd op 22 april te Genève gekozen tot voorzitter van de CIAL, d.i. de Internationale Raad voor Letterkunde van de CISAC (Internationale federatie voor auteursrechten). Dit gebeurde in opvolging van de Franse auteur Didier Decoin, en op voorstel van de Pool Jerzy Lisowsky. De verkiezing was unaniem en enthousiast. Zij siert ook ons Kunstenaarsverbond. |
| |
• | De drastische inkrimping der kredieten voor jeugdmuziekscholen werd in de Vlaamse raad op 29/7 aangeklaagd. Sedert 1960 werden er 70 ingericht, die samen maar 9 miljoen subsidie ontvingen. Een vergelijking tussen jeugdmuziekscholen en kunstonderwijs valt op alle gebied uit in het voordeel der eersten: toch wordt gedacht aan bezuinigingen voor de jeugdmuziekscholen hoewel het kunstonderwijs tien maal duurder is. De jeugdmuziekscholen hebben een vormende en verrijkende functie en brengen actieve muziekbeleving op niveau, wars van commercialisatie en commerciële ‘Spielerei’, aldus een der interpellanten. Muziekpedagoog Ignace de Sutter heeft de grondprincipes van lekenmuziek ooit samengevat in drie stelregels: lekenmuziek is geen concertmuziek, geen beroepsmuziek, geen kunstmuziek. Lekenmuziek leert de mens luisteren en muzikaal communiceren. De jeugdmuziekscholen spelen bij deze muzikale opvoeding een onvervangbare rol. Financiële steun vanwege de overheid mag dan ook niet uitblijven. Volgens Paul Hauselaer uit Kalken, die zich bijna 30 jaar belangloos inzette, is de jeugdmuziekschool een aanvulling van het tekort aan muzikale opvoeding in het basisonderwijs.
Minister Poma antwoordde dat in 1982 er 70 jeugdmuziekscholen (10.000 ll.) erkend worden en dat hij 13 miljoen bijkredieten voor jeugdwerk vroeg, die de subsidiëring der jeugdmuziekscholen op het peil van 1981 moeten brengen. |
| |
• | De zender BRT-3 krijgt zijn volledige zendtijd terug, zo besliste eindelijk de BRT-Raad van Beheer. Wel werden enkele vrij kleingeestige consideraties bij deze beslissing gevoegd. Aldus werd de verplichting opgelegd het BRT-3-programma ‘lichter’ te maken. Zo zullen er ook geen gesproken teksten meer mogen zijn met standing (à la ‘France-Culture’): men schijnt zich voortaan te moeten spiegelen voor de educatieve uitzendingen aan ‘Kraaiennest’ op ‘Van kattekwaad tot erger’, zo niet aan ‘Vuile Mong en zijn vieze gasten’ (hét ‘educatief’ toneel bij uitstek volgens sommige Vlaamse cultuurpedagogen)... |
| |
• | Het Festival van Vlaanderen onderging de weerbots van de economische en financiële crisis. Toekomend jaar wordt het nog erger. Tenzij men van de gelegenheid gebruik maakt om wat aan de administratie-kosten te doen en om wat minder op buitenlanders beroep te doen. Waarom desnoods niet meer beroep doen op privé-sponsors en op semi-professionele en zelfs amateur-groepen van de hoogste categorie? Waarom bvb. geen muziektornooi inrichten naar het model van het Kon. Landjuweel voor het toneel? Trouwens, onze eigen beroepsorkesten en -ensembles komen in het Festival minder en minder aan bod. Een groter beroep op Vlaamse musici en componisten zou niet alleen de kosten drukken maar ook hun promotie bevorderen. Ook zou men er de hand moeten aan houden dat optredens van musici uit den vreemde steeds onder de vorm van uitwisselingsconcerten zouden gebeuren ten bate van de Vlaamse kunstenaars. |
| |
• | Ter bevordering van de werkgelegenheid zal de theaterkumul van acteurs beperkt worden. Zo zij vastverbonden zijn aan een beroepsgezelschap zullen zij daarbuiten max. 25 voorstellingen van één stuk en 12 van verschillende stukken mogen geven. |
| |
• | Voor zijn Mini-plays Festival in oktober zoekt de Centrale van het Brussels Amateurtoneel originele korte eenakters van Vlaamse auteurs (max. 30 minuten en 4 sprekende rollen). De meest geschikte worden aan de deelnemers voorgelegd ter uitvoering. Opsturen: Centrale Brussels Amateurtoneel, Veeweydestraat 24-26, 1070 Brussel, tel. (02) 520 03 44. |
| |
• | Het ‘Studiecentrum voor de animatiefilm’ en het ‘Belgisch animatiefilmcentrum’ (BAC) in Gent hebben een studie uitgegeven getiteld Beroepsbescherming en beroepsorganisatie in de filmsektor van Dr. Robert Vrielynck, Johan De Roo, Yvette Goeminne, lic. Paul Ryelandt en lic. Marleen Schamp; te verkrijgen bij ‘B.A.C.’, 't Pas 7, 9000 Gent (150 fr. plus 30 fr. port). Het onderzoek betreft de ganse filmsektor (niet uitsluitend de animatiefilm dus). De beroepsaktiviteit van de mensen die zich met film bezighouden (producenten, regisseurs, cameramen, monteurs e.a.) is in België niet beschermd. Iedereen die dat wil kan zich zonder problemen kineast, scenario-schrijver enz. noemen en bedrijvig zijn in de filmsektor.
Aan deze situatie zijn zowel voor- als nadelen verbonden. Het studiecentrum bepleit de oprichting van een Vlaamse raad voor beroepserkenning in de filmindustrie (V.R.B.F.), bevoegd o.m. voor het uitreiken (en evnetueel intrekken) van ‘beroepskaarten’ (producent, regisseur, decorateur, scriptgirl, enz.). |
| |
• | De verfilming van ‘De Vlaschaard’ wordt een Amsterdams-Antwerps onderonsje. Men vermijdt zorgvuldig Westvlaamse acteurs in te zetten. Ook het Westvlaams landschap deugt niet voor een Streuvelsfilm... De accenten worden vanzelfsprekend ook door onze filmmakers verlegd: de erotiek zou de centrale rol krijgen. |
| |
• | Ieder jaar organiseert het Provinciaal Comité van Kunstambachten van West-Vlaanderen een tiental tentoonstellingen in de provincie, vooral in het Huidenvettershuis te Brugge, en één te Brussel. Deze tentoonstellingen kunnen individuele of groepstentoonstellingen zijn. Inhoudelijk moet iedere tentoonstelling wel om een kunstambacht gaan. Voor 1983 zijn nog een paar periodes vrij in het Huidenvettershuis. Belangstellende kunstenaars kunnen de voorwaarden tot tentoonstellen bekomen bij F. Bonneure, voorzitter. Adres: Huidenvettershuis, Huidenvettersplein 10 te 8000 Brugge. |
| |
• | Het witte kunstdorp Thorn aan de Maas bij de grens bezit met Galerie Adriana een kunstcentrum in de Kraekermolen gespecialiseerd in naïeve kunst, waar reeds heel wat vlamingen exposeerden. Nu weer van 17/10 tot 5/12 in de tentoonstel- |
| |
| |
| ling ‘Thorn gezien door naïeven’. Men kan nog het dorpje gaan bezichtigen, met het oog op selectie met werk dat men ter plaatse komt maken. |
| |
• | Het 4de Europees Poëziefestival wordt eind oktober door de Europese Vereniging ter Bevordering van de Poëzie (directeur Eug. van Itterbeek) gehouden over het thema ‘Mysterie en Materie’. Deelname van dichters uit verschillende religieuze groeperingen, o.m. in een colloquium (28/29 oktober) met voor Vlaanderen Anton van Wilderode, o.m. over de vragen: ‘Hoe richt zich de dichter tot God? Hedendaagse wereld (materie) en uiteindelijke levensbestemming (mysterie)?’. Vanaf 22/10 tentoonstelling over die thema's in de Universitaire hallen: open tot 15 november. Openbaar debat over ‘Poëzie en Ruusbroec’. Op 29/10 o.l.v. Prof. Carlo Heyman bezoek aan het Museum van Religieuze Kunst in de Sint-Pieterskerk. Poëzielezingen en concerten in het Cultureel Centrum, o.m. een aan Anton van Wilderode gewijd recital op 31/10. Volledig programma en inschrijving: Europese Vereniging ter Bevordering van Poëzie, Blijde-Inkomststraat 9, 3000 Leuven (600 fr.).
De resolutie Pol Marck bij het Europees parlement wil de initiatieven van het Europees Poëzie Centrum door de Europese instellingen doen subsidiëren. |
| |
• | In het laatste nummer van ‘Openbaar’, informatieblad over lektuur en bibioteekwezen, verscheen een keuzelijst van naslagwerken over jeugdliteratuur en jeugdbiblioteekwerk. Het betreft een 150-tal titels, vertaalde of oorspronkelijk Nederlandstalige publikaties, zowel tijdschriften en brochures als uitgaven in boekvorm. (Uitgave v.h. Katoliek Centrum voor Lektuurinformatie en Biblioteekvoorziening, Mutsaertstraat 32, 2000 Antwerpen, tel. 03-232.77.94). |
| |
• | De Nationale Muziekraad, die in 1953 werd opgericht, zal vervangen worden door drie gewestelijke, nl. de Vl., Fr. en Duitse. Afgevaardigden van de drie vormen de ‘Belg. sectie van de Intern. Music Council’ bij de Unesco. Deze Council omvat 70 nationale comités en 17 internat. organisaties. Een dezer 17 is de IFJM (Intern. Fed. v. Jeugd en Muziek) met zetel te Brussel (PSK). De voorzitter der Belg. gewest. muziekraden zijn Jan Kastelyn, Robert Wangermée en Albert Veithen. |
| |
• | Het Internat. Colloquium Neerlandicum voor Neerlandici eind augustus besprak o.m. de internationale situatie van het Nederlands, de Vlaamse film i.v.m. letterkundige werken, het Nederlands aan de buitenlandse universiteiten. Een honderdtal deelnemers op dit 3o colloquium, wat een stijgende lijn betekent. |
| |
• | De Ver. v. Vl. Letterkundigen viert haar 75 j. bestaan met o.m. een Poëziemarkt (18/9 Grote Markt Antw.), Festival ‘Literatuur en film’ (P.v.S.K. Brussel, Filmmuseum vanaf 7/9), Acad. Zitting (Prov. C. Arenberg, 23/10 15u), Documentaire tentoonstelling 75 j. VVL (AMVC vanaf 30/10) en Schrijversbal (Eurotel 13/11). |
| |
• | De Ver. v. Limburgse Auteurs houdt statutaire vergadering op 18/9 in de Zoutkist te St.-Truiden (14u30), gevolgd door ontvangst op het Stadhuis, presentatie van het boek ‘Nooit gebeurd’ in de academische zitting en avondmaal in het ‘Tolhuis’. Secret. Pannenhuisstr. 33, 3650 Dilsen (Jaak Venken). |
| |
• | Het derde jaar kunstuitleen was voor ‘Kunst in Huis’ een periode van groei. Meer deelnemende kunstenaars, meer ontleningen, meer deelnemers, meer kunstwerken, meer verkopen en een uitleendienst meer. Het collectie-aanbod steeg met 340 kunstwerken. Ook het aantal verkochte werken steeg tot 115. Aan de kunstenaars werd er samen nagenoeg 1.650.000 fr. uitbetaald. Het aantal leden steeg met 55%. De activiteiten in de uitleendiensten stegen naar 2.390 ontleende kunstwerken. Kunst is te leen en te koop in de culturele centra van Hasselt, Dilbeek, Turnhout, Waregem en Knokke-Heist, waar men werken ter selectie kan aanbieden. |
|
|